دلایلی که چرا مردم احساس درماندگی می کنند (و نحوه اجتناب از آن)

احساس درماندگی به خاطر عوامل مختلفی ایجاد می شود. ذهن ما توانایی هایی دارد که هیچ کدام از ما از همه آن بهره نمی بریم. درماندگی در واقع احساسی است که برخی از ما به عنوان ناامیدی هم از آن یاد می کنیم. همه ما احساسات مختلفی داریم. هیچ کس در این دنیا نیست که حتی یک بار احساس ناامیدی نکرده باشد. همان طور که خانواده می تواند ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند، گاهی اوقات ممکن است باعث شکست ما شود. شکست در زندگی گاهی اوقات لازم است. اما به شرطی که افراد بتوانند بعد از به زندگی خود بازگردند.

خیلی از مردم بعد از این که شکست می خورند ناامید می شوند. در واقع این شکست پایان کار آن ها در زندگی خواهد بود. انسان باید مسئولیت پذیر باشد. حتی با وجود داشتن خانواده بد شما می توانید به موفقیت برسید. حتی بزرگ ترین افراد هم در زندگی مشکلاتی داشتند. نکته مهم این است که چگونه با داشتن خانواده ای آزار دهنده موفق شویم. شکست چه بخواهیم چه نخواهیم برایمان اتفاق می افتد. اما آیا ما می توانیم با شکست در زندگی خود کنار بیاییم؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که دلایلی که چرا مردم احساس درماندگی می کنند (و نحوه اجتناب از آن) چگونه است؟

احساس شادی و غلبه بر احساس درماندگی

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. ما در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دلایلی که چرا مردم احساس درماندگی می کنند (و نحوه اجتناب از آن)، صحبت کنیم.

شکست در زندگی و عدم غلبه بر احساس درماندگی احساس بدی دارد

شکست در زندگی احساس بدی دارد. بسیاری از مردم برای اجتناب از شکست تلاش زیادی می کنند. برای این که مجبور نباشند احساسات دردناکی را تجربه کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید. برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی

اگر فکر می کنید ” شکست خورده هستید”، مهم است بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن نحوه برخورد سالم با شکست در زندگی، بخشی از ترس را از بین می برد. و ممکن است درد را کاهش دهد تا بتوانید بهتر از قبل به عقب برگردید.

غلبه بر احساس درماندگی خود را بپذیرید

شکست با احساسات گوناگونی همراه است. خجالت، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی و شرم، برخی از آن ها است. این احساسات ناراحت کننده است. بسیاری از مردم برای فرار از احساس ناراحتی احساسی هرکاری می توانند انجام دهند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تصمیم گیری رفتاری منتشر شد می گوید که نباید سعی کنید احساسات خود را پس از شکست کنار بگذارید.

این می تواند به شما کمک کند تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید. بنابراین، پیش بروید و احساسات خود را بپذیرید. احساسات خود را بپذیرید و اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید.

دلایلی که چرا مردم احساس درماندگی می کنند (و نحوه اجتناب از آن)

وقتی احساس درماندگی می کنید، اغلب حس جهت گیری خود را از دست می دهید. چیزهایی در زندگی شما ممکن است بیهوده به نظر برسند، مانند خانواده، دوستان و کارتان. اگر از دست دادن را تجربه کرده باشید، مانند مرگ یکی از عزیزان یا یک رابطه شکسته، این یک واکنش طبیعی است. احساس درماندگی نیز می تواند به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی بر شما غالب شود. اگر احساس می کنید که زندگی شما دیگر معنایی ندارد و در ناامیدی غرق شده اید، بدانید که امیدی وجود دارد. نیازی نیست که برای همیشه احساس غمگینی و افسردگی کنید.

چند چیزی که باعث می شود احساس درماندگی کنید و چگونه از آن ها دوری کنید

لحظه ای که تشخیص می دهید درمانده هستید، در مسیر درمان هستید. شما فردی سعادتمند و شایسته هستید که سزاوار شادی و رضایت هستید. در این‌جا چند موردی که باعث می شود احساس درماندگی کنید و چگونه می توانید از آن‌ها دوری کنید، آورده شده است.

زندگی شما خارج از کنترل است

این طبیعت انسان است که نیاز به کنترل زندگی خود را احساس کند. مهم نیست چقدر تلاش می کنید، زندگی به جریان می افتد و برخی موقعیت ها از دست شما خارج می شود. چنین مواقعی است که شما احساس سردرگمی، عصبانیت و درماندگی می کنید. در حالی که طبیعی است که بخواهید در زندگی خود حرفی برای گفتن داشته باشید، برخی از افراد زیاده روی می کنند و می خواهند هر موقعیتی را کنترل کنند. مطالعه ای که توسط مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد نشان داد که این شخصیت ها تحت استرس غیرقابل کنترل مشکلات بیشتری هم دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر این ویژگی ها به حالت های شما شبیه است، ممکن است مقصر احساس درماندگی شما باشد. شاید هیچ چیز بهتر از آرامش برای کنترل مسائل نباشد. زمانی که متوجه می شوید چیزهایی وجود دارند که نمی توانید کنترل یا تغییر دهید، احساس رهایی بخش یه وجود می آید. اکنون، زمان بیشتری برای کار روی چیزهای قابل تغییر دارید. دیدگاه شما ممکن است متفاوت باشد و امید شما دوباره زنده شود.

احساس می کنید رها شده یا تنها هستید

یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان، اجتماعی شدن است. طبق مقاله ای که توسط دفتر تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی منتشر شده است، اجتماعی شدن بخش مهمی از رفاه شما در طول زندگی است. شما پیوندهای محکمی دارید که شما را با خانواده، دوستان و دنیای اطرافتان مرتبط می کند.

اگر چه همه برای استراحت و برقراری ارتباط دوباره به کمی خلوت نیاز دارند. اما بین تنهایی و عدم ارتباط تفاوت وجود دارد. اگر حلقه نزدیکی از دوستان یا افراد مهم دیگری ندارید، شما  بدون سیستم پشتیبانی رها می شوید. در شرایطی که هیچ کس نمی تواند لحظات خوب زندگی شما را به اشتراک بگذارد، به راحتی می توانید در یک افسردگی درمانده فرو بروید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

داشتن یک زندگی اجتماعی رضایت بخش توسط همه یکسان تعریف نمی شود. برای شما، داشتن چند دوست صمیمی برای معاشرت شاید کافی باشد. افراد دیگر ممکن است احساس پریشانی و تنهایی کنند، مگر اینکه گروهی از بهترین ها همیشه حضور داشته باشند. همچنین، ازدواج برای همه یکسان نیست. شاید زمانی که برای ملاقات با افراد جدید و هیجان انگیز قرار می گذارید، در شرایط متفاوت باشید. شاید شما به شخص مهم دیگری متعهد شده اید. مهم نیست که زندگی اجتماعی خود را چگونه تعریف می کنید، سلامت و رفاه شما به عدم احساس درماندگی در شما بستگی دارد.

شما در حال غم از دست دادن عزیزی هستید

مرگ کسی که دوستش دارید یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی است که با آن روبرو خواهید شد. مانند یک طوفان ناگهانی است که دنیای شما را از هم می پاشد. همانطور که سعی می کنید روند سوگواری را درک کنید، احساس درماندگی می کنید. مرگ تنها فقدانی نیست که می توانید تجربه کنید، اگرچه بسیار ویرانگر است. طلاق، از دست دادن شغل و حتی نقل مکان به مکان ناآشنا می تواند سطوح مختلفی از اندوه را ایجاد کند. این می تواند منجر به افسردگی و سایر بیماری های روانی شود مگر اینکه درمان شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هر کس گفت زمان همه زخم ها را التیام می بخشد اشتباه کرده است. شما از یک ناراحتی همیشه درسی برای پیروزی نخواهید گرفت به‌ویژه زمانی که آن یک مرگ باشد. با این حال، به خود اجازه می‌دهید که با تکیه بر دانش خود غم را تجربه کنید. شما به خودتان دلداری می دهید و یاد می گیرید که چگونه با یک واقعیت جدید با امید کنار بیایید.

احساس شکست می کنید

چه کسی نمی خواهد برنده باشد؟ وقتی نشاط پیروزی و موفقیت را احساس کردید، هیچ چیز دیگری انجام نخواهد شد. متأسفانه، حتی با استعدادترین و با مهارت ترین افراد نیز شکست را تجربه می کنند. این به همان اندازه برنده شدن بخشی از زندگی است.  شکست در کاری که برای آن زمان، انرژی و منابع سرمایه گذاری کرده اید می تواند احساس درماندگی و شکست را در شما ایجاد کند. به خصوص زمانی که شما یک رشته بدبختی را تجربه می کنید می تواند آسیب زا باشد. ممکن است آنقدر احساس ناراحتی کنید که بخواهید تسلیم شوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شکست و ناامیدی انواع دیگر از دست دادن هستند و شما غمگین خواهید شد. با این حال، زمانی که دوباره بلند شدید و دوباره تلاش کنید، می توانید امید و انرژی خود را تقویت کنید. وقتی تمام افراد مشهوری را که قبل از موفقیت بارها شکست خورده اند را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که تنها نیستید.

شما از ترس فلج شده اید

اگر چه همه ترس را تجربه می کنند، اما هنوز توضیح دادن آن یک احساس دشوار است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا