قدردانی چیست و چطور می توان قدردان بود

امروز در زندگی خود قدردان چه چیزهایی هستید؟ داشمندان یافته اند کسانی که بیشتر قدردانی را حس می کنند اغلب افرادی شادتر هستند، موفقیت های بیشتری دارند و در مدرسه از ان ها راضی تر خواهند بود. همچنین این افراد بهتر می خوابند، درد کمتری دارند و زیاد مریض نمی شوند. یک توضیح برای این مطلب این است که این افراد به جهان اطراف خود به شکلی مثبت تر نگاه می کنند. توضیح دیگر اینکه افراد قدردان روابط دوستی بهتری دارند زیرا به دیگران بیشتر کمک کرده و در نتیجه کمک بیشتری نیز دریافت خواهند کرد. فکر کردن مثبت تر در مورد چیزهایی که می توانند برای شما اتفاق بیفتند و داشتن روابط دوستی بهتر هر دو می توانند شادی شما را زیاد کرده و سلامت فیزیکی تان را بهبود بخشند.

خبر خوب اینکه تمرین قدردانی مهارتی است که می توانید به سادگی و تنها با نوشتن برخی چیزهایی که هر روز برای آن قدردان هستید کسب کنید. امروز برای چه چیزهایی قدردان هستید؟ این سوال پاسخ های مختلفی برای افراد متفاوت دارد و جواب های شما می توانند هر روز تغییر کنند. شما می توانید برای غذای لذیذی که خورده اید یا برای دوستان خوبی که دارید و یا برای این حقیقت که خورشید در حال درخشش بوده و می توانید زمانی را بیرون از خانه بگذرانید.

اگر می خواهید سالم و شاد بمانید، انسانی قدردان باشید.

قدردانی -همکده

قدردانی احساسی است که زمانی که فکر می کنیم چیز خوبی وارد زندگی ما شده است و قدردان آن هستیم تجربه خواهیم کرد. برخی افراد بیشتر از دیگران این حس را تجربه می کنند. برای مثال برخی افراد هربار با درخشش خورشید احساس قدردانی و شادی خواهند داشت در حالی که برخی دیگر به ندرت به اینگونه چیزها در زندگی خود توجه می کنند. یک راه که دانشمندان با کمک آن میزان قدردانی در افراد در می سنجند استفاده از پرسش نامه است.

من فکر می کنم مهم است هر روز قدردان اینکه هنوز زنده هستم باشم. بعد از غذا خوردن، اغلب کمی مکث کرده و فکر می کنم چه غذای لذیذی بود. فکر می کنم باید از چیزهای ساده در زندگی خود لذت ببرم.

بعد از اینکه افراد به سوالاتی شبیه به این ها پاسخ دادند، دانشمندان می توانند افرادی که در این سوالات نمره ی خیلی بالایی داشتند را (یعنی کسانی که زیاد قدردان هستند.) را با کسانی که نمرات کمی کسب کردند (افرادی که حس قدردانی کمی داشته یا اصلا ندارند.) مقایسه کنند.

مطالعه بیشتر: راه های ساده برای قدردانی از لذت های ساده زندگی

نکته مهم

تحقیقات نشان داده اند نوجوانان و بزرگسالانی که بیشتر از بقیه حس قدردانی دارند شادتر هستند، روابط دوستی بهتری داشته و نمرات بهتری را کسب می کنند. بعلاوه آن ها بهتر می خوابند، انرژی بیشتری دارند  کمتر دچار دردها  و بیماری ها می شوند. اگر فردی بیشتر از فرد دیگر قدردان بشد به این معنا نیست که همیشه این رفتار را دارد. کسانی که بیشتر اوقات احساس قدردانی و شکرگزاری دارند نیز احساسات منفی را تجربه خواهند کرد، منند ناراحتی، ترس یا عصبانیت. هردو احساسات مثبت و منفی بخشی از زندگی ما هستند اما این امکان برای ما وجود دارد که میزان شاد بودن خود را زیاد کنیم. یک راه برای انجام این کار داشتن توجه بیشتر به چیزهای خوبی است که در زندگی ما اتفاق می افتند و ما بابت آن ها قدردان هستیم.

شما می توانید قدردانی را مانند هر مهارت دیگری تمرین کنید.

قدردانی کردن-پزشکت

تحقیقات نشان داده اند می توانید قدردانی بیشتر را تمرین کنید. در تحقیقی محققان از نوجوان خواستند در مورد پنج چیز که هر روز برای آن قدردان بودند بنویسند و این کار را دو هفته ادامه دهند. بعد از گذشت هفته ی دوم، نوجوانان گفتند احساس رضایت بیشتری از زندگی خود داشته و از تجربیات مدرسه شادتر بوده اند. نوجوانانی که تمرین قدردانی را کامل کرده بودند حتی بعد از سه هفته کاملا به وضوح شادتر از کسانی بودند که این تمرین را کامل نکردند. به نظر می رسد قدردانی اثری ماندگار روی شادابی فرد دارد.

چرا قدردان بودن شما را شادتر می کند؟

قدر دانی-همکده

چرا قدردانی شما را شادتر و سالم تر می کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تمامی مقالات تحقیقی در مورد قدردانی تا به حال را مرور کرده ایم. وقتی این یافته اند در کنار هم قرار گرفتند نشان داده شد چطور دو داستان متفاوت می توانند توضیح دهند چرا قدردانی منجر به یک زندگی شادتر خواهد شد.

مطالعه بیشتر:چند راه برای توقف تنفر و شروع قدردانی از خود

  • مسیر شناختی از قدردانی به شادی

اولین داستان یا مدل که می تواند توضیح دهد چرا قدردانی منجر به شادی بیشتر می شود “مسیر شناختی ” نام دارد. لغت شناخت زمانی استفاده می شود که محقق در مورد فکر کردن صحبت می کند. بر اساس مدل اول، ما اگر در مورد چیزهای خوب در زندگی خود فکر نکنیم احساس قدردانی نخواهیم داشت.

  • اگر بیشتر قدردان باشید جهان را به شکل مثبت تری خواهید دید.

 اغلب اوقات شرایطی که در زندگی ما پیش می آید کاملا خوب یا بد نیستند. یکی از این عادات فکر کردن “تفسیر مثبت” نام دارد. عادت فکر کردن به شکلی که باعث می شود به سختی بتوانید ذهن خود را عوض کنید. برای مثال یک تفسیر منفی یعنی تقریبا هرچیزی که برای شما اتفاق می افتد را منفی تفسیر می کنید. از طرف دیگر توجه مثبت یعنی بیشتر به چیزهای خوبی که اتفاق می افتند دقت دارد.

این یعنی به احتمال بیشتر یک موقعیت منفی یا خنثی را به شکلی مثبت خواهید دید. برای مثال بعد از افتادن از روی دوچرخه، با خودتان فکر می کنید ” من خیلی خوش شانس هستم که آسیبی ندیدم.” و احساس قدردانی و شکرگزاری زیادی دارید. و یا می توانید فکر کنید ” من خیلی احمق هستم که از روی دوچرخه افتادم ” و عصبانیت زیادی را حس کنید. داشتن افکاری برای قدردانی مثالی از تفسیر مثبت اتفاقات است. در طرف مقابل برخی افراد احساس افسردگی کرده و برای زمانی طولانی ناراحت هستند. این افراد همه چیز در زندگی خود را منفی تفسیر می کنند و این یعنی طرز فکری منفی دارند.

نکته مهم

یک عادات تفکر مثبت دیگر این است که توجه کاملی به تمام چیزهای اطراف خود داشته باشید. برای مثال کسی که از سگ ها می ترسد در زمان حضور یک سگ در سمت دیگر خیابان توجه دقیق تری خواهد داشت، نسبت به کسی که از سگ ها ترسی ندارد. فردی که توجهی دقیق به سگ ها دارد در واقع توجهی منفی نشان می دهد. اگر در کل فرد قدردانی باشید بیشتر به چیزهای خوبی که اطرافتان است دقت خواهید داشت و این می تواند توجه مثبت باشد.

عادت سوم در تفکر داشتن حافظه ی مثبت است و یعنی به احتمال بیشتر خاطرات شاد را به یاد می آورید. تحقیقات نشان داده اند افراد قدردان بیشتر خاطرات خوب را به یاد دارند تا خاطرات تلخ. این اتفاق می تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از دلایلی که افراد قدردان بهتر از افراد دیگر هستند می تواند قدرت نگهداری اتفاقات خوب در ذهن باشد. برای مثال تصور کنید دو فرد یک مهمانی تولد عالی رفته اند. اگر یکی از آن ها بیشتر از دیگری قدردان باشد خاطره ی تولد را به شکل مثبت تری برای خود حفظ خواهد کرد. دلیل دیگر که افراد قدردان احساس شادی بیشتری دارند این است که وقتی در زمان حال شاد هستند بیشتر خاطرات شاد گذشته را به یاد می آورند. در کل اگر افراد قدردان شادتر هستند به این دلیل است که ساده تر به خاطرات شاد فکر می کنند.

مطالعه بیشتر: چند تمرین قدردانی که زندگی شما را تغییر می دهد.

قدردانی چیست و چطور می توان قدردان بود | مرکز مشاوره همکده
  • قدردانی به شما کمک می کند سالم بمانید.

قدردانی چیست و چطور می توان قدردان بود | مرکز مشاوره همکده

همه ی این ها شاید بتوانند بگویند چرا افراد قدردان شادتر هستند اما چرا آن ها سالم تر می مانند، چون بهتر می خوابند و کمتر مریض می شوند؟ ما فکر می کنیم مسیر شناختی می تواند این را توضیح دهد. اگر کمتر نسبت به جهان افکاری منفی داشته باشید ساده تر می توانید بخوابید زیرا بیدار نمانده و نگران هرچیزی که در طول روز بد پیش رفته است نخواهید بود. همچنین شاید متوجه شوید زمانی که زیاد نگران هستید احساساتی منفی را در بدن خود تجربه می کنید، مانند سردرد یا معده درد. بعلاوه هردو نداشتن خواب کافی و داشتن احساسات منفی زیاد ( نگرانی، ناراحتی، عصبانیت و ترس ) برای سیستم ایمنی بدن شما بد است و باعث می شود بدن سخت تر بتواند با بیماری ها مبارزه کند.

نکته مهم

در حالت عادی با مریض شدن سیستم ایمنی بدن ملتهب می شود. التهاب قرمزی است که می توانید اطراف بریدگی هایی روی پوست ببینید و یا دلیلی که در بیماری تب می کنید. از آنجایی که التهاب باکتری ها را می کشد راه خوبی برای بهبود بدن شماست. اما محققان دریافته اند وقتی احساسات منفی زیادی را برای مدتی طولانی تجربه می کنید و یا خواب کافی ندارید، اغلب بدن به همان شکل واکنش خواهد داشت با التهاب. اما به این دلیل که بیمار نیستیم یا آسیبی ندیده ایم این التهاب برای زمانی طولانی خواهد بود و شروع به آسیب زدن به سلول های سالم خواهد کرد. آسیب به سلول ها باعث می شود بدن ضعیف شده و احتمال بیماری افزایش یابد. از انجایی که افراد قدردان کمتر احساسات منفی را تجربه می کنند، این امر به مشکلات سیستم ایمنی کمک کرده و باعث می شود سالم بمانیم.

  • قدردانی می تواند مغز شما را تغییر دهد.

قدردانی چیست و چطور می توان قدردان بود | مرکز مشاوره همکده

تاکنون دو تحقیق انجام شده که نشان داده اند مغز افراد قدردان و شکرگزار متفاوت از افراد دیگر خواهد بود.

چگونه می توانید از قدردانی در زندگی خود استفاده کنید.

قدردانی چیست و چطور می توان قدردان بود | مرکز مشاوره همکده

قدردانی را می توان به شکل های مختلفی تمرین کرد. همچنین می توانید کمی خلاق تر بوده و از هرچیزی که قدردان آن هستید عکس بگیرید. به یاد داشته باشید این تمرین به آن معنا نیست که باید به چیزهای بد بی توجه باشید. اما گاهی فکر می کنیم نیاز داریم کمی شاد و قدردان باشیم. شروع تمرین قدردانی برای کسانی که افسرده و ناراحت هستند بسیار خوب خواهد بود.

مرکز مشاوره همکده

 

منابع
kids.frontiersin.orghealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا