راه هایی که عزت نفس پایین افسردگی را تشدید می کند (و نحوه رفع آن)

عزت نفس پایین مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. نکته ای که باید بدانید این است که بین عزت نفس و اعتماد به نفس تفاوت های زیادی وجود دارد. البته هر دو باید در یک فرد به طور ایده آل وجود داشته باشد. در واقع هر یک از این دو ویژگی اگر در یک فرد کم باشد باعث مشکلات روانی می شود. افسردگی یکی از مواردی است که ممکن است در صورت عدم داشتن عزت نفس ایجاد شود.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. هیچ کس بدون تلاش و هدف گذاری درست نمی تواند به موفقیت برسد. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی که عزت نفس پایین افسردگی را تشدید می کند (و نحوه رفع آن) چگونه است؟

رفتار در افراد دارای عزت نفس پایین

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی که عزت نفس پایین افسردگی را تشدید می کند (و نحوه رفع آن)، صحبت کنیم.

عزت نفس سالم در مقابل عزت نفس پایین

عزت نفس سالم یکی از مهمترین ویژگی های رشد سالم کودک است. سلامت اجتماعی، رفتاری و احساسی کودک نقش مهمی در نحوه برخورد با شکست ها، فشار همسالان و سایر چالش ها در طول زندگی دارد. تقویت عزت نفس همچنین یک عامل محافظتی برای سلامت روان است. پرورش اعتماد به نفس به رفتارهای اجتماعی مثبت کمک می کند. و در مواقعی که کودک شما دچار استرس و موقعیت های منفی می شود به عنوان یک حفره عمل می کند. شما می توانید هر روز بر تقویت عزت نفس کودکان خود تأثیر مثبت بگذارید.

بدانید عزت نفس پایین چگونه به نظر می رسد

آن چه افراد در مورد خودشان فکر می کنند و توانایی آن ها در انجام کارها معنای عزت نفس است. این امر بر اساس میزان احساس محبت آن ها و میزان حمایت و تشویق (یا انتقاد) آن ها از افراد مهم زندگی مانند والدین و معلمان شکل می گیرد. داشتن اعتماد به نفس به این معنا نیست که فکر کنید جهان دور شما می چرخد ​​یا نیازهای شما مهمتر از نیازهای دیگران است. به همین ترتیب، عزت نفس سالم غرور، خودشیفتگی یا استحقاق نیست. عزت نفس کودک خود را با ارزش های مهم دیگر مانند همدلی، مهربانی، رفتار خوب، خیریه و احساس قدردانی متعادل کنید. علائم عزت نفس پایین در کودکان هم بدانید.

با هم بازی کنید و از آن لذت ببرید

وقتی با کودک خود بازی می کنید، به او نشان می دهید که دوست دارید با او وقت بگذرانید. در واقع برای او ارزش قائل هستید. صرف تفریح ​​با فرزند شما مزایای بی شماری برای هر دوی شما دارد.

راه هایی که عزت نفس پایین افسردگی را تشدید می کند (و نحوه رفع آن)

عزت نفس پایین یک ویژگی خطرناک است که می تواند چندین بخش از زندگی شما را به روش های شگفت انگیزی تحت تاثیر قرار دهد. این می تواند سلامتی شما را در سطح عمیق تری نیز به خطر بیندازد. البته که در صورت تشخیص بیماری های روانی، مانند اضطراب یا افسردگی، بدتر می شود. بر اساس مطالعه منتشر شده، روان درمانی رفتاری و شناختی، افسردگی و عزت نفس ضعیف یک چرخه مرگبار را تشکیل می دهند. هر چه در این زمینه شما کمبود داشته باشید، بیشتر افسرده می شوید و هر چه بیشتر افسرده شوید، عزت نفس شما کاهش می یابد.اما چگونه این اتفاق می افتد، و چگونه می توانید از آن مشکلات خارج شوید؟

چند روشی که عزت نفس پایین باعث تشدید افسردگی می شود

در این‌جا چهار راه کاهش عزت نفس برای تشدید افسردگی و نحوه رفع آن در سه پیشنهاد آورده شده است.

شما تبدیل به یک فرد کمال گرا ناعادلانه می شوید

عزت نفس پایین اغلب شما را به سمت کمال گرایی سوق می دهد. این به دلیل ناتوانی در برآورده کردن استانداردهای غیرممکن، مستلزم سطوح تنبیه مخرب خود است. ارزش شخصی شما به توانایی شما در تکمیل کارها تا سطح رضایت دلخواه بستگی دارد. هنگامی که به طور مداوم در رسیدن به اهداف خود شکست می خورید، منطقی است که بیشتر احساس افسردگی کنید. البته، این ناکامی‌ها ناشی از تصور ضعیف از خود است و همه چیز را خراب‌تر می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما هرگز به اندازه کافی احساس خوبی نخواهید داشت، که شما را بیشتر به یک کمال گرا تبدیل می کند. در واقع باعث می شود یک بار دیگر “شکست” بخورید. این یک چرخه مخرب است که باید از آن خارج شوید. در این‌جا چند راه وجود دارد که این امر می تواند عملی شود:

از جزئیات کوچک وحشت می کنید

مغز انسان نمی تواند به یکباره روی تمام جزئیات کوچک تمرکز کند. عزت نفس پایین ذاتاً باعث ایجاد یک ذهنیت ناقص می شود. هیچ راهی برای شما وجود ندارد که بتوانید تک تک مشکلات کوچک را به طور کامل حل کنید. تلاش برای انجام این کار به ناچار باعث شکست خواهد شد و به دنبال آن، افسردگی افزایش می یابد.

انتظارات شما غیر واقعی است

دلیلی وجود دارد که هدف گذاری برای دستیابی به نتایج مثبت نیازمند اهداف قابل دستیابی است. اگر انتظارات شما بسیار بالا باشد، با شکست در رسیدن به هر نقطه از هدف، عزت نفس پایین ایجاد می شود. شما شروع به احساساتی می کنید که تلاش های شما ناامید کننده و بی ارزش است، که نشانه ای از افسردگی شدید است.

شما شکست را با شکست خوردن های دیگر در زندگی یکی می دانید

شکست خوردن طبیعی است، اما باعث شکست های دیگر شما نمی شود. متأسفانه، داشتن عزت نفس پایین به این معنی است که مغز شما اینگونه فکر می کند. به راحتی می توان فهمید که چگونه این می تواند با افسردگی مرتبط باشد. این که فکر کنید فقط یک شکست خورده هستید، مطمئناً آینده مضری برای شما نمایان می کند.

خود را با برداشتی که دیگران دارند تعریف می کنید

یکی از رایج ترین علائم عزت نفس پایین این است که احساس کنید باید دیگران را راضی کنید تا آن‌ها شما را دوست داشته باشند. در نتیجه، بسیاری از افراد راضی کننده در نهایت احساس ناراحتی و سو استفاده می کنند. برای یادگیری نحوه تعیین مرزهای شخصی، نکات زیر را امتحان کنید.

عزت نفس پایین می تواند شما را خوشایند مردم کند. ارزش خود را با نگاه دیگران به شما مشخص می کنید. این بدان معنی است که شما وابستگی های ناسالمی با دیگران ایجاد می کنید که می تواند برای اطرافیان شما ایجاد احساس طاقت فرسا یا حتی ترسناک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی تنها منبع مثبت اندیشی شما از طرف دیگران باشد، افسردگی یک امر طبیعی است. هیچ‌کس به شما اطمینان دائمی نمی‌دهد و مردم متوجه ناامیدی شما می‌شوند. بنابراین ارزش خود را که از دیگران می‌خواهید در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. عزت نفس شما به سرعت کاهش می یابد. زیرا هیچ کس نیاز شما را به اعتبارسنجی برآورده نمی کند، که این امر به افسردگی کمک می کند.

شما نمی توانید نه بگویید

«نه» گفتن به دیگران به این معناست که باید آن‌ها را ناامید کنید یا از جلب لطف آنهاغ امتناع کنید. بنابراین دائماً برای گفتن «بله» تحت فشار هستید. حتی ممکن است بپذیرید که بین تعهدات خود خیلی مظلوم واقع شوید. زیرا امیدوارید کسانی که به آن‌ها کمک می کنید بیشتر از شما خوششان بیاید.

افراد دارای این مشکل حد و مرزی ندارند

نه تنها به مرزهای دیگران احترام نمی گذارید، بلکه خودتان هم به آن ها احترام نمی گذارید. به افراد اجازه می‌دهید در حالی که به فضای شخصی آن‌ها تجاوز می‌کنید، از شما توقعی نداشته باشند.

شما هرگز خود را در اولویت قرار نمی دهید

کمی خودخواهی می تواند چیز مثبتی باشد، اما شما تمایلی ندارید که خود را در اولویت قرار دهید، حتی برای یک ثانیه. شما هر کاری که از دستتان بر می آید برای کمک به دیگران انجام خواهید داد، حتی اگر هر روز خود را به خطر بیندازید.

افراد دارای عزت نفس پایین از خود متنفر هستند

داشتن عدم حس ارزش به خود به معنای دوست نداشتن آن چیزی است که هستید، گاهی اوقات تا حد شدیدی از نفرت در شما به وجود می آید. کاملاً واضح است که چگونه این می تواند افسردگی را بدتر کند. نفرت از خود می تواند شامل ناامیدی، عصبانیت، خشم، رنجش، عدم بخشش نسبت به خود و موارد دیگر باشد. همه این عوامل باعث می‌شوند که زندگی‌تان را دوست نداشته باشید، حتی افسردگی را بدتر می‌کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا