مروری بر شرایط روانشناسی ورزشی

طبق بررسی های انجام شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، روانشناسی ورزشی شامل موضوعات مختلفی از جمله “انگیزه برای ادامه و دستیابی، ملاحظات روانشناختی در آسیب و توانبخشی ورزش، تکنیک های مشاوره با ورزشکاران، ارزیابی استعدادها، پایبندی و بهزیستی ورزش، خودباوری” است. ادراکات مربوط به دستیابی، تخصص در ورزش، ورزش جوانان و افزایش عملکرد و تکنیک های خودتنظیمی می باشد. در حالی که در تصورات رایج اغلب تصور می کنند که روانشناسی ورزشی فقط مربوط به دو و میدانی حرفه ای است، این حوزه تخصصی شامل طیف وسیعی از موضوعات علمی، بالینی و کاربردی شامل ورزش و انواع تمرین ها است. از این رو این کار اهمیت بسیار زیادی در حوزه ورزش دارد. به همین دلیل ما در ارتباط با مروری بر شرایط روانشناسی ورزشی صحبت می کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق می توانید با مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

روانشناسی ورزشی و شرایط آن

دو حوزه اصلی مورد علاقه در روانشناسی ورزش وجود دارد: درک اینکه چگونه می توان از روانشناسی برای افزایش انگیزه و عملکرد استفاده کرد و درک اینکه چگونه ورزش و دو و میدانی می توانند سلامت روانی و بهزیستی کلی را بهبود بخشند. روانشناسان ورزشی همچنین ممکن است تخصص خود را در یک زمینه خاص انتخاب کنند. برخی از نمونه های تخصص های اصلی در این زمینه عبارتند از:

  • روانشناسی ورزشی کاربردی بر مهارت های آموزشی برای افزایش عملکرد ورزشی مانند تعیین هدف و تصویرسازی تمرکز دارد.
  • روانشناسی ورزشی بالینی شامل ترکیب استراتژی های تربیت ذهنی از روانشناسی ورزشی با روان درمانی است تا به مراجعانی که مشکلات روانی از جمله اختلالات خوردن و افسردگی را تجربه می کنند، کمک کند.
  • روانشناسان ورزشی دانشگاهی در کالج ها و دانشگاه ها تدریس می کنند و همچنین تحقیقات انجام می دهند.

این موارد نشان می دهند که روانشناسی ورزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اما در ادامه در ارتباط با این موضوع بیشتر صحبت می کنیم.

روانشناسی ورزشی چیست؟

مروری بر شرایط روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزشی مطالعه چگونگی تأثیر عوامل روانی بر ورزش، عملکرد ورزشی، تمرینات ورزش و فعالیت بدنی است. روانشناسان ورزشی بررسی می کنند که چگونه شرکت در ورزش می تواند سلامت و رفاه را بهبود بخشد. آنها همچنین به ورزشکاران کمک می کنند تا از روانشناسی برای بهبود عملکرد ورزشی و بهزیستی ذهنی خود استفاده کنند. با این حال، آنها فقط با ورزشکاران نخبه و حرفه ای کار نمی کنند. آنها همچنین به افراد عادی کمک می کنند که چگونه از ورزش لذت ببرند و یاد بگیرند که به برنامه ورزشی پایبند باشند. آنها از ورزش و دوومیدانی برای افزایش زندگی و رفاه مردم استفاده می کنند

موضوعات روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزش معاصر رشته ای متنوع است. موضوعات مختلفی وجود دارد که مورد توجه روانشناسان ورزشی است. برخی از متخصصان بر حوزه خاصی تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر طیف وسیعی از تکنیک ها را مطالعه می کنند.

تمرکز توجه

تمرکز توجه شامل توانایی تنظیم حواس پرتی ها، مانند جمعیت طرفداران فریاد، و تمرکز توجه بر روی کار مورد نظر است. این به ورزشکاران اجازه می دهد تمرکز ذهنی خود را حتی در مواجهه با چیزهای دیگر که برای جلب توجه با یکدیگر رقابت می کنند، مدیریت کنند. استراتژی های رایج که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد شامل مواردی مانند تنفس عمیق برای کمک به تمرکز توجه، توجه به سیگنال ها و احساسات بدن و توجه به تمرکز بر لحظه حال است.

تجسم و تعیین هدف

این شامل تجسم انجام یک کار، مانند شرکت در یک رویداد ورزشی یا انجام موفقیت آمیز یک مهارت خاص است. این حوزه از روانشناسی ورزشی بر کمک به ورزشکاران برای آماده سازی ذهنی برای یک نمایش یا مسابقه متمرکز است. تجسم شامل ایجاد یک تصویر ذهنی از چیزی است که “قصد” آن را دارید. ورزشکاران می توانند از این مهارت ها برای پیش بینی نتیجه ای که دنبال می کنند استفاده کنند. آنها ممکن است خود را برنده یک رویداد یا انجام یک حرکت دشوار تصور کنند. همچنین می تواند برای کمک به ورزشکاران برای احساس آرامش و تمرکز بیشتر قبل از یک رویداد مفید باشد.

انگیزه و تیم سازی

برخی از روانشناسان ورزشی با ورزشکاران و مربیان حرفه ای برای بهبود عملکرد و افزایش انگیزه همکاری می کنند. مطالعه انگیزه که یک موضوع اصلی در روانشناسی ورزش است، به انگیزه های بیرونی و درونی می پردازد. انگیزه های بیرونی پاداش های بیرونی هستند، مانند غنائم، پول، مدال یا به رسمیت شناختن اجتماعی. انگیزه های درونی از درون بوجود می آیند، مانند تمایل شخصی برای برنده شدن یا احساس غرور ناشی از انجام یک مهارت. تیم سازی نیز یک موضوع مهم در این زمینه است. روانشناسان ورزشی ممکن است با مربیان و ورزشکاران همکاری کنند تا به آنها در ایجاد حس رفاقت کمک کرده و آنها را در همکاری موثر یاری دهند.

آنچه روان شناسان ورزشی انجام می دهند، چگونه است؟

مروری بر شرایط روانشناسی ورزشی

روانشناسان ورزشی معمولاً مجموعه ای از وظایف مربوط به عملکرد و آموزش ورزشی را انجام می دهند. برخی ترجیح می دهند در سطح دانشگاه تدریس کنند، در حالی که دیگران مستقیماً با ورزشکاران برای افزایش انگیزه و افزایش عملکرد همکاری می کنند. گزینه های دیگر شامل مشاوره با مشتری، تحقیقات علمی و مشاوره ورزشی است. علاوه بر کار با ورزشکاران حرفه ای، روانشناسان ورزشی نیز از تخصص خود برای افزایش سلامت روانی افراد غیر ورزشکار استفاده می کنند. آنها ممکن است با طیف وسیعی از مشتریان غیرحرفه ای، از جمله کودکان و نوجوانانی که در رشته دو و میدانی مشغول به کار هستند و ورزشکاران آسیب دیده که برای بازگشت به مسابقات تلاش می کنند، همکاری کنند.

الزامات آموزشی روان شناسی ورزشی چیست؟

موقعیت های ورودی با مدرک کارشناسی نادر است، معمولاً به شکل کارآموزی است. اکثر موقعیت ها نیاز به مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در زمینه بالینی، مشاوره یا روانشناسی ورزشی و همچنین آموزش مستقیم و تجربه در استفاده از روانشناسی در ورزش و تمرینات مختلف دارند. انجمن روانشناسی ورزشی آمریکا دارای گواهینامه حرفه ای برای روانشناسان دارای مجوز است که می خواهند این تخصص را دنبال کنند.

این گواهینامه هیئت مدیره نشان می دهد که دارنده آموزش و تجربه پیشرفته در روانشناسی ورزش است و به ویژه از مسائل اخلاقی، روش شناختی و تحقیقاتی مرتبط با استفاده از روش ها برای افزایش عملکرد روانی آگاه است. در سایر کشور ها نیز رواشناسی ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو هر متقاضی می تواند برای حضور در این رشته اقدام کند. در ایران نیز روان شناسی ورزشی یکی از رشته های مورد علاقه متقاضیان تحصیل در حوزه های تربیت بدنی می باشد. پس برای این کار و حضور در این حوزه، لازم است تا الزامات آموزشی فراهم شود.

نکته دیگر این که حقوق برای این کار بسیار زیاد است.

در واقع افرادی که در این رشته کار می کنند، می توانند درآمد های بسیار زیادی را داشته باشید. محدوده حقوق در روانشناسی ورزشی بر اساس آموزش، تحصیلات و حوزه تخصص متفاوت است. به طور مثال در ارتباط با حقوق این رشته در آمریکا آماری ارائه می دهیم. میانگین حقوق برای روانشناسان بالینی، مدرسه ای و مشاوره بین 44،040 دلار تا 129،310 دلار متغیر است. متوسط ​​حقوق برای موقعیت های هیئت علمی دانشگاه بین 60،000 تا 80،000 دلار در سال است. برخی از روانشناسان ورزشی برتر حقوق شش رقمی دریافت می کنند که به عنوان مشاور ورزشکاران حرفه ای کار می کنند، اما اکثر آنها درآمد سالانه متوسطی دارند.

در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشید که از آنجا که تعداد کمی از برنامه های فارغ التحصیلی دارای مدرک تخصصی در روانشناسی ورزشی وجود دارد، تعیین اینکه چه ترکیبی دقیق از آموزش و تجربه یک فرد حرفه ای را واجد شرایط می کند که “روانشناس ورزشی” نامیده می شود، دشوار است. روانشناسان ورزشی باید روانشناسان دارای “تجربه در زمینه استفاده از اصول روانشناسی در محیط های ورزشی” باشند.

آیا مشاغل روانشناسی ورزشی برای شما مناسب است؟

فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا حرفه روانشناسی ورزشی با نیازها، علایق، استعدادها و اهداف شما مطابقت دارد یا خیر. اگر ورزش یا تمرین های سخت را دوست ندارید، احتمالاً این حرفه برای شما مناسب نیست. اما اگر از کمک به افراد برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، حل مشکلات پیچیده و کار به عنوان یک تیم لذت می برید، این زمینه ممکن است برای شما ایده آل باشد.

مزایا و معایب

مروری بر شرایط روانشناسی ورزشی

مانند همه مشاغل، روانشناسی ورزشی مزایا و معایب خود را دارد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید آیا این حرفه برای شما مناسب است، مدتی را صرف یادگیری بیشتر در مورد روانشناسی ورزش کنید. با گذراندن یک دوره مقدماتی در این زمینه، گزینه های خود را بررسی کنید و قبل از تصمیم گیری، انتخاب های خود را با دقت بسنجید.

مزایای شغلی در روانشناسی ورزشی

  • روانشناسان ورزشی اغلب به عنوان بخشی از یک تیم همکاری می کنند.
  • مسیرهای مختلف شغلی و فرصت های تخصصی وجود دارد (به عنوان مثال آموزش، ورزش جوانان، تمرینات حرفه ای دوومیدانی).
  • این می تواند یک کار سرگرم کننده، چالش برانگیز و هیجان انگیز باشد.

معایب شغلی در روانشناسی ورزشی

  • تأکید بر کار گروهی ممکن است برای افراد مستقل فکری دشوار باشد.
  • به آموزش و تجربه گسترده نیاز دارد.
  • فرصت ها به طور کلی برای دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد محدودتر است.
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا