عوامل اجتماعی که به سلامت روان کودکان صدمه می زند

سلامت روان کودکان امروزی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کودکان حساسیت های بسیاری دارند. این نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که عوامل اجتماعی که به سلامت روان کودکان صدمه می زند چگونه است.

رفتار در خانواده و سلامت روان کودکان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا عوامل اجتماعی که به سلامت روان کودکان صدمه می زند

نظرات پزشکی در مورد سلامت روان کودکان

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و سلامت روان کودکان

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است.  برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.  سارا ادواردز، استادیار و مدیر پزشکی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان دانشگاه مریلند می‌گوید: نوجوانان به‌ویژه با اختلال در روال‌های روزمره و عدم تعامل اجتماعی با همسالان دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نظریات درباره سلامت روان کودکان

«نوجوانان وظیفه رشدی دارند که از والدین خود جدا شوند و مستقل تر شوند. آن ها قرار است در حال ایجاد روابط خارج از خانواده خود باشند و بیماری همه گیری در این امر دخالت کرده است. یکی دیگر از عوامل بدتر شدن سلامت روان کودکان، استرسی است که والدین و مراقبان آن ها در طول این بیماری همه گیری تجربه کرده اند. ایلان شاپیرو، MD، FAAP، مدیر پزشکی آموزش بهداشت و سلامت در خدمات بهداشتی AltaMed خاطرنشان می کند که تماشای “مرگ افراد به علت وجود بیماری COVID-19 آسیب های زیادی به کودکان می رساند” یا ضربه عاطفی بزرگی برای یک جوان است. او توضیح می‌دهد: «مشاهده این‌که چقدر نگران مسائل مالی هستند، از بین رفتن آن ها و تجربه گرسنگی به دلیل از دست دادن شغل، ویرانگر است.

مرگ والدین و مراقبان چه تاثیری بر سلامت روان کودکان دارد؟

افزایش نرخ کودکانی که با یتیمی مواجه می شوند، بحران سلامت روان جوانان را بیشتر می کند. بیش از 140000 کودک بین 1 آوریل 2020 تا 30 ژوئن 2021 مرگ والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ را تجربه کردند. چنین فقدان قابل توجهی می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت روان و رفاه کلی کودک داشته باشد، چه در عواقب فوری و چه پس از آن. دکتر ادواردز خاطرنشان می کند که شرایط مربوط به مرگ بسیاری از والدین و مراقبان در اثر کووید-19 – از جمله فوت ناگهانی و ناتوانی خانواده در صحبت یا ملاقات با آن ها در بیمارستان – می تواند کودکان را در معرض خطر غم و اندوه آسیب زا در دوران کودکی قرار دهد.

عوامل اجتماعی که به سلامت روان کودکان صدمه می زند

محققان دانشگاه جانز هاپکینز چند عامل اجتماعی را کشف کردند که بر سلامت روان کودکان تأثیر می گذارد. مطالعه جامع چند ساله آن‌ها نشان داد که کودکانی که در معرض ناملایمات قرار می گیرند، خطر ابتلا به مشکلات شناختی، عاطفی یا رفتاری را افزایش می دهند. با این حال، داشتن حمایت قوی خانواده و انعطاف پذیری می تواند با اثرات منفی ناملایمات دوران کودکی مقابله کند. این مطالعه ناملایمات را به دو گروه رابطه ای و اجتماعی طبقه بندی کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که خطرات رابطه ای سلامت روان کودکان را بیشتر از خطرات اجتماعی کاهش می دهد. به عنوان مثال، کودکانی که در خانه در معرض سوءمصرف مواد قرار می‌گیرند، مشکلات رفتاری، ذهنی و عاطفی بیشتری نسبت به کودکانی که با تهدیدات اجتماعی مانند نابرابری اقتصادی مواجه هستند، نشان می‌دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این تجزیه و تحلیل بر اساس پاسخ‌های نظرسنجی داده‌های 2016-2019، شامل نزدیک به 132000 کودک 3 تا 17 ساله است. این تجزیه و تحلیل رابطه پیچیده بین سلامت روان کودکان  و خطرات سلامت اجتماعی و رابطه‌ای را بررسی می‌کند. یافته ها به صورت آنلاین در شماره ژانویه 2022 کلینیک های روانپزشکی کودکان و نوجوانان کشور های اروپایی منتشر شد.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که 21.8٪ از کودکان در گروه سنی مورد بررسی یک یا چند مشکل ذهنی، عاطفی یا رفتاری را تجربه می کنند. فراوانی مشکلات سلامت روان در بین کودکان بین 15 تا 60 درصد متغیر بود. با افزایش قرار گیری در معرض خطرات اجتماعی و رابطه ای، کودکان معمولاً سلامت روانی بدتری را نشان می دهند.

درمان کودکان به روش نادرست

«فرض کنید کودکانی دارای مشکلات روانی، عاطفی و رفتاری هستند. حال بیایید آن ها را بدون پرداختن به خطرات سلامت اجتماعی و رابطه‌ای به صورت فردی و جمعی، یا حتی ارزیابی آن‌ها، درمان کنیم. طبیعتاً برخی از بزرگترین عواملی را که باعث رنج روحی و روانی می‌شوند، از دست می‌دهیم.

عوامل اجتماعی برای سلامت روان کودکان

روانشناسان کودک چند عامل اجتماعی را که باعث کاهش سلامت روان در کودکان می شود توضیح می دهند. تحقیقات نشان می دهد که عوامل اجتماعی و خطرات رابطه ای می تواند باعث ایجاد مشکلات رفتاری، ذهنی و عاطفی در کودکان شود. با این حال، بیشتر مطالعات قبلی تنها خطرات سلامت فردی را بررسی کردند. این مطالعه به بررسی اثرات فردی و ترکیبی مشکلات اجتماعی و ارتباطی بر روی سلامت روان کودکان می پردازد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

برای این مطالعه، بتل و تیمش داده‌هایی را از نظرسنجی ملی سلامت کودکان جمع‌آوری کردند. این نظرسنجی سالانه توسط دفتر سلامت روان مادران و کودک اداره منابع و خدمات بهداشتی و اداره سرشماری کشور های اروپایی رهبری می شود. والدین و مراقبانی که این نظرسنجی را تکمیل می کنند، اطلاعاتی را در مورد جنبه های مختلف و پیچیده زندگی کودکان ارائه می دهند. موضوعات این نظرسنجی عبارتند از:

  • سلامت جسمی و روانی کودک؛
  • دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت؛
  • زندگی خانوادگی کودک؛
  • تجارب مدرسه و اجتماعی و محیط محله

نتایج مطالعات چگونه بود؟

نتایج نشان داد که بیش از 66 درصد از کودکان مبتلا به مشکلات سلامت روان حداقل یکی از چند عامل ارتباطی یا اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه را تجربه کردند. تنها حدود 50 درصد از کودکان بدون مشکلات سلامت روان در معرض تجربیات نامطلوب دوران کودکی قرار گرفتند.

دانشمندان چه عوامل اجتماعی را مطالعه کردند؟

چند عامل رابطه‌ای و اجتماعی مورد بررسی در زمینه سلامت روان کودکان شامل موارد زیر بود:

  • سختی اقتصادی
  • ناامنی غذایی
  • محله ناامن
  • تبعیض نژادی
  • چندین تجربه نامطلوب دوران کودکی (ACEs)، مانند سوء مصرف مواد یا خشونت خانگی
  • سلامت روان ضعیف در شخص مراقب
  • عدم تاب آوری در مراقبین
  • درگیری مکرر با فرزندشان

در مقایسه با عوامل اجتماعی، خطرات سلامت رابطه ای بیشتر در کودکان مبتلا به مشکلات سلامت روان رخ می دهد. آن‌ها همچنین ارتباط قوی تری با سلامت روان فرزندان ضعیف داشتند. تقریباً یک سوم فرزندان مبتلا به اختلالات روانی خطرات سلامت اجتماعی و رابطه‌ای را تجربه کردند.

عوامل اجتماعی که سلامت روان کودکان را تقویت می کند

در حالی که نتایج تلخی وجود دارد، این مطالعه فرصت هایی را نیز برای تقویت سلامت روان فرزندان یافت. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که ایجاد تاب‌آوری و درگیری در مدرسه می‌تواند تأثیرات منفی عوامل اجتماعی نامطلوب را کاهش دهد. توانایی خودتنظیمی در زمان های چالش برانگیز باعث تشویق کودکان به اعتماد به نفس و انعطاف پذیری بیشتر می شود.

تیم تحقیقاتی دریافتند که یک کودک زمانی که فاقد مهارت های خودتنظیمی است، 77 درصد کمتر در مدرسه شرکت می کند. با این حال، عوامل متعددی به افزایش مشارکت آن‌ها در مدرسه کمک کرد. فرزندان مبتلا به مشکلات سلامت روان فرزندان تقریباً شش برابر بیشتر زمانی که با والدین خود پیوند قوی داشتند، خودتنظیمی نشان دادند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا