تعریف جسمی سازی یا سوماتیزاسیون و تأثیر آن بر سلامت روان شما

همان طور که گفتیم در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. روان شناسان معمولا برای درک بهتر افراد از قابلیت ها و مشکلات روحی روانی این تعاریف را گفته اند. نکته ای که باید در نظر داشت این است که شما بتوانید ذهن و روح و روان خود را به درستی مدیریت کنید. این کار باعث می شود رفتار و شخصیت شما انعطاف پذیر باشد. با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار جسمی سازی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد ای گونه رفتار کنند. این رفتار می تواند به این علت باشد که مشکلی با اتفاقی برای آن فرد به وجود آمده باشد.

اگر با علائمی جسمی سازی رو به رو هستید، چه می شود؟

آیا با علائمی جسمی روبرو هستید که به نظر نمی رسد از بین بروند، مهم نیست که شما یا پزشک چه کاری را امتحان کنید؟ در این صورت ، ممکن است اتفاق دیگری با شما رخ دهد. مشکل شما ممکن است با اصطلاحی به نام somatization توضیح داده شود. در این جا تعریفی از جسمی سازی و آن چه با سلامتی روانی شما ارتباط دارد، آورده شده است.

جسمی سازی را تعریف کنید

تعریف جسمی سازی یا سوماتیزاسیون و تأثیر آن بر سلامت روان شما

فرهنگ لغت مریام-وبستر تعریف پزشکی از جسمی سازی را به عنوان “تبدیل حالت روانی (مانند افسردگی یا اضطراب) به علائم جسمی” ارائه می دهد. تعریف دوم آن “وجود شکایات بدنی جسمی در صورت عدم وجود یک بیماری پزشکی شناخته شده است.” با این حال، این تعریف در حال تغییر است. با ظهور چاپ پنجم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری که توسط روانپزشکان و روانشناسان استفاده می شود، درک جدیدی در حال ظهور است.

اختلال علامت جسمی سازی

پیش از انتشار DSM-V، فرض این بود که عطف سازی فقط باید به داشتن علائمی اشاره داشته باشد که ظاهراً فیزیکی هستند اما به این ترتیب قابل توضیح نیستند. این تعریف جنجالی سازی با این دیدگاه ضمنی مبنی بر جدا بودن ذهن و بدن حاصل شده است. همچنین به نظر می رسید نشان می دهد که تبدیل جسمی سازی، تبدیل مشکلات ذهنی به علائم بدنی است. این اعتقاد را ترغیب کرد که اگر مشکلات پزشکی نمی توانند علامتی را توضیح دهند، این یک اختلال روانی است.

اختلال جسمی سازی

با این حال، DSM-V نام جدیدی به فرایند جسمی سازی داد: اختلال علائم جسمی. همراه با نام جدید، مفهوم جدید و روش جدیدی برای پرداختن به عرفان سازی ارائه شد. تعریف جدید پزشکی از جسمی سازی یا اختلال علائم بدنی می گوید که افراد علائم بدنی دارند که باعث پریشانی و اختلال در زندگی آن ها می شود. همچنین، این مقاله می گوید که افرادی که دارای اختلال علائم بدنی هستند، افکار، احساسات و رفتارهایی دارند که بیش از حد یا متناسب با شدت وضعیت پزشکی آن ها نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس این برای شما چه معنی دارد؟ اگر علائم بدنی دارید که هیچ کس نمی تواند آن را بفهمد، ممکن است به این دلیل نباشد که شما هیچ مشکلی پزشکی ندارید. در عوض، ممکن است شما برخی از مسائل پزشکی را داشته باشید، اما به آن ها فکر می کنید، از آن ها ناراحت می شوید و با توجه به ملایم بودن شرایط پزشکی، آن چه را که انجام می دهید بیش از حد نیاز تغییر می دهید.

پزشکان چگونه اختلال جسمی سازی را تشخیص می دهند

معمولاً تشخیص یک پزشک مراقبت های اولیه تا روانپزشک فرق دارد با این حال ممکن است یکی از آن ها اول متوجه  شود که چه کسی مبتلا به اختلال علائم بدنی (SSD) است. اولین چیزی که باید بدانید این است که یک پزشک این تشخیص را به شما نمی دهد فقط به این دلیل که آن ها نمی توانند منبع علائم بدنی شما را پیدا کنند. در عوض، آن ها بررسی خواهند کرد که آیا شما معیارهای تشخیصی DSM-V را دارید، که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا شرح داده شده است. شما یک یا چند علائم بدنی دارید که برای شما ناراحت کننده است و یا باعث اختلال در زندگی روزمره شما می شود.

علائم سوماتیزاسیون یا جسمی سازی

تعریف جسمی سازی یا سوماتیزاسیون و تأثیر آن بر سلامت روان شما

شما درباره علائم جسمی یا نگرانی های سلامتی افکار، احساسات یا رفتارهای بیش از حد دارید، از جمله یک یا چند مورد زیر:

  • افکار ادامه دار که با توجه به جدی بودن علائمی که تجربه می کنید بیش از حد است
  • سطح بالایی از اضطراب مداوم در مورد علائم بدنی یا سلامت کلی
  • صرف وقت و انرژی بیش از حد برای علائم جسمی و نگرانی در مورد سلامتی
  • یکی از این علائم هرگز از بین نمی رود ، ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشید و برخی از علائم ممکن است بیایند و از بین بروند.

باز هم، تعریف somatization با این ایده که علائم بدنی دارید متوقف نمی شود. این حتی به این واقعیت ختم نمی شود که پزشک شما نمی داند چرا شما علائم جسمی دارید. در عوض، آن چه مهم است این است که بیش از حد آن ها را تجربه کرده و به آن ها پاسخ می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد معمولاً علائمی از اختلال علائم بدنی را قبل از 30 سالگی نشان می دهند. با این حال، همیشه این طور نیست. بنابراین، ممکن است پزشک سن شما را در نظر بگیرد، اما آن ها شرایط شما را نادیده نمی گیرند فقط به این دلیل که سن شما متفاوت است یا به طور خودکار تصور می کنید که این سن را دارید فقط به این دلیل که سی سال یا کمتر دارید. بخش دیگر این تعریف این است که فرد مبتلا به SSD علائم جسمی را جبران نمی کند یا عمداً اغراق نمی کند. هیچ تلاشی برای تقلب پزشک برای تشخیص یا تجویز داروی مورد نظر برای وی وجود ندارد. تقصیر تقصیر شما نیست. اما دریافت کمک روانشناختی کاری است که می توانید برای غلبه بر آن انجام دهید.

سوماتیزاسیون چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

هنگامی که بدنسازی را تجربه می کنید، ممکن است مشکل بهداشت روانی داشته باشید که اکنون به عنوان اختلال علائم جسمی شناخته شده است. در عین حال، این اختلال می تواند اثرات اضافی بر سلامت روان شما ایجاد کند. در اینجا برخی از راه هایی وجود دارد که می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

ویزیت بیش از حد پزشک یکی از این علائم است

اگر فکر می کنید یک بیماری شدید پزشکی دارید که پزشک آن را تشخیص نمی دهد، ممکن است از یک پزشک به پزشک دیگر بروید تا کسی را پیدا کنید که پاسخ دهد. و طبیعی است که بخواهید بدانید چرا حالتان بد است. اما اگر نمی توانید علت را کاملاً پیدا کنید، بهتر است قبل از این که به یک تلاش بی پایان برای تشخیص پزشکی بپردازید، در مورد آن صحبت کنید. دیدن این همه پزشک وقت و انرژی زیادی می برد، تمرکز شما را کاملا بر روی سلامتی خود قرار می دهد و مانع لذت بردن از زندگی می شود.

افزایش نگرانی و اضطراب و سوماتیزاسیون

تعریف جسمی سازی یا سوماتیزاسیون و تأثیر آن بر سلامت روان شما

اضطراب شدید ممکن است بخشی از دلیل سوزش شما باشد. فراتر از آن، همانطور که بر روی سلامت جسمی خود تمرکز می کنید، ممکن است حتی بیشتر از وضعیت پزشکی خود مضطرب و نگران شوید. ممکن است نگران باشید که علائم شما برای همیشه ادامه خواهد داشت، روز به روز بدتر و آسیب زا تر می شود. اگر قبلاً اضطراب داشته اید یا حتی قبل از علائم پزشکی هرگز متوجه آن نشده اید، ممکن است با گذشت زمان سطح اضطراب شما افزایش یابد.

افزایش افسردگی و سوماتیزاسیون

افسردگی  گاهی اوقات می تواند قبل از شروع علائم سوماتیسم وجود داشته باشد. از آن جا که تمرکز زیادی روی افکار منفی در مورد سلامتی خود دارید، ممکن است شروع به افزایش علائم افسردگی کنید، یا ممکن است برای اولین بار مشاهده کنید.

مسائل اجتماعی و روابط

وقتی همیشه نگران سلامت جسمی خود هستید، ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشید. هنگامی که تمام افکار شما در اطراف علائم بدنی شما است، لذت بردن یا پرورش یک رابطه نزدیک دشوار است. در بعضی مواقع، عزیزان شما ممکن است به اندازه شما نگران باشند. اما در مواقعی دیگر، ممکن است آن ها عصبانی یا کینه توز شوند زیرا به نظر می رسد کل رابطه در اطراف شما است. حتی اگر بیشتر از آن چه در این رویداد اتفاق می افتد نگران سلامتی خود باشید، ممکن است حتی اجتماعات اجتماعی برای شما دشوار باشد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا