چند نشانه ذهن خلاق

 

ذهن انسان یکی از مهم ترین بخش های بدن است. قابلیتی که در ذهن انسان وجود دارد بسیار زیاد است و با هیچ چیز دیگر در دنیا قابل مقایسه نیست. ذهن انسان حتی به گونه ای است که همزمان می تواند دو شخصیت مختلف را ایجاد کند. برای مثال ذهن انسان می تواند یک شخصیت قدرتمند و زورگو را ایجاد کند. یا این که می تواند یک فرد دانشمند و خلاق را ایجاد کند. هرچند که نحوه استفاده از ذهن در هر فردی به خود او بستگی دارد. این که کدام ذهن خلاقیت دارد و خلاقیت چه ویژگی هایی دارد توسط روان شناسان بار ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه ذهن خلاق چگونه است. برای این که به سلامتی برسیم باید  نکات مختلفی را رعایت کنیم. برای مثال افراد باید در طول روز مقداری پیاده روی انجام دهند تا به یک سلامتی ایده آل برسند. برخی از افراد هم باید ارتباط شادی شخصی و ذهنی قوی داشته باشند. ارتباط شادی شخصی و ذهنی به صورت های مختلفی ایجاد می شود. در کل شادی باعث می شود افراد روحیه قوی ای داشته باشند. این روحیه قوی می تواند قدرت ذهنیت افراد را بهبود بخشد. نکته ای که باید بدانید این است که شخصیت افراد می تواند همواره تغییر کند.  در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه ذهن خلاق صحبت کنیم.

داشتن یک ذهن خلاق به ما  چه امکانی می دهد

چند نشانه ذهن خلاق

داشتن یک ذهن خلاق به ما امکان می دهد کارهای جدید و هیجان انگیز انجام دهیم و خود را به گونه ای درگیر کنیم که ما را یک قدم به رسیدن به پتانسیل کامل خود نزدیک کند. آیا برخی از افراد خلاق به دنیا می آیند یا این مهارت است که شما می توانید توسط آن مانند یک ماهیچه رشد کنید؟ در سال 1996، کتاب “خلاقیت: کار و زندگی 91 فرد برجسته”، روانشناس میهالی چیکسنتمیهالی، پیشنهاد کرد: “از بین همه فعالیت های بشری، خلاقیت بیشتر از همه به موفقیتی که همه ما امیدواریم در زندگی خود داشته باشیم نزدیک می شود.” 1 Csikszentmihalyi پیشنهاد می کند که افراد خلاق دارای 10 ویژگی متضاد هستند که به طور پیچیده با یکدیگر تعامل دارند و بر خلاقیت کلی فرد تأثیر می گذارد.

گنجاندن این شیوه های خلاقانه در زندگی روزمره شما ممکن است به شما در افزایش پتانسیل خلاقیت کمک کند.

 ذهن خلاق پر انرژی و متمرکز

افراد خلاق تمایل به داشتن انرژی زیادی از نظر جسمی و روحی دارند. آن ها می توانند ساعت ها روی یک کار واحد که توجه آن ها را جلب می کند، صرف کنند، اما به نظر می رسد که در تمام مدت مشتاق هستند. داشتن ذهن خلاق به این معنی نیست که همیشه در یک کار خلاقانه یا هنری متمرکز باشید. افراد خلاق و هنرمند خیال پرداز، کنجکاو هستند و زمان زیادی را در استراحت می گذرانند و بی سر و صدا در مورد موضوعات مورد علاقه خود فکر می کنند و به ذهن آن ها اجازه می دهد تا سرگردان شوند.

ذهن باهوش و ساده لوح در یک فرد خلاق

افراد خلاق تمایل دارند باهوش باشند، اما تحقیقات نشان داده است که داشتن ضریب هوشی بسیار بالا لزوماً با سطوح بالاتری از دستاوردهای خلاقانه در ارتباط نیست – ویژگی های شخصیتی نیز مهم هستند. در مطالعه طولی لوئیس ترمن بر روی کودکان با استعداد، نشان داده شد که کودکان با بهره هوشی بالا در زندگی بهتر عمل می کنند، اما آن هایی که از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردارند لزوما نبوغ خلاق نیستند. تعداد بسیار کمی از افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند سطوح بالایی از دستاوردهای هنری را در مراحل بعدی زندگی نشان دادند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

Csikszentmihalyi خاطرنشان می کند که مطالعات نشان می دهد به نظر می رسد در 120.1 نقطه قطع وجود داشته باشد داشتن هوش بالاتر از متوسط ​​ممکن است به خلاقیت کمک کند، اما داشتن ضریب هوشی بالای 120 لزوماً منجر به خلاقیت بیشتر نمی شود. ایجاد تعادل بین خلاقیت و دانش عملی به این معنی است که بدانید کدام ایده را دنبال کنید و کدام را دوباره کار کنید یا رها کنید. این مجموعه مهارت جنبه مهمی از یک فرد خلاق است.

Csikszentmihalyi همچنین معتقد است که افراد خلاق باید بتوانند به مسائل به شیوه های تازه و حتی ساده لوحانه نگاه کنند تا بتوانند حس شگفتی و کنجکاوی خود را حفظ کنند.

یکی از چند نشانه ذهن خلاق: بازیگوشی و انضباط بودن 

چند نشانه ذهن خلاق

Csikszentmihalyi خاطرنشان می کند که برخورد بازیگوشانه یکی از ویژگی های بارز خلاقیت است، اما این سبکی و هیجان نیز با یک ویژگی متناقض آشکار می شود: پشتکار.

هنگام کار روی یک پروژ، افراد خلاق تمایل دارند عزم و اراده خود را نشان دهند

هنگام کار روی یک پروژ، افراد خلاق تمایل دارند عزم و اراده خود را نشان دهند. آن ها ممکن است ساعت ها روی چیزی کار کنند، اغلب تا دیر وقت شب بیدار می مانند تا از کار خود راضی باشند. در نظر بگیرید که اگر با یک هنرمند ملاقات می کنید چه فکر می کنید. زندگی آن ها ممکن است هیجان انگیز، عاشقانه و پر زرق و برق به نظر برسد. با این حال، هنرمند موفق بودن نیز کار زیادی است، که ممکن است بسیاری از افراد نتوانند آن را ببینند. یک فرد خلاق متوجه می شود که خلاقیت واقعی شامل ترکیب کار سرگرم کننده و سخت است. یک فرد هنرمند یا خلاق ممکن است بی دغدغه به نظر برسn، اما در مورد دنبال کردن اشتیاق خود نیز می تواند فوق العاده سخت کوش و با انگیزه باشد.

یکی دیگر از چند نشانه ذهن خلاق: واقع گرایی و تخیل

افراد خلاق دوست دارند رویاپردازی کنند و امکانات و شگفتی های جهان را تصور کنند. آن ها می توانند خود را در تخیل و تخیل غوطه ور کنند، اما به اندازه کافی زمین گیر هستند تا رویاهای روزانه خود را به واقعیت تبدیل کنند. آن ها اغلب به عنوان رویاپرداز توصیف می شوند، اما این بدان معنا نیست که آن ها سر خود را در ابرها زندگی می کنند. انواع خلاق، از دانشمندان گرفته تا هنرمندان و موسیقیدانان، می توانند راه حل های تخیلی برای مسائل دنیای واقعی ارائه دهند. در حالی که دیگران ممکن است ایده های خود را فقط خیال پردازی یا بی ربط بدانند، کسانی که دارای ذهن خلاق هستند راه های عملی برای تبدیل ایده های خود به واقعیت می یابند.

یکی دیگر از چند نشانه ذهن خلاق: برون گرایی و درون گرایی همزمان

در حالی که ما اغلب در دام دسته بندی افراد به عنوان برون گرا یا درون گرا قرار می گیریم، Csikszentmihalyi پیشنهاد می کند که خلاقیت مستلزم ترکیب هر دو نوع شخصیت است. او معتقد است که افراد خلاق هم برون گرا هستند و هم درون گرا. تحقیقات نشان داده است که افراد بیشتر برون گرا یا درون گرا هستند و این ویژگی ها به طور قابل ملاحظه ای پایدار هستند.

افراد خلاق تمایل دارند ویژگی های درونگرایی و برونگرایی را همزمان نشان دهند.

آن ها می توانند هم زشت باشند و هم ساکت، معاشرتی و ساکت. تعامل با دیگران می تواند ایده و الهام ایجاد کند و عقب نشینی به مکانی آرام به افراد خلاق اجازه می دهد تا به طور کامل این منابع خلاقیت را کشف کنند.

یکی دیگر از چند نشانه ذهن خلاق: مغرور و متواضع بودن همزمان 

چند نشانه ذهن خلاق

به شدت افراد خلاق تمایل دارند به دستاوردها و دستاوردهای خود افتخار کنند، در عین حال از موقعیت خود نیز آگاه هستند. آن ها ممکن است احترام فوق العاده ای برای دیگران که در زمینه خود کار می کنند و تأثیر آن نوآوری های قبلی بر کار آن ها داشته باشند. آن ها می بینند که کارهای آن ها اغلب در مقایسه با دیگران قابل توجه است، اما چیزی نیست که آن ها روی آن تمرکز کنند.

Csikszentmihalyi مشاهده می کند که افراد خلاق اغلب آنقدر بر ایده یا پروژه بعدی خود تمرکز می کنند که روی دستاوردهای گذشته خود تمرکز نمی کنند.

مردان و زنان و ویژگی های ذهن خلاق  در آن ها

Csikszentmihalyi معتقد است که افراد خلاق حداقل تا حدی در برابر کلیشه ها و نقشهای سفت و سخت جنسیتی که جامعه اغلب سعی می کند آن ها را اعمال کند. مقاومت می کنند. او پیشنهاد می کند که دختران و زنان خلاق بیشتر از سایر دختران و زنان مسلط هستند. در حالی که مردان و پسران خلاق نسبت به سایر مردان کمتر پرخاشگر و حساس تر هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد خلاق تمایل دارند هر دو جنبه مردانه و زنانه خود را در آغوش بگیرند. این بدان معناست که آن ها می توانند به طور همزمان حساس و پرورش دهنده (اغلب برچسب زنانه) و همچنین قاطع و غالب (اغلب برچسب زده می شوند مردانه) باشند.

محافظه کار و سرکش

افراد خلاق بنا به تعریف، متفکران “خارج از جعبه” هستند  و ما اغلب آن ها را افراد غیرمتطعم و حتی کمی سرکش می پنداریم. Csikszentmihalyi معتقد است که بدون داشتن هنجارها و سنت های فرهنگی درونی، نمی توان واقعاً خلاق بود.

 
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا