گام هایی برای جهت یابی در زندگی

تقریباً همه افراد روی این سیاره در مقطعی از زندگی خود احساس گمراهی و بی جهتی می کنند. آنها ممکن است متوجه شوند که به جای اینکه واقعاً زندگی کنند، فقط وضعیت موجود را حفظ می کنند. بسیاری از مردم به سادگی حرکاتی را که به آن عادت کرده‌اند انجام می‌دهند، از نظر احساسی بررسی می‌شوند تا مجبور نباشند با این واقعیت روبرو شوند که در شرایط فعلی خود بدبخت هستند. دیگران کاملاً آگاه هستند که نیاز دارند/می خواهند کاری متفاوت انجام دهند، اما نمی دانند چه کاری. گزینه های زیادی وجود دارد، مسیرهای زیادی برای طی کردن وجود دارد، که در نهایت احساس غرق شدن و بی جهت بودن می کنند. گام هایی برای جهت یابی در زندگی در این مقاله همکده به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران بررسی شده است. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

گام هایی برای جهت یابی در زندگی

اگر مواردی که در مقدمه گفتیم را تجربه می کنید، اشکالی ندارد. ما برای کمک اینجا هستیم. کاری که من می خواهم در حال حاضر انجام دهید این است که چند نفس عمیق و آرام شکمی بکشید. سپس یک فنجان از نوشیدنی مورد علاقه خود را درست کنید، یک دفترچه یادداشت و یک خودکار بردارید و در جایی راحت بنشینید. در ادامه گام هایی برای جهت یابی به شما معرفی می کنیم. در این ضورت می توانید مسیر زندگی خود را پیدا کنید.

چند سوال مهم از خود بپرسید.

این را در بالای یک ورق کاغذ تازه بنویسید:

  • اگر پول، زمان و منابع چیزی نبود، با زندگی خود چه کار می کردم؟
  • برای مسیر کاری یا شغلی چه کار می کنید؟
  • کجا زندگی می کنی؟
  • با وقتت چه کار می کنی؟
  • چطور لباس می پوشی؟
  • آیا در گذشته با الان متفاوت به نظر می رسید؟
  • یک روز عالی برای شما چگونه خواهد بود؟
  • چه نوع شریکی خواهید داشت؟
  • از کدام سرگرمی ها/مشغله ها لذت می برید؟

دقت در پاسخ ها

در مورد همه این پاسخ ها بسیار دقیق باشید و هر چقدر که دوست دارید با آنها وقت بگذرانید. هنگامی که این کار را انجام دادید، به برگه تازه دیگری در دفترچه یادداشت خود ورق بزنید و همه چیزهایی را که در زندگی خود در حال حاضر احساس شادی و رضایت می کنید یادداشت کنید. به عنوان گام هایی برای جهت یابی در زندگی خیلی مهم است.

بعد از اینکه آن‌ها را نوشتید، روی کاغذ دیگری ورق بزنید. در اینجا، همه چیزهایی را که در زندگی خود شما را ناامید، ناراضی و رنجیده می کند، یادداشت می کنید. در مورد تمام این موارد لیست نیز جزئیات بیشتری داشته باشید. بنویسید که هر یک از آنها چه احساسی در شما ایجاد می کند، چه در حال حاضر و چه زمانی که آنها را تجربه می کنید. هدف از این لیست ها این است که بفهمید کدام جنبه از زندگی را می خواهید تغییر دهید، کدام یک را می خواهید حفظ کنید، و بسته به نحوه سفر شما ممکن است با زندگی ایده آل شما مطابقت داشته باشد یا نباشد.

ایده این است که یافتن جهت در زندگی شما واقعاً به معنای درک این است که چگونه از زندگی امروز خود به زندگی مطلوب آینده خود برسید. این در مورد دانستن این است که چه چیزی باید تغییر کند و سپس در مورد چگونگی ایجاد آن تغییرات کار کنید.

صداقت با خود یکی از گام هایی برای جهت یابی در زندگی

هنگامی که تغییراتی را که می خواهید ایجاد کنید مشخص کردید، صادق باشید که آیا در واقع آمادگی انجام این تغییرات را دارید یا خیر. ممکن است در موقعیتی باشید که دچار اضطراب و افسردگی شده باشید، زیرا احساس می‌کنید در شغلی که از آن متنفر هستید گرفتار شده‌اید، ۸۰ ساعت در هفته برای حمایت از خانواده‌ای که از آن رنجیده‌اید و همسری که سال‌ها نمی‌خواستید در کنارش باشید کار می‌کنید. چه آن را روی کاغذ نوشته باشید، چه فقط در اعماق آن را بدانید، دیگر نمی خواهید در این موقعیت باشید. اما آیا حاضرید کاری را که باید انجام دهید تا خود را از این بدبختی دور کنید انجام دهید؟

صدمه به دیگران

آیا آمادگی دارید به طور بالقوه به دیگران صدمه بزنید و ناامید کنید تا زندگی ای داشته باشید که مطابق با نیازها، خواسته ها و رویاهای شما باشد؟ اگر در حال حاضر آماده ایجاد تغییرات گسترده نیستید، می توانید تا آنجا که به دنبال شادی است، مسیری را پیدا کنید. شما هنوز هم می‌توانید تغییرات کوچک‌تری برای نزدیک‌تر شدن به زندگی ایده‌آل خود ایجاد کنید، حتی اگر فعلاً دور از دسترس باشد. ممکن است در آینده نزدیک یا حتی در آینده ای دور آماده ایجاد تغییرات بزرگ باشید. بدیهی است که بهتر است آنها را زودتر انجام دهید، اما شاید ایجاد تغییرات کوچکتر در حال حاضر کاتالیزوری باشد که شما را به سمت ایجاد این تغییرات بزرگتر در آینده سوق می دهد.

گر اکنون نمی‌توانید تغییرات بزرگی ایجاد کنید، ایده خوبی است که روی شناسایی حمایت‌ها و مکانیسم‌های مقابله‌ای که برای تحمل وضعیت فعلی‌تان نیاز دارید، تا زمانی که بتوانید کار کنید. از طرف دیگر، اگر به نقطه‌ای رسیده‌اید که آماده یافتن جهت کامل و رهایی‌بخش است که از محدودیت‌های وضع موجود خارج است، باید یک برنامه ایجاد کنید.

برنامه اقدام از گام هایی برای جهت یابی در زندگی

ممکن است در لیست هایی که قبلاً نوشتید، چند متقاطع داشته باشید. به عنوان مثال، اگر رویای شما برای داشتن یک روز عالی شامل برخی از فعالیت های روزانه فعلی یا زمانی است که با شریک فعلی تان سپری می کنید، آنگاه این موارد برخی از بلوک های ساختمانی برای زندگی جدیدی است که در نظر دارید. در مقابل، اگر مطلقاً چیزی در لیست عشق های فعلی شما وجود نداشته باشد که در زندگی رویایی‌تان با خود می‌برید، باید پاک شود.

فهرستی از اولویت ها را در مورد چیزهایی که نیاز دارید/می خواهید تغییر دهید تعیین کنید. اینها را به ترتیب اهمیت فهرست کنید، از آنچه در حال حاضر بیشتر شما را ناراحت و آزار می دهد تا آنچه می توانید برای مدتی بیشتر تحمل کنید. به عنوان مثال، اگر رابطه / ازدواج شما طاقت فرسا است اما شغل شما خسته کننده است، می دانید چه چیزی باید فوراً حل شود. از طرف دیگر، اگر شغل شما شما را به سمت افکار خودکشی سوق می دهد، اما با زندگی در محله فعلی خود مشکلی ندارید، این شغل / شغل شماست که باید در اولویت باشد.

مسیر شغلی

اگر مسیر شغلی خود را دوست دارید اما از شرایط کاری فعلی خود متنفر هستید، به محض پایان این مقاله رزومه خود را به روز کنید. سپس شروع به جستجوی شغل جدید کنید، احتمالاً با کمک یک استخدام کننده.

ممکن است از شروع جدید احساس ترس زیادی کنید، به خصوص اگر مدتی است در جایی که هستید کار کردید. تغییر شغل ممکن است شامل از دست دادن امنیت مالی یا اعتبار باشد. ممکن است در جایی که هستید، یک مقام ارشد داشته باشید، و درآمدی که به دست می آورید ممکن است سطح خاصی از راحتی را به شما بدهد، اما اگر هر شب در حمام گریه کنید، چه فایده ای دارد؟

تعیین کنید که چه چیزی را دوست دارید

این مورد در میان گام هایی برای جهت یابی در زندگی است. یکی از دلایلی که برخی از افراد در یافتن مسیر زندگی مشکل دارند این است که فراموش کرده اند (یا هرگز واقعاً متوجه نشده اند) چه چیزی را بیشتر دوست دارند. آیا سرگرمی یا شغل شخصی خاصی دارید که لذت زیادی برای شما به ارمغان می آورد؟ چرا اینقدر دوستش داری؟ اگر تمام وقت این کار را انجام می دادید، آیا به آن علاقه خواهید داشت؟ اگر بخواهید این کار را به عنوان شغلی دنبال کنید، آیا ممکن است از خود (و کسانی که به شما وابسته هستند) حمایت کنید؟ جهت از اشتیاق و فداکاری سرچشمه می گیرد. هنگامی که کاری را که دوست دارید انجام می دهید، حس هدفمندی و تحقق کامل دارید.

حتی اگر به اندازه قبل پول در نمی آورید، کاملاً اشکالی ندارد. این روزها به قدری بر ثروت مالی تأکید می شود که مردم فراموش می کنند که رضایت عاطفی و معنوی از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما نمی گوییم که هرکسی می تواند کاری را که دوست دارد به عنوان شغل انجام دهد، زیرا این واقع بینانه نیست. اگر راهی وجود دارد که بتوانید از چیزی که واقعاً از آن لذت می‌برید امرار معاش کنید، باید تمام تلاش خود را برای تحقق آن به کار ببندید.

برای جهت یابی در زندگی از انجام کارهایی که از آنها متنفر هستید دست بردارید

گام هایی برای جهت یابی در زندگی شامل موارد زیادی است. چقدر اضطراب و افسردگی را تجربه می کنید زیرا کارهایی را انجام می دهید که نمی توانید آنها را تحمل کنید؟ ممکن است در حال حاضر احساس کنید در دام افتاده اید زیرا کارهایی را انجام می دهید که از آنها نفرت دارید تا خود (و احتمالاً خانواده تان) را در خانه نگه دارید و تغذیه کنید. اگر چنین است، با شریک، همسر/ اعضای خانواده خود به طور آشکار و صادقانه در مورد احساس خود صحبت کنید. برای رهایی از یک موقعیت طاقت فرسا، درخواست کمک، شرم آور نیست.

مثالی در این مسیر

جهت مثال، اگر می‌خواهید شغل جدیدی را دنبال کنید، ممکن است مجبور شوید مقداری زمان (و پول) برای آموزش در این مسیر جدید صرف کنید. برای یافتن کمک های مالی و برنامه هایی برای آموزش شغلی دوم تحقیق کنید. شما ممکن است واجد شرایط کمک مالی باشید – نه فقط برای تحصیل، بلکه برای مخارج خود در حالی که در حال آموزش مجدد هستید.

حلقه اجتماعی شما (خانواده، دوستان، جامعه معنوی) نیز ممکن است بتواند به شما کمک کند. شما به اطرافیانتان کمک می‌کنید تا از موقعیتی که به آنها آسیب می‌رساند رهایی یابند، درست است؟ خوب، احتمال بسیار خوبی وجود دارد که عزیزان شما به نوبه خود از کمک به شما خوشحال شوند.

فراتر از کار، آیا چیزهای دیگری در زندگی شما وجود دارد که با وجود اینکه برعکس لذت را برای شما به ارمغان می آورد، به انجام آنها ادامه می دهید؟ آیا دوستانی هستند که دیگر از گذراندن وقت با آنها لذت نمی برید؟ آیا فعالیت هایی وجود دارد که ترجیح می دهید مجبور نباشید انجام دهید؟ شما باید اینها را در لیست هایی که قبلا ساخته اید داشته باشید.

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا