ارزیابی ازدواج شاد

ازدواج خوشبخت، همان ازدواج آسان نیست. یکی از سوالاتی که ممکن است همه ما را به خود مشغول کند این است که آیا همچنان در ازدواج خود خوشبخت هستیم؟ زیرا زندگی در دنیای واقعی با آن چه در فیلم ها و داستان ها می بینیم یا در انگیزه های خاص خود حس می کنیم متفاوت است. در ارزیابی ازدواج شاد می بینیم که گاهی اوقات در زندگی کینه ها و گذشت های ایثار گرانه می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. از این رو نکته مهم این است که برای داشتن ازدواج خوب، باید تلاش کرد. در این مقاله ما به بررسی مسیر ارزیابی ساده برای اردواج  پرداخته ایم. برای داشتن رابطه ای مناسب می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مسیر ارزیابی ازدواج شاد و خوشبختی عمیق

پایداری در عشق بدان معنا نیست که ما به طور طبیعی با همسر خود سازگار باشیم. حتی به این معنا هم نیست که ما مایل به انجام کار های مافوق طبیعی هستیم. ما قرار نیست جان خود را برای هم بگذاریم یا از زندگی شخصی خود بگذریم. در واقع بر طبق بررسی های انجام شده، خوشبخت ترین زوج های متاهل به طرز حیرت انگیزی و ااز نظر علمی زوج هایی نیستند که در برابر سختی ها، فشار های مالی، ضرر و زیان ها پناه گرفته باشند. حتی آن هایی که به شیوه های خاصی مبارزه می کنند هم نیستند. آن ها زوج هایی هستند که یاد گرفته اند در ازدواج خود را بطه را حتی با ریز ترین نکات میکروسکوپی به یاد ماندنی کنند. اما در ادامه ببینیم که چطور می توانیم رابطه را با شیوه ای متفاوت و خاص ارزیابی کنیم و بر مبنای آن ازدواجی جذاب را رقم بزنیم.

ارزیابی ازدواج شاد:

چگونه در رابطه به همسرم پاسخ می دهم؟

ارزیابی ازدواج شاد

به زمانی فکر کنید که با شخصی در تماس هستید. فقط در صورتی که شخص مقابل تلفن را بردارد می توانید تبادلی برقرار کنید و دوباره صحبت کنید. این تبادل همانند رابطه ما در ازدواج می باشد. زمانی که با همسرتان ارتباط برقرار می کنید، حتی اگر در یک تلفن ساده باشد، چه پاسخی دریافت می کنید؟ آیا با پاسخی گرم روبرو می شوید. یا این که شما با هم با بی احترامی برخورد می کنید؟! جان گوتمن، محقق مشهور ازدواج ، پیش بینی کننده های حیرت انگیز موفقیت زناشویی در نحوه پاسخگویی زوجین به پیشنهادات یکدیگر برای محبت  و اینکه آیا زوجین با تحقیر به یکدیگر پاسخ می دهند، یافته است. گاتمن کشف کرد کسانی که شش سال پس از مطالعه اولیه طلاق گرفته بودند، فقط در 33 درصد مواقع به یکدیگر پاسخ مثبت می دادند. اگر می خواهید ازدواجی شاد داشته باشید، علاوه بر خودتان باید با فروتنی به فکر رابطه و طرف مقابل خود هم باشید.

ارزیابی ازدواج شاد:

همسر و رابطه تان در فهرست اولویت های شما قرار دارد؟

یک مطالعه در نظرسنحی انجام شده توسط مشاوران ازدواج اولویت بندی دقیق رابه عنوان یکی از سه عامل اصلی موفقیت زناشویی اعلام کرده است. یک مشاور میزان نقاط لمسی رابطه ای را بیان می کند که در آن یک زوج سالم در طول روز با هم ارتباط برقرار می کنند. مشاور دیگر اولویت را حتی “اوقات ذهنی با هم ، شما به شخص دیگری فکر می کنید و آن شخص دیگر را نیز در تصمیمات خود گنجانده اید.” مشخص کرده است. در ارزیابی روابط خود به این موضوع فکر کنید که آیا همسرتان یا حتی خود شما رابطه را در اولویت و ردیف بالا قرار داده اید؟! این نکته ظریف در زندگی مشترک اهمیت بسیاری دارد.

ارزیابی ازدواج شاد:

چقدر به همسرم احترام می گذارم؟!

گاهی اوقات ، اندازه ضعف و شکست یک فرد فراتر از توانایی ما برای دیدن آنچه در مورد او ارزش دارد خواهد بود. در واقع ما می توانیم به راحتی دید خود را به روی انسانیت طرف مقابل خود ببندیم. به گفته روانشناس معروف گوتمن چند نکته در مورد روابط ، آن ها را به مرگ نزدیک می کنند. دفاع، انتقاد و سنگ اندازی می تواند گزینه هایی از این عوامل باشد. وقتی وسوسه می شوید در کمبودهای فراوان همسرتان دقت کنید، با یادآوری چند راهی که به خاطر آن ها شکرگزار رابطه تان هستید، مسیر را تغییر مسیر دهید.

ارزیابی ازدواج شاد:

از نظر روحی، جسمی و یا اجتماعی چقدر با هم هستید؟!

ارزیابی ازدواج شاد

متعهد بودن در روابط جسمی یا حتی فیزیکی و محل زندگی یک مسئله است و یکی شدن های روحی چیزی جداگانه. چقدر شما در رابطه تان به لحاظ روحی، جسمی یا حی اجتماعی به هم نزیدک هستید؟ موارد بسیار زیادی وج.د دارد که در زندگی تان می تواند شما را از هم دور کند. مثل تلفن همراه، بچه ها، خیال پردازی ها و … . بنابراین در روابط خود به این نکته فکر کنید که شما زوجی صرفا هم اتاقی خستید یا در رابطه خود برای یکدیگر سرمایه گذاری می کنید؟!

آیا ما در رابطه خود مهربانی و سخاوت انجام می دهیم؟

به طور مکرر در تحقیقات ، مهربانی به عنوان پیش بینی کننده اصلی توانایی ازدواج برای تحقق و تحمل عمل می کند. اما منظور ما صرفا خرید نوشیدنی مورد علاقه همسرتان در کافی شاپ نیست. شما می توانید در میان تمام سختی ها محبت و مهرباتی خود را به همسرتان هدیه دهید. این مسئله می تواند نوازشی عاشقانه باشد. حتی شما می توانید بنشینید و مو های همسرتان را شانه بزنید یا زمانی که او شما را نوازش می کند، با محبت و بوسه ای به او پاسخ دهید. محبت صرفا مسائل مالی و حتی جسمی را در نظر ندارد. معنای محبت چیزی برای روح و روان افراد به ارمغان می آورد. از این رو زوج های خوشبخت اجازه نمی دهند که درگیری آن ها را تحقیر آمیز جلوه دهد. آن ها با این مشکل به خوبی مقابله می کنند.

چقدر به هم متعهد هستید؟!

تعهد تنها به معنای مسائل جسمی و جنسی نیست. زمانی که از تعهد صحبت می کنیم، بهتر است وسعت تفکری خود را به ذهن نیز ببریم. رابطه فرصتی برای دوست داشتن یکدیگر را به ما هدیه می دهد. زندگی به این دلیل نیست که سفارشی شده باشد، بلکه به ایت دلیل است که کار سخت عشق ورزیدن با تعهد است که معنا می یابد.

چقدر از همدیگر سپاسگذاریم؟؟

برخی افراد اصولا تمایل دارند، قدردانی های خود را برای زمانی بگذارند که شریک زندگی آن ها کار هایی را صورت می دهد. قدردانی ها باعث بالا تر شدن کیفیت روابط در زندگی می شوند. در دراز مدت، افرادی که سطح بالاتری از سپاسگذاری را تجربه می کنند نیز رابطه قوی تری دارند تعهد دارند و احتمال شکستن آن ها کمتر است. تعجب آور نیست که سپاس گزاری به معنای ازدواجی خوشبختانه است. قدرشناسی ما را به سمت رابطه ای مناسب پیش می برد. نسبت به نقاط قوت و کمک های همسرتان به خوبی پیش بروید. ما باید ببینیم که شرایط چه چیزی به زندگی مان اضافه می کند؟! در واقع فروتنی و سپاسگذاری می تواند ما را به سمت و سویی مناسب پیش ببرد.

آیا ما برای چیزی فراتر از خود زندگی می کنیم؟

مشاهدات نشان می دهند که برای زندگی بهتر و به دور از خشنوت های مختلف، لازم است تا به نکات و جنبه های دیگری از زندگی بیندیشیم. خداوند باغی را ایجاد کرد و زن و مرد را در آن قرار داد. خدا از بشریت در ارتباط ابدی که از قبل می شناخت استقبال کرد. ما در سیمای او آفریده شده ایم تا بتوانیم در رابطه با او زندگی کنیم. از این رو بهترین کار این است که در زندگی مان برای چیزی فراتر از رابطه ای ساده زندگی کنیم.

چقدر حاضریم یکدیگر را ببخشیم؟

بخشش شما را بزرگ تر از هر چیزی در رابطه تان می کند. بخشش باعث می شود تا شما بتوانید در عشق خود فرو بروید. بخشی از توانایی ما در بخشش، ارائه مهربانی غیرمستقیم است. زمانی که کسی شما را همان طور که هستید می بیند، با خوشبختی پیش بروید. زمانی که گناهان یکدیگر را می بخشیم احساس آرامش زیادی خواهیم داشت و می توانیم زندگی مناسب تری را داشته باشیم. بخشش باعث آرامش بسیار زیادی در ما می شود و می تواند به رشد هر چه بیشتر یک رابطه کمک بسیار زیادی کند. این بدان معناست که ارزش دارد گام بعدی را در زمینه های ارزیابی این رابطه بردارید. زمانی که شما می خواهید دوست داشتن را به یکدیگر نشان دهید، می بایست برای یکدیگر قدم های بزرگی بردارید. این کار شما را به درستی و با آرامش بیشتری در رابطه پیش می برد.

سخن آخر

رابطه برای رسیدن به نتیجه مناسب، مانند نهالی است که نیاز به رسیدگی های بسیار زیادی دارد. همانند زمانی که کودکی را پرورش می دهید، باید در نظر داشته باشید که می توانید زندگی و رابطه را هم پرورش دهید. هویت رابطه خود را به خوبی بشناسید و برای بهبود آن تلاش نمایید. در این مقاله نیز ما به بررسی مسیر ارزیابی ساده برای ازدواج شاد پرداختیم و در این زمینه تکنیک هایی را ارائه دادیم. این کار باعث می شود تا ما بتوانیم در مسیر زندگی خود بهتر از قبل پیش برویم. با این حال برای رسیدن به نتیجه نهایی و شرایط بهتر می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه نمایید.

 

 

منابع
familylife.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا