علل اعتیاد

اعتیاد چیست؟ علل اعتیاد چه می باشد؟

تعریف، علائم، علل و عواقب

انسان ها از داروها، مواد یا الکل برای فرار کردن، آرامش داشتن یا پاداش دادن به خود استفاده می کنند. آن ها به مرور به این باور می رسند که برای لذت بردن از زندگی به آن نیاز دارند یا نمی توانید بدون آن ادامه دهند. و این عادت به تدریج باعث وابستگی و اعتیاد خواهد شد.

نشانه های اعتیاد

علل اعتیاد

اعتیاد دو خصوصیت اصلی دارد که عبارتند از:

  • گاهی بیشتر از مقدار مصرف قبلی خود استفاده می کنید. برای مثال یک لیوان نوشیدنی تبدیل به لیوان های بیشتری شده یا مقدار کوکائین مصرفی شما افزایش می یابد.
  • با وجود عواقب منفی به مصرف خود ادامه می دهید. برای مثال با وجودی که نوشیدن الکل به روابط شما اسیب می رساند به مصرف ان ادامه می دهید.

تعریف اعتیاد

علل اعتیاد

یک فرد معتاد باید حداقل یکی از سه موارد زیر را داشته باشد. این ها بر اساس انجمن سلامت جهانی و موسسه ی روان شناسی امریکا بیان شده اند:

  • قدرت تحمل: آیا به مرور الکل یا مواد بیشتری استفاده می کنید؟
  • عواقب ترک: آیا با کنار گذاشتن مصرف شاهد عواقب فیزیکی یا عاطفی بوده اید؟ ایا اضطراب، بی قراری، لرز، تعریق، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه کرده اید؟ عواقب عاطفی نیز به اندازه ی مشکلات فیزیکی اهمیت دارند.
  • محدودیت کنترل: آیا گاهی بیشتر از مقداری که می خواهید مواد مصرف کرده یا الکل می نوشید؟ آیا گاهی برای رفع عطش الکل می خورید؟ ایا گاهی یک لیوان نوشیدنی باعث لیوان های بیشتری خواهد شد؟ آیا گاهی از مقداری که روز قبل مصرف کرده اید احساس پشیمانی دارید؟
  • عواقب منفی: آیا با وجود بروز نتایج منفی روی حالت روحی، اعتماد به نفس، سلامت، کار یا خانواده بازهم به مصرف خود ادامه می دهید؟ 
  • بی توجهی به کارها یا عقب افتادن ان ها: آیا روابط اجتماعی، کارهای خانه یا وظایف محیط کار شما به خاطر مصرف مواد عقب افتاده اند؟
  • صرف زمان و انرژی قابل ملاحظه: آیا زمان زیادی از وقت خود را صرف تهیه، مصرف، مخفی کردن، پنهان کردن، برنامه ریزی یا بهبود از مصرف می کنید؟ آیا وقت زیادی را به مصرف فکر می کنید؟ آیا تا به حال برنامه هایی برای اجتناب از مصرف در ذهن خود داشته اید؟
  • میل به ترک: آیا گاهی در مورد ترک یا کنترل مصرف خود فکر می کنید؟ آیا تلاش های ناموفقی برای قطع یا کنترل مصرف داشته اید؟

مراحل اعتیاد و علل اعتیاد

مراحل متفاوتی برای اعتیاد وجود دارد. اولین گام فردی فعال با وجود اعتیاد است. فرد هنوز شغل داشته و روابط او پایدار هستند اما زندگی او به خاطر اعتیادش آسیب دیده است. این متداول ترین سناریو است. شما برای تشخیص اعتیاد حتما لازم نیست چیزهای بسیار زیادی را از دست بدهید.

آخرین گام اعتیاد، اعتیاد بدون کارکرد است. فرد شغل خود را از دست داده و باید هرروز از مواد استفاده کند. این چیزی است که همه در مورد اعتیاد تصور دارند اما باید بدانید این مرحله از اعتیاد اغلب کمتر دیده می شود.

عواقب و نتایج ناشی از اعتیاد به مرور زمان بدتر خواهند شد.

علل اعتیاد

علل اعتیاد
  • سابقه ی خانوادگی، حدود 50 تا 60 درصد از اعتیاد به خاطر فاکتورهای ژنتیکی است.
  • مهارت های تطابقی ضعیف برای برخورد با استرس
  • افکار منفی مانند نداشتن هدف برای زندگی
  • اضطراب یا افسردگی مخفی
  • سابقه ی خانوادگی از علل اعتیاد

50 درصد از احتمال اینکه یک فرد دچار اعتیاد شود را ژنتیک توضیح می دهد.

این موضوع در تحقیقی روی دوقلوها به اثبات رسیده است. وقتی یکی از دوقلوهای یکسان به الکل اعتیاد پیدا می کند قل دیگر نیز استعداد بیشتری برای ابتلا به اعتیاد خواهد داشت. وقتی یکی از دوقلوهای غیرهمسان نیز به مصرف الکل اعتیاد یابد فرد دیگر لزوما معتاد نخواهد شد. بر پایه ی تفاوت های بین دوقلوهای همسان و غیرهمسان، تحقیقات نشان داده اند 50 تا 60 درصد از اعتیاد به خاطر فاکتورهای ژنتیکی است.

  • مهارت های ضعیف برای برخورد با استرس

استرس فاکتور خطرناک بزرگی برای اعتیاد است. این موضوع در انتقال از مصرف مواد در حد متوسط به مصرف زیاد اهمیت زیادی دارد.

استرس به دلایل زیادی می تواند یک فاکتور خطر باشد. در ایتدا هرچه شما تحت استرس بیشتری باشید بیشتر می خواهید از آن فرار کرده یا آرامش پیدا کنید. دوما در زمان برخورد با استرس شدید می خواهید کاری را انجام دهید که برای شما آشناست و اصرار کمتری برای کاری جدید و درست دارید، از این رو به احتمال بیشتری به روش های قدیمی برمی گردید.

  • تفکر منفی

تمام انواع تفکرات منفی به شما استرس می دهند، شما را ناراحت، حساس و ناخشنود می سازند. وقتی تفکر شما همه چیز یا هیچ چیز باشد زندگی یا به نظرتان خیلی عالی خواهد بود و یا خیلی وحشتناک و گزینه های پیش روی خود را تنها خوب یا بد می بینید. این حس باعث می شود بخواهید از این شرایط فرار کرده، آرامش یافته یا به خودتان پاداش دهید و این باعث مصرف مواد یا الکل خواهد شد.

  • اضطراب یا افسردگی خفته علل اعتیاد

تقریبا 15 تا 30 درصد از افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند از افسردگی پنهان رنج می برند. این ترکیب گاه یک تشخیص دوگانه نامیده می شود. اضطراب و افسردگی می توانند به اعتیاد منتهی شوند. اعتیاد نیز می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود. افرادی که دچار این مشکل دوگانه هستند اغلب برای فرار از اضطراب یا افسردگی به مواد یا الکل پناه می برند. ان ها یک الگوی تکراری داشته و برای مدتی محدود هشیار هستند. سپس دوباره با شدید شدن احساسات وضعیت ان ها عود کرده و بازهم سعی می کنند با کمک گرفتن از مصرف مواد از این حس فرار کنند.

شما باید راه هایی برای غلبه بر اضطراب، افسردگی و اعتیاد یاد بگیرید. همچنین باید با مهارت های بهبود مانند مدیریت استرس، مدیتیشن و درمان رفتارشناختی آشنا شوید.

برخی از عواقب اعتیاد

اغلب افراد تنها وقتی به مقدار زیادی از اصرات منفی اعتیاد رنج برده اند می خواهند مصرف مواد یا الکل را کنار بگذارند. وقتی از درد زیادی رنج برده و به قدر کافی پشیمان هستید اماده ی ترک می باشید.

مهم ترین عواقب اعتیاد اجتماعی، عاطفی و روانی هستند. اغلب افراد به عواقب مادی و فیزیکی اعتیاد فکر می کنند. ” من اعتیادم جدی نیست زیرا سلامتم خوب است و شغل خود را از دست نداده ام ” اما این ها از نتایج مرحله ی آخر اعتیاد هستند.

از آنجایی که شغل شما برایتان یک نگرانی است اغلب آخرین چیزی است که آسیب می بیند. شما برای پرداخت قبض های خود به پول نیاز دارید و به کارتان ادامه می دهید، در نتیجه می توانید به اعتیاد خود ادامه دهید. وقتی کار شما شروع به اسیب دیدن کرد شما از یک معتاد فعال به معتادی بدون کارایی تبدیل خواهید شد.

منابع
addictionsandrecovery.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا