کاهش استرس پس از طلاق

کاهش استرس پس از طلاق مهم است. زیرا طلاق یا جدایی می تواند یکی از پراسترس ترین و عاطفی ترین تجربیات در تمام زندگی شما باشد. علت این اتفاق هرچه که می خواهد باشد و چه خودتان آن را خواسته باشید یا نه، جدایی از روابط می تواند باعث شود تمام جهان زیر و رو شده و محرکی برای تمام احساسات دردناک و اذیت کننده است.

حتی زمانی که دیگر رابطه ی شما خوب پیش نمی رود طلاق یا جدایی می تواند بسیار دردناک باشد زیرا نشان دهنده ی از دست دادن است، نه تنها از دست دادن همسر خود بلکه تمام رویاها و همراهی هایی که باهم داشته اید. روابط عاشقانه با هیجان و ارزوهای زیادی برای آینده شروع می شود. وقتی یک رابطه با شکست مواجه می شود ما سطح بالایی از ناامیدی، استرس و سوگواری را تجربه خواهیم کرد.

طلاق و قلمروهای ناشناخته

طلاق یا جدایی شما را وارد قلمروهای ناشناخته و ترسناکی خواهد کرد. همه چیز شما خراب شده است: روال قبلی زندگی و مسئولیت هایتان، خانه ی شما، روابطی که با دوستان و اعضای دورتر در خانواده داشته اید و ححتی شخصیت فعلی خودتان. همچنین طلاق می تواند با خود عدم قطعیت و تردید برای آینده را همراه داشته باشد. بدون حضور همسرتان زندگی برای شما چطور خواهد بود؟ آیا می توانید فرد دیگری را برای خود پیدا کنید؟ آیا می توانید زندگی را به تنهایی به پایان برسانید؟ این ناشناخته ها اغلب می توانند بدتر از ماندن در رابطه ای بد به نظر برسند.

این درد، عدم قطعیت و خرابی یعنی بهبود از جدایی یا طلاق می تواند سخت بوده و به زمان نیاز داشته باشد. با این وجود بسیار مهم است به یاد داشته و مرتبا به خودتان یاداوری کنید که شما می توانید و باید از این تجربیات سخت عبور کرده و حتی وارد امید و خوشبینی تازه تری شوید. در واقع با کاهش استرس پس از طلاقمی توانید زندگی بهتری داشته باشید.

چند نکته ی کوچک برای کنار آمدن با طلاق و کاهش استرس پس از طلاق

  • باید بدانید داشتن احساسات مختلف ایرادی ندارد. کاملا عادی است که احساس ناراحتی، عصبانیت، ترس یا گیجی داشته باشید و این احساسات می تواند شدید هم باشند. شاید در مورد آینده نگران باشید. باید بدانید اینگونه واکنش ها به مرور زمان کاهش خواهند یافت. حتی اگر رابطه ی شما ناسالم باشد غرق شدن در ناشناخته ها ترسناک به نظر می رسد.
  • به خودتان کمی زمان استراحت دهید. به خودتان این اجازه را دهید تا برای مدتی بتوانید کمتر از سطح عالی احساس و عمل داشته باشید. شاید نتوانید مانند قبل در کار خود سازنده بود یا بتوانید مانند گذشته از دوستان خود مراقبت کنید، و این برای مدتی ایراد ندارد. هیچ کس یک فرد خاص نیست. باید زمانی را برای بهبود، کسب دوباره ی انرژی و جمع کردن خود بگذرانید.
  • سعی نکنید به تنهایی از این ماجرا بگذرید. مشترک شدن احساسات خود با دوستان و خانواده می تواند در گذر از این روزها به شما کمک کند. می توانید عضو یک گروه حمایتی شوید که در ان می توانید با افرادی دیگر که در موقعیت مشابه شما هستند صحبت کنید. منزوی کردن خود سطح استرس شما را بالا برده، تمرکز شما را کم کرده، مانعی در مسیر کاری شما شده، روی روابط دیگرتان اثر گذاشته و بر سلامت کلی تان تاثیرگذار باشد. اگر حس می کنید نیاز دارید از دریافت کمک های بیرونی دریغ نکنید.

به خودتان اجازه دهید برای از دست دادن این رابطه سوگواری کنید.

سوگواری واکنشی طبیعی به از دست دادن است و طلاق یا جدایی از رابطه ی که دوستش داشته اید.

نکاتی برای سوگواری بعد از طلاق یا جدایی

  • با احساسات خود مبارزه نکنید.

  • کاملا عادی است که در زندگی بالا و پایین های زیادی داشته باشید و احساسات مختلفی را تجربه کنید، مانند عصبانیت، رنجش، ناراحتی، ترس، سوگواری و گیجی. حتما باید این احساسات خود را بشناسید. با وجودی که این احساسات اغلب می توانند دردناک باشند تلاش برای نادیده گرفتن یا سرکوب کردن آن ها تنها باعث طولانی تر شدن روند سوگواری خواهد شد.
  • برای کاهش استرس پس از طلاق، در مورد احساسات خود صحبت کنید.

  • حتی اگر برای شما صحبت کردن در مورد احساساتتان با افراد دیگر کار سختی است اما بسیار مهم است راهی برای انجام این کار پیدا کنید تا در زمانی ناراحتی زیاد به آن پناه ببرید. اینکه بدانید دیگران از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود با دردی که دارید کمتر احساس تنهایی کنید و به بهبود شما کمک خواهد کرد. نوشتن احساساتتان نیز می تواند راه مفید دیگری برای بیان احساساتتان باشد.
  • به یاد داشتن باشید فراموش کردن هدف نهایی شماست.

  • بیان کردن احساسات به نوعی شما را آرام می کند اما بسیار مهم است احساسات منفی را تغییر داده یا شرایط را دوباره تحلیل کنید. گیر افتادن در احساسات دردناکی مانند سرزنش کردن خود، عصبانیت و رنجش می تواند انرژی شما را از بین برده و به نوعی مانع از پیشرفت و حرکت به سوی آینده می شود.
  • برای کاهش استرس پس از طلاق، به خودتان یاداوری کنید که هنوز هم آینده ای دارید.

  • وقتی با فرد دیگری همراه می شوید امیدها و آرزوهای زیادی برای زندگی باهم دارید. بعد از جدایی سخت است بتوانید این ها را به کلی فراموش کنید. همانطور که برای آینده ای که زمانی برای خود تجسم کرده بودید سوگواری می کنید باید با این حقیقت خود را تشویق کنید که امیدها و آرزوها در نهایت جایگزین رویاهای قدیم شما خواهد شد.
  • باید تفاوت میان یک واکنش عادی به جدایی با افسردگی را بشناسید.

  • سوگواری می تواند بعد از جدایی مدتی ادامه داشته باشد اما بعد از گذشت زمان این ناراحتی شروع به محو شدن می کند. روز به روز و کمک کن شما شروع به حرکت برای آینده خواهید کرد. با این وجود اگر حس کردید تغییری ندارید شاید از افسردگی رنج می برید.

کمک کردن به کودکان در طول طلاق یا جدایی

وقتی پدر و مادر از هم جدا می شوند کودک می تواند احساس گیجی، عصبانیت و عدم قطعیت داشته و ناراحت به نظر برسد. درست مانند والدین باید با ایجاد ثبات و رسیدگی به نیازهای کودک و داشتن رفتاری مثبت به کودکان نیز کمک شود تا با این روند طلاق کنار بیایند.

کاهش استرس پس از طلاق | مرکز مشاوره همکده

برای حمایت خود از دیگران و کاهش استرس پس از طلاق کمک بگیرید.

دریافت حمایت از دیگران برای بهبود از طلاق و جدایی اهمیت بالایی دارد. شاید حس کنید تنها مانده اید اما منزوی کردن خود تنها این روزها را برای شما سخت تر می کند. سعی نکنید خودتان به تنهایی از همه چیز عبور کنید.

  • ارتباط رودرو با دوستان و اعضای مورد اعتماد در خانواده

  • .کسانی که طلاق های سختی را پشت سر گذاشته اند می توانند بسیار برای کمک به شما در این شرایط مفید باشند. آن ها می دانند این موقعیت چطور است و می توانند به شما اطمینان دهند که امیدی برای بهبود و داشتن روابط خوب در آینده وجود دارد. تماس رودرروی مکرر راهی عالی برای کاهش استرس جدایی و برگرداندن تعادل به زندگی شماست.
  • زمان خود را با کسانی بگذرانید که از شما حمایت می کنند، برای شما ارزش قائل اند و به شما انرژی می دهند.

  • وقتی می خواهید کسی را برای دریافت کمک انتخاب کنید باید انتخابی عاقلانه داشته باشید. اطراف خود را از افرادی پر کنید که شخصیتی مثبت داشته و واقعا به شما گوش می دهند. حتما باید در مورد شرایطی که پشت سر می گذارید بتوانید با حامیان خود صادق بمانید، بدون اینکه نگران قضاوت شدن، انتقاد شدن یا حرف های گفته شده باشید.
  • در صورت نیاز از بیرون کمک دریافت کنید.

  • اگر کسی را در اطراف خود ندارید که بتوانید با او راحت باشید می توانید به سراغ مشاور رفته یا عضو گروه های حمایتی شوید. مهم ترین چیزی این است که حداقل یک جا برای شما باشد که در آن احساس راحتی می کنید.
  • روابط دوستی جدیدی داشته باشید.

  • اگر حس می کنید در طول روند طلاق شبکه ی اجتماعی ارتباطی خود را از دست داده اید باید تلاش کنید با افراد جدید ملاقات داشته باشید. عضو یک گروه حمایتی شوید. به کلاس های مختلف بروید. در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید یا در کارهای داوطلبانه مشارکت نمایید.

مراقبت از خودتان بعد از طلاق

طلاق روندی کاملا پر استرس است و می تواند زندگی شما را کاملا تغییر دهد. وقتی از این مشکلات عاطفی می گذرید و با تغییرات بزرگ در زندگی خود برخورد می کنید مراقبت از خودتان از همیشه اهمیت بیشتری دارد. فشار و ناراحتی ناشی از جدایی می تواند باعث حساسیت های فیزیکی و روانی شود.

با خودتان مانند وقتی رفتار کنید که در حال بهبود از آنفولانزایی سخت هستید. استراحت زیاد داشته باشید، منابع دیگر استرس در زندگی خود را به حداقل برسانید و در صورت امکان حجم کاری خود را کاهش دهید. یادگیری مراقبت از خودتان می تواند یکی از ارزشمندترین درس هایی باشد که از طلاق می آموزید. 

  • نکاتی برای مراقبت کردن از خود هر روز زمانی را برای آرام کردن خود بگذارید.

  • برنامه ای روزانه در بین کارهایتان بگذارید تا کمی آرامش کسب نمایید. زمانی را در کنار دوستان خوب خود سپری کنید، به موسیقی پوش دهید، در طبیعت کمی قدم بزنید، از یک حمام آب گرم لذت ببرید، ماساژ دریافت کنید، کتاب مورد علاقه ی خود را بخوانید، به کلاس های یوگا بروید و یا خود را یک فنجان چای گرم مهمان کنید.
  • به نیازهای خود دقت داشته باشید.

  • در هر زمان باید نیازهای خود را بیان کنید. باید به چیزهایی که فکر می کنید درست هستند افتخار کرده و به آن عمل کنید، حتی اگر برخلاف چیزی باشد که همسر قبلی شما باور داشته است. بدون احساس گناه یا عصبانیت برای چیزی که باور دارید نه بگویید.
  • برای کاهش استرس پس از طلاق، روال خاصی را دنبال کنید.

  • جدایی از رابطه یا طلاق می تواند تمام جنبه های زندگی شما را خراب کند و باعث احساس استرس و عدم قطعیت شود. 
  • زمانی را بیرون از خانه بگذرانید.

  • سعی کنید در چند ماه اول بعد از جدایی تصمیم بزرگی برای زندگی خود نگیرید، مانند شروع یک شغل جدید یا رفتن به شهری دیگر. اگر می توانید تا زمانی که کمتر تحت تاثیر احساسات خود باشید منتظر بمانید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.
  • از مصرف الکل، داروها یا غذا برای برخورد با این شرایط اجتناب کنید.

  • وقتی در میانه ی راه جدایی قرار دارید ممکن است از هر چیزی برای کاهش درد و تنهایی خود استفاده کنید. با استفاده از الکل، داروها یا غذا به عنوان راهی برای فرار انتخاب ناسالمی دارید که در طولانی مدت مخرب خواهد بود. بهتر است راه های سالم تری را برای تطابق با احساسات دردناکی که تجربه می کنید امتحان نمایید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا