حملات اضطراب در مقابل حملات هراس

ممکن است اصطلاحات “حمله اضطراب” و “حمله وحشت” را که به جای یکدیگر استفاده می شوند، بشنوید، گویی که معنی آن ها یک معنی دارند و با هم‌یکسان هستند. این امر با توجه به اینکه برخی از علائم حملات هراس و اضطراب از جمله ضربان قلب سریع ، تنگی نفس و سرگیجه مشابه هستند، قابل درک است. با این حال، در عمل ، وحشت و اضطراب ویژگی های مختلفی دارند و متخصصان بهداشت رفتاری از این اصطلاحات برای علائم و اختلالات خاص استفاده می کنند. اگر این مشکلات رنج می برید باید با کمک متخصصان و مشاوران زبده مسئله را برطرف کنید. حملات اضطراب در مقابل حملات هراس را در ادامه بررسی می کنیم.

در این صورت می توانید با مشورت از متخصصان کارآزموده مرکز مشاوره همکده این کار را پیش ببرید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز روان شناسی در ایران شناخته می شود.

هراس و اضطراب همراه با حمله

حملات هراس یک موج ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید است که با سایر علائم جسمی و روانی همراه است. از طرف دیگر، اضطراب بخشی از واکنش های احساسی و محافظتی است که به بدن انسان وارد می شود. هنگامی که اضطراب بیش از حد باشد یا مانع زندگی شما شود، جای نگرانی است. اگر اضطراب یا وحشت قابل توجهی دارید، مهم است که تعاریف، علائم و روش های درمانی آن ها را بشناسید.

حملات اضطراب در مقابل حملات هراس

در ادامه می خواهیم به بررسی دقیق تر این دو حمله بپردازیم. حملات هراس در مقابل حملات اضطراب تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند و می توانند فرد را دچار مشکلات ویژه ای کنند. از این رو شناخت تفاوت ها و شباهت ها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. حملات هراس ناگهان شروع می شود و ترس شدید و غالباً طاقت فرسایی را شامل می شود. آن ها با علائم جسمی ترسناکی مانند تپش قلب، تنگی نفس یا حالت تهوع همراه هستند.

حملات وحشت غیرمنتظره و بدون دلیل مشخصی رخ می دهد. فشارهای حاد پیش بینی شده توسط عوامل استرس زای خارجی، مانند هراس، به عنوان نشانه در نظر گرفته می شوند. حملات هراس ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما داشتن بیش از یک مورد ممکن است نشانه اختلال وحشت باشد. علائم اضطراب شامل نگرانی، پریشانی و ترس است. اضطراب معمولاً مربوط به پیش بینی موقعیت، تجربه یا رویدادی استرس زا است. ممکن است به تدریج بروز کند.

تفاوت های بالینی در حملات اضطراب در مقابل حملات هراس

متخصصانی که شرایط بهداشت روانی را درمان می کنند، مبتنی بر تعریف موجود در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (چاپ پنجم) ، معروف به DSM-5 است. اگرچه حملات اضطراب و هراس ممکن است گاهی اوقات همان احساس را داشته باشند، اما تفاوت های ذکر شده در DSM به شناسایی و تمایز آن ها کمک می کند. تعاریف موجود در DSM-5 ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما را برای تشخیص و طبقه بندی وضعیت شما راهنمایی می کند.

DSM-5 از اصطلاح “حمله وحشت” برای توصیف ویژگی های بارز مرتبط با بیماری معروف به اختلال وحشت استفاده می کند. با این حال، حملات وحشت ممکن است در سایر اختلالات روان پزشکی نیز رخ دهد و در صورت نداشتن اختلال، ممکن است حمله وحشت داشته باشید . از طرف دیگر ، اصطلاح “حمله اضطرابی” در DSM-5 تعریف نشده است. در عوض ، “اضطراب” برای توصیف ویژگی اصلی چندین بیماری شناخته شده در عناوین اختلالات اضطرابی، اختلالات وسواس فکری عملی و اختلالات مربوط به ضربه و استرس استفاده می شود.  برخی از شایع ترین اختلالات در این سه عنوان عبارتند از:

  • اختلال هراس
  • آگورافوبیا بدون سابقه اختلال وحشت
  • هراس خاص

تفاوت بین وحشت و اضطراب از نظر شدت علائم و مدت زمان بروز علائم اصلی بهتر توصیف می شود.

وحشت زدگی

حمله وحشت احساس شدید و ناگهانی ترس، وحشت یا ناراحتی همراه با چندین علامت ذهنی و جسمی دیگر است. علائم حملات هراس اغلب چنان شدید هستند که باعث ایجاد اختلال شدید می شوند. در عین حال باید به حملات اضطراب در مقابل حملات هراس نیز پرداخت.  مطابق DSM-5 ، حمله هراس با چهار یا بیشتر از علائم زیر مشخص می شود:

  • ذهنی
  • احساس غیر واقعی بودن (غیر واقعی سازی)
  • احساس جدا شدن از خود (شخصی سازی)
  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • ترس از مردن
  • جسمی
  • تپش قلب ، تپش قلب یا تسریع ضربان قلب
  • تعرق مفرط
  • لرزیدن یا تشنج شدید
  • احساس تنگی نفس ، تنفس دشوار
  • احساس خفگی
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع یا ناراحتی شکمی
  • احساس سرگیجه ، ناپایداری ، سبکی سر یا ضعف
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن (پارستزی)
  • لرز
  • گرگرفتگی

حملات هراس معمولاً از حالت خاص و بدون یک نمود واضح و فوری رخ می دهد. در بعضی موارد ، انتظار می رود نمود های خاص دیگری هم داشته باشد. زیرا ترس ناشی از یک عامل استرس زا مانند هراس است. علائم حمله هراس طی 10 دقیقه به اوج خود می رسد و سپس فروکش می کند. با این حال ، برخی از حملات ممکن است طولانی تر باشند و یا ممکن است به طور پی در پی رخ دهند، بنابراین تعیین اینکه چه زمانی حمله به پایان می رسد و حمله دیگر دشوار است. به دنبال حمله، احساس استرس، نگرانی ، خارج از نوع و شدت آن برای باقی مانده روز غیر معمول نیست.

اضطراب

حملات اضطراب در مقابل حملات هراس

در مقابل، اضطراب به طور کلی در طی یک دوره زمانی شدت می یابد و با نگرانی بیش از حد در مورد برخی از خطر های بالقوه چه واقعی و چه قابل درک بسیار ارتباط دارد . اگر پیش بینی چیزی ایجاد شود و میزان زیادی از استرس به حدی برسد که طاقت فرسا شود، ممکن است مانند “حمله” احساس شود. علائم اضطراب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ذهنی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • بی قراری
  • جسمی
  • خستگی
  • تنش عضلانی
  • خواب آشفته
  • افزایش پاسخ حیرت انگیز
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه

در حالی که برخی از علائم اضطراب شبیه علائم مرتبط با حملات وحشت است، اما به طور کلی شدت آن کمتر است. برخلاف حمله وحشت، علائم اضطراب ممکن است مداوم و بسیار طولانی باشد. ممکن است روز ها ، هفته ها یا حتی ماه ها به طول انجامد. آنچه در “حمله اضطراب” اتفاق می افتد بسیار خاص است و می تواند منجر به انفاقات دیگری هم شود.

تشخیص در حملات اضطراب در مقابل حملات هراس

اضطراب یکی از مهم ترین مواردی است که باید به درستی تشخیص داده شود. تشخیص در روند بهبود حملات اضطرابی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. شرایط متداول بهداشت روانی ، که هر سال بخش بسیاری از  درصد از بزرگسالان  کشور های مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند نشان دهنده مشکلات خاصی باشد. در حالی که اضطراب می تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی فرد داشته باشد، فقط حدود 20 درصد از افرادی که علائم را تجربه می کنند ، به دنبال درمان هستند.

درمان های موثر در دسترس است که می تواند نتایج و رفاه را بهبود بخشد، بنابراین در صورت بروز علائم اضطراب یا حملات وحشت، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. از آنجا که زنان دو برابر مردان دچار علائم اضطراب می شوند، ابتکار خدمات پیشگیرانه زنان اکنون غربالگری اضطراب را برای همه زنان بالای 13.4 سال توصیه می کند.

در طول ارزیابی ، پزشک شما یک سابقه پزشکی، یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهد تا به شما کمک کند تا بیماری های پزشکی را که ممکن است در علائم شما موثر باشند رد کند.

یک پزشک یا یک متخصص بهداشت روان در مرکز مشاوره های برتر مانند مرکز مشاورا همکده همچنین سوالاتی درباره علائم شما از جمله شدت، مدت زمان و تأثیر آن ها بر عملکرد طبیعی روزانه شما خواهد پرسید. بر اساس ارزیابی شما ، پزشک شما ممکن است بر اساس معیار های موجود در DSM-5 تشخیص دهد.

درمان هراس و اضطراب

خواه با هراس، اضطراب مداوم یا هر دو روبرو باشید، درمان مثر در دسترس است. برخی از رایج ترین گزینه های درمانی شامل درمان، دارو های تجویز شده و استراتژی های خودیاری است . ممکن است تصمیم بگیرید یکی یا ترکیبی از این روش ها را امتحان کنید. روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا علائم خود را بهتر درک کنید، راه هایی برای مدیریت آن ها، حل درد گذشته، تعیین مسیر آینده و همچنین چشم انداز واضح تری ایجاد کنید که چشم انداز امیدوار کننده تری را فراهم می کند. دارو ها می توانند به شما در کاهش علائم کمک کنند. بعضی اوقات ممکن است فقط برای مدت کوتاهی برای کنترل علائم در حالی که روی سایر راهکار ها کار می کنید لازم باشد. تکنیک های خودیاری ، مانند تمرینات تنفسی و آرامش تدریجی ، می توانند برای شما امکان پذیر باشند تا از طریق مدیریت علائم با سرعت بسیار زیاد خود کار کنید.

سخن نهایی در زمینه حملات اضطراب در مقابل حملات هراس

اضطراب و حملات وحشت می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. چه خود و چه دوست یا عزیزی آن ها را تجربه کنید، بدانید که کمک در دسترس است. صحبت با پزشک در مورد علائم خود اولین قدم برای یافتن تسکین است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید ، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمان در منطقه خود با مرکز مشاوره همکده و متخصصان آن در تماس باشید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا