10 ترفند روانشناختی که باعث افزایش خلاقیت شما می شود

10 ترفند روانشناختی که باعث افزایش خلاقیت شما می شود در این مقاله بررسی شدند. گاهی اوقات به نظر می رسد که افراد خاصی فقط توانایی خلاقیت را دارند. اگر احساس می کنید از آن دسته افراد خوش شانس نبوده اید که از یک چشمه خلاق به ظاهر بی پایان استفاده می کنید، این بدان معنا نیست که محکوم به یک زندگی پیش پا افتاده و مورد انتظار هستید. تقریباً مانند یک عضله ، خلاقیت چیزی است که شما می توانید با کمی تمرین و سخت کوشی آن را پرورش داده و رشد دهید .

افزایش خلاقیت با 10 ترفند

یک نکته مهم که باید بخاطر بسپارید این است که خلاقیت یک فرایند منفعل نیست. به راحتی نشستن و منتظر رسیدن به الهام برای یافتن خلاقیت های خاص شما ، دستورالعملی برای از دست دادن انگیزه و دلسرد شدن شماست. در عوض، به دنبال راه هایی برای تقویت خلاقیت خود باشید. مواردی را که به شما الهام می دهند و به شما کمک می کند توجه و انرژی ذهنی خود را بر روی وظیفه پیش رو متمرکز کنید، جستجو کنید. برخی از این ترفند های جذاب و اغلب غیرمعمول را بررسی کنید که ممکن است به جرقه خلاقیت شما کمک کند.

قدم زدن

تصور کنبد یک زن و شوهر جوان دست در دست هم دارند و در پیاده رو شهر قدم می زنند. این کار چه تاثیری بر خلاقیت دارد؟  یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افراد هنگام راه رفتن بیشتر از اینکه در حالت نشسته باشند خلاق تر عمل می کنند .تحقیقات قبلی نشان داده است که فعالیت بدنی منظم می تواند نقش مهمی در تقویت و محافظت از توانایی های شناختی داشته باشد، اما این مطالعه نشان داد که یک پیاده روی ساده می تواند انواع خاصی از تفکر را به طور موقت بهبود بخشد.

بنابراین اگر به میز تحریر بسته اید و در تلاش هستید تا ایده خوبی به ذهنتان خطور کند سعی کنید سریع پیاده روی کنید تا ببینید آیا ممکن است برای خلاقیت الهام گرفته شود یا نه. این کار ذهن شما را باز کرده و به راحتی می توانید برای خلاقیت های خود جا باز کنید.

جایزه به خود 

تحقیقات نشان داده است که پاداش دادن به چیز هایی که از قبل به صورت ذاتی پاداش می دهند می تواند نتیجه معکوس داشته و انگیزه را کاهش دهد، پدیده ای که به عنوان اثر بیش از حد توجیه شناخته می شود. بنابراین ممکن است به نظر برسد که ارائه نوعی پاداش برای تفکر خلاق ممکن است نتیجه عکس داشته باشد، خلاقیت و انگیزه را خفه کند.

با این حال ، تحقیقات نشان داده است که وقتی پاداش برای تولید آثار خلاقانه به طور صریح ارائه می شود خلاقیت در واقع افزایش می یابد بنابراین اگر می خواهید الهام بگیرید، سعی کنید نوعی نوع رفتار مطلوب را به عنوان پاداش برای ارائه راه حل خلاقانه به خود قول دهید. فقط در این کار زیاده روی نکنید ، در غیر این صورت خطر کاهش انگیزه خود را به خطر می اندازید. پس سعی کنید با برنامه و به صورت دقیقی در ارتباط با هدیه دادن به خود برنامه ریزی داشته باشید.

مقداری فاصله روان شناختی ایجاد کنید.

هنگامی که به یک بلوک خلاقانه برخورد کردید ، افراد معمولاً پیشنهاد می کنند از کاری فاصله بگیرند. مطالعات نشان داده است که قرار دادن فاصله روان شناختی بین خود و مشکل نیز ممکن است فریبکارانه باشد. به واقع شما باید تصور کنید که خارج از ماجرا هیتید تا بتوانید نتیجه گیری راحت تری داشته باشید.

احاطه با الهام 

میهالی سیکسسنتمنهالی روان شناس مثبت اندیشی اشاره می کند که محیط پیرامون نیز در روند خلاقیت نقش اساسی دارد. تحریک محیط می تواند خلاقیت را تسهیل کند، بنابراین احاطه بر خود با چیز هایی که به نظر شما الهام بخش و انگیزه آور است می تواند به شما کمک کند یک فضای اداری ایجاد کنید که به شما کمک کند احساس الهام و انرژی کنید. به دنبال تجربیات و تنظیمات تحریک کننده باشید که می تواند به ایجاد اختراع کمک کند. فضای مثبتی برای کار و خلاقیت خود در نظر داشته باشید و در این فضا انرژی مثبت را به خوبی ایجاد کنید.

محدودیت ایجاد کنید.

هنگامی که می خواهید یک مسئله را حل کنید، مردم اغلب به ایده های واضح اعتماد می کنند و با ایده های موجود ترکیب می کنند تا راحت ترین راه حل را پیدا کنند. این اغلب منجر به نتیجه خوبی می شود، اما همچنین می تواند به مجموعه های ذهنی و ثبات عملکردی منجر شود که فکر کردن در مورد راه حل های خلاقانه را به چالش می کشد. یک راه برای غلبه بر این مورد، ایجاد برخی محدودیت ها یا مقاومت در برابر تفکر شما در واقع می تواند منجر به راه حل های خلاقانه تری شود. دفعه بعدی که سعی در حل مسئله دارید، سعی کنید مواردی را که می توانید استفاده کنید محدود کنید تا به یک راه حل برسید. ممکن است خود را در حال ایده های جدید و ابتکاری بیابید که شاید تصور دیگری نداشته باشید.

خیال پردازی 

در دنیای متصل و پیشرفته امروزی، حواس پرتی فقط با یک کلیک فاصله دارد. به جای اینکه تک تک لحظه های بیکار را با برنامه ها، بازی ها، ایمیل ، بازدید از وب سایت پر کنید ، سعی کنید که واقعاً برای یک کار خسته شوید. در یک مطالعه ، شرکت کنندگان بی حوصله در تست های خلاقیت عملکرد بهتری نسبت به افرادی که سرخوش، آرام و پریشان بودند داشتند. در مطالعه دیگری ، محققان دریافتند که بی حوصلگی به مردم وقت می دهد تا رویاپردازی کنند که به خلاقیت بیشتر منجر می شود. بی حوصلگی تفکر خلاق را تشویق می کند زیرا سیگنالی را برای کمبود وضعیت یا محیط فعلی ارسال می کند و جستجوی ایده ها و الهامات جدید به غلبه بر آن کمک می کند.

دوباره مسئله را تصور کنید.

10 ترفند روانشناختی که باعث افزایش خلاقیت شما می شود

یک ویژگی مشترک که افراد خلاق تمایل به اشتراک دارند این است که آن ها معمولاً مشکلات را بیشتر از افراد با خلاقیت کم دوباره تصور می کنند. به جای اینکه خود را در همان دیواره ذهنی پرتاب کنید، سعی کنید یک قدم به عقب برگردید. با تصور دقیق مسئله می توانید آن را از زوایای مختلف مشاهده کرده و به دقت مورد بررسی قرار دهید.

از همان ابتدا دوباره مشکل را مرور کنید.

آیا روش دیگری برای فکر کردن در مورد مشکل وجود دارد؟ آیا می توانید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنید؟ زمانی که شما مشکل را مرور می کنید می توانید به راختی دیدگاه های مختلفی را مشاهده نمایید.

دریافت احساس 

مدت هاست که محققان فکر می کردند احساسات مثبت به شدت با خلاقیت ارتباط دارند اما تحقیقات بیشتر نشان داده است که هر دو حالت عاطفی مثبت مثبت و منفی با تفکر خلاق ارتباط دارند . این بدان معنا نیست که شما باید سریع بیرون بروید و خود را در یک روحیه بد قرار دهید تا فقط الهام بگیرید. احساسات منفی ممکن است ناخوشایند باشد اما در شرایط بدخلقی می توانید با کار روی یک چیز مثمر ثمر از آن ها نهایت استفاده را ببرید.

خود را با رنگ آبی محاصره کنید.

روان شناسی رنگ نشان می دهد که رنگ های مختلف می توانند تأثیرات متفاوتی بر روحیه، احساسات و رفتار ها داشته باشند. طبق یک مطالعه رنگ آبی باعث می شود افراد با خلاقیت بیشتری فکر کنند.چرا؟ به گفته محققان رنگ آبی به تشویق افراد برای تفکر در خارج از محدوده کمک می کند. بنابراین دفعه دیگر که می خواهید الهام بگیرید ، سعی کنید از رنگ آبی استفاده کنید تا ببینید ممکن است باعث ایجاد ایده های جدید شود.

مراقبه کنید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که انواع خاصی از مراقبه با افزایش تفکر خلاق مرتبط است.

به دنبال روش هایی باشید که روش های مراقبه را در زندگی روزمره خود بگنجانید. با تمرکز بر افکار و تجربیات خود می توانید به پرورش تفکر خلاق کمک کنید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا