مهارت های رفتار با خانواده همسر

ازدواج دو نفر موجب شروع ارتباط دو خانواده و البته گسترش روابط آن‌ها می‌شود. این یک حقیقت است که تناسب فرهنگی و اجتماعی خانواده زوجین می‌تواند در خوشبختی و تفاهم آن‌ها بسیار موثر باشد. اما به هر حال وابستگی طرفین به خانواده‌ی خود ممکن است باعث بروز رفتارها و شاید مشکلاتی در روابط خود با خانواده‌ی طرف مقابل شود. همانطور که در فرهنگ ما روابط با خانواده همسر اهمیت ویژه‌ای دارد. زمانی که دو نفر با یکدیگر ازدواج می‌کنند. مطمئنا رفتارهای آن‌ها با خانواده یکدیگر بسیار با اهمیت بوده و زوجین نیاز به آموزش مهارت های رفتار با خانواده همسر را خواهند داشت.

یکی از مهارت های رفتار با خانواده همسر، عدم پیش داوری

مهارت های رفتار با خانواده همسر

معمولاً پیش داوری‌ها در مورد خانواده همسر، به خصوص مادر زن و مادر شوهر می‌تواند روابط خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده و اثرات منفی داشته باشد. همه مادر زن‌ها یا مادر شوهرها بد نیستند. سعی کنید با دید مثبت به روابط خود و خانواده همسرتان جلو بروید و رفتار کنید. بدانید همه خانواده‌ها به دنبال خوشبختی فرزندان خود هستند.

یکی دیگر از مهارت های رفتار با خانواده همسر، کمک گرفتن از همسر

همسر شما مدت زیادی با خانواده خود زندگی کرده است. بیشتر از شما آن‌‌ها را می‌شناسد. به خصوصیات اخلاقی خانواده‌اش، حساسیت‌ها و رفتارهای خانواده خود آگاه است. بنابراین بهتر است از او در مورد این خصوصیات و رفتارها بپرسید تا بتوانید با آگاهی و شناخت در مقابل آن‌ها ظاهر شده و برخورد پخته‌تر و مناسب‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از مهارت های رفتار با خانواده همسر، برنامه ریزی برای بازدیدها

زمانی که رفت و آمدهای شما و یا همسرتان بصورت مکرر و زیادی با بستگان و یا خانواده یکدیگر ادامه پیدا کند. از حد تعادل خارج شود می‌تواند مشکلاتی را در روابط شما بوجود بیاورد. زن و شوهر باید با برنامه‌ریزی، تا حد امکان از ارتباطات غیر ضروری که ممکن است به تدریح باعث بروز تنش در روابطشان شود کم کنند. البته همانطور که گفتیم روابط بیشتر از حد تعادل!

فراموش نکنید کاهش رابطه با خانواده همسر می‌تواند این ذهنیت را در خانواده او بوجود بیاورد که زن یا شوهر مانع از ارتباط فرزندشان با آن‌ها می‌شود که این خود ایجاد کننده‌ی مشکلی دیگر برای زندگی مشترکشان خواهد شد.

مرزهای خود را مشخص کنید.

حد و مرزهای روابط خود را با خانواده همسرتان رعایت کنید، خانواده همسر شما مانند خانواده خود شما عزیز و قابل احترام هستند اما به معنی این نیست که دقیقا مثل خانواده شما هستند، بدون شک خانواده همسر شما به منافع فرزند خود بیشتر از شما اهمیت می‌دهد.

با خانواده همسرتان با احترام رفتار کرده ولی بیشتر از حد صمیمت را وارد رابطه خود نکنید، اشتباه نکنید! قرار نیست برای خانواده همسرتان خود را بگیرید، فقط حد و مرزها را بشناسید و تفاوت خانواده همسر را با خانواده خود درک کنید.

به بستگان همسر احترام بگذارید

به اقوام همسر خود احترام بگذارید حتی اگر احساس می‌کنید رفتارهایی داشتند که شایسته احترام نیستند، به یاد داشته باشید شکستن حریم دیگران زمینه را برای بی احترامی به خود ما آماده می‌کند. این موضوع را به یاد داشته باشید توجه کردن و احترام گذاشتن به خواسته‌های خانواده همسر، اطلاعت کردن و بردگی کردن نیست.

خانواده همسرتان را دوست بدارید.

مهارت های رفتار با خانواده همسر

خانواده همسر شما جزء بستگان نزدیک شما هستند بنابراین باید آن‌ها را دوست داشته باشید و بدون منت و توقع مانند خانواده خود به آن‌ها کمک کنید. برخی اوقات با خرید هدیه نشان دهید که دوستشان دارید و مطمئن باشید این رفتارتان در همسر شما تاثیر داشته و او نیز با خانواده شما همین‌گونه رفتار خواهد کرد.

خونسرد و صبور باشید و از مسئله بگذرید.

داشتن صبر و خونسردی نعمتی است که همه از آن بهره‌مند نیستند، برخی اوقات در روابط خود باید از کنار مسائلی ساده رد شوید و خویشتن داری کنید، باید بدانید که خیلی از مسائل آن‌قدر مهم نیستند که نیاز باشد در مقابلش عکس‌العملی جدی داشته باشید.

حساسیت خود را کم کنید و صبرتان را بالا ببرید، اگر با مسئله‌ای مواجه می‌شوید که نمی‌توانید عکس العملی نشان ندهید، قبل از اینکه کنترل خود را از دست بدهید و کاری کنید که پشیمان شوید، از اتاق خارج شوید و کمی هوا بخورید و بعد از اینکه آرام شدید برگردید. خواهید دید که خونسردی و ندید گرفتن برخی مسائل بهترین راه‌حل است.

مهارت های رفتار با خانواده همسر | مرکز مشاوره همکده

احساس خانواده همسرتان را به او درک کنید.

این که بستگان همسرمان به او احساس عاطفی عمیقی داشته باشند کاملاً منطقی است. شما باید به این حس احترام گذاشته و برای ارتباط بهتر با خانواده‌اش او را تشویق کنید. همین امر می‌تواند با گذشت زمان موجب افزایش محبت بستگان او نسبت به شما شود.

مسائل خصوصی خود را حفظ کنید.

در زمان صحبت کردن در عین حفظ احترام مراقب باشید اطلاعات خصوصی زندگیتان را بروز ندهید. این موضوع هم برای خانواده همسر و هم برای خانواده خودتان صدق می‌کند. گفتن مسائل خصوصی زندگی زناشویی خود، ممکن است به خانواده‌ها اجازه دخالت کردن و سرک کشیدن به زندگی شما را بدهد.

همچنین زمانی که شما در مورد سختی‌ها و اتفاقات منفی زندگی خود به خانواده‌ها بگویید این کار می‌تواند موجب نگرانی‌های والدین و تمایل به مداخله برای حل مشکل شود.

به همسر خود در مقابل خانواده او آزادی بدهید.

زندگی مشترک نیازها و قوانین مخصوص خود را دارد که زن و شوهر باید با آگاهی از آن‌ها در رفتار با همسرشان به آن متعهد باشند. اگر همسر شما رفتار شایسته و درستی با شما دارد بهتر است به او اجازه دهید بصورت آزادانه در مقابل والدین خود رفتار کند و بدون شک هر چقدر به او آزادی عمل بیشتری دهید، به مراتب خود شما نیز آزادی عمل بیشتری خواهید داشت.

نکاتی در مورد رفتار با خانواده همسر در دوران نامزدی

مهارت های رفتار با خانواده همسر
  • از ابتدا خود واقعی‌تان را نشان دهید. برخی افراد در دوران نامزدی تصویری از خود برای همسر و خانواده او به نمایش می‌گذارند که با خود واقعی فرد بسیار متفاوت است. به همین دلیل پس از ازدواج با تغییر رفتار و خصوصیات فرد نسبت به دوران نامزدی، همسر و خانواده‌ی وی نیز نسبت به این تغییر واکنش نشان خواهند داد. بهتر است از همان ابتدا خودتان باشید.
  •  از همان ابتدا میزان صمیمیت خود را با خانواده همسر متعادل کنید. همیشه احترام را در صحبت کردن با خانواده همسرتان حفظ کنید. از شوخی‌های بی‌جا و مکالماتی که معمولا در جمع‌های دوستانه دارید با خانواده وی اجتناب کنید. در عین حال که خانواده همسر را «شما» خطاب ‌می‌کنید صمیمیت خود را نیز با آن‌ها حفظ کنید.
  • بصورت واضح و روشن صحبت کنید. اگر مشکل یا ناراحتی برای شما پیش می‌آید سعی نکنید در خود نگه دارید یا با سکوت نشان دهید. سعی کنید اگر از چیزی دلخور شدید درباره‌ی آن صحبت کنید.
  • رفت و آمد خود را مدیریت کنید، زمانی که رفت و آمد شما با خانواده همسر بیشتر از  حد متعادل باشد باعث می‌شود بیش از حد با خانواده همسر صمیمی شوید و این صمیمیت از اعتدال خارج شود، پس بهتر است با توجه به شرایط خود و مشغله‌های خود حد متعادل رفت و آمد را برای خود برنامه ریزی کنید.
  • در بحث‌های همسر خود با خانواده‌اش دخالت نکنید. حتی اگر جلوی شما اتفاق افتاد، بهتر است خود را مشغول کار دیگری کنید و واکنشی نشان ندهید. در این صورت احترام شما بیشتر حفظ خواهد شد. در صورت ناراحتی، در زمان دیگری این موضوع را با همسر خود در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا