چند راه برای جهان بینی کودک

جهان بینی کودک یک فرآیندی است که از لحاظ روانشناسی مربوط به کودکان است اما بزرگسالان هم توانایی یادگیری آن را دارند. همان طور که می دانید خلاقیت در کودکان بیشتر است. قابلیتی که در ذهن انسان وجود دارد بسیار زیاد است و با هیچ چیز دیگر در دنیا قابل مقایسه نیست. ذهن انسان حتی به گونه ای است که همزمان می تواند دو شخصیت مختلف را ایجاد کند. برای مثال ذهن انسان می تواند یک شخصیت قدرتمند و زورگو را ایجاد کند.

یا این که می تواند یک فرد دانشمند و خلاق را ایجاد کند. هرچند که نحوه استفاده از ذهن در هر فردی به خود او بستگی دارد. این که کدام ذهن خلاق است و چه ویژگی هایی دارد توسط روان شناسان بار ها مورد آزمایش قرار گرفته است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای جهان بینی کودک چگونه است. برای این که به سلامتی برسیم باید  نکات مختلفی را رعایت کنیم. برای مثال افراد باید در طول روز مقداری پیاده روی انجام دهند تا به یک سلامتی ایده آل برسند.

ارتباط بین ذهن قوی و جهان بینی کودک

برخی از افراد هم باید ارتباط شادی شخصی و ذهنی قوی داشته باشند. ارتباط شادی شخصی و ذهنی به صورت های مختلفی ایجاد می شود. در کل شادی باعث می شود افراد روحیه قوی ای داشته باشند. این روحیه قوی می تواند قدرت ذهنیت افراد را بهبود بخشد. نکته ای که باید بدانید این است که شخصیت افراد می تواند همواره تغییر کند.  در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای جهان بینی کودک،  صحبت کنیم.

داشتن یک ذهن خلاق و روش جهان بینی کودک به ما  چه امکانی می دهد

داشتن یک ذهن خلاق به ما امکان می دهد کارهای جدید و هیجان انگیز انجام دهیم و خود را به گونه ای درگیر کنیم که ما را یک قدم به رسیدن به پتانسیل کامل خود نزدیک کند. آیا برخی از افراد خلاق به دنیا می آیند یا این مهارت است که شما می توانید مانند یک ماهیچه رشد کنید؟. در سال 1996، کتاب “خلاقیت: کار و زندگی 91 فرد برجسته”، روانشناس میهالی چیکسنتمیهالی، پیشنهاد کرد: “از بین همه فعالیت های بشری، خلاقیت بیشتر از همه به موفقیتی که همه ما امیدواریم در زندگی خود داشته باشیم نزدیک می شود.” 1 Csikszentmihalyi پیشنهاد می کند که افراد خلاق دارای 10 ویژگی متضاد هستند که به طور پیچیده با یکدیگر تعامل دارند و بر خلاقیت کلی فرد تأثیر می گذارد.

گنجاندن این شیوه های خلاقانه در زندگی روزمره شما ممکن است به شما در افزایش پتانسیل خلاقیت کمک کند.

ذهن خلاق پر انرژی و جهان بینی کودک

افراد خلاق تمایل به داشتن انرژی زیادی از نظر جسمی و روحی دارند. آن ها می توانند ساعت ها روی یک کار واحد که توجه آن ها را جلب می کند، صرف کنند، اما به نظر می رسد که در تمام مدت مشتاق هستند. داشتن ذهن خلاق به این معنی نیست که همیشه در یک کار خلاقانه یا هنری متمرکز باشید. افراد خلاق و هنرمند خیال پرداز، کنجکاو هستند و زمان زیادی را در استراحت می گذرانند و بی سر و صدا در مورد موضوعات مورد علاقه خود فکر می کنند و به ذهن آن ها اجازه می دهد تا سرگردان شوند.

ذهن باهوش و جهان بینی کودک در یک فرد خلاق

افراد خلاق تمایل دارند باهوش باشند، اما تحقیقات نشان داده است که داشتن ضریب هوشی بسیار بالا لزوماً با سطوح بالاتری از دستاوردهای خلاقانه در ارتباط نیست – ویژگی های شخصیتی نیز مهم هستند. در مطالعه طولی لوئیس ترمن بر روی کودکان با استعداد، نشان داده شد که کودکان با بهره هوشی بالا در زندگی بهتر عمل می کنند، اما آن هایی که از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردارند لزوما نبوغ خلاق نیستند. تعداد بسیار کمی از افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند سطوح بالایی از دستاوردهای هنری را در مراحل بعدی زندگی نشان دادند.

مطالعاتی در ارتباط با جهان بینی کودک

Csikszentmihalyi خاطرنشان می کند که مطالعات نشان می دهد به نظر می رسد در 120.1 نقطه قطع وجود داشته باشد داشتن هوش بالاتر از متوسط ​​ممکن است به خلاقیت کمک کند، اما داشتن ضریب هوشی بالای 120 لزوماً منجر به خلاقیت بیشتر نمی شود. ایجاد تعادل بین خلاقیت و دانش عملی به این معنی است که بدانید کدام ایده را دنبال کنید و کدام را دوباره کار کنید یا رها کنید. این مجموعه مهارت جنبه مهمی از یک فرد خلاق است.

جهان بینی کودک و منضبط بودن در افراد با ذهن خلاق

یک فرد هنرمند یا خلاق ممکن است بی دغدغه به نظر برسد ، اما در مورد دنبال کردن اشتیاق خود نیز می تواند فوق العاده سخت کوش و با انگیزه باشد.

جهان بینی کودک در برابر فرد واقع گرا و تخیلی

افراد خلاق دوست دارند رویاپردازی کنند و امکانات و شگفتی های جهان را تصور کنند. آن ها می توانند خود را در تخیل و تخیل غوطه ور کنند، اما به اندازه کافی زمین گیر هستند تا رویاهای روزانه خود را به واقعیت تبدیل کنند.

چند راه برای جهان بینی کودک

به عنوان یک کودک، جهان مانند یک مکان جادویی پر از شگفتی به نظر می رسد. وقتی بالغ می شوید، به نظر می رسد هیبتی که در کودکی تجربه کردید دیگر وجود ندارد. اگر می خواهید احساسات باورنکردنی دوران کودکی برگردند، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کند دنیا را متفاوت ببینید. فرآیندجهان بینی کودک برای شما احساسی است که وقتی چیزی شگفت انگیز یا به ظاهر جادویی رخ می دهد تجربه می کنید. نگاه مثبت به جهان و پذیرش هر لحظه با شادی می تواند به زنده نگه داشتن آن در طول زندگی کمک کند. لازم نیست کودک باشید تا این حس را تجربه کنید، اگرچه با پیر شدن این حس محو می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به سختی می توان هیبت را در قالب کلمات بیان کرد، اما وقتی جهان بینی کودک را تجربه می کنید، این فرآیند را احساس می کنید. وقتی احساس می کنید که بخشی از چیزی بسیار بزرگتر از خودتان هستید، یک احساس عمیق درونی در شما ایجاد می شود. شما احساس می کنید که به دنیای اطراف خود متصل هستید و حس شگفتی را در خود ایجاد می کنید. جهان بینی کودک بعد از مدتی محو می شود زیرا شما از نگاه به عجایب جهان با ذهنیت تازه خودداری می کنید. شما در حال حاضر ایده ها و انتظاراتی دارید و ممکن است مانند گذشته اوقات خوشی را قبول نکنید. اگر بتوانید طرز فکر خود را تغییر دهید، مطمئناً به کودک درون خود ضربه خواهید زد.

فواید فرآیند جهان بینی کودک

فرآیند جهان بینی کودک نه تنها برای کسب شادی به زندگی شما مفید است، بلکه این یک جنبه مهم از آینده است. برخی از مزایای دیگر شامل کمک به کنجکاوی، مشارکت، فروتنی، خلاقیت و از خودگذشتگی بیشتر است. حسی از رمز و راز و شگفتی را تجربه خواهید کرد در حالی که به آینده امیدوار هستید. شما کمتر در مورد خود و دیگران قضاوت خواهید کرد و به این اندازه خودخواه نخواهید بود. همچنین اثرات آرام بخش دارد و احساس رضایت بیشتری از زندگی را افزایش می دهد. به علاوه، این حس شگفت انگیز التهاب را کاهش می دهد، خطر ابتلا به بیماری قلبی، اختلالات خود ایمنی و انحطاط شناختی را کاهش می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی دیگر از مزایای دیدن دنیا از دید یک کودک این است که لازم نیست راه دور بروید. ممکن است فکر کنید که باید دور سفر کنید و شگفتی های طبیعی جهان را ببینید، اما این کاملاً درست نیست. مطمئناً، این چیزها می توانند این احساس را به ارمغان بیاورند

چگونه جهان بینی کودک را در آینده ببینیم

سعی کنید برخی از این رفتارها را به روال خود اضافه کنید تا دوباره دنیا را به وضوح ببینید.

زمانی را در طبیعت بگذرانید

پیاده روی آرام در طبیعت می تواند همه چیز را در زندگی شما تغییر دهد. حتی پانزده دقیقه پیاده روی و تماشای محیط اطراف می تواند لذتی را که در دوران کودکی به یاد دارید را به ارمغان بیاورد. منفی گرایی و پریشانی کمتری را تجربه خواهید کرد. هر کاری که از انجام دادن آن در بیرون لذت می برید، احساسات مثبت و شادی را به همراه خواهد داشت.  یک راه آسان اما سودمند برای جهان بینی کودک و لذت از طبیعت این است که به آسمان نگاه کنید زیرا هر کجا هستید می توانید آن را ببینید.

گوشی موبایل خود را کنار بگذارید

برخی از جنبه‌های فناوری می‌توانند الهام‌بخش ترس باشند، اما بیشتر این‌طور نیستند. اگر به دنبال هنرمندان، نوازندگان و مکان‌های جدید هستید، می‌توانید به یک حس شگفت‌انگیز دست پیدا کنید. با این حال، اکثر مردم از تلفن خود برای چیزهای دیگری استفاده می کنند. اگر از تلفن خود برای پیمایش بی‌هدف در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، مانع از توانایی شما برای فرآیند جهان بینی کودک  خصوصا به شکلی که یک کودک می‌بیند، می‌شود. شما چیزهای بزرگ اطراف خود را از دست می دهید و ذهن خود را پر از منفی یا مقایسه می کنید. وقتی گوشی خود را کنار می گذارید، این فرصت را دارید که زیبایی های اطراف خود را ببینید. چیزهایی را که قبلاً ندیدید متوجه خواهید شد و متوجه خواهید شد که زندگی چیزهای بسیار بیشتری دارد.

برای استفاده از روش جهان بینی کودک از تجربیات جامعه لذت ببرید

شرکت در رویدادها یا سنت های اجتماعی به شما کمک می کند تا احساس کنید بخشی از چیزی بزرگتر از خودتان هستید. رویدادهایی را در منطقه خود بیابید که از آن‌ها لذت خواهید برد و آن را به نقطه ای تبدیل کنید، حتی اگر به تنهایی بروید. می‌توانید با افراد جدیدی آشنا شوید که همان کارهایی را که شما انجام می‌دهید دوست دارند و این احساس ترس را عمیق‌تر می‌کند.

زمان بدون ساختار را در زندگی خود بگذارید

یکی از دلایلی که کودکان احساس ترس می کنند این است که آن‌ها کندتر از بزرگسالان زندگی را طی می کنند. آن‌ها برای بازی، استراحت و گذراندن وقت با خانواده وقت می گذارند. اگر زمان بدون ساختار در زندگی خود بگذارید، دید بازتری از جهان اطراف خود را تجربه خواهید کرد. با زمان بدون ساختار، می توانید کارها را آهسته پیش ببرید و سرگردان شوید. این امکان راز، تعامل و تجسم را فراهم می کند. پر کردن هر ساعت از فعالیت ها و تعهدات به شما اجازه نمی دهد که در این راه کاوش کنید و حس شگفتی را از بین ببرید.

برای استفاده از روش جهان بینی کودک به دنبال الگوها و سیستم هایی باشید که شما را شگفت زده کند

به نظر می رسد که بچه ها همیشه الگوهایی را پیدا می کنند، حتی زمانی که بیشتر بزرگسالان متوجه آن نمی شوند. اگر می خواهید شگفتی های یک کودک را تجربه کنید، بهتر است به دنبال سیستم های اطراف خود بگردید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا