چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟

تمایلات دستکاری می تواند در هر رابطه ای ظاهر شود. دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید می تواند به شما در جلوگیری از آنها کمک کند. دستکاری می تواند برای هر کسی در انواع روابط اتفاق بیفتد، از دوستان و شراکت های عاشقانه گرفته تا والدین و روابط خانوادگی. حتی همکاران در محیط کاری و رئیس شما ممکن است تمایلات دستکاری داشته باشند. با این حال، تشخیص دستکاری ممکن است سخت باشد. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم که چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟

دستکاری گاهی اوقات می تواند بسیار ظریف و موثر باشد که ممکن است درک خود از موقعیت را به جای اعمال یا انگیزه های طرف مقابل زیر سوال ببرید. نور گاز می تواند تاکتیک های دستکاری تشخیص را به ویژه دشوار کند. اما با یادگیری آنچه باید به دنبال آن باشید، ممکن است بتوانید قبل از شروع تاکتیک های دستکاری از خود در برابر آن محافظت کنید.

تشخیص تاکتیک های دستکاری رایج

افراد با رفتار دستکاری اغلب از تاکتیک ها و رفتارهای دستکاری رایج برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده می کنند. در اینجا چیزی است که باید به دنبال آن باشید.

احساس گناه

عذاب وجدان زمانی است که کسی سعی می کند شما را در قبال اعمال یا تصمیمات خود دچار احساس مسئولیت یا گناه کند. دریک توضیح می دهد که سفرهای احساس گناه اغلب شامل استفاده از کاری است که یک نفر برای دیگری انجام داده است به عنوان “اهرمی” برای رسیدن به آنچه می خواهد. برخی از نمونه‌های تسلیم گناه که گاها رخ می دهند عبارتند از:

  • «اگر من نبودم، تو دانشگاه را نمی گذراندی. تو به من بدهکاری.”
  • من کسی هستم که همیشه کار می کنم، در حالی که شما با دوستان وقت می گذرانید.
  • اگر نمی‌توانید بیایید، آن شب ممکن است شخص دیگری را دعوت نکنم. پس فایده ای ندارد.

چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ دروغگویی

افرادی که تمایلات دستکاری دارند اغلب برای کنترل یا مجبور کردن دیگران و همچنین اجتناب از سرزنش یا عواقب اعمال خود دروغ می گویند. به عنوان مثال، نوجوانی که به او گفته شده اجازه ندارد با یک گروه خاص معاشرت کند، ممکن است در مورد مکان خود دروغ بگوید. یا ممکن است به والدین دیگر در مورد اینکه اجازه بیرون رفتن با دوستانشان داده شده است، دروغ بگویند. دریک توضیح می‌دهد: «اگر یکی از والدین با والدین دیگر ارتباط برقرار نکند، ممکن است به نوجوان اجازه داده شود تا با آن دوستان برود.

چاپلوسی

تشخيص تفاوت بين تعارف و چاپلوسي مي تواند سخت باشد. یک تعریف و تمجید انجام می شود تا صمیمانه به چیزی مثبت اشاره شود بدون اینکه انتظار سودی داشته باشید. اما چاپلوسی اغلب به‌عنوان ابزاری برای به دست آوردن اهرم عاطفی به‌طور غیرصادقانه استفاده می‌شود. با چاپلوسی، اغلب انتظار دریافت چیزی در ازای آن وجود دارد. به عنوان مثال، شخصی که خواهان افزایش حقوق یا ارتقاء شغلی است، ممکن است به طور منظم از نقاط قوت و دستاوردهای مدیر خود تمجید کند.

چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ فرافکنی

فرافکنی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی ادعا می‌کند احساسی را که احساس می‌کند – مانند حسادت – در واقع توسط شخص دیگری تجربه می‌شود. به عنوان مثال، فردی که تمایلات دستکاری دارد ممکن است باعث تنش و نمایش شود، اما شخص دیگری را به خاطر ایجاد این انرژی سرزنش کند. مگی هالند، یک مشاور دارای مجوز در ایالت واشنگتن، توضیح می‌دهد که فرافکنی به فردی کمک می‌کند که مسئولیت اعمال خود را دور بزند و به او کمک می‌کند از تغییر رفتار خود اجتناب کند.

او می‌افزاید: «اما این می‌تواند اعتماد شما را به واقعیت خودتان نیز از بین ببرد. اگر فکر می کنید ممکن است فرافکنی کنید، هالند پیشنهاد می کند مکث کنید و از خود بپرسید: “این رفتار های من است یا نگرش و رفتار های آنها؟” این می تواند برای ایجاد اختلال در فرافکنی مفید باشد. هالند می‌افزاید: «همچنین بسیار مهم است که ما ارزش‌های خود را بر روی یک دستکاری فرافکنی نکنیم، زیرا این فقط ما را در معرض ناامیدی و سرخوردگی زیادی قرار می‌دهد.

تکنیکی به نام حرکت تیرک دروازه ها

گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر برای کسی که دستکاری می‌کند ظاهر می‌شوید، او در آخرین لحظه انتظارات خود را تغییر می‌دهد تا شما را دائماً به سمت “تک دروازه” خود نگه دارند. کسی که تیرک دروازه‌ها را جابه‌جا می‌کند، می‌تواند شما را در معرض ناامیدی و خستگی قرار دهد. هالند توضیح می دهد که با افراد دستکاری، “شما هرگز واقعاً به آن پست های هدف نخواهید رسید و تلاش ها و موفقیت شما در صورت رسیدن به هدف مورد تایید قرار نخواهند گرفت.”

باور به خود، شناخت نیازهای خود و کنار گذاشتن آن می تواند برای اجتناب از احساس تضعیف روحی مفید باشد. هالند پیشنهاد می کند برای درک ارزش ها، اهداف و استانداردهای شخصی خود تلاش کنید تا احساس کنید که انتظارات خود را برآورده کرده اید. “به خود یادآوری کنید که شما فقط یک انسان هستید و بهترین کاری را که می توانید انجام می دهید و همین کافی است.”

چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ – مثلث سازی

مثلث‌سازی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، اما اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که شخص سومی وارد ارتباط شما می‌شود، به‌جای اینکه موضوع را بین دو نفر تحت تأثیر قرار دهید. به عنوان مثال، یک فرد دستکاری ممکن است مادر شما را درگیر کند. هالند توضیح می دهد: “اکنون، ناگهان، شما با دو نفر مخالف هستید و شانس به نفع شما نیست.” به گفته هالند، مثلث‌سازی اغلب افراد دستکاری‌کننده را از مسئولیت‌پذیری باز می‌دارد و ممکن است از آن‌ها در برابر احساس شکست در بحث محافظت کند. آگاهی از مثلث بندی می تواند برای تشخیص آن مفید باشد. سعی کنید با “مثلث ها” هر زمان که به طور ناعادلانه ظاهر می شوند، درگیر شوید.

این بدان معناست که شما مجبور خواهید بود برخی از مرزهای محکم را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. اما به یاد داشته باشید که این مرزها برای کنترل افراد نیست. بلکه برای اطمینان از این است که شما همچنان قادر به حفظ رابطه سالم با آنها هستید. هلند می گوید. “مرزها بی عاطفه نیستند، آنها واقعاً سالم هستند.”

بمباران عشق

ما می خواهیم بدانیم که چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ بمباران عشق دستکاری از طریق توجه بیش از حد است که اغلب شما را به طور نامناسبی با هدایا، تعارف، محبت و زمان پر می کند. این چیزها ممکن است شگفت انگیز باشند که می تواند گیج کننده باشد. با این حال، بمباران عشق زمانی است که این احساس هیجان‌انگیز است، تمام توجه شما را به خود جلب می‌کند و بیش از حد است. هالند توضیح می‌دهد: «ممکن است در ابتدا احساس خوبی داشته باشید، اما معمولاً شما را منزوی می‌کند و باعث می‌شود از آنچه هستید غافل شوید. هنگامی که «دور شد»، این توجه ممکن است متوقف شود و این احساس را در شما ایجاد کند که به دنبال آن هستید یا دوباره آن را تعقیب می کنید.

اگر قبلاً بمباران عشقی را تجربه کرده اید و در طرف مقابل هستید، به خودتان صبر بدهید و تلاش کنید تا خودتان را ببخشید. “تو کور نیستی. هالند اضافه می کند که یک فرد دستکاری از طبیعت عادی انسانی شما سوء استفاده می کند تا بخواهد احساس دلخواه و گرامی داشته باشد. چند راه برای جلوگیری از بمباران عشق عبارتند از:

  • به طور منظم با دوستان و عزیزان وقت بگذرانید
  • درگیر شدن در منافع خود خارج از این شخص
  • مرتباً خود را چک کنید تا مطمئن شوید که با ارزش ها و استانداردهای خود همسو هستید

دستکاری چیست؟

ما می خواهیم بدانیم که چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ از این رو باید با مفهوم آن آشنا شویم. دستکاری یک رفتار اجباری یا غیراخلاقی است که با هدف استثمار یا کنترل شخص دیگری برای منافع شخصی شما انجام می شود. تیلور دراون، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز، و درمانگر ازدواج و خانواده، توضیح می‌دهد که دستکاری می‌تواند یک راه بسیار مؤثر برای رسیدن به آنچه می‌خواهید باشد، اما می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. او می افزاید: «اگر کسی بتواند شما را دستکاری کند، می تواند اعمال و افکار شما را کنترل کند. مهم است که از علائم دستکاری آگاه باشید تا بتوانید از خود در برابر این نوع سوء استفاده محافظت کنید.

مراحل مختلف دستکاری

در حالی که تمایلات دستکاری اغلب ظریف و گاهی غیرقابل تشخیص هستند، چهار مرحله از دستکاری وجود دارد.

چاپلوسی

اولین مرحله زمانی است که شخصی که دستکاری می کند چهره ای مهربان، دلسوز و کمک کننده به خود می گیرد. دراون توضیح می‌دهد: «آن‌ها ممکن است طوری رفتار کنند که می‌خواهند در مورد هر چیزی که نیاز دارید به شما کمک کنند، اما در واقعیت، آنها فقط سعی می‌کنند آنچه را که از شما می‌خواهند به دست آورند.

چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ انزوا

این زمانی است که شخصی که دستکاری می کند ممکن است شروع به جدا کردن شما از دوستان و خانواده کند. آنها ممکن است سعی کنند شما را متقاعد کنند که عزیزانتان شما را درک نمی کنند یا نمی خواهند شما را کنترل کنند. دراون توضیح می دهد که هدف معمولاً جدا کردن شما از افرادی است که ممکن است دستکاری را تشخیص دهند.

کاهش ارزش

در مرحله سوم، شخصی که دستکاری می کند ممکن است سعی کند شما را گناهکار یا سردرگم کند. دراون می‌گوید: «ممکن است به شما بگویند که شما ناسپاس هستید، یا اینکه آنها را ناراضی می‌کنید. هدف از این مرحله این است که شما را به خود، غرایز و تصمیمات خود شک کنید. دراون می افزاید: «در این مرحله رهایی از کنترل دستکاری کننده می تواند بسیار دشوار باشد.

ترس یا خشونت

مرحله چهارم و آخر زمانی است که شخصی که دستکاری می کند ممکن است شروع به تهدید شما کند. به گفته دراون، آنها ممکن است تهدید کنند که شما را ترک می کنند، به شما صدمه می زنند یا به خودشان آسیب می زنند تا شما را تحت کنترل خود با ترس نگه دارند. رهایی از کسی که از تهدید به عنوان نوعی دستکاری استفاده می کند، می تواند بسیار دشوار باشد.

چرا مردم دیگران را دستکاری می کنند؟

پس از این که فهمیدیم چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم، باید بدانیم چرا این اتفاق رخ می دهد؟ مردم به دلایل زیادی دیگران را دستکاری می کنند، از جمله:

  • کنترل. افرادی که دستکاری می کنند ممکن است به دلیل نیاز به کنترل یا کنترل گرایش ها، که ممکن است هیجان انگیز باشد، هدایت می شوند.
  • عزت نفس پایین. دستکاری می تواند راهی برای فرد باشد تا از احساس بدی نسبت به خود جلوگیری کند.آنها ممکن است احساس نکنند که توانایی رسیدن به آنچه را که می خواهند بر اساس شایستگی های خود ندارند.
  • نفس. یکی از دلایل رایج در میان افراد خودشیفته، کسی که دستکاری می‌کند «ممکن است فکر کند که باهوش‌ترین و تواناترین فرد در اطراف است و ممکن است از دستکاری برای تغذیه نفس خود استفاده کند تا بتواند دیگران را پیشی بگیرد و از تلاش‌های آن‌ها سود ببرد.
  • سود شخصی یک فرد دستکاری ممکن است از این تاکتیک ها برای به دست آوردن چیزی که می خواهد، مانند پول، قدرت یا توجه استفاده کند.
  • اجتناب. دستکاری ممکن است راهی برای اجتناب از مسئولیت اقدامات خود ارائه دهد.

نگاه نهایی

ما در این نوشته به بررسی این مطلب پرداختیم که چگونه تاکتیک های دستکاری را شناسایی کنیم؟ افرادی که تمایلات دستکاری دارند ممکن است به دلایل مختلفی از این تاکتیک ها برای دستکاری دیگران استفاده کنند. اگر هدف دستکاری قرار گرفته اید، ممکن است احساس گیج کننده و آزاردهنده داشته باشید. سعی کنید درک کنید که رفتار یک فرد دستکاری بازتابی از شما نیست و مجبور نیستید رفتار منفی و دستکاری را بپذیرید.

دستکاری گاهی اوقات می تواند آنقدر ظریف باشد که ناشناخته بماند. اما اغلب افراد دستکاری کننده از رفتارهای مشابهی استفاده می کنند که قابل تشخیص است. دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید و پاسخ دهید می تواند به شما کمک کند از دستکاری جلوگیری کنید. اثرات دستکاری می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. صحبت کردن با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند آنچه را که اتفاق افتاده است پردازش کنید و مهارت های جدیدی را برای پیشرفت به شما آموزش دهد.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا