انگیزه بیرونی در افراد چیست؟

در روان شناسی انگیزه بیرونی در افراد به عنوان تعریف اهمیت زیادی دارد. برخی از این تعاریف برای بیماری ها و شناسایی اختلالات است و برخی از آن ها هم یک نوع خاصبت و ویژگی مثبت است. انگیزه یک ویژگی مهم چه در زندگی و چه در محل کار است. در واقع شما اگر برای هر کاری در تمام مراحل زندگی خود انگیزه نداشته باشید نمی توانید آن کار را به درستی انجام دهید. انگیزه ها انواع مختلفی دارند و طبیعتاً هر کدام از آن ها برای بخش های مختلف استفاده خواهد شد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در انجام یک فعالیت ساده انگیزه ندارد همین نداشتن انجیره باعث می شود آن فعالیت ساده برای او بسیار سخت شود.

حال فرد دیگری را در نظر بگیرید که می خواهد یک پروژه سخت را انجام دهد اگر او انگیزه لازم را داشته باشد و برای آن هدف تلاش کند مطمئن باشید موفق خواهد شد. ما نمی توانیم بگوییم که همه باید به تمام کار ها علاقه داشته باشند این جا هست که انگیزه بیرونی به وجود می آید. 

الهام و انگیزه بیرونی در افراد در کار ها

برخی از کارها باعث می شوند که برای رفتن، شما الهام گرفته، تحریک شده و خشمگین باشید. کارهای دیگر می توانند شما را مجبور به ماندن در رختخواب، تکرار در نگاه کردن فیلم کنند یا به هر قیمتی از از انجام آن ها اجتناب کنند، تا این که در نهایت مجبور شوید از پس آن بر بیایید.

برخی از فعالیت ها همیشه احساس خستگی برای شما می آورند

واقعیت این است که برخی از فعالیت ها همیشه احساس خستگی برای شما می کنند. اما متأسفانه، ما هنوز باید به خود انگیزه دهیم که کارهای خسته کننده، تلاشگر یا فاقد لذت انجام دهیم. این جا است که انگیزه خارجی به وجود می آید.

برخی از اشکال انگیزه های بیرونی شهرت ضعیفی دارند

اگر چه برخی از اشکال انگیزه های بیرونی شهرت ضعیفی دارند، اما اشکال خودمختار خارجی برای انرژی دادن به ما در انجام کارهایی که از آن ها لذت نمی بریم ارزشمند است. در این مقاله، ما به بررسی انگیزه خارجی می پردازیم، مثال‌ های روزمره را مورد بحث قرار می دهیم  و راهکارهایی را برای کمک به شما در پرورش اشکال مختلف از انگیزه خارجی ارائه می دهیم.

تمرینات دستیابی به اهداف

سه تمرین دستیابی به هدف یکی از عواملی است که می تواند به شما کمک کند. این تمرینات دقیق و مبتنی بر علم به شما یا اطرافیان تان کمک می کند تا اهداف عملی را ایجاد کرده و در ایجاد تکنیک های پایدار به تکنیک ها مسلط شوند.

انگیزه بیرونی در افراد در روانشناسی چیست؟

انگیزه بیرونی در افراد چیست؟

انگیزه، تمایل به عمل است. این ما را به خلاقیت، یادگیری مهارت های جدید و استقامت در انجام کارهای چالش برانگیز تحریک می کند.  اگرچه انگیزه برای کمک به ما در رسیدن به اهداف خود ضروری است، اما دستیابی به آن همیشه آسان نیست.

انگیزه در افراد مختلف متفاوت است

برخی از افراد به طور طبیعی از دیگران انگیزه بیشتری دارند و قدرت انگیزه ما می تواند روز به روز تغییر کند. ما انگیزه را از منابع مختلف تجربه می کنیم و به دلایل اساسی مجبور به انجام کارهایی هستیم و به همین دلیل از انجام آن ها لذت می بریم.

انگیزه بیرونی در افراد  نشان دهنده چیست؟

انگیزه بیرونی نشان دهنده انگیزه ما برای شرکت در فعالیتی برای کسب پاداش یا جلوگیری از مجازات است. به عبارت دیگر، انگیزه ما از ارزش ابزاری یک فعالیت است. این وسیله ای برای رسیدن به هدف است. انگیزه برخی از افراد اساساً بیشتر از پاداش های خارجی است. افرادی که آرزوهای بیرونی دارند، ثروت مالی، جذابیت جسمی و شناخت یا شهرت را اهداف مهم تر یا شایسته تری در زندگی خود می دانند.

آرزوهای ذاتی

در حالی که، اهداف در زمینه های رشد فردی، اجتماع و روابط معنادار در گروه آرزوهای ذاتی قرار می گیرند، احتمالاً نتایج مثبتی مانند رضایت شغلی و رفاه را پیش بینی می کنند.

نظریه خود تعیین و انگیزه بیرونی

تئوری تعیین سرنوشت (SDT) برای اولین بار بیش از 20 سال پیش تاسیس شد و یک چارچوب نظری به طور گسترده ای برای درک انگیزه انسان در سراسر بخش های  آموزش، کار ، ورزش و مراقبت های بهداشتی است .

SDT یک نظریه “ارگانیسم” است

در قلب آن، SDT یک نظریه “ارگانیسم” است. یک فرض اصلی این است که مردم تمایل طبیعی به رشد و پیشرفت دارند. برای توسعه خود، باید به دنبال فرصت های یادگیری، شایستگی و روابط با دیگران باشیم. اما این تمام کار نیست. SDT فرض می کند که سیستم ها و سازمان هایی که افراد در آن کار می کنند و زندگی می کنند باید از نیازهای آن ها حمایت کنند تا انگیزه رشد را به وجود آورند.

خودمختار بودن در مقابل فرآیند کنترل شده

یک نکته مهم در SDT تفاوت بین انگیزه خارجی وابسته و انگیزه خارجی کنترل شده است. با انگیزه کنترل شده، افراد احساس فشار، کنترل یا مجبور بودن برای انجام کاری می کنند. در مقابل، با انگیزه خودمختار، عنصری از تأیید خود فرد یا “اختیار خود فرد” در فعالیت وجود دارد که از ذهن او شکل خواهد گرفت.

اعمال خود فرد داوطلبانه و منطبق است

انگیزه بیرونی در افراد چیست؟

ما درک می کنیم که اعمال خود فرد داوطلبانه و منطبق بر آن چه می خواهیم یا برای آن ارزش قائل هستیم. جای تعجب نیست که اشکال مستقل تری در ایجاد انگیزه منجر به نتایج بهتر و رفاهی می شوند.  برای تسهیل انگیزه بیشتر اشکال مستقل، SDT پیشنهاد می کند که سه نیاز اساسی باید برآورده شود:

خودمختاری

احساس عزت نفس و داشتن اختیاراتی نسبت به اعمال خود داشته باشیم

صلاحیت و انگیزه بیرونی در افراد 

توانایی انجام کارها به طور موثر – احساس تسلط

ارتباط

ارتباط ما با دیگران و احساس تعلق به یک گروه، جامعه یا سازمان

آسیب انگیزشی

مسدود کردن یا له شدن هر یک از این نیازهای اساسی احتمالاً یک آسیب انگیزشی ایجاد می کند. در حمایت از SDT، ارضای بیشتر نیازهای اساسی منجر به ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در کار مستقل فرد می شود.

4 عامل انگیزه بیرونی در افراد

عوامل ایجاد انگیزه بیرونی نظریه های اولیه انگیزش معمولاً انگیزه را به عنوان یک مفهوم منفرد درک می کردند که فقط از نظر مقدار متفاوت بود، در حالی که SDT اولین کسی بود که انواع مختلف انگیزه را روشن می کرد.

SDT انگیزه های خارجی را به چهار زیرگروه طبقه بندی می کند:

  • تنظیم خارجی – علت رفتار را اکثراً بیرونی می داند. پایین ترین سطح خودمختاری؛ بر اساس پاداش ها و مجازات های خارجی افراد در واقع انگیزه ای برای انطباق دارند.
  • تنظیم تزریق – دیدن علت رفتار تا حدودی بیرونی؛ برخی از درگیری های خودی یا نفسانی وجود دارد (به عنوان مثال، عزت نفس تحت تأثیر نتیجه قرار می گیرد)؛ عنصری از اعتبار سنجی از خود یا دیگران است.
  • شناسایی – دیدن علت رفتار تا حدودی درونی؛ ارزیابی آگاهانه وظایف یا اهداف برای حمل ارزش شخصی؛ احساس استقلال و اراده
  • ادغام – بالاترین سطح استقلال؛ درونی دیدن علت رفتار؛ رفتار آگاهانه شناسایی شده و درونی کردن ارزش وظایف یا اهداف؛ مشاهده وظایف یا اهداف مطابق با ارزش ها و علایق شخصی

تفاوت‌ های کلیدی بین زیرگروه ها است

الف) چقدر ارزش وظیفه ای را که ذاتاً برانگیزاننده آن هستیم، درونی می کنیم

ب) چقدر احساس می کنیم هنگام انجام برخی رفتارها نیاز به تفکر و فهمیدن انگیزه خود داریم.

تفاوت بین اشکال خودمختار انگیزه خارجی و انگیزه ذاتی

حتی اگر اشکال خودمختار انگیزه خارجی شبیه انگیزه ذاتی باشد، تفاوت مهمی وجود دارد. انگیزه ذاتی با لذت واقعی یا علاقه به فعالیت یا هدف تأمین می شود. انگیزه بیرونی خودمختار با ارزشی که برای یک فعالیت قائل می شویم هدایت می شود.

رفتار های انگیزشی ما همیشه محدود به یک نوع نیست.

انگیزه بیرونی در افراد چیست؟

ما موجودات پیچیده ای هستیم و رفتار های انگیزشی ما همیشه محدود به یک نوع نیست. SDT اذعان می کند که افراد می توانند هم انگیزه ذاتی و هم انگیزه بیرونی داشته باشند و ممکن است همزمان انواع مختلفی از انگیزه های بیرونی را تجربه کنند

تحقیقات مختلف در ارتباط با انگیزه بیرونی در افراد

تحقیقات دیگر نشان می دهد حتی در مواقعی که افراد انگیزه ذاتی دارند، نمی توان از عواقب رفتار آن‌ ها کاملاً بی اطلاع بود. بنابراین، اگرچه ممکن است لذت خالص منبع اصلی انگیزه برای انجام یک کار باشد، اما ما نمی توانیم حضور محرک های بیرونی را که ممکن است در زندگی نیز باشند، رد کنیم.

چند نمونه واقعی از انگیزه های بیرونی

اگر بتوانیم ارزش آن را شناسایی و درونی کنیم، احتمالاً کاری را که انجام می دهیم شایسته خود می دانیم.  چند مثال  تفاوت بین اشکال کنترل شده و خودمختار انگیزه خارجی را نشان می دهد و این که چگونه ممکن است در سناریوهای روزمره ایفای نقش کنند.

نظافت سرویس بهداشتی

دوستان شما این آخر هفته را به ملاقات شما می آیند و سرویس بهداشتی شما به طور جدی به یک تمیز کننده نیاز دارد. منبع اصلی انگیزه شما ممکن است ترس از قضاوت دوستانتان باشد زیرا آن ها چشم خود را به امکانات ناخوشایند شما می اندازند. شما می توانید عمل پر زحمت تمیز کردن را به عنوان یک تلاش مثبت برای تمیزی خانه خودتان، ببینید.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا