چگونه بعد از شکست در رابطه به کسی اعتماد کنیم؟

شکست در رابطه برای همه ما خاطرات سختی را می سازد. همان طور که خانواده می تواند ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند، گاهی اوقات ممکن است باعث شکست ما شود. شکست در زندگی گاهی اوقات لازم است. اما به شرطی که افراد بتوانند بعد از به زندگی خود بازگردند. خیلی از مردم بعد از این که شکست می خورند ناامید می شوند.

در واقع این شکست پایان کار آن ها در زندگی خواهد بود. انسان باید مسئولیت پذیر باشد. حتی با وجود داشتن خانواده بد شما می توانید به موفقیت برسید. حتی بزرگ ترین افراد هم در زندگی مشکلاتی داشتند. نکته مهم این است که چگونه با داشتن خانواده ای آزار دهنده موفق شویم. شکست چه بخواهیم چه نخواهیم برایمان اتفاق می افتد. اما آیا ما می توانیم با شکست در زندگی خود کنار بیاییم؟ ما در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه بعد از شکست در رابطه به کسی اعتماد کنیم؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. ما در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه بعد از شکست در رابطه به کسی اعتماد کنیم صحبت کنیم.

شکست در رابطه احساس بدی دارد

شکست در زندگی احساس بدی دارد. بسیاری از مردم برای اجتناب از شکست تلاش زیادی می کنند. برای این که مجبور نباشند احساسات دردناکی را تجربه کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید. برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی
  • عزت نفس پایین
  • مقایسه با دیگران
  • تصور ضعیف از خود
  • خودگویی منفی
  • انتظارات غیرواقعی

اگر فکر می کنید ” شکست خورده هستید”، مهم است بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن نحوه برخورد سالم با شکست در زندگی، بخشی از ترس را از بین می برد. و ممکن است درد را کاهش دهد تا بتوانید بهتر از قبل به عقب برگردید.

احساسات خود را بپذیرید

شکست در رابطه با احساسات گوناگونی همراه است. خجالت، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی و شرم، برخی از آن ها است. این احساسات ناراحت کننده است. بسیاری از مردم برای فرار از احساس ناراحتی احساسی هرکاری می توانند انجام دهند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تصمیم گیری رفتاری منتشر شد می گوید که نباید سعی کنید احساسات خود را پس از شکست کنار بگذارید. محققان دریافتند که تفکر در مورد احساسات شما – و نه خود شکست – بسیار برای آینده مفید است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجازه دادن به خودتان برای غلبه بر احساس بد یک انگیزه مثبت است. این می تواند به شما کمک کند تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید. بنابراین، پیش بروید و احساسات خود را بپذیرید. احساسات خود را بپذیرید و اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید. به احساسات خود برچسب بزنید تا به خودتان اجازه دهید آن ها را تجربه کنید. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید، “ناامید شده ام”، یا “ناراحت هستم که نتیجه ای نداشت”.

تلاش های ناسالم برای کاهش درد را بشناسید

ممکن است وسوسه شوید که بگویید: “من به هر حال آن شغل را نمی خواستم”. اما به حداقل رساندن درد شما باعث از بین رفتن آن نمی شود. حواس پرتی خود یا پر کردن خلاء با  دارو یا الکل، درد شما را نیز درمان نمی کند. این موارد فقط به شما به صورت موقت و غیر حرفه ای کمک می کند. راه های ناسالم را که سعی می کنید در زندگی خود اجتناب کنید یا به حداقل برسانید، بشناسید. روی آوردن به سازوکارهای مقابله ای که بیشتر از فایده آسیب می رسانند، وضعیت شما را بدتر می کند.

مهارت های مقابله ای سالم را تمرین کنید

تماس با دوست، تمرین تنفس عمیق، حمام کردن، پیاده روی یا بازی با حیوان خانگی تنها چند نمونه از راه های سالم برای مقابله شکست در زندگی است. بنابراین مهم است که آن چه را که برای شما مفید است پیدا کنید. شما باید در هنگام استرس با عادت های بد مبارزه کنید. همانند سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای ناخواسته. لیستی از مهارت های مقابله سالم ایجاد کنید و آن را در یک مکان برجسته نصب کنید. سپس، از لیست خود برای یادآوری استراتژی های سالم تری که می توانید هنگام احساس بدی انجام دهید، استفاده کنید.

اعتقادات غیر منطقی در مورد شکست در رابطه را بپذیرید

ممکن است در مقطعی از زندگی خود باورهای غیر منطقی در مورد شکست در زندگی ایجاد کرده باشید. شاید فکر می کنید شکست به این معنی است که شما بد هستید یا هرگز موفق نخواهید شد. یا شاید فکر می کنید در صورت شکست هیچکس شما را دوست نخواهد داشت.

افکار واقع بینانه را در مورد شکست در رابطه ایجاد کنید

یک بررسی در سال  2016 در Clinical Psychology Review انجام شد. در واقع بر روی 46 مطالعه در مورد که در مورد واکنش به شکست انجام شده بود، منتشر شد. این مطالعه نشان داد که “سبک اسنادی مثبت” یک عامل قوی در استقامت افراد در برابر ناراحتی های احساسی ناشی از شکست است.

تحقیق در مورد شکست در رابطه در افراد معروف

از توماس ادیسون گرفته تا والت دیزنی، هیچ کمبودی در شکست های معروف وجود ندارد. مدتی را صرف تحقیق درباره افراد مشهور شکست خورده کنید. احتمالاً خواهید دید که آن ها در طول راه بارها این کار را انجام داده اند. افراد موفق به طور مرتب به شکست خود ادامه می دهند.

چگونه بعد از شکست در رابطه به کسی اعتماد کنیم؟

“شجاعت کافی برای اعتماد به عشق را یک بار دیگر  داشته باشید.” – مایا آنجلو. آن‌ها می گویند ایجاد اعتماد مدتی طول می کشد. اما شکست در رابطه  فقط یک لحظه طول می کشد و بسیاری از ما می دانیم که این جمله چقدر درست است. احتمالاً بیشتر ما قبلاً توسط کسی که فکر می‌کردیم می‌توانیم به زندگی‌مان اعتماد کنیم مورد خیانت قرار گرفتیم و صدمه دیدیم. این باعث می‌شود که تعجب کنید که چرا در ابتدا به او اعتماد کردید.

نکته

با این حال، دوری از دیگران فقط ما را تلخ، منزوی و تنها می‌کند، که می‌تواند آسیبی بزرگ‌تر از تلاش برای اعتماد دوباره به کسی داشته باشد. ممکن است در ابتدا سخت باشد، به خصوص اگر به تازگی از یک شکست در رابطه خارج شدید. اما با نکات زیر، امیدواریم که بتوانید یک بار دیگر قلب خود را باز کنید. در این‌جا نحوه اعتماد دوباره پس از شکست در رابطه بیان می شود.

درک کنید که مردم اشتباه می کنند

اکنون، این آن‌ها را از آسیب رسانی به شما معاف نمی کند. اما باید بدانید که انسان ها احساسات و افکار پیچیده ای دارند و هیچ کس کامل نیست. شاید آن شخص قصد صدمه زنی به شما را نداشته و تا زمانی که خیلی دیر نیست متوجه عواقب شکست در رابطه خود نخواهد شد. حتی اگر رابطه یا دوستی رو به پایان است،  شما می توانید تصمیم بگیرید به جای اینکه خود را از روابط آینده دور کنید، برای خاطرات سپاسگزار باشید.

نکته

سعی کنید چیزها را از منظر شخص مقابل ببینید، و شاید بتوانید بینش جدیدی در مورد درد به دست آورید که به شما امکان می دهد فرد را به موقع ببخشید.

فکر نکنید همه یکسان هستند

شاید شما به تازگی از رابطه با کسی که به شما خیانت کرد خارج شدید و به همین دلیل در مورد اینکه دیگران چگونه هستند، نظر نادرستی دارید. این می تواند شما را از ایجاد روابط با دیگران باز دارد، اما اجازه ندهید. به یاد داشته باشید که از مغز منطقی خود استفاده کنید و هنگام ملاقات با دیگران ذهن باز داشته باشید. قرار نیست همه به شما صدمه بزنند و همه به اعتماد شما خیانت نمی کنند. افراد خوبی وجود دارند، اما اگر حتی برای جستجوی آن‌ها از شکست در رابطه های قبلی خود نترسید.

خودتان را ببخشید

ممکن است از خود بپرسید: “خب، من چه اشتباهی کردم؟! من قربانی بودم» این کاملاً قابل درک است، اما ممکن است نیمی از وقت خود را به خاطر اتفاقی که افتاد، مورد ضرب و شتم قرار دهید. شاید تا حدی خود را به خاطر چگونگی شکل‌گیری وضعیت سرزنش می‌کنید و آرزو می‌کنید که می‌توانید به گذشته برگردید و کارها را متفاوت انجام دهید. برای اینکه واقعاً ادامه دهید و دوباره به دیگران اعتماد کنید، باید خودتان را نیز ببخشید. بدانید که افراد آسیب دیده به دیگران صدمه می زنند و شما هیچ کنترلی بر نحوه رفتار آن شخص با شما نداشتید.

برای مقابله با شکست در رابطه از غرایز درونی خود استفاده کنید

همه افراد در دنیا لیاقت اعتماد شما را ندارند، بنابراین باید به حرف دل خود گوش دهید تا بفهمید چه کسی ارزش آن را دارد. از روابط گذشته خود بیاموزید. این کار باعث می شود تا بتوانید قبل از سرمایه گذاری بیش از حد روی کسی از موقعیت مشابه اجتناب کنید. اگر دلیلی برای شک و تردید به شما می دهد، از بیان آن نترسید. بنابراین، اگر آن‌ها نمی توانند جواب خوبی شما را بدهند، پس سزاوار وقت، تلاش و اعتماد شما نیستند.

به احساسی که در کنار آن فرد هستید توجه کنید

اگر احساس راحتی می کنید، پس شاید سعی کنید کم کم اعتماد کنید. اگر در اطراف فرد احساس تنبلی می کنید، به احتمال زیاد نمی توانید در دراز مدت به او اعتماد کنید.

برای مقابله با شکست در رابطه گذشته را در جایی که به آن تعلق دارد رها کنید

اگر گذشته را هر جا که می‌روید با خود بیاورید، همیشه شما را آزار می‌دهد و خاطرات بد را برمی‌انگیزد. برای اینکه ادامه دهید و یاد بگیرید که دوباره اعتماد کنید، باید گذشته را پشت سر بگذارید و بپذیرید که نمی توانید آن را تغییر دهید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که از آن بیاموزید و امیدوار باشید که با افراد بهتری آشنا شوید که قدر احساسات شما را بدانند. همچنین به آن‌ها احترام بگذارند و از شما سوء استفاده نکنند. حمل گذشته با خود فقط شما را سنگین می کند و ایجاد روابط محکم با افراد خوب را بسیار سخت تر می کند.

نکته

ممکن است احساس کنید که دیگر هرگز اعتماد نخواهید کرد. اما می توانید یاد بگیرید بعد از اینکه به خودتان زمان دادید، اجازه دهید آسیب پذیر باشید. کارها را به آرامی انجام دهید و در ابتدا مراقب خود باشید، اگر مجبور هستید. اما همچنین بدانید که چه زمانی دیوارهایی را که شما را از دیگران جدا می کند، خراب کنید.

برای افرادی که احساس خوبی نسبت به آن‌ها دارید شانس بیاورید. زیرا تنها زمانی می توانید به گذشته خود غلبه کنید که آینده را در آغوش بگیرید و درد را به قدرت تبدیل کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا