چند تمرین قدردانی که زندگی شما را تغییر می دهد.

تمرین قدردانی زندگی شما را تغییر می دهد. به طور کلی سپاسگزاری از توانایی ها و نعمت هایی که در اختیار دارید باعث ایجاد آرامش در شما خواهد شد. همان طور که جسم ما نیاز به مراقبت و تقویت دارد، روان ما نیز همین گونه است. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند تمرین قدردانی که زندگی شما را تغییر می دهد چگونه است.

رفتار در خانواده و ایجاد تمرین قدردانی برای سلامت روان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند تمرین قدردانی که زندگی شما را تغییر می دهد، صحبت کنیم.

فواید ایجاد تمرین قدردانی برای سلامت روان

آیا تا به حال احساس کردید که سلامت روان شما در چندین حوزه مختلف به طور همزمان در حال سقوط است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که راهی برای رسیدگی به این مشکلات به طور منسجم وجود دارد؟ پاسخ ممکن است در نحوه قدردانی باشد. مطمئناً تحقیرآمیز به نظر می رسد، اما قدردانی همیشه یک تقویت کننده فوق العاده برای مسائل روانی بوده است. در این‌جا چند مزیت ایجاد قدردانی برای سلامت روان بیان خواهد شد.

شما را خوش بین تر می کند

هر چه بیشتر سپاسگزار باشید، احتمال اینکه افکارتان را به سمت مثبت گرایی سوق دهید بیشتر می شود. افکار شما به آرامی و پیوسته به طور خودکار شروع به جستجوی ایجاد قدردانی برای سلامت روان در زندگی می کنند. شما می توانید از آن‌ها سپاسگزار باشید و به طور موثر مغز شما را بازآموزی می کند. این بدان معنی است که ایجاد  قدردانی دیدگاه شما را تغییر می دهد و به شما امکان می دهد قبل از این که خود را در اتفاقات زندگی گم کنید، هدف های جدید را ببینید.

استرس را از بین می برد

ایجاد تمرین قدردانی برای سلامت روان می تواند با کمک به تنظیم سطح استرس شما، به تفکر مثبت کمک کند. یک مطالعه نشان داد که افراد هنگام تجربه شکرگزاری، نتایج شگفت‌انگیز مختلفی را احساس می‌کنند که نشان می‌دهد شکرگزاری:

  • ضربان قلب را کاهش می دهد
  • چارچوب ذهنی آرام تری ایجاد می کند
  • اضطراب را کاهش می دهد
  • حالت آرام بخش ایجاد می کند
  • ارتباطات مضطرب مغز را آرام می کند

از طرف دیگر، تجربه احساس رنجش اثرات معکوس خواهد داشت و سطح استرس را در اطراف بدتر می کند. این تحقیق حتی بیشتر از این نشان داد که توجه و تمرکز شما به چیزهایی که باید برای آن‌ها شکرگزار باشید می تواند برای رهایی از بدترین استرس در شرایط سخت کافی باشد. همچنین به شما تفکر مثبت بهتری بدهد.

خطر افسردگی شما را کاهش می دهد

وقتی سپاسگزار هستید، لزوماً غیرواقع بین نیستید. در عوض، شما بر قابلیت های خود تمرکز می کنید. شما به خود می گویید که دنیا وحشتناک نیست و همه چیز بد نیست. در نتیجه، به طور کلی احساس بهتری دارید و طرز فکر شما می تواند تغییر کند. تحقیقات نشان می دهد که ایجاد تمرین قدردانی برای سلامت روان یک اثر موج دار قابل توجهی ایجاد می کند. این به شما کمک می کند تا برای رسیدن به اهداف خود کار کنید و از طریق آزمایش ها و مصیبت ها انگیزه خود را حفظ کنید. در مجموع، این خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد، که یک مزیت غیرقابل اندازه گیری برای سلامت روان است.

ایجاد تمرین قدردانی به شما دیدگاه مثبتی می دهد

مغز انسان معمولاً دارای چیزی است که متخصصان آن را “سوگیری منفی” می نامند، که یک تمایل طبیعی برای تمرکز بر موارد منفی در زندگی است. همچنین به این معنی است که شما بیشتر روی چیزهایی که کمبود دارید و آزمایش‌های بالقوه‌ای که پیش رو دارید تمرکز می‌کنید. متأسفانه این یک طرز تفکر کاملاً عادی است. زیرا با رشد شما، مغز به سرعت با این دیدگاه هماهنگ می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما سپاسگزاری می تواند این رفتارها را به سمت مثبت اندیشی سوق دهد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی تمرین کنید. نوشتن گزارش روزانه یا حتی هفتگی از چیزهایی که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید می تواند منجر به خلق بهتر و کاهش علائم سلامت روانی و جسمی شود. مهمتر از آن، دیدگاه شما را تغییر می دهد و ذهن شما را به سمت مثبت سوق می دهد.

شما را به آدمی با قابلیت نوع دوستی تبدیل می کند

آیا می‌دانستید که سپاسگزاری از زندگی‌تان می‌تواند باعث شود که بخواهید بیشتر به دیگران، به‌ویژه آنهایی که نیاز دارند، کمک کنید؟ برای درک بهتر این موضوع، می‌توانیم به یک مطالعه نسبتاً جالب که با استفاده از تجزیه و تحلیل فعالیت مغز از طریق یک اسکنر MRI انجام شده است، نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. در این‌جا چند نکته از نتایج ایجاد تمرین قدردانی برای سلامت روان را می بینیم:

قشر پیش فرونتال شکمی، که بخشی از مغز است که مسئول پردازش ریسک در مقابل پاداش است، زمانی که شرکت کنندگان احساس نوع دوستی و قدردانی را تجربه کردند، روشن شد.

در ابتدای مطالعه، اکثر شرکت‌کنندگان ارزش‌های پاداش بالاتری را از قدردانی نسبت به نوع‌دوستی تجربه کردند.

نتیجه مطالعات

پس از سه هفته یادداشت تمرین قدردانی، ارزش نوع دوستی به عنوان پاداش به طور قابل توجهی در قشر جلوی مغز افزایش یافت و در اکثر شرکت‌کنندگان بیشتر از قدردانی ارزش داشت.

چند تمرین قدردانی که زندگی شما را تغییر می دهد

اگرچه ممکن است اصطلاح «تمرین قدردانی» را شنیده باشید، اما واقعاً به چه معناست؟ در اصل، این مسیری به سوی همسویی معنوی است. ممکن است کسی آن را حرکت با جریان زندگی توصیف کند که مخالف آن است. برای بسیاری از مردم، تمرین قدردانی گفتگویی است که ریشه در هذل انگاری دارد. با این حال، تعدادی از فواید واقعاً با تبدیل آن به بخشی از زندگی یک فرد همراه است.

در واقع، کسانی که قدردانی عمیق را بخشی از زندگی خود کردند، این تمرین را به خواب بهتر، سیستم ایمنی قوی‌تر و احساسات مثبت نسبت می‌دهند. ما در این مقاله، چند تمرین قدردانی را که می تواند زندگی شما را تغییر دهد و نحوه اجرای آن‌ها را به تفصیل شرح خواهیم داد. در این‌جا روش سپاسگزاری وجود دارد که می تواند زندگی شما را تغییر دهد:

سپاسگزاری

یکی از بهترین راه‌ها برای تمرین قدردانی این است که مراقب چیزهایی باشید که هر روز بابت آن‌ها بسیار سپاسگزار هستید. برای کمک به این امکان، مستند لحظات را در یک دفترچه یادداشت مرتبط با سپاسگزاری در نظر بگیرید. این به شما امکان می دهد رشد معنوی را دنبال کنید و قدردانی را بیشتر و بیشتر در زندگی خود ادغام کنید. در واقع، نوشته های کوچکی که نشان دهنده قدردانی شما از نعمت کوچک زندگی است، می تواند کافی باشد. به عنوان مثال، شما می توانید تمرین قدردانی خود را برای سلامتی، خانواده و دوستان خود یادداشت کنید.

بیش از حد سپاسگزاری انجام ندهید

در حالی که بسیار مهم است که در مورد مزایای تمرین قدردانی عمیق احساس هیجان کنیم، ما نمی خواهیم تصویر بزرگتر را از دست بدهیم. در غیر این صورت، این ممکن است بر پیشرفت رو به جلو تأثیر منفی بگذارد. این دقیقا به چه معنی است؟ برای مثال، اگر خواب خوب چیزی است که به خصوص بابت آن سپاسگزار هستید، با صرف ساعت‌های بی‌شماری برای یادداشت قدردانی‌تان، به خودتان آسیب می‌رسانید. اساساً، سعی کنید از چیزهایی که مانع توانایی برای تمرین قدردانی شما می شود، اجتناب کنید.

نکته

در تمرین قدردانی، موارد مثبت را در چشم انداز نگه دارید. برای به حداکثر رسانی مزایای تمرین قدردانی، تضاد ذهنی را نیز تمرین کنید، که شامل خوش بینی در مواجهه با عادات جدید است. این شامل توجه به مزایایی است که با آن‌ها همراه است و در عین حال آگاهانه از سختی حفظ آن‌ها آگاه باشید. به عنوان مثال، اگر سیگار را ترک کردید، فایده این کار سلامتی است که بدون شک قدردان آن خواهید بود.

تمرین قدردانی را سرگرم کننده کنید

بر اساس مطالعه ای که توسط دانشگاه روچستر انجام شد، انگیزه ذاتی نقش مهمی در استقلال انسان ایفا می کند. بنابراین، اگر تجربه خاصی با شما طنین انداز نشد، بد نیست چیزهای جدید را امتحان کنید. این شامل یادداشت نویسی نیز می شود. اساساً، تمرین قدردانی نباید مانند یک کار طاقت فرسا باشد، بلکه باید فرصتی برای تأمل و تشکر باشد. برای کمک به توضیح بیشتر این نکته، هر زمان که لحظه قدردانی قابل توجهی را تجربه می کنید، آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید و آن را در یک شیشه قرار دهید. نیازی به گفتن نیست، بسیاری از مردم با این مفهوم سرگرم کننده تمرین قدردانی آشنا می شوند.

روابط اجتماعی را در آغوش بگیرید

به یاد داشته باشید، رابطه ما با دوستان و خانواده نیز می تواند نقشی اساسی در شادی و احساس ما داشته باشد. منطقی است که ما باید به دیگران فکر کنیم در حالی که مسیر خود را به سمت قدردانی عمیق تر تعیین می کنیم. تحقیقاتی توسط رابرت امونز، کارشناس موضوعات مرتبط با تمرین قدردانی و پروفسور روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، انجام شد. آن ها می گویند ابراز قدردانی از کسانی که از داشتن آن‌ها در زندگی خود سپاسگزاریم، جایگزین احساسات قدردانی ناشی از شرایط می شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا