چگونه به خود بیاموزیم که یک زندگی هدفمند داشته باشیم؟

زندگی هدفمند با ایجتد برنامه ریزی های مناسب انجام می شود. همه ما باید سعی کنیم هدف های مشخصی در زندگی داشته باشیم. هر کسی به نحوی دوست دارد خودش را به برتری برساند. حتی بعضی اوقات در گذشتگان به خاطر موفقیت جنگ ها و اتفاقات عجیبی رخ داده است. اما امروزه روان شناسی می گوید که هر کس اهداف دقیق تری داشته باشد و برای آن تلاش کند موفق تر خواهد بود.

موفقیت با زور به دست نمی آید. حتی اگر شما شخصی باشد که تمام مدال  افتخارات را با هزینه های زیاد به دست آورید باز از نظر یادگیری عصب هستید. خصوصا از کسی‌ که اهداف بلند مدت داشته اند. همان طور که می دانید همانند برنامه ریزی، تعیین اهداف هم به ٣ بخش تقسیم می شوند. ابتدا اهداف کوتاه مدت سپس میان مدت در آخر هم تست هدف. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه به خود بیاموزیم که یک زندگی هدفمند داشته باشیم؟

پیشرفت در زندگی و ایجاد زندگی هدفمند

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که رفتار غیر حرفه ای وجود دارد یا خیر. این نکته را باید بدانید که تلاش کافی می تواند باعث پیشرفت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه به خود بیاموزیم که یک زندگی هدفمند داشته باشیم، صحبت کنیم.

نکته

“برخی از فرآیند های ایجاد اهداف در بدو ورود به سال جدید مرده اند. در واقع هرگز واقعاً اجرا نمی شوند. کری میچل براوتت ، دکترا، MBA می گوید ، قطعنامه هایی مانند کاهش وزن ایجاد شده است.  زندگی شادتر و صرفه جویی در پول بیشتر ممکن است به دلایل مختلف شکست بخورد،  از جمله اینکه قطعنامه های قاطع، غیرواقعی و مبهم هستند، اما نه محدود به آن ها.

راه های سالم مقابله با شکست

بر خلاف تحقیقات، اهداف امروزی انتزاعی تر هستند. آن ها می توانند با تغییر وضعیت شما تغییر کنند. شما می توانید در هر زمان نیت خود را تعیین کنید. آن ها افرابدی هستند که به شما هدف و انعطاف پذیری را ارائه می دهند همان طور  که تصور می کنید کجا می خواهید بروید و چه کسی می خواهید باشید. ممکن است منظور این باشد که “بیشتر مراقب اعمال خود باشید” یا “بیشتر به جامعه خود بازگردانید”.

استراتژی های تعیین زندگی هدفمند

با نیت مناسب، زندگی مورد نظر خود را تجسم می کنید. با اهداف، به خود جهت می دهید. اگر چه برای دستیابی به یک هدف، باید واقع بینانه باشد. اگر زمان و تفکر کافی را برای برنامه ریزی اجرا و دستیابی به اهداف خانواده واقع بینانه خود اختصاص نداده اید، نیات خوب کافی نیست.

برخی از مطالعات نشان داده اند که تعیین یک هدف ساده موثر تر از تعیین یک هدف پیچیده است. رسیدن به هدف “ثبت نام و تکمیل دوره برنامه نویسی” آسان تر از “یادگیری نحوه کد نویسی” است. هنگام تعیین هدف، سعی کنید از روش SMART استفاده کنید. هدف باید این باشد:

  • خاص
  • قابل اندازه گیری
  • دست یافتنی
  • مربوط
  • زمان محدود

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فرض کنید قصد پس انداز پول بیشتر است. شما می توانید با هدف صرفه جویی 50 دلار در هفته به مدت شش ماه گ، اهداف SMART ایجاد کنید. این یک هدف خاص است که به راحتی می تواند به صورت هفتگی اندازه گیری شود. اگر یک هفته را از دست دادید، باید دلیل آن را از خود بپرسید و هفته بعد 50 دلار اضافی پس انداز کنید. یا شاید تصمیم بگیرید که 50 دلار غیر واقعی و 25 دلار منطقی تر است. در پایان شش ماه به هدف خود می رسید.دکتر میچل براون همچنین توصیه می کند از قالب تعیین هدف BSQ استفاده کنید که شامل سه جزء ساده است:

بزرگ فکر کنید و سریع حرکت کنید

در حالی که زندگی هدفمند با نیت خوب هستند، دستیابی به آن ها دشوار است.  اگر اهداف کوچکتر و قابل دسترسی را تعیین نکنید که می توانند به موقع انجام شوند. به عنوان مثال، اگر می خواهید غذای سالم تری بخورید، می توانید با افزودن یک سبزی اضافی در روز به رژیم غذایی خود شروع کنید. این کاری است که می توانید به سرعت انجام دهید و به راحتی پیگیری کنید.

نکاتی برای تعیین و دستیابی به زندگی هدفمند

آن چه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگر موثر واقع نشود. بنابراین وقتی اهداف خود را دنبال می کنید، توجه کنید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه. شاید نوشتن لیست کارهای هفتگی احتمال انجام کارهای شما و حس خانواده واقع بینانه را بیشتر کند. شاید ارسال پیامک هر روز به یک دوست به شما کمک کند تا انگیزه خود را حفظ کنید.

اهداف واقع بینانه‌ خود را محدود کنید

چرا که داشتن اهداف زیاد این خطر را ایجاد می کند. این که به هیچ یک از آن ها با موفقیت دست پیدا نکنید مهم است. این بدان معنا نیست که نمی توانید اهداف خود را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید. اما داشتن اهداف بزرگ بسیار زیاد می تواند سخت باشد و نظارت بر آن ها دشوار است. یکی را با استفاده از روش تعیین هدف امتحان کنید، و در صورت کارکردن، روش دیگری را اضافه کنید

شرکای مسئولیت پذیری ایجاد کنید

دوستان، اعضای خانواده واقع بینانه، درمانگران یا اعضای انجمن آنلاین می توانند به شما در پاسخگویی کمک کنند. آن ها همچنین می توانند از شما در صورت عدم دستیابی به هدف مطابق برنامه ریزی شده یا زمانی که تلاش های شما شروع به لغزش می کند، حمایت کنند.

دکتر میچل براون می گوید: “هیچ قانونی وجود ندارد که شما باید آن را به تنهایی انجام دهید.” “علنی کردن اهداف خود و اشتراک گذاری با دیگران تعهد و احتمال موفقیت شما را افزایش می دهد. داشتن کسی که شما را تشویق کند یا به شما کمک کند تا وارد مبحث خانواده واقع بینانه شوید موفق تر هستید. این که در مسیر درست حرکت کنید مهم است. ”

چگونه به خود بیاموزیم که یک زندگی هدفمند داشته باشیم؟

وقتی به معنای زندگی هدفمند فکر می کنید، چه تصوراتی به ذهنتان خطور می کند؟ بیشتر مردم به خانه های شیک، داشتن پول زیاد در بانک و کار لذت بخش فکر می کنند. اگرچه این اهداف مهم هستند، اما آن چیزی نیستند که زندگی هدفمند را تعریف می کنند یا به ما احساس زندگی هدفمند را می دهند. اگر داشتن پول بیشتر واقعاً پاسخی برای داشتن یک زندگی هدفمند بود، هرگز اخباری در مورد افراد مشهور و ورزشکارانی که در نهایت به ورشکستگی می‌رسند نمی‌بینید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که زندگی هدفمندی دارند، هر روز با انرژی و هیجان از خواب بیدار می شوند. این افراد می توانند کارهای متفاوتی انجام دهند. آن‌ها دنیای اطراف خود را با شادی و حیرت مشاهده می کنند و دوست دارند تجربیات، دانش و بینش خود را با خانواده، دوستان و غریبه ها به اشتراک بگذارند.

ایجاد زندگی هدفمند با بررسی ارزش ها و باورهای خود

برای شروع یافتن هدف زندگی خود، باید باورها، افکار و ارزش های خود را از نزدیک بررسی کنید. ممکن است اهداف سطحی را تعیین کنید. این ها  حول چیزهای ملموس یا پول متمرکز می شوند. همچنین احتمالاً نسبت به فرآیند و مراحل لازم برای کسب این چیزها احساس نگرانی، اضطراب، ترس یا ترس می کنید.

نکته

این به این دلیل اتفاق می افتد که خواسته های شما به طور درونی و ناخودآگاه با باورها و خواسته های اصلی درونی شما در تضاد است. در این‌جا برخی از نکات زندگی هدفمند وجود دارد. از این فرآیند باید برای شروع  به یافتن اینکه چه کسی هستید و قرار است در این زندگی چه کاری انجام دهید، استفاده کنید.

نکاتی برای داشتن یک زندگی هدفمند

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

یک لیست از قابلیت های خودتان بسازید

فهرست‌ها محرک‌های قدرتمند و ابزارهای عالی خود انعکاسی هستند. برای شروع این تمرین، به یک فضای آرام بروید تا ذهن خود را آرام کنید. چشمان خود را ببندید و شروع به دم و بازدم عمیق کنید. این کار باعث می شود تا ذهن و بدن خود را به سمت احساس آرامش حرکت دهید. هنگامی که کاملاً آرام شدید، می توانید شروع به یادداشت ویژگی ها یا چیزهایی کنید که در این زندگی برایتان ارزش بیشتری قائل هستید.

شما می توانید با هر تعداد که می توانید لیست کنید شروع کنید. اما هدف حذف همه آن‌ها به جز تعداد کمی است. این ارزش‌های اصلی را برای شما به ارمغان می‌آورد که بیشتر از همه برایتان ارزشمند است و باید برای ایجاد زندگی هدفمند روی آن‌ها تمرکز کنید.

نکته

یک لیست نمونه می تواند شامل موارد زیر است:

خانواده، دوستان و همسر. شاید فهرستی برای شما بیشتر شبیه این باشد: جاه طلبی، انگیزه و ظرافت. هنگامی که درک قوی از ویژگی ها و افرادی که در این دنیا برای شما ارزش بیشتری قائل هستید، داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟ شما می توانید شروع به تغییر طرز فکر خود کنید. این کار باعث می شود تا دیدگاه و اهداف خود را با مأموریتی که این خواسته های اساسی را در بر می گیرد، تغییر دهید.

نکته

همانطور که شروع به تعیین اهداف برای خود در مسیر روشنگری شغلی و روابط می کنید، به سرعت خواهید دید که آیا هدف شما با ارزش های اصلی شما مطابقت دارد یا خیر. اگر این اتفاق به درستی انجام شود، به زندگی هدفمند دست خواهید یافت. اگر دقیقاً همسو نباشد، احتمالاً در تلاش برای رسیدن به هدف با نارضایتی و اختلاف روبرو خواهید شد.

آن‌چه شما باور دارید همان چیزی است که شما آشکار می کنید

وقتی صحبت از زندگی هدفمند به میان می آید، مهم ترین تغییری که می توانید برای دیدن جهان از دریچه ای متفاوت ایجاد کنید چیست؟ این است که طرز فکر خود را تغییر دهید. هر فکری که داریم و هر چیزی که در طیف خود می بینیم همانند یک انرژی است. وقتی درگیر یک فکر منفی در مورد درآمد هستید یا در مورد یک ایده با ذهنیت منفی قضاوت می کنید، آن ارتعاش را به جهان می فرستید. کائنات همیشه پاسخ خواهد داد و آن‌چه را که ناخودآگاه به قلمروش می فرستید به شما ارائه می دهد. تفکر مثبت نتایج مثبت را به خود جلب می کند. همانطور که راز به ما می گوید، افکار به چیز تبدیل می شوند.

تمرین خودآگاهی و زندگی هدفمند

وقتی شروع به تمرین خودآگاهی و شفقت به خود می کنید چه اتفاقی می افتد؟ نسبت به اینکه چه کسی هستید و چه چیزی برای ارائه به جهان دارید، احساس اطمینان بیشتری می کنید. با اعتماد به نفس، خلاقیت، شکوفایی و اشتیاق به وجود می آید که منجر به تعداد بی پایانی از فرصت ها و رشد می شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا