چند رفتار فردی که دچار علاقه به استرس عاطفی است

استرس عاطفی در افرادی ایجاد می شود که علاقه به این نوع استرس دارند. در واقع آن‌ها دوست دارند شرایط استرس زا را تجربه کنند. همه ما دوست داریم که زندگی مشترک خوبی داشته باشیم و با همسرمان در آرامش زندگی کنیم. اما گاهی اوقات در روابط اتفاقاتی می افتد که باعث ناراحتی هر دو طرف می شود. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به نوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که چند رفتار فردی که دچار علاقه به استرس عاطفی است، چگونه است.

اختلالات مختلف و استرس عاطفی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند رفتار فردی که دچار علاقه به استرس عاطفی است، صحبت کنیم.

راه‌هایی که استرس عاطفی ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند

آیا استرس عاطفی را تجربه کرده اید؟ حوادث آسیب زا برای همه در زندگی اتفاق می افتد. خواه مرگ غم انگیز یک عزیز باشد یا وجود یک همسر خیانتکار، غلبه بر صدمه و آسیب سخت است. در بسیاری از موارد، تروما باعث مشکلات فیزیکی مانند شکستگی دست یا پا می شود. اما مشکلات جسمی بهبود می یابند. این مشکلات عاطفی و روانی است که ممکن است یک عمر طول بکشد تا از بین برود. ضربه‌های عاطفی در ذهن شما نقش می بندد و می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از زخم‌هایی که دارید ممکن است از دوران کودکی دشوار شما باشد. می‌توانید رویدادها را مانند یک حلقه ویدیویی که هرگز متوقف نمی‌شود، دوباره پخش کنید. فشار و اضطراب مداومی که این تصاویر ایجاد می کنند می تواند سلامت روحی و جسمی شما را از بین ببرد. چگونه از نقش یک قربانی به یک پیروز نسبت به اتفاقاتی که برای شما افتاده است تبدیل می شوید؟ این آسان نیست، اما می توان آن را انجام داد.

‏ACE چیست؟

‏ACE مخفف عبارت Adverse Childhood Experiences است. اگر در سیستم پرورشی بوده‌اید، از آزار جسمی، جنسی یا کلامی و همچنین هر رویداد وحشتناک دیگری رنج می‌برید، می‌تواند تأثیری ماندگار بر مغز شما بگذارد. آیا می‌دانستید افرادی که آسیب‌های روانی دوران کودکی را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض سوء مصرف مواد هستند؟ تجربیات دوران کودکی شما تاثیر بسزایی در استرس عاطفی شما دارد. متخصصان سلامت روان یک فرد را در جدول ACE نمره می دهند تا خطر مشکلات آینده را ببینند. کسانی که در این آزمون نمره واقعاً بالایی می‌گیرند، کسانی هستند که در خطر خشونت و ارتکاب جنایت قرار دارند. در حالی که کسانی که نمره کمتری می‌گیرند ممکن است افسردگی و اضطراب داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هر چیز آسیب زا که قبل از رسیدن به سن 18 سالگی برای شما اتفاق می افتد، ACE است و می تواند آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد. مواردی مانند بارداری در نوجوانی، صدمات جدی، اقدام به خودکشی، قاچاق جنسی، و انحراف جنسی، همگی می توانند تأثیر شدیدی بر روان شما داشته باشند.

استرس عاطفی از گذشته تا به امروز

زمانی که گذشته اسییبس دیده باشید این اتفاق در آینده شما را رها نمی کند.آیا تا به حال شنیده اید که کسی داستان زندگی خود را تعریف کند؟ این بخشی از گذشته آن‌ها است که به شما اجازه می دهد آن را تجربه کنید.  چیزهایی وجود دارد که هر فردی از سر گذرانده است و آنقدر عمیق آن را دفن می کند که به کسی نمی گویند. اینها اغلب به عنوان “رازی در گنجه” شناخته می شوند. تنها مشکل این مسائل این است که در گوشه و کنار ذهن شما می نشینند و شما را اذیت می کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

اکثر مردم دوست ندارند به مطب دندانپزشکی بروند. آن ها از نزدیکی سوزن ها به لثه های حساس و صدای تحریک پذیر ایجاد شده از آن می ترسند. با این حال، وقتی مشکل دارید که باعث درد آزاردهنده می‌شود، هر کاری برای جلوگیری از آسیب انجام می‌دهید. شما این تجربه را در ذهن خود می سازید تا زمانی که به صندلی دندانپزشکی برسید تقریباً در یک حمله پانیک کامل قرار می گیرید.

تجربیات گذشته و استرس عاطفی

تجربیات گذشته شما برایتان بسیار شبیه است. شما آن‌ها را بزرگ کرده اید و بارها و بارها از آن‌ها عبور کرده اید تا جایی که تقریباً خودتان را دیوانه کرده اید. سپس، زمانی فرا می رسد که یاد می گیرید آن‌ها را رها کنید. آرامشی که وقتی دیگر به گذشته اجازه نمی دهید فردای شما را دیکته کند احساس می کنید، احساس قابل توجهی است، اما یک شبه اتفاق نمی افتد. وقتی به هر مرکز ترک اعتیاد در سراسر کشور بروید و از داستان هایی که می شنوید شگفت زده خواهید شد. این افراد نمی خواهند این گونه زندگی کنند.

چند راهی که استرس عاطفی باعث مشکلات جسمانی می شود

سلامت روان شما ضروری است. چه شما شاهد یک جنایت خشونت آمیز بوده باشید، از یک بلای طبیعی متحمل شده باشید یا هر روز در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشید. آسیب روانی ممکن است برای شما یک عمر درد ایجاد کند. آیا می دانید که ضربه‌های عاطفی می تواند مسئول بیماری های جسمی شما نیز باشد؟ در این‌جا مهمترین مشکلات سلامتی ناشی از مشکلات عاطفی وجود دارد.

چند رفتار فردی که دچار استرس عاطفی است

هنگامی که فردی دارای استرس عاطفی است، کورتیزول و آدرنالین در سطوح بالاتری نسبت به افراد معمولی ترشح می‌شود. اما معتادان آدرنالین می‌خواهند استرس بیشتری را روی هم بگذارند. در ادامه چند رفتاری که نشان دهنده استرس عاطفی است را بیان می کنیم:

لذت از هیجان تعقیب و گریز

در این گونه افراد فشار زیادی برای رسیدن به این فرآیند وجود دارد. زیرا آن‌ها عمداً تعلل کردند، فقط برای اینکه فشار استرس را احساس کنند تا در آخرین لحظه به پایان برسند. به تعویق انداختن به منظور ایجاد استرس عاطفی نسبت به تکمیل وظایفی که باید قبل از موعد مقرر انجام شوند، سالم تر است. اما یک معتاد به استرس هیجان این فرآیند را دوست دارد تا ببیند آیا آن‌ها به موقع انجام می شوند یا خیر.

از زمان استراحت اجتناب می کنند

“وقتی بمیرم استراحت خواهم کرد” شعار کسی است که استرس عاطفی دارد. برنامه‌ریزی برای استراحت‌های ذهنی و فیزیکی سالم از محل کار، روشی است که از نظر عاطفی کمتر اعتیاد آور است. این کار باعث می شود تا بتواند حجم کاری آن‌ها را مدیریت کند.

احساسات استرس زا را پیدا می کنند

برای مثال سربازان در معرض موقعیت های استرس زا در جنگ قرار می گیرند و اغلب به عنوان “معتادان آدرنالین” در نظر گرفته می شوند. یک شخص دارای استرس عاطفی به طور عمدی لحظات احساسی را پیدا می کند. این کار باعث می شود تا احساس عجله کند، ممکن است با اضافه کردن خطر به موقعیت های عادی روزانه، رفتار مشابهی را انجام دهد.

نکته

معتادان استرس یا آدرنالین تمایل به انجام رفتارهای سلامتی پرخطر دارند. به عنوان مثال، نوشیدن بیش از حد الکل یا رانندگی با بی احتیاطی، و این ممکن است به دلیل سطوح پایین دوپامین در مغز آن‌ها باشد. محققان دریافتند افرادی که فعالیت دوپامین کمتری در مغز دارند، آن‌ها را در معرض خطر خشونت قرار می دهد. زیرا آن‌ها را تحریک می کند تا مانند یک معتاد، ویژگی های لذت بخش پرخاشگری را تجربه کنند.

مشاجره و استرس عاطفی

مشاجره مکرر نشانه آن است که فردی از نظر عاطفی به استرس معتاد است. مغز زمانی دوپامین ترشح می‌کند که فرد معتقد است علاوه بر آدرنالین «جنگیدن» برای پیروزی، در یک بحث «پیروز» است. این ترکیب انتقال دهنده عصبی می تواند یک احساس مثبت اعتیاد آور باشد که فرد دارای استرس عاطفی بارها و بارها ایجاد کنند. تشدید عمدی حالت عاطفی ممکن است به روابطی که افراد دارند آسیب برساند. بنابراین اگر فردی متوجه شد که رفتارش بر روابط با دیگران تأثیر منفی می‌گذارد، به یک متخصص سلامت روان کمک می‌کند.

آن‌ها انتظار نتایج را فورا دارند

کسانی که عادت دارند مسیر خود را طی کنند، اغلب کنترل زندگی را به دست می گیرند و به دیگران دستور می دهند. سپس برای دیگران استرس ایجاد می کند. صدور دستورات و انتظار از شما برای انجام هر کاری باعث می شود که شما دارای احساس بدی باشید. اما اگر این اقدامات به نتیجه برسد، ممکن است استرس عاطفی آن‌ها را تغذیه کند.

حس ذاتی نسبت به زمان دارند

شما دقیقا می دانید که چند دقیقه از زمانی که منتظر آسانسور بودید می گذرد و دقیقاً چند کار دیگر را می توانستند در همان تعداد دقیقه انجام دهند. هیچ وقت دقیقه های مفیدی در روز برای آن‌ها وجود ندارد. افراد دارای استرس عاطفی از اینکه درست حدس بزنند چقدر زمان در طول روز برای انجام فعالیت خود دارند، لذت می برند.

اگر فشاری وجود نداشته باشد، آن را اضافه می کنند

ایجاد یک ضرب الاجل عجولانه برای بالا بردن سطح فعالیت شما از ویژگی های فردی است که از نظر عاطفی به استرس معتاد است. مشاهده عینی یک ضرب الاجل بدون احساس استرس مرتبط با آن، یا توانایی مدیریت پاسخ استرس با برنامه ریزی مناسب کار، پاسخ موثرتری است.

نگرانی چیزی است که آن‌ها به خوبی انجام می دهند

فکر به آینده نشانه آن است که شما از نظر عاطفی به استرس معتاد هستید. زیرا می توانید برای ناشناخته ها برنامه ریزی کنید. اما نمی توانید پیش بینی کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد. زندگی در لحظه حال برای کسانی که از عجله استرس عاطفی لذت می برند دشوار است.

سخن آخر

شناخت مشکل اولین قدم برای غلبه بر هرگونه اعتیاد است. اعتیاد به استرس ممکن است اجتناب از افکار یا احساساتی باشد که هنوز پردازش نشدند. کمک از یک متخصص سلامت روان برای یافتن منابع درمانی گام بعدی عالی برای غلبه بر اعتیاد به استرس است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا