چه عاملی باعث ازدواج شاد می شود؟

ازدواج اتفاقی است که برای همه افراد می افتد. برای این که یک ازدواج خوب داشته باشیم باید نکات بسیار زیادی را رعایت کنیم. بسیاری از افراد هستند که بعد از ازدواج دچار مشکلات و ناراحتی هایی می شوند. برخی می توانند با این ناراحتی ها کنار بیایند و برخی هم نمی توانند. پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید یک ازدواج شاد داشته باشید قبل از اینکه اقدام به ازدواج کنید به یک مشاور مراجعه کنید. برای این منظور می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. اما چه عاملی باعث ازدواج شاد می شود؟ موضوع امروز ما است. ما با توجه به شرایط ازدواج این مسئله را بررسی می کنیم.

چه عاملی باعث ازدواج شاد می شود؟

برای درک بهتر چگونگی از بین رفتن ازدواج، ابتدا درک برخی از روش های ساختار ازدواج سالم و نحوه عملکرد آن مفید است. شرکای ازدواج سالم شرکای سازگار هستند. در زناشویی که برای آزمایش آن زمان است،رفتار عاشقانه بسیار مهم است ، اما سازگاری بسیار مهم تر است. به طور کلی، شرکای ازدواج سالم می توانند در مورد دستورالعمل های مشترک در مورد مسیری که ازدواج آنها و نحوه رفتار هر یک از همسران به توافق با هم برسند. این توافق نامه های مشترک ممکن است هرگز مورد بحث قرار نگرفته باشند، اما به طور ضمنی در نحوه انتخاب هر یک از شرکا وجود خواهد داشت. زمینه های توافق که شرکا با آن ها سر و کار داشته اند به طور کلی شامل موارد زیر است:

دوستی و ازدواج شاد 

شرکای موفق در روابط اصلی خود دوستی قابل توجهی برقرار می کنند. آن ها واقعاً یکدیگر را دوست دارند، یکدیگر را سرگرم و دل گرم می کنند و ترجیح می دهند وقت را با یکدیگر بگذرانند. این دوستی و دوست داشتن متقابل تا حدی از جنبه های دیگر رابطه (مثلاً جنسیت) جدا است و می تواند با از دست دادن جنبه های دیگر رابطه هم دوام بیاورد. یک دوستی قوی و دوست داشتن متقابل اغلب مبنای ترمیم روابط آشفته است.

انتظارات نقش

شرکا در مورد چگونگی تقسیم مسئولیت های خانه و نحوه رفتار آن ها با یکدیگر به توافق می رسند. به طور سنتی و هنوز به طور شناخته شده تری در جوامع، شریک مرد یا مرد شناخته شده اکثر تعهدات مالی را به عهده می گیرد، در حالی که شریک زندگی زن، نقش های پرورشی را بر عهده می گیرد. سنت در قرن گذشته در غرب به طور قابل توجهی فروپاشیده است، و یافتن “زنانی” که تعهدات مالی را بر عهده می گیرند، “مردانی” که نقش های پرورشی را بر عهده دارند یا یافتن هر دو شریک زندگی نقش در یک درجه یا این که دو نقش متفاوت داشته باشند چندان سخت نیست. عدم توافق در رابطه با نقش ها می تواند منبع اصلی درگیری باشد.

صمیمیت احساسی و ازدواج شاد 

شرکای موفق یاد می گیرند که به یکدیگر اعتماد کنند، در برابر یکدیگر آسیب پذیر باشند، با هم بخندند و در مواقع ضروری از یکدیگر حمایت کنند.

انتظارات جنسی و ازدواج شاد 

 شرکا در مورد چگونگی رابطه جنسی با یکدیگر به توافق های اساسی می رسند. غالباً (به طور سنتی) این بدان معناست که آن ها با یکدیگر رابطه جنسی خواهند داشت و نه با افراد دیگر، اما لزوما این گونه نیست. انتظارات جنسی ممکن است بیشتر انواع و الگوی فعالیت های جنسی را تعیین کند که هر یک از طرفین درگیر آن ها خواهد شد و آن ها را انجام نخواهد داد. توافق در مورد رابطه جنسی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس زوجین نسبت به یکدیگر شود و عدم توافق می تواند دلیل تعارض باشد. از آن جا که فعالیت های جنسی برای زوجین به شدت پاداش آور و پیوند دهنده است، برای ازدواج بهتر است وقتی شرکا در مورد انتظارات جنسی توافق کنند و هر دو از عشق ورزی خود راضی باشند.

چشم انداز و اهداف زوجین موفق

ازدواج شاد

چشم انداز یا اهداف شرکای موفق این است که  توافق می کنند که آن ها می خواهند همان مسیرها، ارزش ها و اهداف زندگی را دنبال کنند و متقابلاً به آن راه ها، ارزش ها و اهداف متعهد می شوند. بعنوان مثال می توان به تصمیم گیری برای بچه دار شدن یا نبودن، شرکت در مراسم مذهبی یا عدم شرکت در آن، تربیت کودک با ایمان خاص، پس انداز یا هزینه کردن، یا صرفه جویی یا اسراف در زندگی و غیره اشاره کرد. ازدواج های موفق متمایل به شرکایی هستند که با سازگاری قابل توجه از قبل (شخصیت، خلق و خو، اهداف و غیره) به ازدواجشان می آیند که دستیابی به توافق را برای آن ها آسان می کند زیرا غالباً در نهایت همان چیز را می خواهند.

آنها ممکن است در رابطه با شخصیت، خلق و خو یا ترجیحات برای تعاملات ناپایدار یا اجتناب از درگیری و همچنین اهداف، آرمان های مذهبی و اخلاقی و غیره مشترک باشند. گرچه این زمینه های توافق در ازدواج های سالم وجود دارد، اما باید توجه داشته باشیم که هیچ ازدواجی کامل نیست و بسیاری از ازدواج های کاملاً خوب اختلاف نظرهایی راجع به برخی از حوزه های مورد بحث ما دارند. به طور کلی، با این وجود، هرچه در حوزه ها و با همسرتان در مورد یکدیگر توافق بیشتری داشته باشید، شانس شما برای یک ازدواج سالم بیشتر است. عوامل زمینه ای نقش تعیین کننده ای در تعیین موفقیت در ازدواج دارند. شخصیت، خلق و خوی و سازگاری با اهداف در تعیین استحکام ازدواج بسیار مهم است.

نکته قابل توجه

عوامل زمینه ای دیگر نیز مهم هستند. برخی افراد فکر می کنند ازدواج شاد توسط افرادی است که تصمیم به ازدواج در اواخر زندگی بر خلاف جوانی شان دارند. گاهی اوقات هم ازدواج ها توسط افرادی صورت می گیرد که قبل از ازدواج با شریک زندگی خود بوده اند و به گونه ای با افراد و نزدیکانی که در فامیل آن ها هستند و پدر و مادر از آن ها رضایت دارند ازدواج می کنند. به طور مثال می توان به ازدواج های فامیلی اشاره داشت. همچنین، افرادی که از نظر جنسی و مذهبی دارای ارزش های مذهبی بیشتری هستند، تمایل دارند که به طور کلی ازدواج با کیفیت بالاتری داشته باشند (اگرچه مشخص نیست که این افراد فقط نتایج مثبت را براساس اجبار خود به دیدگاه مثبت نشان می دهند). 

زوج های خردمند می فهمند که داشتن یک خانه، اتومبیل یا حساب بازنشستگی خوب ممکن است زیبا به نظر برسد، اما آن ها ازدواج موفقی نمی کنند. آن ها می فهمند که اصول بسیار مهم تری در کار هستند. آن ها یاد گرفته اند که پول، انرژی و وقت خود را برای چند مورد ضروری یک ازدواج سالم سرمایه گذاری کنند:

عشق و تعهد

در هسته اصلی زندگی تان، عشق تصمیمی است که به واسطه آن به شخص دیگری متعهد می شوید. عشق چیزی فراتر از یک احساس زودگذر است که در تلویزیون، سینما، فیلم های مختلف و رمان های عاشقانه به تصویر کشیده می شود. احساسات در این دوران می آیند و می روند، اما تصمیم واقعی برای وجود عشق  برای همیشه ادامه دارد. این نکته همان چیزی است که ازدواج های صحیح را تعریف می کند. ازدواج تصمیمی است که همراه با فراز و نشیب های بسیاری به صورت خوب و بد انجام شود. وقتی همه چیز خوب پیش می رود، تعهد در ازدواج آسان تر است. اما عشق واقعی زمانی خود را نشان می دهد که افراد در زمان های سخت زندگی هم به یکدیگر متعهد باشند.

وفاداری جنسی و ازدواج شاد 

 وفاداری جنسی در ازدواج چیزهای فراتر از بدن ما را شامل می شود. در واقع این مدل فداکاری، شامل چشمها، ذهن افراد ، قلب و روح آن ها است. وقتی ذهن خود را وقف تخیلات جنسی درباره شخص دیگری می کنید، وفاداری جنسی به همسرتان را فدای این تخیلات کرده اید. وقتی لحظات صمیمی و عاطفی را به دیگری ارائه می دهید، وفاداری جنسی را در رابطه اصلی و نسبت به همسرتان از دست داده اید. پس لازم است که از رابطه جنسی خود روزانه محافظت کنید و آن را کاملاً به همسرتان اختصاص دهید. وفاداری جنسی مستلزم انضباط شخصی و آگاهی از عواقب آن است. از قرار دادن هرچیزی جلوی چشم، بدن یا قلب خودداری کنید که وفاداری شما را به خطر بیندازد.

فروتنی

 همه ما نقاط ضعفی داریم و  در هر رابطه ای این نقاط ضعف بیش از قبل می توانند خود را به ما نشان دهند. یک عنصر اساسی در یک ازدواج سالم توانایی پذیرش کامل نبودن، اشتباهات و نیاز به بخشش است. برخورداری از برتری نسبت به شریک زندگی خود موجب رنجش می شود و از پیشرفت روابط شما جلوگیری می کند. اگر با این شیوه در رابطه خود مبارزه می کنید، مدادی دست بگیرید و سه کار را که شریک زندگی تان بهتر از شما انجام می دهد سریع بنویسید.  این تمرین ساده باید به شما کمک کند تا فروتن باشید. هر زمان که لازم است این کار را تکرار کنید.

صبر و بخشش

 از آن جا که هیچ کس کامل نیست، در روابط زناشویی همیشه صبر و گذشت لازم است. شریک زندگی موفق می آموزد که صبر و بردباری بی پایان را نسبت به شریک زندگی خود نشان دهد. آن ها با فروتنی خطاهای خود را می پذیرند و از همسر خود انتظار کمال ندارند. آن ها در تلاش برای گروگانگیری شریک زندگی خود خطا های گذشته را بروز نمی دهند. این افراد به دنبال جبران و انتقام در هنگام بروز اشتباهات نیستند. اگر آسیب قبلی همسرتان را تحمل می کنید، او را ببخشید. این قلب و رابطه شما را آزاد خواهد کرد.

زمان

ازدواج شاد و روابط بدون سرمایه گذاری در زمان کار نمی کنند. هر رابطه موفق به یک زندگی مشترکی با کیفیت نیاز دارد.  زمان کیفی زمانی اتفاق می افتد که زمان کمی وجود نداشته باشد. در صورت امکان هر روز برای همسرتان وقت بگذارید. و یک قرار شبانه هر چند وقت یک بار هم صدمه ای نخواهد زد.

منابع:

https://www.becomingminimalist.com/8-essentials-for-a-successful-marriage/
https://www.mentalhelp.net/relationships/what-makes-for-a-happy-marriage/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا