چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟

اضطراب و استرس هر دو از مشکلات و اختلالات اساسی هستند که در تمامی جوامع گریبان گیر است. بسیاری از افراد هستند که ممکن است در سنین مختلف دچار حملات اضطرابی شوند و این اتفاق ممکن است در تمام دوران زندگی ادامه داشته باشد. روان شناسان راه های مختلفی را برای تشخیص حمله اضطرابی ارائه داده اند. در ادامه این مقاله قصد داریم بگوییم چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟ برای تشخیص حمله اضطرابی و یا بهبود آن لازم است از تکنیک ها و استراتژی های خاصی استفاده شود. این تکنیک ها با کمک درمانگر و حضور او به ما کمک بسیاری می کنند. از این رو شما می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی به افراد مختلف می باشد.

حمله اضطراب چیست؟

 حمله اضطرابی یک اپیزود ناگهانی و شدید ترس و اضطراب است. این حملات اضطرابی ممکن است گاهی اوقات بدون دلیل مشخصی به طور غیرمنتظره ای رخ دهند، اما همچنین می توانند به عوامل محرک خاصی مرتبط باشند. حمله اضطراب” یک اصطلاح بالینی رسمی نیست.

در عوض، این اصطلاحی است که اغلب به طور عامیانه توسط بسیاری از مردم برای توصیف انواع پاسخ های اضطراب آور استفاده می شود. افراد ممکن است از آن برای توصیف طیف وسیعی از احساسات، از نگرانی در مورد یک رویداد آینده گرفته تا احساس ترس شدید که می تواند معیار های تشخیصی حمله وحشت را برآورده کند، استفاده کنند. برای درک منظور شخصی از “حمله اضطراب” ، لازم است زمینه ای را که علائم در آن رخ می دهد، در نظر بگیرید.

علائم حملات اضطرابی

علائم حمله اضطرابی می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است فقط چند علائم خفیف اضطراب را تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است انواع گسترده ای از علائم شدیدتر را تجربه کنند. این علائم عبارتند از: دلهره، اسهال، مشکل خوابیدن، دهان خشک،  تحریک پذیری، سبکی سر، سردرد، تنش عضلانی، حالت تهوع، ضربان قلب سریع، تکان دادن، تعریق، سفتی در سینه و گلو، مشکل در تمرکز و نگران بودن.

حمله اضطراب در مقابل حمله هراس

 آیا تا به حال احساس ترس و وحشت، ترس یا دلهره شدید و بدون دلیل مشخصی را تجربه کرده اید؟ در این صورت ، ممکن است حمله وحشت را تجربه کرده باشید. اگر حملات وحشت مکرر را تجربه کنید، ممکن است بیماری داشته باشید که به عنوان اختلال وحشت شناخته می شود. حملات هراس همچنین می تواند نشانه سایر بیماری های زمینه ای پزشکی یا روانی باشد، از جمله اختلالات خواب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا افسردگی

حملات هراس می تواند برای فردی که آن را تجربه می کند گیج کننده و ترسناک باشد، به این دلیل که این حملات معمولاً ناگهانی بوده و با احساسات شدید جسمی همراه است. این می تواند فرد را به این باور برساند که ممکن است یک بیماری پزشکی جدی داشته باشد. از آنجا که علائم حمله وحشت با علائم بیماری های جدی همپوشانی دارند، مهم است که علل پزشکی رد شوند. چه تفاوتی بین حملات هراس و اضطراب وجود دارد؟ برای تشخیص این که علائم اضطراب را تجربه می کنید، اولین قدم شما این است که با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما یک معاینه بدنی انجام می دهد و ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهد تا شرایط پزشکی را که ممکن است باعث ایجاد یا بروز علائم شما شود، رد کند.

نکته قابل توجه درباره اینکه چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟

در صورت عدم یافتن علت پزشکی، ممکن است پزشک شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد. از آنجا که حمله اضطراب یک تشخیص رسمی نیست، بسته به علائم ممکن است نوعی اختلال اضطراب مانند اختلال هراس یا اختلال اضطراب عمومی تشخیص داده شود. پزشک برای تعیین تشخیص براساس معیار های موجود در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ، پزشک در مورد علائم شما سوال خواهد کرد. اکنون متخصصان توصیه می کنند که تمام زنان بالای 13 سال باید از نظر اضطراب غربال شوند، اما اگر نگران علائمی هستید که دارید همیشه با پزشک خود صحبت کنید.

علل اختلال اضطرابی

دلایل دقیق اضطراب مشخص نیست، اما به احتمال زیاد عوامل مختلفی در این امر نقش دارند. حمله اضطرابی می تواند ناشی از اختلالات اضطرابی، تهدید های درک شده یا موقعیت های خاص باشد..

اختلالات اضطرابی

چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟

 برخی اختلالات اضطرابی می تواند باعث آنچه مردم ممکن است “حمله اضطراب” توصیف کنند، شود. هر یک از این ها دارای مجموعه ای از علائم خاص است . این شرایط همچنین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد یا در شرایط خاص ایجاد شود.

اختلال اضطراب عمومی GAD

 این وضعیت با نگرانی غیرواقعی و بیش از حد و بدون دلیل خاصی مشخص می شود. وسواس: این بیماری شامل وسواس و اجبارهای سرزده است که کنترل آن دشوار است و منجر به پریشانی قابل توجه می شود. اختلال وحشت: این وضعیت با حملات وحشت ناگهانی مشخص می شود که می تواند بدون هیچ اخطاری برخورد کند.

اختلال اضطراب اجتماعی SAD

این شرایط شامل خودآگاهی بیش از حد و ترس از موقعیت های اجتماعی است.

هراس های خاص: این نوع هراس با ترس شدید و بیش از حد از یک شی یا موقعیت خاص مشخص می شود. تهدید های درک شده اضطراب می تواند پاسخی به تهدید نا دقیق یا ناشناخته باشد. این اضطراب نتیجه یک تهدید شناخته شده یا خاص نیست. بلکه از دید ذهن شما در مورد خطرات احتمالی ناشی از شرایط ناشی می شود. در شرایط خاص گاهی اوقات، آنچه مردم “حملات اضطرابی” می نامند در واقع واکنش های طبیعی نسبت به تجربیات زندگی است که ما را مضطرب می کند. این تجربیات می تواند مواردی از جمله: پدر و مادر شدن، تغییر شغل، کنار آمدن با بیماری، نگرانی های مالی، مرگ عزیزی، طلاق گرفتن، ازدواج كردن، فشار های والدین و خانواده، سخنرانی عمومی، تعارض رابطه، شرکت در امتحان مدرسه و استرس مربوط به کار باشد.

نکته قابل توجه

چنین شرایطی می تواند احساساتی ایجاد کند که می تواند از اضطراب طبیعی (که ممکن است اغلب مفید باشد) تا حمله اضطراب متغیر باشد. این اضطراب ممکن است موقتی باشد، اما ممکن است ناراحت کننده باشد و در عملکرد شما در شرایط خاص (مانند سخنرانی) اختلال ایجاد کند. سایر عواملی که می توانند در بروز علائم حمله اضطرابی نقش داشته باشند عبارتند از: ژنتیک، استرس مزمن، مصرف مواد مخدر و الکل، تغییرات مغزی، دارو های خاص و حوادث آسیب زا. مصرف بیش از حد کافئین نیز می تواند باعث حمله اضطرابی شود.

چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟

در حقیقت ، اضطراب پاسخی کاملاً طبیعی به وقایع استرس زای زندگی مانند جابجایی ، تغییر شغل یا مشکلات مالی است. با این حال، وقتی علائم اضطراب بزرگ تر از حوادثی باشند که باعث بروز آن شده و در زندگی شما تداخل ایجاد می کنند، می تواند نشانه های یک اختلال اضطرابی باشد.

نگرانی بیش از حد

یکی از رایج ترین علائم اختلال اضطراب، نگرانی بیش از حد است. نگرانی مرتبط با اختلالات اضطرابی متناسب با وقایع تحریک کننده آن نیست و معمولاً در پاسخ به شرایط عادی و روزمره اتفاق می افتد. برای اینکه نشانه ای از اختلال اضطراب عمومی تلقی شود، نگرانی باید حداقل در اکثر روز ها حداقل به مدت شش ماه رخ دهد و کنترل آن دشوار باشد

 احساس آشفتگی

 وقتی کسی احساس اضطراب می کند، بخشی از سیستم عصبی دلسوز او بیش از حد رانده می شود. این باعث ایجاد یک آبشار از اثرات در سراسر بدن می شود، مانند نبض مسابقه ، کف دست های عرق کرده ، دست های لرزان و خشکی دهان. این علائم به این دلیل رخ می دهد که مغز شما معتقد است احساس خطر کرده اید و بدن شما را برای واکنش در برابر تهدید آماده می کند. بدن شما در صورت نیاز به دویدن یا جنگیدن، خون را از سیستم گوارشی و به سمت عضلات خود دفع می کند. همچنین ضربان قلب شما را افزایش می دهد و حواس شما را افزایش می دهد.

بی قراری

 بی قراری یکی دیگر از علائم رایج اضطراب به خصوص در کودکان و نوجوانان است. وقتی کسی بی قراری را تجربه می کند، اغلب آن را به عنوان احساس “روی لبه” یا “تمایل ناخوشایند برای حرکت” توصیف می کند. یک مطالعه بر روی 128 کودک مبتلا به اختلالات اضطرابی نشان داد که 74٪ بی قراری را به عنوان یکی از اصلی ترین علائم اضطراب گزارش کرده اند.

چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟ – خستگی

اگر به راحتی خسته می شوید بدانید که این گزینه یکی دیگر از علائم بالقوه اختلال اضطراب عمومی است. این علامت می تواند برای برخی تعجب آور باشد، زیرا اضطراب معمولاً با بیش فعالی یا تحریک همراه است. برای برخی، خستگی می تواند به دنبال حمله اضطراب باشد، در حالی که برای برخی دیگر، خستگی می تواند مزمن باشد.

 مشکل در تمرکز

 بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب در تمرکز مشکل دارند. یک مطالعه شامل 157 کودک و نوجوان با اختلال اضطراب عمومی نشان داد که بیش از دو سوم در تمرکز مشکل دارند. مطالعه دیگر بر روی 175 بزرگسال مبتلا به همین اختلال نشان داد که تقریباً 90٪ گزارش کردند که در تمرکز مشکل دارند. اضطراب آن ها هر چه بدتر بود، مشکلات بیشتری هم داشتند.

چگونه می توانیم حمله اضطرابی را تشخیص دهیم؟ – تحریک پذیری

 بیشتر افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تحریک پذیری بیش از حد نیز دارند. طبق یک مطالعه اخیر که شامل بیش از 6000 بزرگسال بوده است ، بیش از 90٪ از افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی گزارش کرده اند که در دوره هایی که اختلال اضطراب در آن ها در بدترین حالت است، بسیار تحریک پذیر هستند.

منابع
.healthline.com.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا