قاتلان اعتماد به نفس که همیشه باید از آن‌ها اجتناب کنید

قاتلان اعتماد به نفس همان مواردی هستند که باعث تضعیف این قابلیت در شما خواهند شد. همه ما به اعتماد به نفس و عزت نفس نیازمندیم. اعتماد به نفس با غرور کاذب تفاوت بسیاری دارد. این که یک فرد مداوم از خودش تعریف کند یا در هر زمینه ای اظهار نظر کند به معنای اعتماد به نفس نیست. اعتماد به نفس می تواند در زمینه های شغلی نیز موثر باشد. متاسفانه در خانواده های امروزی به علت برخی رفتار ها با کودکان عدم اعتماد به نفس را در آن ها می بینیم. ما باید سعی کنیم در زندگی کاری را که دوست داریم انجام دهیم. البته این باید به گونه ای باشد که بهتر است برای موفقیت در زندگی تلاش های داشته باشیم.

برقراری ارتباط در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است سخت باشد. اما اگر این روابط به خوبی ایجاد شود می تواند باعث خوشبختی در زندگی شود. در مقاله های قبل گفتیم که اعتماد به نفس چه تاثیری بر رفتار و موفقیت افراد دارد. ما گفتیم که ویژگی افراد با اعتماد به نفس بالا چگونه است. این که بخواهیم در زندگی هر کاری را انجام دهیم درست نیست. در واقع باید ریز و درشتی کارها را در نظر بگیریم. در ادامه می خواهیم ببینیم که قاتلان اعتماد به نفس که همیشه باید از آن‌ها اجتناب کنید، چگونه است.

زبان بدن و قاتلان اعتماد به نفس

زبان بدن اشاره به هر نوع سیگنالی غیرشفاهی دارد که ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر از آن ها استفاده می کنیم. بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با قاتلان اعتماد به نفس که همیشه باید از آن‌ها اجتناب کنید صحبت کنیم.

اعتماد به نفس و قاتلان اعتماد به نفس به چه چیزی اشاره دارد؟

اعتماد به نفس به باور شما به مهارت ها، ویژگی ها و توانایی های خود برای موفقیت اشاره دارد. داشتن اعتماد به نفس نه تنها برای سلامتی و رفاه شما مهم است، بلکه می‌تواند بر نحوه درک شما از سوی دیگران نیز تأثیر بگذارد. متأسفانه، همه به توانایی های خود اطمینان ندارند. برای مثال، ممکن است در موقعیت‌ها یا تنظیمات خاصی احساس ناامنی بیشتری کنید. در موارد دیگر، احساس اضطراب یا عزت نفس پایین ممکن است در توانایی شما برای عمل مطمئن اختلال ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از قاتلان اعتماد به نفس در هر موقعیتی انجام دهید، حتی زمانی که ممکن است آن را 100٪ احساس نکنید. و به قول قدیمی ها، گاهی اوقات باید آن را جعل کنید تا زمانی که آن را درست کنید. این مقاله برخی از کارهایی را که می‌توانید برای ایجاد روش های جلوگیری از قاتلان اعتماد به نفس انجام دهید، بررسی می کند.

قاتلان اعتماد به نفس که همیشه باید از آن‌ها اجتناب کنید

آیا خود را فردی با اعتماد به نفس می‌دانید یا از الگوهای تفکر منفی برای تعریف این که چه کسی هستید استفاده می‌کنید؟ این یک شیب لغزنده است که می تواند شما را به شک و تردید عمیق تری نسبت به خود، افسردگی و اضطراب برساند. خبر خوب این است که همانطور که می توانید برای عضله سازی ورزش کنید، می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

چگونه؟ با دوری از قاتلان اعتماد به نفس. این فرایند نیاز به تعهد و تغییر افکار و سبک زندگی شما دارد. لازم نیست چیزی کمتر از رضایت، شادی، قدردانی و اعتماد به نفس داشته باشید. طبیعتاً، برخی از افراد نسبت به دیگران از خود اطمینان بیشتری دارند. کارشناسان می گویند کودکان با حس خنثی از خود به دنیا می آیند. نحوه رشد آن‌ها، اجتماعی شدن و سایر عوامل می تواند اعتماد به نفس را ایجاد کند یا آن را از بین ببرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اولین مربی شما والدینتان بودند. هنگامی که آن‌ها از کلمات و جملات تاکیدی مثبت استفاده می کردند، به شما این امکان را می داد که به توانایی های شکوفا خود ایمان بیاورید. کلمات تشویقی مانند “شما می توانید این کار را انجام دهید” یا “اشکالی ندارد، شما در آینده این کار را بهتر انجام خواهید داد” کمک زیادی به ایجاد احترام در دوران کودکی می کند.

آزار عاطفی و قاتلان اعتماد به نفس

با این حال، آزار کلامی و عاطفی در سنین پایین می تواند الگوی پایین بودن ارزش خود در بزرگسالی باشد. به زودی ممکن است فکر کنید که بی لیاقت، ناخواسته و بی کیفیت هستید. این الگوهای فکری منفی را تشکیل می دهد که به عادت هایی تبدیل می شود که می تواند از نظر ذهنی، جسمی و روحی آسیب زا باشد. مهم نیست که چند سال دارید یا چقدر عمیقاً در افکار و اعمال خود باخته تان ریشه دوانده اید، می توانید بر آن‌ها غلبه کنید. این نیاز به یک روش معکوس کامل از طرز فکر شما در مورد خود دارد. برعکس، قانون طلایی همچنین به این معنی است که شما باید به همان خوبی که با دیگران رفتار می کنید، با خودتان نیز رفتار کنید.

عادت هایی که قاتلان اعتماد به نفس هستند

آیا متوجه عادت هایی شده اید که ممکن است بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد؟ با کمی کار و احتمالاً درمان، می‌توانید این عادت‌ها را ترک کنید و آن‌ها را با عادت‌هایی که ارزش خود را پرورش می‌دهند، عوض کنید. زمان آن فرا رسیده است که بفهمی شما هم مثل بقیه خوب هستید. شناخت عادات ناسالم اولین قدم به سوی تفکر بهتر است. شما در راه ایجاد احترامی هستید که شایسته آن هستید. در این‌جا چند عادت آسیب به خود که می توانید آن‌ها را شناسایی و تغییر دهید آورده شده است.

ماندگاری در یک جو منفی

قرار گیری در یک فضای منفی دائمی مانند قرار گرفتن در اتاقی با اکسیژن کم است. ممکن است برای مدتی مشکلی نداشته باشد، اما به زودی در زندگی مشکل خواهید داشت. منفی گرایی بسیار مسری است و می تواند قوی ترین فرد را تحت تاثیر قرار دهد. آیا اطراف خود را با قاتلان اعتماد به نفس احاطه کرده اید که همیشه روحیه و اعتماد به نفس شما را پایین می آورند؟ در عوض، سعی کنید با کسانی که فضای مثبتی ایجاد می کنند که باعث می شود همه احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند، بگردید. در حالی که همیشه مجبور خواهید بود با افراد سمی سر و کار داشته باشید، اما همچنان می توانید انتخاب کنید که آن‌ها را وارد حلقه درونی خود نکنید.

برای جلوگیری از قاتلان اعتماد به نفس شخص زندگی خودش را بر مبنای حرف دیگران نمی سازد

این فقط انسانی است که در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستید و تعجب می کنید که چگونه به نظر می رسد دیگران از هر نظر برکت دارند. ترحم به خود و حسادت کوچک می تواند الگوهای فکری منفی ایجاد کند که می تواند اعتماد به نفس شما را سرکوب کند. ممکن است شروع کنید به این فکر کنید که به اندازه کافی خوب نیستید یا همیشه گرفتار بدشانسی خواهید شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی ثروتمندترین افراد روی زمین قاتلان اعتماد به نفس دارند که بر ذهن آن‌ها سنگینی می کند. وقتی متوجه شدید که مادی‌گرایی برای شما شادی نمی‌آورد، می‌توانید نعمت‌هایی را که دارید ببینید و شکرگزار آن‌ها باشید.

موقعیت های شامل تفکر بیش از حد

اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری ایجاد کنید، باید از تفکر بیش از حد به همه چیز دست بردارید. این بدان معنا نیست که شما نباید تحقیق کنید و به تصمیم گیری های حیاتی در زندگی خود فکر نکنید. وقتی به توانایی‌ها و مهارت‌های تصمیم‌گیری خود اطمینان ندارید، دائماً به چیزها فکر می‌کنید.

تفکر بیش از حد در مورد تصمیمات و موقعیت ها می تواند شما را تحت فشار قرار دهد. مطالعات متعدد هشدار می دهند که استرس می تواند منجر به مشکلات روانی، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی، سرطان و حتی مرگ زودرس شود. یاد بگیرید که به غریزه خود اعتماد کنید و بدانید که می توانید عاقلانه تصمیم بگیرید و برخی موقعیت ها خارج از کنترل شما هستند.

استفاده از زبان بدن اشتباه

آیا می دانستید که زبان بدن شما بلندتر از صدای شما صحبت می کند؟ دفعه بعد که در اطراف چندین نفر هستید، وضعیت بدن و زبان بدن هر فرد را یادداشت کنید. وقتی کسانی را می بینید که اصطلاحا همیشه خمیده اند، ممکن است تصور کنید که بیمار هستند یا اعتماد به نفس ندارند. آیا حالتی صاف با زبان بدن باز و دوستانه دارید که می گوید اعتماد به نفس دارید؟ زبان بدن مثبت و وضعیت بدنی خوب نه تنها باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید، بلکه تأثیر مثبتی بر جلوگیری از قاتلان اعتماد به نفس نیز دارد.

زندگی در گذشته و قاتلان اعتماد به نفس

همه ما افراد کمی را می شناسیم که ذهنیت خود را در گذشته حفظ کرده اند. این یعنی زندگی آن ها در گذشته باقی می ماند و به آینده فکر نمی کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا