چند نمونه از نشانه های اعتیاد به رابطه

اعتیاد به رابطه مانند شخصی است که وابستگی بیش از حد به یک نفر داشته باشد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چرا شخصی که ما را دوست ندارد باید نسبت به او وابستگی عاطفی داشته باشیم؟ البته بیان احساسات امر درستی است اما وابستگی به آن خطرناک است. همان طور که می دانید مشکلات عاطفی در بسیاری از روابط امروزی وجود دارد. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به عنوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نمونه از نشانه های اعتیاد به رابطه چگونه است؟

اختلالات مختلف و کاهش وابستگی های عاطفی به انتظار

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نمونه از نشانه های اعتیاد به رابطه، صحبت کنیم.

چگونه اعتیاد به رابطه  را نسبت به کسی که دیگر ما را دوستت ندارد رها کنیم؟

ما در مورد عاشق شدن شنیدیم، اما به ندرت با افرادی روبرو شدیم که وابستگی بیش از حد دارند. آیا این حتی ممکن است؟ آیا شریک زندگی شما به طور ناگهانی می تواند شما را دوست نداشته باشد؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، باید بدانید که تفاوت زیادی بین “دوست داشتن” و “عاشق بودن” وجود دارد.

نکته

«وابستگی های عاطفی یکی از آن بخش‌های وحشتناک زندگی است که نمی‌خواهیم به آن فکر کنیم. این کار تا زمانی که احساس کنیم برایمان اتفاق می‌افتد در ذهنمان هست. در ابتدا فکر می‌کنیم که داریم چیزهایی را تصور می‌کنیم، به ندرت پیش می‌آید که توقف کنیم و از خود بپرسیم: “آیا او من را دوست دارد؟” الیزابت استون مربی دوستیابی می گوید: خیلی زود مشخص می شود که چیزی واقعاً اشتباه است.

رهایی از شخصی که اعتیاد به رابطه نسبت به او داشتید

رهایی از کسی که هرگز فکر نمی کردی مجبور به رها کردنش بشوی، کار سختی است. وقتی کسی دیگر شما را دوست ندارد، ممکن است احساس کنید دنیا به چرخش خود ادامه نخواهد داد. با این حال، همه ما می دانیم که این درست نیست. رهایی و پیشبرد زندگی کاملاً ممکن است، و این راه حل سالمی برای خداحافظی با کسی است که زمانی دوستش داشتید.

وقتی زمان رهایی و خداحافظی فرا می رسد، اغلب در این فکر می مانیم که چگونه این کار را انجام دهیم. از این گذشته، این چیزی نیست که در مدرسه به ما آموزش دهند. در این‌جا بهترین راه‌ها برای رهایی وابستگی های عاطفی بیان خواهد شد.

در این‌جا چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند تا از نظر عاطفی فردی را که دیگر دوستتان ندارد رها کنید.

“هیچ چیز در جهان نمی تواند شما را از رهایی و شروع دوباره باز دارد.” – گای فینلی

بفهمید چرا از هم جدا شدید

چه چیزی در رابطه بود که درست کار نمی کرد؟ چه چیزی باعث شکافی شد که راه هر دوی شما از هم جدا شود؟ اگر نمی توانید دلیل دقیق آن را مشخص کنید، ممکن است بخواهید کمی فکر کنید که چه چیزی در رابطه اشتباه است. این به این معنی نیست که تقصیر شما، یا تقصیر آن‌ها، یا تقصیر کسی است.

گاهی اوقات، افراد در یک رابطه خوب عمل نمی کنند. این بدان معنا نیست که در داستان جدایی باید یک شخص خوب و یک شخص بد وجود داشته باشد. حتی اگر هنوز دردناک است، درک اینکه چرا رابطه به پایان رسید اولین قدم برای اینکه به خودتان اجازه دهید اعتیاد به رابطه  را رها کنید و یاد بگیرید که خداحافظی کنید است.

«آیا عشق سابق شما مایل به صحبت است تا شما را آرام کند. اگر اوضاع همچنان ناخوشایند است، سعی کنید با یک دوست صحبت کنید. به خاطر داشته باشید، ممکن است همیشه دلیل آن را درک نکنید. احساسات انسانی پیچیده هستند و درک دلایل جدایی در اشخاص دارای وابستگی های عاطفی ممکن است سخت یا غیرممکن باشد.

به خودتان زمان دهید

لازم نیست فوراً بر دل شکستگی خود غلبه کنید. دلیلی وجود دارد که عبارت “زمان همه زخم ها را التیام می بخشد” به همان اندازه محبوب است. اگرچه ممکن است درست نباشد که زمان همه زخم ها را التیام می بخشد. اما این درست است که وقت گذاشتن می تواند رهایی از وابستگی های عاطفی را بسیار آسان تر کند. اگر سعی کنید به خودتان فشار بیاورید تا احساس بهتری داشته باشید و احساس خود را بسنجید، خودتان آسیب می بینید.

نکته ای در ارتباط با اعتیاد به رابطه

«گاهی اوقات زمان به ما نشان می‌دهد که احساساتی که احساس می‌کردیم فقط در گذر زمان ایجاد می‌شدند. به همین دلیل باید به خود فرصت بدهید. حتی اگر این ترفند بهبود همه زخم های شما را انجام ندهد، مطمئناً آسیبی که دیدید را بی حس می کند.

مهمترین کار برای فراموشی شخصی در رابطه

مهم‌ترین کاری که برای رهایی از وابستگی های عاطفی باید انجام دهید چیست؟

درک کنید که چرا باید آن‌ها را رها کنید

روابط همیشه به طور کامل به پایان نمی رسد. مواقعی وجود دارد که می توان یک رابطه را دوباره احیا کرد و دوباره جمع کرد. با این حال، وقتی با کسی خداحافظی می‌کنید که دیگر شما را دوست ندارد، بهتر است بدانید که این رابطه احتمالاً درست نمی‌شود.

چند نمونه از نشانه های اعتیاد به رابطه

اعتیاد به رابطه چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا اعتیاد را تعریف می کنیم. طبق انجمن پزشکی اعتیاد:

«اعتیاد یک بیماری اولیه و مزمن پاداش مغز، انگیزه، حافظه و مدارهای مرتبط است. اختلال در این مدارها منجر به تظاهرات زیستی، اجتماعی و معنوی مشخصه می شود. (در نتیجه) یک فرد با مصرف مواد و سایر رفتارها از نظر آسیب شناختی (به دنبال پاداش یا تسکین می رود). اعتیاد به رابطه چرخه واقعی جذابیت شخصی و صمیمی، پیوند، طرد شدگی، وحشت، آشتی است.

مثالی در ارتباط با این زمینه

بیایید نگاهی به یک مثال واقعی از اعتیاد به رابطه بیندازیم:

شری – یک زن 40 ساله و مادر یک پسر 12 ساله – می گوید: “من نمی توانم جلوی خودم را بگیرم که به او برگردم.” او با وعده‌های دروغین مرا به خود می‌پیچاند که می‌گوید در صورتی که خودم را درست کنم، در کنارم خواهد بود. (او) از من انتقاد می کند و من شروع به احساس بی ارزشی می کنم و می خواهم خود را کنار بکشم. (اما بعد) من شروع به وحشت می کنم و دیوانه وار (به او تلفن می زنم یا پیام می دهم). تقریباً انگار او خط زندگی من است و باید خودم را به او ثابت کنم.»

ترس از رها شدگی و اعتیاد به رابطه

چیزی که شری توصیف می کند شکلی زودرس از اضطراب رهایی است. توجه کنید که او شروع به “احساس بی ارزشی” می کند و می خواهد “خود را کنار بکشد” اما نمی تواند خود را مجبور به انجام این کار کند – این حالت اعتیاد کتاب درسی است. او در مراحل اولیه قرار گیری در معرض احساسات شدیدی از پاداش را تجربه می کند. یک مکانیسم ناکارآمد باعث می شود که او از جدایی از محرک ها (مرد) بترسد و با وجود پیامدهای منفی، چرخه ویرانگر را تکرار می کند.

نکته

اعتیاد به رابطه یک وضعیت فوق العاده تاسف بار و غم انگیز است. هر کسی که حتی از طریق آن‌چه شری داشته است، احتمالاً می تواند با احساس سردرگمی، ناامیدی و ترس او ارتباط برقرار کند. در این مقاله، چند نشانه بالقوه اعتیاد به رابطه را مورد بحث قرار می دهیم – و همچنین توصیه های حرفه ای برای غلبه بر آن.

برای تصدیق اعتیاد به رابطه به درون خود نگاه کنید

دانستن رابطه برای شما خوب نیست، اما تلاشی برای پایان دادن به همه چیز ندارید. شما می توانید بدانید که اوضاع درست نیست؛ با این حال، شما نمی توانید به هر دلیلی خود را مجبور به اتمام همه چیز کنید.

درک کنید که چرا می مانید

تلاش اما ناکامی برای یافتن دلیل منطقی برای ماندگاری در رابطه. این اغلب به این دلیل است که دلیل منطقی برای ماندگاری در رابطه وجود ندارد – و اضطراب و ترس شما از تنهایی در مرکز توجه قرار می گیرد.

راستگویی و اعتیاد به رابطه

امتناع از اذعان یا نادیده گرفتن هر گونه فکری که رابطه مخاطره آمیز است. این مرحله ای است که بی ثباتی رابطه مورد توجه شما قرار می گیرد و از شرکت در هر گونه بررسی بین فردی خودداری می کنید.

اعتیاد به رابطه، اضطراب می آورد

احساس اضطراب و استرس بیش از حد در هنگام بروز افکار برای اتمام روابط ایجاد می شود.

مالک آن باشید

شما در مورد هر گونه تأثیر نامطلوبی که رابطه دارد انکار می کنید. این ممکن است شامل هرگونه آزار عاطفی، روانی یا فیزیکی باشد. این مورد خطرناک است، به خصوص زمانی که مورد سوء استفاده یا بدرفتاری قرار می گیرید.

رابطه جنسی را با عشق اشتباه نگیرید

تعبیر نادرست رابطه جنسی برای عاشقانه واقعی و پایدار. پس از این عمل، سرکوب بیشتر احساسات و افکار دردناک رایج است. البته، شریک زندگی شما پس از برآورده شدن نیازهای فوری او هرگز تغییر نمی کند.

بهانه تراشی و اعتیاد به رابطه

انتقاد شریک زندگی خود را به عنوان رفتار “عادی” بپذیرید. هیچ اشتباهی نکنید؛ این رفتار چیزی جز طبیعی است. این یک بازی ذهنی مزمن، بیمار است که تقریبا همیشه شما را تحت کنترل خود نگه می دارد.

به اعتیاد به رابطه پایان دهید

وقتی سعی می کنید رابطه را پایان دهید، به سرعت احساس کناره گیری می کنید – از جمله ناراحتی فیزیکی و تنش. علائم روانی، از جمله افسردگی و اضطراب، اغلب با علائم فیزیکی همراه است.

به کسانی که شما را دوست دارند گوش دهید

نادیده گیری  توصیه ها یا نگرانی های خانواده و دوستان خود در مورد رابطه خطرناک است. نادیده گرفتن درخواست‌های خانواده و دوستان خطر منزوی کردن بیشتر خود را دارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا