چگونه در یک مشاجره آرام بمانیم ( طبق گفته روانشناسان )

مشاجره در هر نوع رابطه ای می تواند اتفاق بیفتد. البته که نباید همیشه این اتفاق بیفتد. همیشه بحث و جدل در بین زوجین نشان دهنده جدایی نیست. رابطه نیاز به همکاری و مسئولیت پذیری هر دو طرف و زوجین دارد. همه ما دوست داریم روابط خود را در بهترین حالت ببینیم. حتی انسان ها دوست دارند همیشه بهترین باشند. بهترین بودن صرفا از نظر کاری و پیشرفت شغلی نیست. گاهی اوقات شما بیایید ارتباطات خود را پیشرفته کنید. همیشه نباید به این فکر باشید که صرفا برای پیشرفت کردن باید از کسی جلو بزنید. شما باید رکورد هر روزه خود را بشکنید.

در روابط نکته مهم شناخت از یکدیگر است. عدم شناخت باعث جدایی در افراد می شود. جدایی آسیب های روانی بسیاری را وارد می کند. اما نکته مهم این است که ما چگونه بتوانیم با مجرد بودن بعد از جدایی کنار بیاییم؟ چه بخواهید چه نخواهید جدایی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در شما خواهد شد. بهتر است در مدت زمان جدایی با مشاور در ارتباط باشید تا دچار آسیب های روانی نشوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه در یک مشاجره آرام بمانیم ( طبق گفته روانشناسان )؟

مشاجره و جلوگیری احساسات دردناک

این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید. افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند. جدایی و طلاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در هر دو فرد و اگر بچه ای وجود داشته باشد در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه در یک مشاجره آرام بمانیم ( طبق گفته روانشناسان )، صحبت کنیم.

نکته

واضح است که چرا بحث و جدل در مقایسه با دعوا گزینه بسیار مثبت‌تری است. دعوا چیزی را حل نمی کند و فقط می تواند موضوع را طولانی کند. به این ترتیب، راه «درست» روشن برای حل اختلاف، بحث و جدل است، نه دعوا.

دلایلی که مشاجره می تواند نشان دهنده یک رابطه قوی تر باشد

حتی پس از همه این‌ها، هنوز ممکن است باور این موضوع سخت باشد که مشاجره می تواند نشانه هایی از یک رابطه قوی و سخت را نشان دهد. اما این درست است – و علم این را پشتیبانی می کند. در این‌جا برخی از دلایلی وجود دارد که چرا بحث در زوجین می تواند نشان دهنده یک رابطه قوی تر و عاشقانه تر باشد.

ارتباط بهتر

بسیاری از مردم مشکلات رابطه را حل می کنند. اما انجام این کار باعث از بین رفتن آن‌ها نمی شود. فقط باعث ایجاد و ساخت خشم می شود. زوج هایی که اغلب با هم بحث می کنند، به احتمال زیاد خطوط ارتباطی باز دارند. اگر چیزی را دوست ندارند، در مورد آن صحبت می کنند.

نکته

ارتباط یکی از مهمترین جنبه های یک رابطه است و بحث در زوجین یک شکل بسیار صادقانه ارتباط است. به این ترتیب، دور از ذهن نیست که فرض کنیم زوج‌هایی که بیشتر دعوا می‌کنند، در صورت بحث و گفتگوی سازنده، ارتباط بهتری دارند.

محققان توضیح می‌دهند که چگونه مشاجره می‌تواند ازدواج شما را بهبود بخشد؟

روانشناسان توضیح می دهند که چگونه در یک مشاجره آرام بمانیم

برخی افراد ممکن است تصور کنند که ازدواج های موفق تنها به این دلیل است که آن زوج ها دعوا نمی کنند. حقیقت این است که هر زوجی سهم عادلانه خود را از مشاجره دارند. این کسانی هستند که به روش درست مبارزه می کنند که در یک رابطه پایدار و دو جانبه سودمند زنده می مانند و شکوفا می شوند. محققان راه‌هایی را توضیح می‌دهند که مشاجره واقعاً می‌تواند ازدواج شما را بهبود بخشد:

در این‌جا چند راه وجود دارد که مشاجره می تواند ازدواج شما را بهبود بخشد

«تصور این که هر زوجی بدون بحث و جدل پیش می روند، بی معنی است.»

شما خلق و خوی خود را کنترل می کنید

هنگام مشاجره با همسرتان باید خلق و خوی خود را کنترل کنید. مشاجره های شدید ممکن است به شعله ور شدن و کلمات آزاردهنده منجر شود. زیرا بدیهی است که افراد هنگام عصبانیت بسیار احساساتی می شوند. حواستان باشد که چه زمانی می خواهید عصبانی شوید. در چنین مواقعی به شریک زندگی خود بگویید که به مدتی برای خنک شدن نیاز دارید. برخی از زوج ها به جای ملاقات مستقیم و برانگیختن خشم بیشتر، در وسط یک بحث پرتنش، در واقع مکث می کنند.

نکته

زمان استراحت یک ابزار رفتاری موثر برای مدیریت خشم است. در یک ازدواج، شرکا ممکن است در واقع یک توافقنامه رسمی تنظیم کنند که پارامترهای یک زمان استراحت را با جزئیات مشخص کند و هر بار که دعوا می کنند از آن استفاده کنند. به این ترتیب، اختلافات بین زوج ها زمانی که سرها سردتر باشد، بهتر حل و فصل می شوند.

دوره های عدم احساسات نیز به شریک زندگی این فرصت را می دهد که مسائل را بهتر ببیند. وقتی عصبانی نیستید، سازماندهی افکارتان یا جمع آوری بینش های منطقی آسان تر است.

هنگام بیان استدلال های خود به نوبت عمل می کنید.

مشاجره خوب، مانند روابط خوب، در مورد داد و ستد است. زوج هایی که با یک روش درست مشاجره می کنند همیشه می دانند که باید به یکدیگر فرصت ابراز احساسات و نظراتی را بدهند. همانطور که گفتیم، شروع مکالمه در طول مشاجره سخت است. اما زوج هایی که به یکدیگر احترام می گذارند، مهم است که وقتی طرف مقابل در حال بیان یک مورد است، صحبت را قطع نکنند. زمانی که در جریان مشاجره حرف شریک خود را قطع می کنید، به جای اینکه سعی کنید طرف دیگر موقعیت را درک کنید، سعی می کنید بر موقعیت مسلط و کنترل کنید.

نکته

کیسی کاستون درمانگر گفت که در ازدواجش، او و همسرش با استفاده از میکروفون اسباب‌بازی مانع از قطع صحبت یکدیگر در هنگام مشاجره می‌شوند. کسی که در یک لحظه میکروفون در اختیار دارد، فرصت صحبت  دارد. وقتی صحبت آن شخص تمام شد، باید میکروفون را به شریک زندگی خود بدهد تا او صحبت کند.

شما به حرف یکدیگر گوش می دهید

در راستای عدم قطع رابطه شریک زندگی خود در بحث، مهارت های ارتباطی خوب به مهارت های گوش دادن نیز نیاز دارد. در ازدواج‌های موفق، وقتی یک نفر صحبت می‌کند، دیگری واقعاً گوش می‌دهد تا نگرانی همسرش را بفهمد. بر اساس یک مطالعه گفته می شود افرادی که مهارت های خوب گوش دادن را توسعه می دهند، باهوش تر هستند و نسبت به طرف دیگر بحث باز هستند. مهارت شنیداری فعال نه تنها در ازدواج، بلکه در همه انواع روابط مؤثر است.

نکته

روانشناسان توضیح می دهند که چگونه در یک مشاجره آرام بمانیم

مهارت شنیداری همچنین به زوج ها این امکان را می دهد که نظرات و احساسات یکدیگر را تصدیق کنند، حتی اگر هنوز در یک صفحه نیستند. این باعث می شود سبک ارتباط یکدیگر را بهتر درک کنند. گوش دادن فضای مثبتی ایجاد می کند که حالت تدافعی را از بین می برد. با دوری از این موضوع، زوج ها می توانند مشاجره و مسائل خود را به طور مؤثر حل کنند.

روانشناسان توضیح می دهند که چگونه در یک مشاجره آرام بمانیم

هوش هیجانی (“E.I”) به عنوان “توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و دیگران” تعریف می شود. E.I پایین به طور کلی منجر به ناتوانی در حفظ آرامش و در نتیجه درگیری بیشتر می شود. در حالی که E.I بالا. منجر به درگیری کمتر و توانایی حفظ آرامش در طول بحث یا تبادل نظر می شود. تعارض بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. در بیشتر موارد، افراد هیچ کنترلی بر اتفاقات بعدی ندارند.

نکته

تنها جنبه یک درگیری که می توانیم کنترل کنیم این است که چگونه واکنش نشان می دهیم. این بدان معنا نیست که نادیده گیری این فرآیند «خودکار و ناخودآگاه» آسان است.  اما می توانیم یاد بگیریم که احساسات منفی خود را بشناسیم، بپذیریم و مدیریت کنیم. ما می توانیم تا حدودی این پاسخ فیزیولوژیکی ذاتی را نادیده بگیریم. ما می توانیم یاد بگیریم که در هنگام هر درگیری، از جمله در میان مشاجره، آرام بمانیم.

نکاتی برای آرامش در زمان مشاجره

«تعارض بر مغز ما ویران می‌کند. ما توسط تکامل آماده شدیم تا هر زمان که تهدیدی را احساس می کنیم از خود محافظت کنیم. در دنیای خودمان مانند یک حیوان نمی جنگیم یا مانند یک خرگوش از روباه فرار نمی کنیم. اما انگیزه اصلی ما برای محافظت از خود، خودکار و ناخودآگاه است.» – دایان موشو-همیلتون

نفس عمیق بکشید

چرا: توانایی آرامش و تمرکز در طول یک مشاجره به توانایی شما برای کاهش تنش بستگی دارد. تنفس کم عمق واکنش ذاتی بدن در مواجهه با استرس است. نابودی این پاسخ طبیعی و تمرین تنفس عمیق به جای آن به بدن کمک می کند تا آرام بماند.

چگونه: قبل از بازدم به آرامی از طریق دهان، از طریق بینی دم عمیق بکشید. نفس های مرتب و عمیق باعث توقف تولید دو هورمون استرس – آدرنالین و کورتیزول می شود.

روی بدن خود تمرکز کنید

چرا: تمرکز بر هر گونه احساس فیزیکی که در یک درگیری ایجاد می شود به شما این امکان را می دهد که آگاهانه آن‌ها را تغییر دهید. هنگامی که تمرکز شما روی بدن تغییر می کند، می توانید تنش، تنفس کم عمق و غیره را که همراه با استرس است احساس کنید.

چگونه: وقتی متوجه شدید که بدنتان شروع به مشاجره می کند، با شل کردن شانه ها و دست ها، حالت خود را به حالت خنثی برگردانید. این وضعیت باز با استفاده از زبان بدن، مثبت اندیشی را به مخاطب منتقل می کند – و اغلب باعث پراکندگی درگیری می شود.

فعالانه گوش کنید

چرا: اگر فردی احساس کند که صدایش شنیده نمی شود، مشاجره یا نوع دیگری درگیری را آغاز می کند. علاوه بر این، پراکندگی یک درگیری بدون توجه دقیق و فعال غیرممکن است.

چگونه: وقتی کسی در حال صحبت است، تمام توجه خود را بر روی صحبت های آن شخص متمرکز کنید. هر فکری را که در مورد ساخت پاسخ است نادیده بگیرید. هنگامی که شخص صحبت خود را تمام کرد، اطلاعات لازم برای پاسخ هوشمندانه را در اختیار دارید.

سؤالات باز بپرسید

چرا: سوالات باز در حل مشاجره ارزشمند هستند. اول، سؤالات باز نشان می دهد که شما با دقت گوش می دهید. دوم، این نوع سوالات با اجازه به فرد برای بیان افکار خود، احترام به او را نشان می دهند.

چگونه: یادگیری پرسش سؤالات باز برای برخی افراد کمی دشوار است. ساده ترین راه برای جلوگیری از پرسش سؤالات کوتاه جواب («بله» یا «خیر») این است که از کلمات «انجام»، «نباید»، «انجام دادم» و «نکردم» در هنگام پرسش سؤال استفاده نکنید. در عوض، از کلمات «چه»، «چرا»، «وقتی» و «چگونه» استفاده کنید. به تفاوت های یکدیگر توجه کنید؟

صدای خود را پایین نگه دارید

چرا: ساده ترین راه برای تشدید مشاجره افزایش تن صدایتان است. از طرف دیگر، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پراکندگی درگیری، پایین آوردن صدایتان است. سطح صدا نیز با فشار خون مرتبط است. وقتی BP به یک نقطه خاص می رسد، درک آن‌چه در حال برقراری ارتباط است دشوارتر می شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا