پیوند بین انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی

انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی دارای یک سری ارتباطات هستند. همانطور که می دانید بیشتر مسائل مربوط به چاقی به مشکلات روانی برمی گردد. خانواده ها می توانند در زمینه های مختلف به فرزند خود کمک کنند. یکی از این ها مشکلات اضافه وزن  و چاقی است. حساسیت های دوران کودکی اما نباید به اندازه ای باشد که آزادی کودک از بین برود.

متاسفانه در کشور ما دوران کودکی کمتر مورد بررسی خانواده ها قرار می گیرد. از این رو تربیت فرزندان ممکن است دچار مشکلاتی شود. سن رشد در افراد حساسیت های خاص خود را دارد. شما نمی توانید کودک خود را از ابتدا رو یک مسیر رشد دهید. طبیعتاً او راه خودش را انتخاب خواهد کرد و شما باید راهنمای او باشید. تحمیل کردن چیزی به کودک بسیار مضر است. در ادامه می خواهیم ببینیم که پیوند بین انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی چگونه است؟

قوانین در روابط چگونه بر انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی

قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با پیوند بین انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی صحبت کنیم.

درک مشکلات انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی دوران کودکی

به عنوان پدر و مادر، زیبایی های فرزند شما هنگام چاقی نباید به گونه ای باشد که باعث آسیب به آن ها شود. با این حال، برای برخی از کودکان، این مشکلات اضافه وزن کودک ممکن است به یک نگرانی برای سلامتی تبدیل شود. امروزه از هر چهار کودک و نوجوان در کشورهای توسعه یافته تقریباً یک نفر دارای اضافه وزن یا چاق است. این اضافه وزن کودکان را در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی از جمله دیابت، بیماری قلبی و آسم قرار می دهد. چاقی دوران کودکی عوارض عاطفی نیز دارد.

کودکان دارای اضافه وزن اغلب در هماهنگی با بچه های دیگر و شرکت در ورزش و فعالیت ها مشکل دارند. بچه‌های دیگر ممکن است آن ها را مسخره کنند و کنار بگذارند که منجر به اعتماد به نفس پایین، تصویر منفی بدن و حتی افسردگی شود.

مبارزه فرزندتان با مشکلات انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی

اگر شاهد مبارزه فرزندتان با مشکلات اضافه وزن هستید، به راحتی احساس ناتوانی می کنید. اما کارهای زیادی می توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید. تشخیص مشکلات وزن و چاقی در اسرع وقت می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی پزشکی را در کودک شما با افزایش سن کاهش دهد.  با درگیر کردن تمام خانواده، می‌توانید چرخه مشکلات اضافه وزن و چاقی را بشکنید. این باعث می شود تا سلامت جسمی و روانی فرزندتان را تقویت کنید. همچنین به او کمک کنید تا رابطه‌ای سالم با مواد غذایی برقرار کند که تا آخر عمر باقی بماند. وزن فرزندتان هرچه که باشد، به او بگویید که دوستش دارید و تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که به او کمک کنید سالم و شاد باشد.

آیا فرزند شما مشکلات انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی دارد؟

کودکان در زمان‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، بنابراین تشخیص اضافه وزن کودک همیشه آسان نیست. شاخص توده بدنی (BMI) از اندازه گیری قد و وزن برای تخمین میزان چربی بدن کودک استفاده می کند. با این حال، در حالی که BMI معمولاً یک شاخص خوب است. این یک اندازه گیری کامل برای  چربی بدن نیست.  حتی می تواند در مواقعی که کودکان دوره های رشد سریع را تجربه می کنند گمراه کننده باشد.

اگر فرزند شما اندازه گیری BMI برای سن بالا را ثبت کند، ممکن است پزشک شما نیاز به ارزیابی ها و غربالگری های بیشتری داشته باشد. این کار باعث می شود تا تعیین کنید که آیا چربی اضافی مشکل ساز است یا خیر.

علل مشکلات انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی در کودکان

درک این که چگونه کودکان در وهله اول چاق می شوند گام مهمی برای شکستن این چرخه است. بیشتر موارد چاقی دوران کودکی ناشی از خوردن زیاد و کم ورزش کردن است. کودکان برای حمایت از رشد و تکامل سالم به غذای کافی نیاز دارند. اما وقتی کالری بیشتری نسبت به کالری مفید که در طول روز می سوزانند دریافت کنند، می تواند منجر به افزایش وزن شود.

علل انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خانواده های پرمشغله کمتر در خانه آشپزی می کنند و بیشتر بیرون غذا می خورند.
  • دسترسی آسان به فست فودهای ارزان و پرکالری و غذاهای ناسالم.
  • وعده های غذایی بزرگتر، هم در رستوران ها و هم در خانه.
  • کودکانی که مقادیر زیادی شکر را در نوشیدنی های شیرین در مجموعه ای از غذاها مصرف می کنند.
  • بچه ها زمان کمتری را صرف بازی فعالانه در خارج از منزل می کنند. همچنین زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی و نشستن پشت کامپیوتر می کنند.
  • بسیاری از مدارس برنامه های تربیت بدنی خود را حذف یا کاهش می دهند.

پیوند بین انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی

انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی یک نگرانی روزافزون در کشور های مختلف است. علاوه بر این که برای سلامت قلب شما خطرناک است، تحقیقات جدید نشان می دهد که چاقی بر توانایی مغز شما برای عملکرد تأثیر می گذارد. این چیزی است که محققان در مورد نابودی انعطاف پذیری مغز و چاقی می گویند.

مطالعات مختلف نتیجه می گیرد که افراد چاق انعطاف پذیری مغز کمتری دارند. این کاهش عملکرد مغز به این معنی است که آن‌ها کمتر احتمال دارد اطلاعات را حفظ کنند و ممکن است برای تسلط بر مفاهیم جدید بیشتر طول بکشد. اما همه این‌ها به چه معناست؟ بیایید نگاهی دقیق تر به چندین عامل موثر در چاقی بیندازیم. سپس، در مورد انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی بحث می کنیم و عادات جدید و سالم تر را برای تقویت سلامت مغز به اشتراک می گذاریم.

تعریف یک فرد “چاق”

تقریباً 42.5 درصد از مردم کشور ها چاق هستند، به این معنی که تصور می شود از هر سه بزرگسال، یک نفر آنقدر اضافه وزن دارد که چاق محسوب شود. چاقی بیش از 20 درصد بیشتر از وزن ایده آل شما تعریف می شود. وزن کامل شما قد، سن، هیکل و جنسیت شما را در نظر می گیرد. موسسه ملی بهداشت می گوید که این عدد به این معنی است که شاخص توده بدنی (BMI) شما بالای 30 است. شما می توانید BMI خود را با بدست آوردن وزن خود بر حسب کیلوگرم و تقسیم آن بر عدد مربع قد خود بر حسب متر اندازه گیری کنید. تعداد زیادی ماشین حساب آنلاین BMI برای بررسی آسان وزن شما وجود دارد. هر چه BMI شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای چاق شدن دارید.

چه چیزی باعث انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی  می شود؟

چاقی فقط یک مشکل برای یک کشور نیست، بلکه طبق برخی مطالعات، چاقی چیزی شبیه به یک بیماری همه گیر جهانی است که به سرعت در حال گسترش است و در بسیاری از کشورها به مسائل پزشکی، اقتصادی و اجتماعی کمک می کند. اگر چاق هستید، در معرض خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارید. پس چه چیزی باعث چاقی می شود؟

رژیم غذایی ضعیف

انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی به تدریج در طول زمان ایجاد می شود. خوردن یک رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل مهم چاقی است که شامل

  • خوردن غذاهای آماده یا فست فود: این غذاها سرشار از قند و چربی هستند.
  • پرخوری: وقتی بیرون غذا می خورید وعده های بیشتری می خورید. اگر قبل از غذا یک پیش غذا میل کنید، به شما کالری اضافه می کند. به علاوه، غذاهای رستورانی اغلب چربی بیشتری دارند.
  • خوردن مقادیر زیاد غذا در رستوران: اگر با دوستان، خانواده یا در یک رستوران هستید، پرخوری آسان است. اگر عادت به خوردن مقدار زیادی غذا داشته باشید، ممکن است از اینکه یک وعده غذایی معمولی چیست شگفت زده شوید.
  • مصرف زیاد الکل: الکل سرشار از کالری و قند است و باعث افزایش سریع وزن می شود.
  • مصرف نوشیدنی‌های شیرین: نوشیدنی‌های قندی می‌توانند وزن زیادی داشته باشند.
  • غذا خوردن برای راحتی: اگر غمگین یا افسرده هستید، ممکن است وسوسه شوید که پرخوری کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

جالب اینجاست که پرخوری در خانواده ها اتفاق می افتد. اگر والدینتان زیاده روی می کنند، ممکن است در دوران رشد عادات بد غذایی را یاد گرفته باشید. شکستن این چرخه ممکن است سخت باشد. اما اگر می‌دانید که والدینتان غذاهای ناسالمی مانند این می‌خوردند، می‌توانید عادات غذایی جدیدی را شروع کنید.

شیوه زندگی کم تحرک و انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی

فقدان ورزش باعث چاقی می شود. تمام روز نشستن در محل کار، تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری باعث افزایش وزن می شود. توصیه می شود که بزرگسالان 150 دقیقه فعالیت تا حدودی شدید داشته باشند، مانند راه رفتن سریع یا دوچرخه سواری در هفته. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید بیشتر ورزش کنید.

ژن ها

ژن های شما می توانند در ایجاد چاقی نقش داشته باشند. ممکن است کاهش وزن به دلیل ژن‌هایتان کمی چالش‌برانگیزتر باشد، اما بهانه‌ای نیست. چاقی بیشتر به دلیل سبک زندگی ناسالم و عادات بد غذایی است تا ژنتیک.

مشکلات پزشکی

گاهی اوقات مشکلات پزشکی به اضافه وزن کمک می کند. بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید و بیماری کوشینگ کاهش وزن و حفظ آن را چالش برانگیزتر می کند.

  • کم کاری تیروئید: تیروئید شما هورمون کافی تولید نمی کند که متابولیسم شما را کند می کند، بنابراین وزن اضافه می کنید.
  • بیماری کوشینگ: این بیماری نادر باعث می شود بدن شما استروئیدهای زیادی بسازد. استروئیدها اشتها و مایعات بدن را افزایش می دهند و باعث افزایش وزن می شوند.
  • داروها: مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای دیابت یا صرع نیز احتمالاً باعث افزایش وزن می شود. همچنین، داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث افزایش وزن شوند.

پلاستیسیته مغز چیست؟

نوروپلاستیسیته یا انعطاف پذیری مغز در نورون های مغز شما اتفاق می افتد. این‌ها سلول های عصبی هستند که به عنوان بلوک های ساختمانی سیستم عصبی مغز شما مسئول هستند. انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی شما یک امر مهم است، توانایی آن برای تغییر بسته به آن‌چه در حال وقوع است. انعطاف پذیری کمتر مغز و چاقی با افزایش سن شما را در معرض خطر قرار می دهد زیرا بیشتر در معرض خطر بیماری یا آسیب هستید. داشتن انعطاف پذیری خوب مغز به بهبودی اضافه وزن و چاقی شما کمک می کند. محققان دریافتند که در یک فرد مغز سالم می تواند خود را دوباره بازیابی کند. آسیب های امروزی مثل مشکلات روانی هم می تواند چاقی را ایجاد کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا