چه چیزی یک فرد خودشیفته را تغییر می دهد؟

فرد خودشیفته دارای ویژگی هایی است که نه تنها برای خودش بلکه برای دیگران هم آسیب زا است. وقتی شما یک اختلال شخصیتی دارید روانشناسان با استفاده از روش های مختلفی به درمان شما می پردازند. متاسفانه امروزه بسیاری از مردم با استفاده از داروهای روان گردان بدون اجازه پزشک سعی بر درمان خود دارند. خیلی از ماها خودشیفتگی را با غرور اشتباه می گیریم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و فرد خودشیفته

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چه چیزی یک فرد خودشیفته را تغییر می دهد، صحبت کنیم.

رفتار فرد خودشیفته به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و فرد خودشیفته

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس بیان شد. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او شخصی بود که خودش را تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس این احساس دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خودش را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و فرد خودشیفته

سوء استفاده از خودشیفتگی این گونه است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

چند نمونه از رفتارهایی که یک فرد خودشیفته را نشان می‌ دهد

خودشیفته ها به ندرت دارای رفتار گرم با دیگران هستند. بسیاری از تاکتیک های آن ها شامل استفاده از اشکال پنهان انواع مختلف خصومت است. این ظلم به کسی، به ویژه یک فرد خودشیفته، اجازه می‌دهد تا انکار قابل قبولی برای اعمال خود به دست آورد و از مسئولیت پذیری اجتناب کند. تشخیص این که آیا فردی با این همه غیرمستقیم رفتار نگران کننده یا مضری دارد می تواند دشوار باشد. به همین دلیل عاقلانه است که یاد بگیرید قبل از این که دچار این حالت شوید علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید. در این جا چند حالت وجود دارد که یک خودشیفته منفعل-تهاجمی را نشان می دهد.

یک فرد خودشیفته خصومت اجتماعی نسبت به دیگران نشان می دهد

خصومت اجتماعی یا رابطه ای شامل رفتار با دیگران به گونه ای است که آن ها را طرد می کند یا “مجازات اجتماعی” را به دنبال دارد. ترفند یک فرد خودشیفته این گونه است که این کار را به روش های مبدل انجام می دهد تا از پرخاشگری مستقیم جلوگیری کند.

چه چیزی یک فرد خودشیفته را تغییر می دهد؟

اگر تا به حال با یک فرد خودشیفته ارتباط برقرار کردید، آیا اغلب به این فکر می کنید که چه چیزی باعث تغییر یک شخص خودشیفته می شود؟ بسیاری بر این باورند که این افراد در الگویی از ویژگی های نامطلوب هستند که هرگز نمی توانند آن‌ها را تغییر دهند. برخی از کارشناسان فکر می کنند زمانی که این شخص در راه های انحرافی خود قرار می گیرد، هیچ تغییری در آن‌ها وجود ندارد. مقابله با خودشیفتگی در یک زمان کوتاه سخت است. آن‌ها دوست دارند بر مکالمات تسلط داشته باشند و همچنین برای جلب توجه مطالبات عجیب و غریب مطرح کنند. آن‌ها دروغ می گویند و هر کاری می کنند تا در زندگی پیشرفت کنند. حتی در سطح بالاتر ممکن است که هر اتفاقی را برای شما به وجود آورند تا اشتباهات خود را مخفی نگه دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در یک رابطه هستید یا فرد خودشیفته را در خانواده خود دارید، آیا تمام تعامل شما با او آشفته خواهد بود؟ در حالی که این افراد اغلب به سختی آرام می شوند، اما می توانند ویژگی های مفیدی نیز داشته باشند. بعلاوه، چیزی که باعث می‌شود یک خودشیفته روش خود را تغییر دهد، ممکن است زمان و تصمیم‌های او در زندگی باشد.

آیا رشد شخصیت شما را تغییر می دهد؟

یک مطالعه برای کسانی که باید مرتباً با این افراد فریبکار برخورد کنند، امیدواری ایجاد می کند. دانشگاه مانهایم مطالعه ای انجام داد که به طور عمیق به بررسی ویژگی های مختلفی پرداخت. تحلیل این است که بسیاری از جوانان امروزی با علائم یک فرد خودشیفته تظاهر زیادی می کنند و می خواهند تغییرات را دنبال کنند.

چه چیزی یک فرد خودشیفته را می سازد؟

محققان می‌خواهند ببینند که آیا این افراد می‌توانند تمرکز خود را از بین ببرند و بر نیازهای دیگران تمرکز کنند. اگرچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که خودشیفتگی در جامعه امروزی شایع‌تر است. اما هیچ‌کس از دوران کودکی تا بزرگسالی از این الگوهای رفتاری پیروی نکرده است. محققان افراد مبتلا به این بیماری را از 18 تا 41 سالگی مورد بررسی قرار دادند. با داده‌های قابل جمع‌آوری‌، آن‌ها می‌توانستند ببینند که آیا افراد کمتر خودشیفته می‌شوند یا بیشتر سعی بر تغییر رفتار خود دارند. ویژگی منحصر به فرد شخصیت ها این است که با یادگیری و رشد فردی می توانند تغییر کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

نوجوانی که در 18 سالگی به آستانه بزرگسالی می رسد، در سن 35 سالگی نیز مانند آن زمان رفتار نخواهد کرد. شرایط زندگی و چیزهایی مانند شغل، خانواده و دوستان آن‌ها می تواند نقش مهمی در تغییرات شخصیتی آن‌ها داشته باشد. آیا شما در سن فعلی همان فردی هستید که به سن 18 سالگی رسیدید؟

البته همه مردم مثل هم نیستند هیچ کس مانند زمانی که برای اولین بار در دبیرستان حضور شد عمل نمی کند یا فکر نمی کند. اگرچه فارغ التحصیلی و ورود به “دنیای واقعی” نقطه عطفی است، اما هنوز درس های زیادی برای آموختن وجود دارد. هر انتخابی که انجام می دهید به تعیین شخصیت و همچنین شکل دادن به شخصیت شما کمک می کند.

دنیای کار برای فرد خودشیفته

به عنوان مثال، فرد خودشیفته را در نظر بگیرید که برای فروشندگی استخدام شده است. آن‌ها برای موفقیت باید با مردم صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند. آن‌ها یاد می گیرند که چگونه با روش های مناسب کار کنند تا مشتری به دست آورند. این نوع شغل بدون شک می تواند یک فرد خجالتی را با انگیزه کند و به فردی برونگراتر تبدیل کند.

بررسی تغییرات خلق و خو در فرد خودشیفته

با استفاده از این مبنا، محققان می‌خواستند ببینند که آیا انتخاب‌های زندگی این افراد به رشد شخصیت آن‌ها کمک می‌کند یا مانع آن می‌شود. در این تحقیق از 519 نفر، ترکیبی از مرد و زن، برای اندازه گیری خودشیفتگی آن‌ها استفاده شد. ارزیابان عمیقاً به رویدادهای مهم که در زندگی هر فرد رخ داده بود نگاه کردند. موارد اندازه گیری شده عبارت بودند از:

  • ازدواج و روابط جدی
  • مسیرهای شغلی یا شغلی جدید
  • مشکلات سلامتی
  • صدمات جدی
  • مرگ دوستان یا عزیزان

نکته

شرکت‌کنندگان باید این رویدادها را با توجه به ارتباط آن‌ها با زندگی خودشان رتبه‌بندی می‌کردند. آن‌ها موظف بودند علامت گذاری کنند که آیا فرد خودشیفته یا خودشیفتگی تأثیر مثبت یا منفی روی آن‌ها داشته است. آیا این رویدادها می تواند چیزی باشد که یک فرد خودشیفته را تغییر می دهد؟

زمان برای خود ارزیابی

با استفاده از مبنای این مطالعه، زندگی خود را ارزیابی کنید. چه اتفاقاتی شما را به عنوان یک شخص ایده آل تعریف می کند؟ آیا متاهل و دارای فرزند هستید یا زندگی مجردی را انتخاب کرده اید؟ شغل خوبی دارید یا از نظر مالی برای به دست آوردن آن تلاش کرده اید؟

آیا یک واحد خانواده حمایتی دارید یا دوستانتان بیشتر از اقوام شما هستند؟ همه این موارد می تواند تأثیر قابل توجهی بر نحوه عملکرد و واکنش فرد خودشیفته به عوامل استرس زا داشته باشد. کسی که سیستم پشتیبانی خوبی دارد ممکن است ضرر یا مشکلات مالی را تجربه کند. اما می داند که کسی پشت سرش از او حمایت می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این فرآیند تفاوت‌ها را در مراحل بعدی ایجاد می کند. خودشیفتگی یک اختلال شخصیتی است که اغلب از نیاز عمیق به پذیرش ایجاد می شود. این مطالعه قرار بود ثابت کند که آیا عوامل بیرونی می توانند به کسی کمک کنند تا این روش های نادرست  را تغییر دهد.

نگاهی جامع به عوامل بیرونی

عوامل زیادی در این بررسی وجود داشت که داده های مورد نیاز محققان را در اختیار آن‌ها قرار می داد. هر کسی در زندگی خود چیزهایی دارد که نمی تواند آن‌ها را کنترل کند. این مقاله به زندگی یک فرد خودشیفته و نحوه تغییر آن پرداخت.

مسیر شغلی

محققان می خواستند بدانند که آیا افراد دارای این مشکل مدرک تحصیلی دارند، دبیرستان را به پایان رسانده اند و چه نوع شغلی دارند. آیا در استخدامشان موفق بودند و مسئولیت مهم داشتند؟

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا