ضرورت مشاوره پیش از ازدواج

با در نظر گرفتن لیستی از فاکتورهای متعددی که می توانند در رابطه ی شما مشکل ساز شده و منجر به طلاق شوند. (مشکلات مالی، مشکلات مربوط به خیانت و عدم وفاداری، تفاوت ها در روش های تربیتی برای فرزندان و…) هوشمندانه ترین چیزی که زوج ها می توانند قبل از بله گفتن و ورود به رابطه انجام دهند مشورت گرفتن از یک مشاور است. برای بسیاری از زوج ها متاسفانه تنها راه برای رفتن به مشاور بعد از بروز مشکل و زمانی که کار ازدواج گذشته است. اما کمی فکر کنید، بهتر نیست قبل از اینکه پا در این راه بگذارید کمی دقیق تر شرایط را بررسی کرده و کمی کمک بگیرید؟

برخی تحقیقات صورت گرفته پیشنهاد می دهند که زوج هایی که از مشاوره ی پیش از ازدواج استفاده می کنند نسبت به زوج های دیگر شاهد نرخ طلاق کمتری هستند البته بررسی دقیق این عدد کار سختی است زیرا فاکتورهای دیگری نیز هستند. (فاکتورهای واسطه ی دیگری که در تحقیق اثر دارند.) که می توانند به زوج ها کمک کنند تا در کنار هم بمانند. برای مثال اگر تمام زوج هایی که در مشاوره بررسی می شوند دارای مذهب خاصی باشند به سختی می توان بررسی کرد چه چیزی به زوج ها کمک می کند زمان سخت تر شدن شرایط در کنار هم بمانند: مذهبی و باوری که دارند، مشاوره ی قبل از ازدواج یا حمایت اجتماعی جامعه ی مذهبی ای که در آن هستند؟

نکته قابل توجه

با سال ها تحقیق و بررسی روی هزاران مرد و زن در طول سال ها، مشخص شده است که مشاوره ی پیش از ازدواج فواید بسیاری برای مشکلاتی دارد که زوج ها در اوایل آشنایی ممکن است با آن برخورد داشته باشند، قبل از اینکه مشکلات بزرگ بتوانند امید برای بهبود و برگشت را از بین ببرند.

برخی زوج ها زمانی به سراغ مشاوره می روند که الگوهای مشکل ساز جزئی ظاهر می شوند و این زوج ها می خواهند بهتر و موثرتر شرایط را بهبود بخشند، اما چرا؟ چون این رنجش و ناراحتی ها هنوز ریشه دار و عمیق نشده اند. اما برخی زوج های دیگر سعی می کنند خودشان با مشکلات مبارزه کنند، تا زمانی که همه چیز دیگر کاملا خراب و بد شده است و از آن بعد تمام مکالمات کنار گذاشته شده اند، رابطه ی جنسی متوقف شده است و زمان با کیفیتی را دیگر در کنار هم نمی گذرانند. به عنوان یک مشاور، می توان گفت هرچه زودتر زوج ها بتوانند روند درمان را شروع کنند ادامه داشتن روند درمان و تاثیر آن برای رابطه بهتر خواهد بود.

نکته قابل توجه
ضرورت مشاوره پیش از ازدواج | مرکز مشاوره همکده

این نکته ی بسیار ساده ای است: مشاوره ی پیش از ازدواج هوشمندانه ترین تصمیمی است که هر زوجی می توانند بگیرند و نیازی نیست برای امتحان کردن آن باور یا عقاید خاصی داشته باشید. مهم نیست شما به عنوان یک زوج چقدر به هم نزدیک بوده و تا چه اندازه همدیگر را دوست دارید، مشکلات و تفاوت ها به شکل اجتناب ناپذیری نمودار خواهند شد، در نتیجه مشاوره ی پیش از ازدواج می توانند واقعا مانند یک بیمه نامه و تضمین باشد که زوج ها می توانند برای خود تهیه کنند.

اما اینکه چرا زوج ها از مشاوره های پیش از ازدواج اجتناب می کنند یا انجام مشاوره در همان روزهای اول اشنایی و ازدواج اغلب مرتبط با ترسی است که دارند. بیشتر مردان و زنان ترس دارند که صحبت کردن آزادانه در مورد مشکلات با یک مشاور می تواند منجر به مشکلاتی جدی تر شده و حتی می تواند باعث شود در نهایت رابطه به کلی از بین برود. اما لطفا این باورهای غلط را کنار بگذارید و باور کنید حقیقت کاملا برخلاف چیزی است که باور داشتید. شاید ترسناک به نظر برسد که بخواهید با ترس، رنجش و عصبانیت خود برخورد کنید اما آزادسازی این احساسات به شکلی ساختاریافته می تواند به دو فرد درگیر در رابطه اجازه دهد از مشکلات خود عبور کرده و  بعد دوباره بتوانند یکدیگر را دوست داشته باشند.

نکته قابل توجه

در اینجا این بحث پیدا می شود که تمامی مبلغ های مذهبی و رهبران دینی باید دیگران را تشویق کنند که همه ی افراد در روابط و زندگی مشترک خود نیاز به کمک دارند. بعلاوه زوج هایی که وارد مشاوره ی پیش از ازدواج می شوند باید باور داشته باشند که هیچ ایرادی ندارد و مشکلی نیست اگر قبل از وارد شدن به رابطه ای جدی درخواست کمک کنند. در کنار تمام فواید، زوج های دیگر نیز از شما الگوبرداری کرده و رابطه ی خوبی را در آینده تجربه خواهید کرد.

فواید مشاوره ی پیش از از دواج برای رابطه ی شما

ضرورت مشاوره پیش از ازدواج | مرکز مشاوره همکده

حتما شما هم زوج هایی را دیده یا می شناسید که به رابطه ی بد و روابطی که شاد نیستند ادامه می دهند تا زمانی که نفرت و رنجش از یکدیگر زیاد شده و دیگر حس می کنند هیچ چاره و راهکاری به جز طلاق نخواهند داشت. آن ها این عدم رضایت و ناراحتی خود را اعلام نمی کنند و همواره با جریان زندگی خود را منطبق می سازند با این امید که شاید چیزی تغییر کرده و مشکلات خودشان حل خواهند شد. البته در این بین کسانی هستند که هرچیزی را امتحان می کنند تا بتوانند قبل از ترک رابطه این ازدواج را بهتر کنند. این افراد کسانی هستند که به دنبال حل مشکلات بوده و سعی می کنند راه حل های متفاوتی را برای ازدواج خود امتحان کنند تا قبل از ترک همه چیز تلاش خود را کرده باشند.

نکته قابل توجه

چیزی که هردو ان ها به طور مشترک دارند این است که اغلب دو زوج به ندرت به سراغ مشاوره ی ازدواج می روند. افراد کمی هستند که قبل از گرفتن تصمیم قطعی برای طلاق و جدایی به دنبال فواید مشاوره می روند. شاید علت آن پیش تصوراتی است که در جامعه وجود دارد که چه فردی نیاز به درمان دارد و باعث می شود دیگران چه فکری در مورد آن ها داشته باشند. وقتی رابطه ی شما جریان دارد نظرات و فکر هیچ کسی مهم تر از فکر شما و همسرتان نخواهد بود. و با کار کردن با یک فرد متخصص، شما می توانید متوجه شوید حرف های شما مهم بوده و ارزش شنیده شدن را دارند.

ضرورت مشاوره پیش از ازدواج | مرکز مشاوره همکده

حفظ رابطه ی ازدواج و حل کردن مشکلات درون ان نیاز به مهارت هایی دارد. مهارت های رابطه که تعداد کمی از ما ان ها را خوب بلد هستیم. شاید فکر کنیم هرکاری که از دستمان برمی اید را برای حل مشکلات خود در رابطه مان انجام داده ایم. اما یک مشاور ازدواج می تواند در آموزش دادن راه هایی جدید برای حل مشکلات و براورده کردن نیازهایمان بسیار مفید باشد.

فواید مشاوره ی ازدواج

ضرورت مشاوره پیش از ازدواج | مرکز مشاوره همکده
  • شما یاد می گیرید چطور اختلافات را به شکلی سالم حل کنید. مشاوره ی ازدواج به شما مهارت های ارتباطی را خواهد داد که کمک می کنند نه تنها بتوانید به حرف های همسرتان گوش دهید بلکه بدانید باید به او چه بگویید.
  •  یاد می گیرید چطور به شکل موثرتری باهم گفتگو داشته باشید. وقتی نیازهای خود را شفاف و واضح بدون عصبانیت یا رنجش بیان می کنید ازدواج شما موفق تر پیش خواهد رفتیاد می گیرید چطور بدون داشتن حالت تهاجمی از خودتان دفاع کنید. هردو زوج ها نیاز دارند تا بتوانند در مورد مشکلات بدون ترس از آسیب دیدن از جانب همسر خود صحبت کنند. در مشاوره ی ازدواج شما یاد می گیرید می توانید چیزی که نیاز دارید را بدون ایجادسوءتفاهم و وارد شدن به دعوا مطرح کنید.
  • یاد می گیرید مسائل و مشکلات حل نشده را سازماندهی کرده و روی آن ها کار کنید. مشاوره ی ازدواج برای شما محیطی امن را فراهم خواهد کرد تا بتوانید هر حس بدی که تجربه می کنید را مطرح نمایید. بیان کردن احساسات با ازادی در کنار کمک یک فرد متخصص و اموزش دیده شاید تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید. شاید متوجه شوید همسرتان دوست دارد باهم تلاش کرده و مشکلات در رابطه ی خود را حل کنید. شاید متوجه شوید همسرتان نمی خواهد در این بین هیچ تلاشی داشته باشد. اگر اینطور است شما آزاد هستید تا این رابطه را ترک کنید بدون اینکه هیچ احساس گناهی داشته باشید زیرا شما بیشترین تلاش خود را کرده اید.
    نکته قابل توجه
  • شما درک عمیق تری از همسر خود و نیازهایی که دارد پیدا خواهید کرد. و بهتر از آن، حالا از همیشه بیشتر می توانید در مورد خودتان و نیازهایتان اطلاع پیدا کنید. شاید در انتها متوجه شوید آیا با این رابطه نیازهای شما قابل برآورده شدن هستند یا نه.
  • مشاوره می تواند مهارت های مکالمه را بسازد. وقتی زوج ها به مشاوره ی ازدواج می روند در کنار یک مشاور با هم صحبت خواهند کرد، کسی که اموزش های لازم برای کمک به درک بهتر از یکدیگر را دیده است. آن ها مهارت هایی را یاد می گیرند که در طول روزهای سخت زندگی کمکشان خواهد کرد.
    نکته قابل توجه
  • فرصتی برای بیان مشکلات ایجاد می شود. مشاوره فرصتی عالی برای زوج هاست تا با مواردی برخورد کنند که در صورت شدید و جدی شدن می توانند منجر به جدایی شوند. با صحبت کردن با یک مشاور زوح ها می توانند اختلافات مالی یا برنامه های خود برای بچه دار شدن را مطرح کنند. البته بسیار مهم است که خود زوج برای مشارکت در این مشاوره داوطلب باشند.
ضرورت مشاوره پیش از ازدواج | مرکز مشاوره همکده
  • به زوج ها در برنامه ریزی برای آینده کمک می کند. بسیاری از مشاوران کارشان چیزی بیشتر از صحبت کردن در مورد موضوعات کنونی است. ان ها به برنامه ریزی برای آینده نیز کمک خواهند کرد. یک مشاور می تواند به زوج ها کمک کند تا اهدافی خانوادگی یا مالی برای خود مشخص ساخته و برای ان برنامه ریزی کنند. مشاوره مکانی عالی برای زوج هاست. در مورد توقعاتی که از زندگی زناشویی دارند باهم صحبت کنند. و بگویند شخصا برای آینده چه می خواهند. مشاور به مراجعه کنندگان کمک می کند تا روی اهداف سالم و تغییرات در روابط تمرکز کنند.
  • دانش تجربه ان ها به زوج ها کمک می کنند. صحبت کردن با کسی که برای زمانی طولانی ازدواج کرده است فایده ی بزرگ دیگر مشاوره می باشد. وقتی شما با یک مشاور صحبت می کنید می توانید از دانش او در مورد ازدواج بهره مند شوید. این خیلی بهتر از کسی است که تنها از روی کتاب چیزی را یاد گرفته است. او کسی است که با شما چیزی که از زندگی واقعی یاد گرفته است را به اشتراک می گذارد. در حقیت بسیاری از مشاوران با مشکلاتی مانند اعتماد، صمیمیت و موارد مالی برخورد داشته اند. آن ها می توانید نصایحی امتحان شده برای شما داشته باشند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
mydomaine.compsychologytoday.combestcounselingdegrees.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا