خودشیفتگی در روانشناسی به چه معناست؟

اگر تا به حال در مکالمه شخصی را به نام خودشیفته شنیده اید و می خواهید بدانید که معنای واقعی آن چیست، چیز دیگری بیش از یک تعریف ساده است. در اینجا نگاهی به آنچه شخص خودشیفته است، معنی آن در رابطه با روانشناسی و سایر اطلاعاتی که ممکن است بخواهید جستجو کنید ،خواهید دید. به خواندن ادامه دهید تا تمام جزئیات مربوط به این تیپ شخصیتی را بخوانید. در این مقاله هدف ما پاسخ به این سوال است که خودشیفتگی در روانشناسی به چه معناست؟ 

خوشیفته به چه شخصی گفته می شود؟

در پاسخ به این سوال که خودشیفتگی در روانشناسی به چه معناست نگاهی به خودشیفتگی و معنی خودشیفته می پردازیم. خودشیفته شخصی است که خودشیفتگی اساسی را نشان می دهد، جایی که خود را بسیار مهم نگه می دارد. به عنوان مثال، اگر کسی تمایل به خودشیفتگی دارد، اغلب اوقات نگران خود و اینکه چگونه می توانند موفق شوند، چگونه درک می شوند و آنچه در زندگی آنها می گذرد، هستند. این واقعاً مشکلی ندارد مگر اینکه زیاد باشد. وقتی به یک اختلال شخصیت خودشیفته تبدیل می شود، به یک مشکل تبدیل می شود. به همین دلیل است که این مسئله می تواند در زندگی افراد مشکلاتی را ایجاد نماید.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

این اختلال یکی از انواع اختلالات شخصیتی است. این شامل افرادی است که خود را مهم می دانند و نیاز به توجه و لطف ویژه دارند. وقتی این موارد را دریافت نمی کنند، این مسئله را به مشکل شما تبدیل می کنند. تفاوت عمده ای بین عزت نفس سالم و شخصی که از این اختلال رنج می برد وجود دارد. در ادامه این بخش برای پاسخ به این سوال که خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست، به ارائه علائم مرتبط با این اختلال می پردازیم.

علائم مربوط به خودشیفتگی

در این بخش ما به بررسی علائم مربوط به خودشیفتگی می پردازیم. این علائم عبارتند از:

خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست؟ – احساس مهم بودن زیاد

افرادی که از این رنج می برند ممکن است احساس کنند که در همه زمان ها مهمترین فرد اتاق هستند. آنها ممکن است در مورد همه چیزهایی که به دست آورده اند صحبت کنند، حتی اگر این درست نباشد.

نیاز به تمجید و تعریف

آنها همچنین ممکن است احساس کنند که نیاز به تمجید و پاداش دارند، حتی در شرایطی که شرایط واقعی به وجود نیاید. این شامل تمجید از زندگی حرفه ای آنهاست.

خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست ؟ – حس استحقاق قوی

با بعضی احساس می شود که باید با آنها روشی خاص رفتار شود و تنها نظرات آنها مهم است. به عبارت دیگر، آنچه دیگران احساس می کنند واقعاً مناسب نخواهد بود.

مردم را پلی برای خود می کنند

آنها ممکن است از کنار مردم عبور کنند تا به آنچه می خواهند برسند. این بدان معنی است که آنها ممکن است از افراد برای بدست آوردن چیزهایی که آرزو دارند استفاده کنند. باز هم، این می تواند در امور خصوصی و حرفه ای اتفاق بیفتد.

احساس حسادت قدرتمند

ممکن است احساسات حسادت قدرتمندی داشته باشد. اگر کسی مورد خاصی داشته باشد یا کاری را انجام داده باشد که تمایل به انجام آن داشته باشد، ممکن است به او بسیار حسادت کند. در عین حال، آنها احتمالاً فکر می کنند همه به آنها حسادت می کنند.

خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست ؟ – غرور و تحقیر دیگران

این افراد عموما متکبر هستند. حتی اگر صادقانه صحبت کنند، رفتاری همراه با غرور و تکبر دارند. حرفهایی که می زنند به نظر می رسد که گویی مغرور و تحقیرآمیز هستند.

نیاز به داشتن چیز های گران قیمت یا نماد های خاص

آنها معتقدند که به بهترین چیزها نیاز دارند و شایسته آنها هستند. این می تواند از ماشین گرفته تا لباس گرفته تا یک کار خاص معنی داشته باشد.

ناتوانی در انتقاد

مبتلایان به هیچ وجه قادر به تحمل انتقادات نیستند. آنها همچنین ممکن است نتوانند از عهده کمترین مشکلات یا میزان استرس برآیند. آنها انتظار دارند كه كامل باشند و دیگران نیز باید با این موضوع موافق باشند. اگر این کار را نکنند، این می تواند باعث نزاع شود.

خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست؟ – مسائل مربوط به ارتباطات

آنها بندرت قادر به برقراری ارتباط با دیگران به روشی هستند که برای هر دو نفر مفید باشد. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها اغلب احساس گناه یا احساسات دیگری نمی کنند. آنها همچنین عدم همدلی را نشان می دهند.

پناه دادن به احساسات مخفی

برخی ممکن است احساسات حسادت و شرم داشته باشند و احتمالاً احساسات ناامنی دارند که به آنها توجه نشده است.

خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست ؟ – بررسی علل خودشیفتگی در روانشناسی

هیچ کس به طور دقیق نمی داند که چه عواملی باعث بروز این اختلال می شود، اما تصور می شود که علل آن یکی از سه دلیل زیر باشد. این در ارتباط با مطلب خودشیفتگی در روانشناسی به چه معناست می تواند ما را در مسیر درستی هدایت کند.

  • این احتمال وجود دارد که برخی این اختلال را داشته باشند زیرا این اختلال از شخصی در خانواده یا ژنتیک آنها به ارث رسیده است.
  • توضیح دیگر این است که ممکن است شخص در کودکی یا هنگام بزرگ شدن با برخورد های خاصی از جانب اطرافیان مواجه شده باشد. ممکن است با آنها طوری رفتار شود که گویی هیچ اشتباهی نکرده اند، یا همیشه مرتکب خطا شده اند، تصور می شود که هر یک از آنها به احساسات خودشیفته کمک می کند. در زندگی کودک مواردی وجود دارد که ممکن است برخی از این نوع رفتارها را از خود نشان دهد، اما معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. بیشتر بچه ها از این مرحله رشد می کنند.
  • ممکن است از نظر عصب شناختی مشکلاتی وجود داشته باشد، جایی که ژن های حاکم بر مناطق خاصی از مغز مسئول رفتار آسیب ببینند.

خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست؟ – آنچه خودشیفتگی می تواند ایجاد کند

اگر کسی به این اختلال مبتلا باشد، احتمالاً همه جنبه های زندگی او را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به عنوان مثال، می تواند باعث سو استفاده از مواد، مانند داروهای غیر مجاز یا الکل شود. آنها به اشتباه می توانند احساس کنند مشکلی ندارند، بنابراین می توانند هر کاری که می خواهند انجام دهند. آنها همچنین ممکن است در خانه، مدرسه و اداره با دیگران کنار بیایند. این می تواند در انواع روابط ایجاد مشکل کند و منجر به مسائلی شود که در را برای سایر شرایط روحی احتمالی باز می کند. به عنوان مثال، گاهی اوقات مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته نیز ممکن است به مرور دچار افسردگی یا نوع دیگری از مسئله بهداشت روانی شوند. این موارد باید در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرند، خصوصاً اگر شامل احساس خشونت یا خودکشی باشد.

چگونه می توان از خودشیفتگی جلوگیری کرد؟

زمانی که قرار است به این سوال پاسخ دهیم که خوشیفتگی در روانشناسی به چه معناست، لازم است تا روش های جلوگیری از آن را نیز بیان کنیم. از این رو در این بخش از مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه می توان از خودشیفتگی جلوگیری کرد؟ هیچ راهی اثبات شده برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد، اما چند کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت آن و توسعه ابزارهای مقابله با آنها انجام دهید. این موارد از اهمیت زیادی برخوردار هستند و می توانند کمک بسیاری به شما کنند. موارد مورد نظر عبارتند از:

درمان و روش های درمانی مربوط به خودشیفتگی

اگر احساس می کنید ممکن است به این اختلال مبتلا شده باشید، مهم است که به دنبال درمان آن باشید. می توانید برای مکالمه درمانی ثبت نام کنید، جایی که می توانید با یک درمانگر صحبت کنید و ببینید آیا می توانید تعیین کنید چه چیزی باعث ایجاد احساسات خاصی می شود و چرا. هنگامی که می توانید فرایندهای فکری خود را درک کنید، ممکن است بتوانید سلامت روان خود را بهبود ببخشید. در این راستا می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. متخصصان مرکز مشاوره همکده به شما در این مسیر کمک بسیار زیادی می کنند. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

کمک بخواهید

اگر احساس می کنید برای تربیت فرزند خود یا تربیت صحیح او به کمک نیاز دارید، همچنین می توانید در کلاس شرکت کنید یا به دنبال درمان باشید تا اطمینان حاصل کنید که بهترین کار را انجام می دهید. شرکت در یک کلاس یا دو کلاس والدین شرم آور نیست، زیرا مادر یا پدر بودن می تواند دلهره آور باشد. به هر حال، بچه ها با کتاب دستورالعمل همراه نیستند، بنابراین نمی توان پاسخ ها را به راحتی درک کرد.

روان درمانی یکی از بهترین راه ها برای درمان

مانند پیشگیری، متداول ترین روش درمانی این اختلال روان درمانی است. این شامل صحبت کردن با یک متخصص در مورد مشکلات شما و یادگیری نحوه کار کردن در همه چیز است. شاید بتوانید برخی از احساساتی را که آزارتان می دهد، از جمله عدم همدلی احتمالی، برطرف کنید.

برخی ممکن است نتوانند این تمایلات را در خود متوجه شوند و هیچ اشکالی ندارد. با این حال، اگر احساس افسردگی دارید یا احساس می کنید می خواهید به دیگران آسیب برسانید یا دیگران را آزار دهید، بهتر است در این مورد با کسی صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا روش های سالم تری را برای پردازش احساسات خود و روش های مثمر ثمر برای کنار آمدن با اتفاقات اطراف خود را دریابید. این اصول را در ذهن داشته باشید و از نحوه رفتار با دیگران در صورت امکان آگاه باشید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا