طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن

طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن یکی دیگر از واژه هایی است که دامن گیر جامعه ی پیشرفته ی امروزی شده است. متأسفانه روز به روز زندگی بشر به سمتی می رود که عواطف بیشتر زیر پا گذاشته می شود و این عامل به دلایل مختلفی روی می دهد. اولین بخشی که اکثراً از مشکلات موجود بشر دچار خدشه می شود. بنیان خانواده است که اصلی ترین جامعه ی موجود در اجتماع بشری محسوب می شود.

عواطف انسان مهم ترین بخش وجودی اوست که باعث می شود تا دو نفر در کنار هم قرار گیرند و زندگی مشترک خود را شروع کنید. اما در برخی مواقع نه تنها زندگی مشترک نیازهای عاطفی زوجین را برطرف نمی کند. بلکه مانند سرابی دائمی آن ها را به ورطه ی نابودی عاطفی می کشاند. زندگی را به کام دو طرف و حتی فرزندان و خانواده های زوجین نیز تلخ می کند و طلاق عاطفی رخ می دهد. با ما همراه باشید تا این معضل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن

هنگامی که یک زوج در کنار هم زندگی می کنند. مشکلات بسیاری ممکن است در طول زندگی آن ها سر راهشان قرار گیرد. مشکلات می تواند شامل دلخوری های بین دو طرف، دعواها، چالش های زندگی که حل نشده اند و… باشد. زمانی که این مشکلات حل نشده باقی بماند. در روحیه ی دو طرف تأثیر منفی می گذارد و به کوهی از خاطرات بد و دلخوری انباشته شده، تبدیل می شود که به مرور سبب می شود زن و شوهر از زندگی در کنار هم خسته و ناراضی باشند.

در این مواقع دلایل مختلفی وجود دارد که مانع از جدایی زن و شوهر به صورت رسمی و قانونی می شود. به همین علت زوجین بدون این که نیازهای عاطفی همدیگر را برطرف کنند. زیر یک سقف با هم زندگی می کنند. از این رو مهر و محبت بین دو طرف کاملاً یا به مقدار زیادی از بین می رود و بستری که قرار بود نیازهای روحی دو نفر را برطرف کند به آتشی تبدیل شده که زندگی و عواطف دو نفر را در خود می بلعد. جدایی خاموش نامی است که بر طلاق عاطفی زوجین قرار داده شده و بیانگر جدایی درون خانواده است که ممکن است هیچ گاه به بیرون بروز پیدا نکند و از داخل خانواده را دچار نابودی کند.

طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن  و دلیل عدم بروز طلاق رسمی

طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن

دلیل این که زوجین در این مواقع به طلاق رسمی روی نمی آورند. تمایلات آن ها به هم نیست. بلکه یک سری محدودیت ها باعث می شود تا طلاق عاطفی و زندگی در کنار هم ادامه یابد.

  • فرزندان و نگرانی والدین از آسیب های طلاق بر روی آن ها
  • محدودیت های خانوادگی و ارزش های جامعه
  • نگرانی از بابت تأمین مخارج و نیازهای دو طرف

دلایل ایجاد طلاق عاطفی در بین زوجین

این پدیده ی نوظهور در جامعه ی مدرن امروزی به دلایل متعددی به وجود می آید. نتیجه طلاق عاطفی دور شدن هر چه بیشتر افراد خانواده از همدیگر است و مکانی که باید مأمنی امن برای فرزندان و زوجین باشد. به جهنمی خسته کننده و غمگین تبدیل می شود. دلایلی که طلاق عاطفی در خانواده ها جا خوش می کند موارد زیر را در بر می گیرد.

 عدم تناسب بین واقعیت زندگی و انتظارات زوجین دلیل طلاق عاطفی

معمولاً هر کسی انتظاراتی از رابطه با طرف مقابل خود دارد. زمانی که این انتظارات برای مدتی طولانی برآورده نشود و روش های مختلف برای جبران این انتظارات اثر گذار نباشد. طلاق عاطفی بین زوجین رخ می دهد. این امر سبب می شود سطح رضایت زوجین از زندگی به شدت کاهش یابد و گسست عاطفی بین آن ها ایجاد شود. این مشکل زمانی که کارکردهای خانواده کم می شود. از نظر تعادل بین کار، تحصیل، زندگی، تفریح و… صورت نگیرد احتمال کاهش کارایی اجتماع خانواده هم افزایش می یابد.

انتخاب اشتباه و عدم رضایت زوجین و طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن

طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن

گاهی اوقات علاقه بین دو طرف از ابتدای زندگی پایه و اساس نداشته است. در خانواده هایی که والدین به جای فرزندان انتخاب می کنند و فرزندان به اجبار والدین به زندگی وارد می شوند، احتمال طلاق عاطفی افزایش می یابد. همچنین زمانی که زوجین زمان کافی برای شناخت هم صرف نکرده اند یا طبق عشق های شدید و شتاب زده ازدواج کرده اند. پس از مدتی مشکلات بروز می کند و علاقه اولیه کم کم رنگ می بازد و روابط عاطفی زوجین از بین می رود.

عدم یادگیری مهارت های زندگی و طلاق عاطفی

همیشه مشکلات زوجین آن قدر هم غیر قابل حل نیست که ریشه عاطفی این رابطه را بخشکاند. اما ممکن است طرفین یا یکی از زوجین مهارت های زندگی را فرا نگرفته باشد و در این زمینه رشد کافی نداشته باشد. در این مواقع به جای مبارزه با مشکلات و حل آن ها، زوجین از هم دیگر دلسرد شده و روز به روز از هم دورتر می شوند تا جایی که خود را کاملاً از زندگی عاطفی همدیگر کنار می کشند.

خصوصیات اخلاقی نامطلوب زوجین و طلاق عاطفی و دلایل ایجاد آن

گاهی اوقات مشکلات و خصوصیات اخلاقی یک فرد در خانواده باعث می شود تا دیگران مجبور به کنار کشیده از حیطه ی عاطفی خانواده شوند. در خانواده مصاحبت و دوستی تمام اعضا نیاز است. حمایت از همدیگر به خصوص بین زوجین، باعث می شود تا بنیان خانواده محکم تر شود. اما برخی اوقات همسران به جای این که از همدیگر حمایت کننده، به دلایل متعدد ابزار ناراحتی، آزار و ناکامی طرف مقابل را فراهم می آورند. مدیریت این وضع تلاش دو طرفه را می طلبد و ممکن است جنگیدن یک طرفه باعث خستگی یک عضو شده و بالاخره هر دو از زندگی عاطفی هم کنار بکشند تا ناملایمات و رفتارهای خشن را کمتر ترتیب دهند.

فقر، اعتیاد و بیکاری عامل طلاق عاطفی

متأسفانه سه مثلثی که اکثر اوقات در کنار هم دیده می شوند. بیکاری، فقر و اعتیاد است. معمولاً این موارد به هم مرتبط اند. هنگامی که خانواده در دامن این مشکلات گیر کند. طلاق عاطفی بیشتر و شدیدتر اتفاق می افتد. انزوا و دلسرد شدن از زندگی باعث می شود تا این عوامل نه تنها برطرف نشوند. بلکه شدیدتر هم بشوند و زندگی را دارای چالش های بیشتری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا