مهارت های گوش دادن قدرتمند

مهارت های گوش دادن قدرتمند احتمالاً یکی از با ارزش ترین مهارت های رهبری و تجاری است. همه ما می دانیم که گوش دادن جزء مهمی از کار ما است، اما همه زمان لازم را برای شنونده بهتر شدن را اختصاص نمی دهند. حتی وقتی برای شنونده بهتر شدن کار می کنیم، در عصر حواس پرتی های دائمی زندگی می کنیم. از لیست کارهای روز افزون که باید انجام شود تا اشتیاق شدید برای ارتباط با رسانه های اجتماعی و پیشرفت فناوری، عوامل بیشماری وجود دارد که گوش دادن عمیق را به چالش می کشد. در این مسیر می توانید به مشاوران مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده ارایه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روانشناسی می باشد.

مهارتهای گوش دادن 

هنگامی که به سن بلوغ رسیدیم، تنها توصیه ای که در مورد گوش دادن وجود داشت این بود که با چشمان خود تماس چشمی برقرار کنید و به آن تکیه کنید. فکر این بود که تکیه دادن به هنگام صحبت کردن، درک را تقویت می کند و این تصور را ایجاد می کند که شما عمیق گوش می کنید. با این حال، شنیدن آنچه که یک فرد در حال برقراری ارتباط است بسیار بیشتر از آنچه ما با بدن خود انجام می دهیم، شامل می شود. مطمئناً، زبان بدن ما بسیار مهم است، اما نشان دهنده یک قطعه است، نه کل آن. گوش دادن فعال به چند مرحله نیاز دارد:

با قصد فهمیدن گوش دهید.

مهارت های گوش دادن قدرتمند برای بهبود زندگی

این جزء اصلی گوش دادن فعال است. وقتی با قصد فهمیدن گوش می دهید، با ذهن باز و در مقابل نتیجه گیری پیش داوری گوش می دهید. وقتی با قصد درک ارتباط برقرار می کنید، سوالات مناسب و زمانبندی شده (برخلاف وقفه برای به اشتراک گذاشتن یک داستان متفاوت) می پرسید تا مطمئن شوید که پیام هایی که دریافت می کنید همان چیزی است که گوینده در نظر دارد. گوش دادن به منظور فهمیدن به معنای ورود به مکالمه با علاقه واقعی برای درک آنچه گوینده در حال برقراری ارتباط است و توجه به همه نشانه های مکالمه، مانند کلامی، غیر کلامی و آنچه که علنا ​​گفته می شود در مقابل ناگفته باقی می ماند.

از وقفه ها کم استفاده کنید.

هنگام تمرین گوش دادن فعال، مهم است که از وقفه ها به میزان کم استفاده کنید. به گوینده اجازه دهید تا قبل از وقفه در سوالات یا تفسیر شما از آنچه گفته است، کل فکر خود را بیان کند. در بسیاری از مواقع، نظرات دیگران باعث جرقه افکار می شود و ما آنها را قطع می کنیم. با این حال، اگر مراقب نباشیم، وقفه ها می توانند با هم صحبت کنند، “هی، من بیشتر از شما می دانم” یا بدتر، “شما خیلی وقت می گیرید تا به مقصود برسید و من وقت ندارم به آنچه شما گوش می دهم گوش دهم. باید بگم.” اگر مردم احساس کنند که شنیده نشده یا شنیده نشده اند، ممکن است برای ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با شما تلاش کنند.

آنچه را که شنیده اید پردازش کنید.

پردازش آنچه می شنوید همه این است که از خود بپرسید که آیا دیدگاه شخصی شما به طرز نامناسبی به آنچه دیگران می گویند شکل می دهد یا خیر. این رفتار به اندازه کافی صادقانه است تا بداند آیا شما به آنچه دیگران در حال برقراری ارتباط هستند اضافه می کنید یا خیر.

به عنوان مثال، چند هفته پیش، من یک جلسه شام ​​مهم با دو همکار تجاری داشتم. من زمان زیادی را صرف حالت دادن به موهایم و اطمینان از صیقلی و قابل ارائه بودن آن کردم. وقتی وارد شام شدم، همکارم گفت: “اوه، موهای شما ظاهری دهه 1960 دارد.” این سبکی نبود که من دنبالش بودم. بلافاصله شنیدم: “موهای تو زشت است.” برای چند دقیقه در طول شام، به آنچه شخص می گوید فکر کردم و آن را با آنچه من شنیدم مقایسه کردم، که از ناامنی های من در مورد مدل موی مورد نظر شکل گرفت. در پایان، من تفاوت ارتباطات را با حساسیت بیش از حد خود مشخص کردم. اگر مکالمه را پردازش نمی کردم، به احتمال زیاد در ذهنم گیر کرده بودم یا بر اساس آنچه در ابتدا به عنوان توهین شنیده بودم، با همکارم متفاوت رفتار کردم.

دوباره تکرار کنید.

اینکه دو نفر در حال مکالمه هستند به این معنا نیست که هر دو طرف یک چیز را می شنوند. هر یک از ما weltanschauung خود را، که در زبان آلمانی به معنای “جهان بینی” است، به گفتگو می آوریم، و این به آنچه و چگونه می شنویم شکل می دهد. اگر مدیر هستید، احتمالاً در موقعیتی قرار گرفته اید که پروژه ای را به یک کارمند اختصاص می دهید و پایان آن را پیش بینی می کنید. پس از اتمام کار، افسانه خواهید شد و خواهید آموخت که کارمند شما در مورد کاری که هرگز درخواست نکرده اید یا به آن احتیاج نداشته اید، کار بسیار خوبی انجام داده است. این روش یک ابزار عالی برای تقویت درک، برقراری ارتباط با علاقه مندان به صحبت کننده و اطمینان از این است که منظور شخص مقابل را شنیده اید.

نکات قابل توجه

پشتيباني هاي مكرر در مباحثات تك تك يا گروههاي كوچك بهتر عمل مي كند. اگر در یک سخنرانی یا رویداد بزرگ هستید، ممکن است فرصتی برای تکرار آنچه شنیده اید نداشته باشید. با این حال، اگر در محیط کاری هستید یا با یکی از اعضای خانواده یا دوست خود ملاقات می کنید، تمرین کنید تا شنیده های خود را تکرار کنید و از گوینده بپرسید که آیا صحبت های او را به درستی درک کرده اید. روش کار ساده است: شما به یک مکالمه گوش می دهید و سعی می کنید تا آنجا که ممکن است آن را در ذهن ضبط کنید. در اظهارات خود، از او بپرسید که آیا خوب است آنچه را که فرد شنیده است تکرار کنید. سپس نکات برجسته ای از مکالمه را بیان کنید که درک شما را بیان می کند. این برای شما عالی است و برای گوینده تأیید کننده است.

حواس پرتی ها را محدود کنید.

از تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی گرفته تا مکالمات همزمان تا تلویزیون یا برنامه های موسیقی، در هر زمان موارد بی شماری برای جلب توجه ما رقابت می کنند. اگر در حال مکالمه هستید سعی کنید حواس پرتی ها را محدود کنید. تمرکز کنید روی یک چیز وقتی کسی با شما صحبت می کند، و آن شخص صحبت کننده است. در حالی که اکثر مردم معتقدند قادر به انجام چند وظیفه هستند، تحقیقات نشان می دهد که هیچ کس این کار را به خوبی انجام نمی دهد. دیوید سانبون ماتسو، استاد روانشناسی دانشگاه یوتا و نویسنده اصلی یک مطالعه تحقیقاتی در مورد حواس پرتی می گوید:

“مردم چند کار نمی کنند زیرا در آن مهارت دارند. آنها این کار را انجام می دهند زیرا بیشتر حواسشان پرت است. “

به عبارت دیگر، آنها آنقدر در جریان هستند که احساس می کنند مجبورند بیش از یک کار را همزمان انجام دهند. در نتیجه مهارت گوش دادن ضعیف است. دفعه بعد که در حال گفتگو هستید، حواس پرتی های اطراف خود را محدود کنید. تلفن را دور از دسترس قرار دهید، تلویزیون را خاموش کنید یا تلویزیون را تنظیم کنید، و در چند دقیقه بعدی، منحصراً روی شخصی که با او در ارتباط هستید تمرکز کنید.

نکات قابل توجه

حتی اگر فکر می کنید می توانید بیش از یک کار را به خوبی انجام دهید، به این فکر کنید که آیا فردی که با شما صحبت می کند معتقد است که توجه کامل شما را دارد. اگر فرد اعتقاد ندارد که شما به طور کامل گوش می دهید، ممکن است ذهن خود را کنار بگذارید در حالی که او انرژی خود را صرف فکر کردن در مورد چگونگی جلب توجه کامل شما می کند. به عنوان مثال، در حرفه ام، من دائماً در موقعیت ارائه به چندین نفر در یک زمان هستم. وقتی با فردی یا گروهی صحبت می کنم، متوجه می شوم که اگر بخواهم به رایانه یا تلفن همراه خود خیره شده باشم، بر روی اظهاراتم متمرکز می شوم.

تماس چشمی خوبی برقرار کنید.

مهارت های گوش دادن قدرتمند برای بهبود زندگی

من بسیاری از مردم را شنیده ام که می گویند در حال گوش دادن هستند هرچند چشم آنها به موارد دیگر بیشتر از بلندگو است. گوش دادن فعال یعنی گوش دادن با تمام بدن و حواس. برای بهبود یا تقویت مهارت گوش دادن، به فردی که صحبت می کند نگاه کنید. در طول اظهارات خود با فرد تماس چشمی خوبی برقرار کنید. این به شما امکان می دهد کلماتی را که شخص می گوید و همچنین حالات و حرکات صورت فرد را در نظر بگیرید. من به شما قول می دهم، هنگامی که با گوینده در ارتباط هستید، محال است چیزی را از مکالمه جمع آوری نکنید.

 به داخل تکیه دهید

قبل از کتاب شریل سندبرگ، مدیر ارشد فیس بوک، به من یاد دادند که تکیه دادن راهی عالی برای علامت دادن به گوینده است که من به صحبت های او گوش می دهم. برای ارتباط با معلمان، همکاران و مشاوران که به آنچه آنها می گویند گوش می دادم، یاد گرفتم که هم از گوش و هم از بدنم استفاده کنم. من همچنین زود آموختم که اگر خسته یا محدود باشم تا در حضور کامل حضور داشته باشم، تکیه به من به من انرژی لازم برای شنونده بهتر را می دهد.

من هنوز از این توصیه لذت می برم. وقتی در حال مکالمه هستم و علاقه خاصی به صحبت های کسی دارم، طوری تکیه می دهم که انگار ما دو نفر در کنار هم یا روبروی هم نشسته ایم. اگر من در کنار گوینده ایستاده باشم، آنقدر نزدیک آن شخص خواهم ایستاد تا بتوانم به گفت و گو و فرد علاقه مند صحبت کنم.

سوالات روشن کننده بپرسید.

برای اطمینان از اینکه صحبت های طرف مقابل را می شنوید، پس از اتمام صحبت با شخص مورد نظر با عبارات و سوالاتی مانند “آنچه من می گویم شما می گویید …” یا “بر اساس گفته های شما آیا می توان فرض کرد که… ” همچنین ممکن است از آن شخص بپرسید: “کجا می توانم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن مراجعه کنم؟” همچنین، اگر بعد از اینکه ذهن شخص را کاملاً بیرون کشیدید، هنوز متوجه نشدید که فرد چه می گوید، از گفتن “من نمی فهمم” نترسید. می توانید بیشتر توضیح دهید؟ “

کنجکاو شوید.

برخی از بهترین اکتشافات به این دلیل انجام شده است که یک مبتکر کنجکاو شده است. در حالی که کنجکاوی نعمتی در نوآوری است، در گوش دادن نیز مفید است. وقتی کنجکاو می شوید، مشتاق اطلاعات بیشتر هستید. شما به ظرافت ها و پیام های آشکار توجه می کنید. حتی وقتی مکالمه به پایان می رسد، ذهن کنجکاو به پردازش آنچه شنیده اید ادامه می دهد.

خودتان را جای شخص مقابل بگذارید.

دشوار اما ضروری است که خود را جای دیگران بگذارید. اگر می خواهید شنونده فعال باشید لازم است. شنونده فعال بودن این است که به طور موقت تصور کنید که راه دیگران را می پیمایید و احساس آن شخص را احساس می کنید. گوش دادن فعال در مورد ایجاد همدلی با فرد صحبت کننده است. وقتی تصور می کنید که از دریچه بلندگو با زندگی روبرو شده اید، گوش دادن با علاقه آسان تر خواهد بود.

قضاوت را معلق کنید.

مهارت های گوش دادن قدرتمند برای بهبود زندگی

برای تمرین گوش دادن فعال، باید قضاوت را معلق کنید. وقتی در محل قضاوت می نشینید، نتایج از پیش تعیین شده ای می گیرید. هنگامی که این اتفاق می افتد، به سختی می توان آنچه دیگران می گویند را شنید. تقریباً اینطور به نظر می رسد که شما بینگو بازی می کنید و فقط به کلمات موجود در صفحه یکنوع بازی شبیه لوتو گوش می دهید.

هر چیز دیگری باعث ایجاد حواس پرتی می شود زیرا شما در ماموریت هستید. تعلیق قضاوت به این معنا نیست که شما بدون تشخیص گوش دهید. این بدان معنی است که شما به احتمال اشتباه گوش می دهید. این بدان معناست که شما با ذهن باز گوش می دهید. تمرین عمیق گوش دادن بدون تمایل به تعلیق قضاوت غیرممکن است.

 یادداشت بردارید.

یکی از راه های جلوگیری از وقفه در صحبت کردن شخص، یادداشت برداری است. یادداشت ها به شما این امکان را می دهند که افکار خود را حفظ کنید. در حالی که به قسمت هایی برای پیگیری با گوینده اشاره می کنید. آنها همچنین با شخصی که با او صحبت می کنید ارتباط برقرار می کنند که شما به صحبت های او گوش می دهید.

 نیاز به حق بودن را کنار بگذارید.

هنگامی که متعهد به پیروزی در مشاجره هستید، به طور کامل برای برنده شدن وارد گفتگو می شوید. شما در واقع قادر به شنیدن صحبت های طرف مقابل نیستید زیرا متقاعد شده اید که حق با شماست. با این حال، گوش دادن فعال مستلزم کنار گذاشتن نیاز به حق است. شما تعجب خواهید کرد که چقدر می توانید در واقع طرف مقابل را بشنوید، در صورتی که اختیار ندارید.

در حالی که می دانم حواس پرتی های شما یک شبه خارج نمی شود. اما شما قوی تر از همه حواس پرتی هایی هستید که با آن روبرو می شوید. با تمرین و ابزار می توانید شنونده بهتری شوید. خانواده، دوستان و همکاران شما از آن تشکر خواهند کرد. و چه کسی می داند، شاید آنها از شما الهام بگیرند و کار کنند تا خود شنونده های بهتری شوند.

 

 
منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا