چند نشانه کودک فوق العاده باهوش

کودک فوق العاده باهوش دارای ویژگی های زیادی است که استعداد او را شکوفا می کند. استثنایی بودن با باهوشی متفاوت است. داشتن استعداد می تواند باعث ایجاد ویژگی های مختلفی در طول دوران زندگی شود. ممکن است یک کودک در زمینه درسی استعداد نداشته باشد. اما از آن سمت در زمینه هنری یا ورزشی پر از قابلیت های خاص باشد. تحصیلات موفق باعث پیشرفت افراد می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است.

لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است. کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود. یکی از مواردی که در دوران مدرسه فرزندان باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه درس خواندن است. مشاوره تحصیلی می تواند به خانواده ها برای موفقیت فرزندان در مدرسه کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف تحصیلی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در درس خواندن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه کودک فوق العاده باهوش چگونه است؟

رفتار کودک فوق العاده باهوش

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه کودک فوق العاده باهوش، صحبت کنیم.

کمک به کودک فوق العاده باهوش برای موفقیت در مدرسه

بسیاری از والدین از خود می پرسند که برای کمک به فرزندان خود در مدرسه چگونه می توانند کار کنند. دانستن این که چقدر حمایت برای ارائه می تواند یک تعادل حساس باشد. این به سن فرزند شما بستگی دارد. کمک بیش از حد برای موفقیت در مدرسه  به راحتی می تواند باعث شود که شما مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.  یا آن را انجام دهید چرا که باعث می شود آن ها کمتر دچار مشکل، سرخوردگی یا غرق شدن کند. این مسئله به ویژه در حال حاضر، پس از گذراندن دوران همه گیری کروناویروس، بسیار مهم است. بسیاری از بچه ها ممکن است پس از گذراندن بخش بیشتری از یک سال در آموزش از راه دور یا ترکیبی از نظر تحصیلی عقب افتاده باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این یک شکاف بزرگ پیشرفت را در بین بچه های جوامع نیازمند ایجاد می کند. از جمله دانش آموزان رنگین پوست، آن‌هایی که تفاوت یادگیری یا شرایط روحی و روانی دارند. و کسانی که در مدرسه در حال تلاش بودند، افزایش داده است. بهترین راه های حمایت از تلاش‌های تحصیلی کودک با استعداد خود شامل مواردی است. از جمله زمان ارائه کمک و میزان کمک، زمان برقراری ارتباط با معلمان و چگونگی تقویت خودکفایی. مدیریت زمان و مهارت های سازمانی فرزند خود را بیشتر بدانید.

انتظارات مثبت را تعیین کنید

ملکا آلن، مشاور مدرسه پورتلند، با بیش از 18 سال سابقه کار با کودک با استعداد نکته ای را گفته است.  او در همه رده های سنی زیر ١٢ سال، به والدین و فرزندان آن ها کمک می کند. این کار باعث می شود تا انتظارات خوب، روال و اهداف سال تحصیلی را تعیین کنند. او به هر دو طرف توصیه می کند که در مورد آن چه دانش آموز می خواهد کار کند، مطالعه کنند. نکته مهم این است که آیا کتاب های مختلف را باید کودکان بخوانند یا خیر. به موقع تکلیف خانه را تمام کنند، در کلاس بیشتر صحبت کنند، همه نمرات قبولی را بگیرند.

ویژگی های یک کودک فوق العاده باهوش

“آزمایش و شناسایی اولیه می تواند موضوعی بحث برانگیز باشد. اما بسیاری از حامیان کودکان تیزهوش معتقدند که آن ها باید هر چه زودتر شناسایی شوند. این کار باعث می شود تا بتوان نیازها و استعدادهای منحصر به فرد آن‌ها را از همان ابتدا به رسمیت شناخت و پرورش داد.”

استعداد چیست؟

توماس ادیسون، شاید درخشان ترین مخترع تاریخ، یک بار گفته شد که او آنقدر احمق است که نمی تواند یاد بگیرد. آلبرت انیشتین، بزرگترین فیزیکدان تاریخ، گفت که بسیاری از مردم به او می گفتند که او چیزی نیست. داشتن کودک با استعداد در جامعه ای که آن را درک نمی کند سخت است. ایلان ماسک، مسلماً موفق‌ترین مرد امروزی، در طول دوران کودکی‌اش مورد آزار و اذیت قرار گرفت و مورد غفلت قرار گرفت. داستان ماسک برای کودک فوق العاده باهوش غیر معمول نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شناخت، قدردانی و تغذیه هدایای یک جوان مهم است. شاید تشویق کودک به رشد هوش ذاتی خود بیشتر از این باشد. در این مقاله به موارد قبلی می پردازیم. استعداد توسط انجمن ملی کودکان تیزهوش به شرح زیر تعریف شده است:

  • زمانی که توانایی (کودک) به طور قابل توجهی بالاتر از حد معمول برای سن او باشد.
  • (استعداد) ممکن است در یک یا چند حوزه مانند; فکری، خلاق، هنری، رهبری یا در یک رشته دانشگاهی خاص مانند هنرهای زبان، ریاضیات یا علوم.»

در این جا به چند ویژگی یک کودک با استعداد می پردازیم:

آن‌ها سوال می کنند که چگونه همه چیز کار می کند

کنجکاوی یک کودک فوق العاده باهوش را می توان به حیوان خانگی خانگی تشبیه کرد که دائماً در حال بررسی و بازبینی محیط خود است.

چند نشانه کودک فوق العاده باهوش

همه والدین فکر می کنند کودک فوق العاده باهوش  دارند. اما وقتی فرزند کار مهدکودک خود را به خانه می آورند، متوجه می شوید که فرزندتان باهوش است، اما لزوما استثنایی نیست. تفاوت زیادی بین هوش و استثنایی بودن وجود دارد و هوش فوق العاده در کودک معمولاً در سنین پایین ظاهر می شود. بنابراین، چند نشانه که شما والدین یک کودک فوق العاده باهوش هستید چیست؟

اولین نشانه های هوش خوب در کودک شما

کودکان کوچک می توانند نشانه های اولیه هوش افراطی را نشان دهند. شما حتی ممکن است از این چیزها در نوزاد خود آگاه نباشید تا زمانی که کودک خود را با سایر کودکان هم سن خود مقایسه کنید یا پزشک اطفال شما متوجه آن شود. اولین نشانه هایی که نشان می دهد کودک فوق العاده باهوش دارید عبارتند از:

  • آن‌ها به عنوان یک نوزاد بسیار هوشیار هستند.
  • آن‌ها به عنوان یک کودک نوپا یا شیرخوار مدت توجه طولانی دارند.
  • رشد زبانی دارند.
  • این کودکان رشد مهارت های حرکتی دارند.
  • در مراحل اولیه دارای تکفر دوسویه هستند.
  • آن‌ها همبازی های خیالی دارند.
  • این کودکان اولین کلمات را در حدود نه ماهگی صحبت می کنند.
  • آن‌ها زود می خوانند و خوانایی آسان را قبل از چهار سالگی کامل می کنند.
  • این کودکان از سنین پایین شروع به نشان دادن حس شوخ طبعی می کنند.

چند نشانه که شما در حال تربیت کودک فوق العاده باهوش هستید

در این‌جا مواردی وجود دارد که اگر شک دارید فرزندتان باهوش است باید به آن‌ها توجه کنید.

خوانندگان کتاب در سن پایین تر

اگر کودک شما فوق‌العاده باهوش است، به احتمال زیاد او جز خوانندگان کتاب در سن پایین تر خواهد بود. برخی از این کودکان در سه سالگی با آموزش کم یا بدون آموزش در حال مطالعه هستند. این استعداد اغلب به این دلیل است که آن‌ها همچنین حافظه های خوبی دارند. بسیاری از کلماتی را که در کتاب ها دیدند یا شنونده کتاب هایی که شما برای آن‌ها خواندید، بودند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خواندن زودهنگام اغلب نشانگر فرزند نابغه شماست. اشتهای سیری ناپذیری برای خواندن خواهند داشت. ممکن است لازم باشد که آن‌ها را مجبور به توقف کتابخوانی کنید تا بتوانند وعده های غذایی خود را بخورند یا به رختخواب بروند. یافتن کتاب های مناسب سن می تواند چالش برانگیز باشد. برای خواندن مطالب چالش برانگیز و در عین حال متناسب با سن، به چند کلاسیک قدیمی مراجعه کنید. این کتاب‌های کلاسیک اغلب در مدارس نادیده گرفته می‌شوند، اما منبع غنی یادگیری برای فرزند شما هستند

در این‌جا فهرستی از چند کتاب وجود دارد که برای تربیت کودک فوق العاده مهم است (بسته به سن و توانایی).

  • جزیره گنج
  • پیتر پن
  • خانواده سوئیسی رابینسون
  • صد دست لباس
  • دنی قهرمان جهان
  • ‏Roll of Thunder، فریاد من را بشنو
  • جایی که سرخس سرخ رشد می کند
  • پنگوئن های پوپر
  • ماجراهای رابین هود
  • جوراب بلند پیپی

برای تربیت کودک فوق العاده باهوش هنگام بازی به تنهایی خلاق باشید

بچه‌ها عاشق بازی هستند، اما کودک فوق العاده باهوش وقتی صحبت از بازی به تنهایی می‌شود، تخیل منحصر به فردی دارند. آن‌ها اغلب یک دوست خیالی ایجاد می کنند. اگرچه این برای همه بچه ها مشترک است، بچه های با استعداد خلاقیت فوق العاده ای دارند. پسری با استعداد به پدرش گفت که رئیس جمهور دوست خیالی اوست. بچه‌های با استعداد می‌توانند بر اساس آنچه می‌خوانند یا می‌بینند، دنیاهای کوچکی بسازند. مطالعات نشان می دهد که بچه هایی که یک همراه خیالی دارند، توانایی تخیل دارند. آن‌ها در داستان سرایی بهتر هستند، بیشتر تمایل به فانتزی دارند و اغلب چیزها را جادویی توضیح می دهند.

یک کودک فوق العاده باهوش کنجکاوی نشان می دهد.

بچه های با استعداد در مورد همه چیز اطرافشان کنجکاو هستند. آن‌ها ذهن کنجکاویی دارند و تمایل دارند همه چیز را زیر سوال ببرند. متوجه می‌شوید که تحت تأثیر سؤالات آن‌ها قرار می‌گیرید، به خصوص وقتی مشکلات آن‌ها فراتر از آن چیزی است که شما می‌دانید. این زمان خوبی برای استفاده از کتاب‌هایی در مورد موضوعاتی است که بیشتر به آن‌ها علاقه دارند. به آن‌ها نشان دهید چگونه پاسخ‌ها را در سایت‌های امن و آنلاینی مانند Britannica Kids، National Geographic for Kids، یا World Book به صورت آنلاین جستجو کنند.

استقامت در کودک فوق العاده باهوش

وقتی بچه های باهوش فوق العاده موضوعی پیدا می کنند، به آن علاقه مند می شوند. آن‌ها می خواهند همه چیز را در مورد آن بدانند. کودک فوق العاده باهوش در پرسش سؤالات در مورد آن، خواندن در مورد آن و صحبت در مورد آن اصرار می کنند. آن‌ها در حل مسئله پیگیر هستند. آن‌ها متعهد به یافتن پاسخ هستند. کودک فوق العاده باهوش انرژی و تعهد باورنکردنی به این موضوعات دارند. پسری دوست داشت در مورد جنگ جهانی دوم یاد بگیرد. او هر کتابی را که در این زمینه پیدا می کرد خواند، سپس رمان جنگی 200 صفحه ای خود را در 8 سالگی نوشت و از اطلاعاتی که آموخت به عنوان پس زمینه آثار داستانی خود استفاده کرد.

خلاقیت در کودک فوق العاده باهوش

کودک فوق العاده باهوش شما ممکن است بسیار خلاق باشد. مطالعات نشان می دهد که افراد خلاق می توانند راه های جدیدی برای حل مشکلات ارائه دهند، در حالی که افراد باهوش مشکل را به روشی منطقی تر حل می کنند. ارتباط بین هوش و خلاقیت توسط دانشمندان درک نشد. اما به نظر می رسد زمانی که یک کودک به ویژه باهوش باشد، رایج است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا