چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد

شخصیت های انسان انواع مختلفی دارد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. گشودگی شخصیتی یک نوع از شخصیت آدمی است که ممکن است خوب یا بد باشد. رفتار و شخصیت یکی از مهم ترین چیز های است که می تواند در زمینه های مختلف به ما کمک کند. شخصیت ها در افراد مختلف متفاوت است. رفتار شخصیت اگر به صورت انعطاف پذیر باشد می تواند به ما کمک کند.

شخصیت اگر به خوبی کنترل شود باعث موفقیت ما در زمینه های مختلف می شود. در مقاله های قبل در ارتباط با انواع شخصیت صحبت کردیم. گشودگی شخصیتی موضوع امروز مقاله ما است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود.

رفتار فرد و گشودگی شخصیتی

چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد

گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه شخصیت نیز ما باید موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد صحبت کنیم.

گشودگی شخصیتی یا آزاد بودن در رفتار

گشودگی، که اغلب به آن گشودگی شخصیتی یا آزاد بودن در رفتار نیز گفته می شود، یکی از پنج عامل بزرگ شخصیت است. نظریه های مختلف نشان می دهد که شخصیت از پنج بعد اصلی تشکیل شده است. هر بعد نشان دهنده یک زنجیره است. بنابراین شما می توانید با توجه به هر یک از ویژگی ها بالا، پایین یا جایی در وسط باشید.

پنج عامل بزرگ شخصیت

علاوه بر گشودگی شخصیتی پنج بعد اصلی شخصیت‌ شامل موارد زیر است:

  • وظیفه شناسی
  • برون گرایی
  • توافق پذیری
  • روان رنجوری

این طبقه‌بندی صفت ابزار مفیدی برای تفکر در مورد شخصیت است. تحقیقات نشان می‌دهد که این پنج بعد می‌توانند در پیش‌بینی نتایج زندگی در حوزه‌هایی که شامل سلامت جسمانی، سلامت روان، مدرسه، کار و روابط اجتماعی است، نقش داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد

افرادی که تمایل زیادی به صراحت دارند، تمایل بیشتری به پذیرش چیزهای جدید، ایده های تازه و تجربیات بدیع دارند. آن ها دارای ذهن باز هستند و با کنجکاوی به چیزهای جدید می پردازند و به دنبال تازگی هستند. آن ها تمایل دارند به دنبال ماجراهای جدید، تجربیات و تلاش های خلاقانه باشند. این افراد همچنین در فکر کردن و ایجاد ارتباط بین مفاهیم و ایده های مختلف بسیار خوب هستند.

از سوی دیگر، افرادی که تمایل چندانی به صراحت ندارند، عادت‌ها، سنت‌ها و آشنایی را ترجیح می‌دهند. آن ها با احتیاط زیاد به چیزهای جدید برخورد می کنند و ثبات را ترجیح می دهند. افرادی که از نظر ویژگی گشودگی شخصیتی بسیار پایین هستند، اغلب به عنوان افرادی سفت و سخت و جدی تلقی می شوند. ممکن است کنار آمدن با تغییرات برای آن ها دشوار باشد.

افرادی که در گشودگی شخصیتی ضعیف هستند

افرادی که در این ویژگی ضعیف هستند ممکن است فرصت‌هایی را برای امتحان کردن چیزهای جدید از دست بدهند. خصوصا تغییراتی که می‌تواند منجر به پیشرفت تحصیلی یا شغلی شود. آن ها ممکن است به جای رفتن به مکان جدیدی برای درس خواندن در مدرسه ای دیگر یا تغییر شغلی برای یافتن شغل مفیدتر، به آن چه روتین و آشناست پایبند باشند.

ویژگی های رایج گشودگی شخصیتی در افراد مختلف چگونه است؟

طبق یک تعریف:

« گشودگی شخصیتی، عقل بازتابی از تخیل، خلاقیت، کنجکاوی فکری، و قدردانی از تجربیات زیبایی شناختی است. به طور کلی، گشودگی به توانایی و علاقه به رسیدگی و پردازش محرک‌های پیچیده مربوط می‌شود.» افرادی که دارای این ویژگی هستند بیشتر به دنبال تجربیات جدید هستند. آن ها از چیزهایی که جدید، متفاوت و غافلگیرکننده هستند لذت می برند. آن ها همچنین بیشتر به احساسات و تجربیات درونی خود توجه می کنند.

افرادی که صراحت بالایی دارند معمولا دارای بسیاری از ویژگی های زیر هستند:

  • خلاق
  • باهوش و آگاه
  • به تصویرسازی ذهنی توجه زیادی داشته باشید
  • علاقه مند به چیزهای جدید
  • از شنیدن ایده های جدید لذت می برد
  • دوست دارد به مفاهیم انتزاعی فکر کند
  • معمولا لیبرال تر و در معرض تنوع هستند
  • علاقه مند به فعالیت های هنری
  • پرماجرا

نکته

گشودگی شخصیتی همچنین با ویژگی روانشناختی دیگری به نام جذب مرتبط است که شامل توانایی غوطه ور شدن در تخیل یا خیال است. این ساختار همچنین ممکن است با حساسیت هیپنوتیزمی یا تمایل به هیپنوتیزم پذیری مرتبط باشد.

علل

چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد

تمایل یک فرد با ویژگی گشودگی شخصیتی احتمالاً تحت تأثیر ژنتیک و تجربه است. در روانشناسی، این اغلب به عنوان بحث طبیعت یا پرورش شناخته می شود. ماهیت بحث استدلال می‌کند که برخی گرایش‌های روان‌شناختی عمدتاً توسط عوامل ارثی ایجاد می‌شوند. در حالی که جنبه پرورشی بحث نشان می‌دهد که تجربه و عوامل محیطی محوری‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

آن چه در مورد طبیعت در مقابل پرورش باید بدانید

مطالعات در مورد پنج ویژگی شخصیتی بزرگ نشان می دهد که وراثت پذیری بین 40٪ تا 60٪ از واریانس فردی در صفات را تشکیل می دهد. که 21 درصد از تفاوت های باز بودن بین افراد به دلیل وراثت پذیری بود. مطالعه دیگری نشان داد که تقریباً 10 درصد از واریانس در جستجوی تازگی به دلیل وراثت ژنتیکی است.

گشودگی شخصیتی چگونه سنجیده می شود؟

گشودگی، مانند چهار عامل دیگر شخصیت، معمولاً با استفاده از فهرست‌های خود گزارشی اندازه‌گیری می‌شود. این پرسشنامه‌ها معمولاً حاوی تعدادی گزاره هستند و افراد پاسخی را انتخاب می‌کنند که به بهترین وجه نشان‌دهنده میزان موافق بودن آن ها با بیانیه است.

به عنوان مثال، یک فرد معمولی ممکن است حاوی مجموعه ای از عبارات مشابه موارد زیر باشد. در سوالات زیر پاسخ دهندگان پاسخی را از بین 1 (کاملاً مخالفم) و 5 (کاملاً موافقم) انتخاب می کنند. اگر کنجکاو هستید که چگونه می توانید به خود در مورد این ویژگی شخصیتی امتیاز دهید، این پرسشنامه می تواند یک ایده کلی به شما بدهد.

نمونه هایی درباره گشودگی شخصیتی

نمونه هایی از عباراتی که ممکن است در رابطه با گشودگی شخصیتی پیدا کنید عبارتند از:

  • من در ارائه ایده های جدید خوب هستم.
  • من کنجکاو هستم که چگونه کارها انجام می شود.
  • از فکر کردن به ایده های نظری لذت می برم.
  • من سرگرمی های هنری زیادی دارم.
  • برای زیبایی شناسی و هنر ارزش زیادی قائل هستم.
  • تخیل فعالی دارم.
  • از بودن در کنار گروه های مختلف مردم قدردانی می کنم.
  • از بحث های فلسفی لذت می برم.
  • تمایل به رویاپردازی دارم
  • در شخصیت من چیزی است که دوست دارم به رویدادهای فرهنگی، موزه های هنری و شعرخوانی بروم.
  • من ترجیح می دهم به جای صحبت های کوچک، یک بحث تئوریک داشته باشم.

آمادگی برای گشودگی شخصیتی

آیا با اکثر یا همه این اظهارات موافق هستید، احتمالاً برای تجربه گشودگی شخصیتی بسیار آماده هستید. اگر در حد متوسط ​​با همه یا برخی از این اظهارات موافق هستید، احتمالاً مانند اکثر مردم هستید و جایی در وسط طیف گشودگی قرار می گیرید. ممکن است با همه یا اکثر این اظهارات مخالف باشید، ممکن است در مورد این نوع رفتار کمتر صحبت کنید.

مزیت این نوع اندازه‌گیری چیست؟

مزیت این نوع اندازه‌گیری این است که گزارش‌های شخصی معمولاً بسیار سریع و آسان برای اجرا هستند. با این حال، یک نقطه ضعف احتمالی این است که پاسخ دهندگان گاهی اوقات باید به روش هایی پاسخ دهند که از نظر اجتماعی مطلوب تر است. در موارد دیگر، افراد پاسخ‌هایی را انتخاب می‌کنند که نشان‌دهنده این است که آن ها چگونه می‌خواهند خودشان را ببینند. این گونه افراد پاسخ‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیشتر منعکس کننده رفتار واقعی آن ها باشد.

چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار تأثیر می گذارد؟

چگونه گشودگی شخصیتی بر رفتار شما تأثیر می گذارد

گشودگی اغلب به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود. افراد با این ویژگی دارای سطح بالاتری از انگیزه درونی برای دنبال کردن دانش به خاطر خود هستند. آن ها در مورد جهان کنجکاو هستند و می خواهند در مورد نحوه عملکرد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. آن ها همچنین مشتاق هستند تا چیزهای جدید را امتحان کنند.  بنابراین ممکن است زمانی که با تغییرات در محیط، موقعیت یا روابط خود مواجه می شوند، بهتر بتوانند سازگار شوند و رشد کنند.

این بدان معنا نیست که گشودگی شخصیتی هیچ جنبه منفی ندارد. از آن جایی که افرادی که دارای این ویژگی هستند به دنبال تازگی هستند، ممکن است تمایل بیشتری به رفتارهای پرخطر داشته باشند. با این حال، جالب توجه است، برخی از مطالعات کاهش گشودگی را با افزایش خطر مصرف مواد مخدر مرتبط کرده اند.

خلاقیت

از پنج ویژگی توصیف شده توسط نظریه پنج بزرگ، گشودگی به تجربه تنها عامل شخصیتی است که تحقیقات به طور مداوم با خلاقیت مرتبط است. به احتمال این افراد به دنبال دستاوردهای خلاقانه هستند. آن ها درگیر تفکر واگرا هستند و در سرگرمی های خلاقانه شرکت می کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا