فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان

همه ما می دانیم که هیچ وقت هیچ شخصی دوست ندارم تنها باشد. این بدان معنا نیست که تنهایی بد است. در واقع مفهموم جمله می گوید که هر چه قدر هم که بخواهیم تنها زندگی کنیم باز هم  گاهی اوقات دوست داریم با شخصی ارتباط برقرار کنیم. در دنیای روان شناسی ارتباط بر قرار کردن یک سری قوانین خاص خودش را دارد. متاسفانه برخی از افراد این قوانین را نمی دانند. برای همین امر آن ها در روابط خود چه دوستانه و چه کار ی شکست می خورند. فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان پوشیده نیست.

وقتی که فردی در این گونه روابط شکست بخورد با میزان کم و زیاد ممکن است دچار آسیب های روانی شود. دقیقا در این جا است که فرد برای صحبت کردن با شخصی دیگر نیازمند برقراری ارتباط است. حال این ارتباط می تواند با دوست آن فرد باشد یا این که او با همسر خود صحبت کند. ازدواج کردن یکی از راه هایی است که افراد می توانند با استفاده هر از آن سلامت روان خود را بهبود بخشند.

در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان  صحبت کنیم. ‌

فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان

افراد متأهل دارای حداقل اختلالات روانی هستند، آن ها 1) از سطح عاطفی و روانی بالاتری نسبت به افراد مجرد، مطلقه یا زندگی با تنهایی برخوردار هستند. 2) ازدواج از احساس تنهایی محافظت می کند .3) مادران متاهل از روانشناختی بیشتری برخوردار هستند.  رفاه و عشق و صمیمیت بیشتر در مادران که زندگی مشترک دارند دیده می شود تا افراد مجرد .4) ازدواج همچنین دارای مزایای زیادی برای سلامت جسمی است.

1. ازدواج و اضطراب و استرس

هم بزرگسالان و هم فرزندان در خانواده های متأهل نسبت به همتایان خود در خانواده های مطلقه از اضطراب روانشناختی کمتری رنج می برند .(1 مردان متاهل دارای هورمون استرس کمتری هستند، 2) و زنان متأهل از نظر روانی کمتر با مشکل رو به رو هستند .3) مادران متاهل احساس عشق و صمیمیت بیشتری دارند، کمتر دچار دوسوگرایی و درگیری کمتری با همسرانشان نسبت به  افراد  مجرد دارند.

1.1 جمعیت شناسی مربوط به کشور های خارجی

طبق نظرسنجی ملی سلامت کودکان، والدین بیولوژیکی و والدین خوانده متاهل نسبت به مادران تنها (52.1)، والدین بیولوژیکی یا خانواده های ناپدری (52.0) یا ساختار خانواده “دیگر” (یعنی خانواده اصلی در کار نباشد.) (50.6) استرس والدین (48.9) را کمتر گزارش می کنند.  استرس والدین بر اساس ساختار خانواده در بسیاری مقاطع می تواند به وجود بیاید.

2. افسردگی

1) مادران متاهل افسردگی کمتر، حمایت بیشتر از طرف شریک زندگی خود و روابط پایدارتر از مادران مجرد گزارش می کنند .2) نوجوانانی که با والدین متاهل زندگی می کنند کمتر از افراد خانواده های ناتنی یا خانواده های تک والدی (با حضور یا عدم حضور بزرگسالان دیگر) دچار استرس می شوند. فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان در این مسئله دیده می شود.

3. خودکشی

افراد متاهل حداقل خودکشی نمی کنند .1) نوجوانان در خانواده های مطلقه بیشتر خودکشی می کنند.

4. خوشبختی

فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان

افراد متاهل بسیار شادتر از افراد مجرد زندگی می‌ کنند 1) و کسانی که مجرد هستند گزارش می کنند که عدم ازدواج آن ها با کسی که دوستش دارند  شادی کمتری  نسبت به کسانی که زندگی مشترک دارند به ارمغان می آورند. 2) مادران متاهل نوزادان مثبت ترین نگرش را دارند و گزارش می دهند که در خانه نسبت به مادران مجرد  زندگی مشترک بهتری دارند.

4.1 جمعیت شناسی مرتبط با فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان

بخش بزرگی از کسانی که در یک خانواده دست نخورده بزرگ شده اند خود را “بسیار شاد” می دانند نسبت به کسانی که در خانواده های غیر سالم پرورش یافته اند. درصدی که بسیار خوشحال هستند سلامت روان بهتری هم دارند.

5. مصرف مواد مخدر و الکل

افراد متاهل احتمالاً مصرف مواد مخدر را متوقف می کنند تا حدی که بتوانند در کنترل بهتر خود موفق باشند. 1 بزرگسالانی که به خوبی ازدواج می کنند، کمتر گزارش می دهند که دچار مصرف مواد مخدر می شوند. 2) زنان متاهل مشکلات اعتیادی کمتری دارند. 3) آفریقایی-آمریکایی هایی که متاهل هستند میزان کمتری از استفاده و مصرف مواد مخدر را دارند.

نوجوانان در خانواده های متاهل و اعتیاد

نوجوانان خانواده های متأهل  کمتر از خانواده های مطلقه از مواد مخدر استفاده می کنند، نوجوانان خانواده های متاهل نسبت به کسانی که پدر و مادر مجرد ازدواج نکرده و یا طلاق ندارند، شروع به سیگار کشیدن می کنند.

6. جامعه

زوجین متأهل که سن بیشتری دارند از حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به افراد تنها تر برخوردار هستند 2) و مادران متأهل از حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به مادران مجرد برخوردار هستند .3) کسانی که در ازدواج های دست نخورده هستند کمتر گزارش می دهند که مصرف دخانیات دارند یا از مواد مخدر استفاده می کنند. والدین متأهل در مقایسه با والدین مجرد بیشتر هزینه برای موارد مفید ایجاد می کنند تا  این که هزینه  برای مواد مخدر و دخانیات صرف  کنند.

6.1 جمعیت شناسی مرتبط  با این زمینه

طبق نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS)، بزرگسالان متاهل کمتر از افراد متاهل یا بزرگسالانی که قبلاً طلاق گرفته اند یا بزرگسالانی که ازدواج نکرده اند، باور دارند که در زندگی خوشبخت تر هستند. می خواهیم بدانیم فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان چیست؟

ایا ازدواج به طور خودکار مزایای سلامتی را فراهم می کند؟

فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان

این بدان معنی نیست که فقط ازدواج به طور خودکار این مزایای سلامتی را فراهم می کند. افراد در ازدواج های استرس زا و ناخوشایند ممکن است از یک فرد مجرد که توسط دوستان، خانواده و عزیزان حامی و دلسوز احاطه شده است، وضعیت بدتری داشته باشند. جالب اینجا است که بسیاری از این فواید سلامتی برای مردان متاهل بیشتر از زنان متاهل است.

یک “مزیت ازدواج”  برای بیماری های  قلب شناخته شده است

مطالعه ای که اخیراً روی 25000 نفر در انگلیس انجام شد نشان داد که در بین افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، 14٪ احتمال زنده ماندن در افراد متاهل بیشتر است و آن ها می توانند دو روز زودتر از افراد مجرد مبتلا به حمله قلبی بیمارستان را ترک کنند.

نتایج این آزمایش چه چیزی بود؟

این مطالعه در یک کنفرانس پزشکی ارائه شده است، بنابراین نتایج باید اول ارزیابی شود. اما برخی از سوالات را ایجاد می کند. به عنوان مثال، آیا حملات قلبی افراد مجرد شدید تر از کسانی است که ازدواج کرده اند؟ و آیا سلامت قربانیان حمله قلبی مجرد قبل از حمله قلبی از گروه متاهل بدتر بود؟

این نتایج چه تاثیری بر افراد مجرد دارد؟

به طور خودکار این مزایای سلامتی عناوین توصیف کننده این مطالعه ممکن است باعث شود افراد مجرد حتی بیش از گذشته برای یافتن شریک زندگی ازدواج تحت فشار قرار بگیرند. ما فکر می کنیم جای تأسف باشد، زیرا مطالعه ای در این نوع فقط می تواند نتیجه گیری کند که “رابطه ای” یا پیوندی بین ازدواج و نتایج بهتر سلامتی پس از حمله قلبی وجود دارد – اما نمی توان با اطمینان گفت که ازدواج دلیل این مزیت است.

چرا بین ازدواج و سلامتی ارتباطاتی وجود دارد؟

با توجه به مدارک فزاینده ای که ازدواج و سلامتی بهتر را پیوند می دهد، جای سوال است که چرا چنین ارتباطی وجود دارد؟ تعدادی از محققان این سال را بررسی کرده اند. در این جا برخی از نظریه های برجسته تر وجود دارد.همه چیز را در مورد عملکرد ایمنی بدن توضیح می دهد. مطالعات نشان داده است که افراد دارای روابط شاد عملکرد ایمنی قوی تری نسبت به افرادی دارند که دارای روابط  شاد نیستند. هدف ما بررسی این مطلب است که فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان چیست؟

کورتیزول بیشتر در افراد مجرد

 در مقایسه با افراد مجرد، کورتیزول در افراد متاهل به میزان کمتری ترشح می شود. این ممکن است مهم باشد زیرا سطح کورتیزول منعکس کننده میزان استرس است و سطح بالای کورتیزول می تواند عملکرد ایمنی بدن را مختل کند.

رفتار شما با ازدواج بهتر می شود

افراد متأهل به طور متوسط ​​در مقایسه با افراد مجرد ممکن است کمتر خطر کنند، بهتر غذا بخورند و سبک زندگی سالم تری داشته باشند. همچنین شواهدی وجود دارد که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد قرار ملاقات های منظم پزشکان را برای خود نگه داشته و از توصیه های پزشکان پیروی می کنند.

سلامت روان وقتی ازدواج می کنید بهتر است

فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان

حمایت های اجتماعی ضعیف (که ممکن است در مورد افراد مجرد بیشتر باشد) به شدت با میزان بالاتر افسردگی، تنهایی و انزوای اجتماعی مرتبط بوده است، که به نوبه خود بسیار می تواند خطرناک باشد. این یعنی که افراد مجرد از سلامت روانی کمتری نسبت به افراد متاهل برخوردار هستند. هرچند که این موضوع نیاز به تحقیقات فراوانی دارد اما بر طبق تجربیات پزشکان این سخن قابل تایید است.

خوشبختی و شادی در افراد متاهل بیشتر است

باز این مورد هم نیاز به تحقیقات بیشتر دارد اما بهتر است بدانید که وقتی فردی با شخصی که دوستش دارد ازدواج می کند خوشبختی بیشتری دارد. این بدان معنا نیست که شما به هر نحوی باید ازدواج کنید اما شما باید بدانید که یک ازدواج درست به راحتی می تواند باعث موفقیت و خوشبختی شما در تمامی مسیر زندگی شود.

سخن آخر

ما در این مقاله در ارتباط با تاثیرات ازدواج و فواید ازدواج کردن و تاثیرات آن بر سلامت روان صحبت کردیم و گفتیم که افرادی که ازدواج می کنند چه مزایایی دارند. از آن سمت اشاره کردیم که دو فرد که یکی از آن ها مجرد و دیگری متاهل است  چه تفاوت هایی با هم دارند.

منابع
health.harvard.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا