چند آسیب استرس به مغز

آسیب استرس به مغز می تواند از طریق راه های مختلفی باشد. استرس همیشه در بدن ما در حالت ایده‌آل وجود دارد. اما این فرایند اگر بیش از حد باشد آسیب های زیادی می رساند. ما امروز می خواهیم عادت هایس را بررسی کنیم که به کاهش مه مغزی کمک خواهند کرد. ذهن مهم ترین بخش در بدن ما است. مغز انسان وظایف مهمی را بر عهده دارد.

مغز انسان می تواند ارتباطات را برقرار کند و برای عوامل مختلف زندگی ما مناسب است. نکته ای که باید بدانید این است که اختلالات مغزی نیز وجود دارد. اختلالات انواع مختلفی دارند. در هر فرد این اختلالات می تواند به شکل های گوناگون ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از اختلالات مغزی که در مقاله های قبل در ارتباط با آن صحبت کردیم آلزایمر است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند آسیب استرس به مغز چگونه است؟

ارتباط بین روان و ذهن – آسیب استرس به مغز

روان انسان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم آسیب استرس به مغز را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند آسیب استرس به مغز، صحبت کنیم.

کاهش مه مغزی و آسیب استرس به مغز

مه مغزی در واقع یک بیماری نیست. بلکه اصطلاحی است که برای توصیف احساس تنبلی و گیجی ذهنی به کار می رود. این می تواند علامت سایر شرایط سلامتی باشد. مه مغزی مانند فقدان وضوح ذهنی است. Sabrina Romanoff، PsyD، استاد و روانشناس بالینی در شهر نیویورک مطلبی گفته است. او می گوید، این فرآیند می تواند بر توانایی شما در تمرکز تأثیر بگذارد و به خاطر سپردن چیزها را برای شما مشکل کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در نهایت، آسیب استرس به مغز می تواند بر احساس شما در مورد خود تأثیر بگذارد. افراد اغلب خود را احساس نمی کنند، زیرا از دست دادن وضوح ذهنی برای آن ها بیگانه است. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه می توانید عملکرد ذهنی خود را به طور طبیعی بهبود بخشید؟

علل مه مغزی

تعدادی از عوامل و شرایط سلامتی می تواند باعث مه مغزی شود، از جمله:

  • کمبود خواب
  • افزایش سطح استرس
  • افسردگی
  • زوال عقل
  • یائسگی
  • دارو
  • شرایط هورمونی، مانند اختلالات تیروئید
  • شرایط مزمن بهداشتی مانند مولتیپل اسکلروزیس
  • کمبود مواد مغذی مانند کمبود ویتامین B12
  • عفونت های ویروسی مانند COVID-19، SARS و H1N11

COVID-19 و آسیب استرس به مغز می تواند باعث التهاب شود

COVID-19 می تواند باعث التهاب در مغز شود. این بیماری می تواند بر توانایی نورون های مغز در ارتباط با یکدیگر تأثیر بگذارد و در نتیجه مه مغزی ایجاد شود.

عادت هایی که آسیب استرس به مغز را دورتر می کند

زمانی را به خاطر می آورید که دیوانه وار به دنبال کلیدهای ماشین خود می گشتید و متوجه می شدید که در تمام مدت کلیدهای ماشین خود را آویزان کرده بودند؟ شاید به دنبال عینکی که روی سرتان بود می‌گشتید یا به دنبال تلفن همراهتان می‌گشتید که با آن صحبت می‌کنید. اگر این‌ها برای  شما اتفاق افتاده است، شاید وقت آن رسیده است که یاد بگیرید چگونه کاهش آسیب استرس به مغز را انجام دهید.

احتمالاً مه مغزی را تا حدودی شنیده و تجربه کرده اید. اما ممکن است صادقانه ندانید که زمان وقوع آن کی است. وقتی این احساس مبهم را در سر دارید، ممکن است یک ساعت طول بکشد تا کاری را انجام دهید که در زمان کم قابل حل است. چند بار وارد اتاقی شده اید و کاملا فراموش کرده اید که چرا از ابتدا وارد این فضا شده اید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آیا شب‌ها در رختخواب دراز می‌کشید و دوباره وسواس می کنید  که در را قفل کرده‌اید، چراغ‌ها را خاموش کرده‌اید یا به‌طور تصادفی اجاق گاز را روشن گذاشته‌اید؟ بخشی از مشکل این است که

عدم کاهش مه مغزی به شما یک وضعیت پزشکی واقعی یا تشخیصی نمی دهد که همه چیز را تعریف کند. این فقط یک اصطلاح تصادفی است که برای توصیف وضعیت یک فرد در هنگام مشکلات حافظه، تمرکز یا ناتوانی در حل مشکلات ساده استفاده می شود. شما بیماری مانند زوال عقل ندارید که عملکرد مغز شما را مختل کند. اما مشکلی دارید که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. شما همچنین باید مراقب باشید زیرا برخی از علائم این بیماری نیز شبیه علائم اختلال وسواس فکری-اجباری است؟ در این‌جا رایج ترین نشانه هایی است که نشان می دهد زمان آن رسیده است که مه مغزی را کاهش دهید

  • خستگی مزمن
  • عدم انرژی
  • مشکلات به یاد آوردن چیزها
  • افسردگی
  • انگیزه کمی وجود دارد
  • احساس ناامیدی
  • غلظت کم
  • بیخوابی
  • بی ثباتی خلق و خو
  • تحریک پذیری
  • سرگشتگی
  • مشکلات بینایی
  • تلاش برای یافتن کلمات مناسب برای تکمیل افکار

چند مورد از شایع ترین علل آسیب استرس به مغز

طبیعی است که با افزایش سن کمی مه آلودی ذهنی داشته باشید. اما افراد در هر گروه سنی این مشکل رایج را تجربه می کنند.

چند آسیب استرس به مغز

همه ما در دنیای شلوغ امروزی به اشکال مختلف با استرس مواجه هستیم. اما با گذشت زمان، علائم اضطراب می تواند به مغز ما و سایر جنبه های سلامت روانی آسیب برساند. از نظر بیولوژیکی، استرس واکنش جنگ یا گریز ما را فعال می کند که در ابتدا برای محافظت از ما در برابر تهدیدات فوری طراحی شده بود. با این حال، در دنیای مدرن ما، استرس‌های دائمی داریم که می‌توانند قضاوت ما را مختل کنند و به فرآیند آسیب استرس به مغز ما کمک کنند. طبق نظرسنجی انجمن روانپزشکی، سطح اضطراب و استرس به بالاترین حد خود رسیده است. از بین 1000 بزرگسال که در مورد علائم استرس و اضطراب آن‌ها سؤال شد، تقریباً 40 درصد افزایش سطح اضطراب را در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل گزارش کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

39 درصد دیگر گفتند که همان سطوح اضطراب را احساس می کنند. و تنها 19 درصد گزارش کردند که کمتر مضطرب هستند. مردم نگرانی های مربوط به ایمنی، سلامت و امور مالی را به عنوان منبع اصلی استرس خود گزارش کردند، در حالی که سیاست و روابط شخصی از نزدیک دنبال می شدند. در زیر، ما در مورد آن‌چه که این همه استرس می تواند با مغز شما انجام دهد صحبت خواهیم کرد. ما همچنین چندین راه برای مبارزه با آسیب استرس به مغز  پیشنهاد خواهیم کرد تا بتوانید بهترین احساس را داشته باشید. در این‌جا چند علامت استرس وجود دارد که به مغز شما آسیب می رساند:

افزایش سطح کورتیزول می تواند باعث آسیب استرس به مغز شما شود.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در Neurology، بزرگسالان 40 و 50 ساله که سطح کورتیزول بالاتری داشتند، کوچک شدن مغز بیشتری را نشان دادند. محققان داده‌های مغزی ۲۲۳۱ شرکت‌کننده را جمع‌آوری کردند و ۲۰۱۸ نفر از آن‌ها MRI برای اندازه‌گیری حجم مغز گرفتند. شرکت کنندگان سطح کورتیزول خود را صبح قبل از مصرف صبحانه اندازه گیری کردند. این تیم دریافت که افرادی که سطح کورتیزول بالاتری داشتند، عملکرد شناختی و ساختار مغز بدتری را نشان دادند. زنان در مقایسه با مردانی که سطح کورتیزول بالایی داشتند، تفاوت های قابل توجه تری در ساختار مغز داشتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کورتیزول بر عملکرد بسیاری از قسمت های بدن از جمله مغز تأثیر می گذارد. به گفته دکتر جاستین بی. اکوفو-چئوگی، نویسنده ارشد این مقاله، از دانشکده پزشکی هاروارد، به همین دلیل، محققان باید بیاموزند که چگونه استرس طولانی مدت می تواند بر مغز سالم تأثیر بگذارد. در حالی که مطالعات دیگر کورتیزول و حافظه را مورد بررسی قرار داده اند. ما معتقدیم که مطالعه بزرگ و مبتنی بر جامعه ما اولین مطالعه ای است که در افراد میانسال سطح کورتیزول خون ناشتا و حجم مغز و همچنین مهارت های حافظه و تفکر را بررسی می کند.

یادگیری و حافظه تحت تأثیر قرار می گیرند زیرا استرس مسیرهای عصبی را مختل می کند

مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی انجام شد، آنچه را که برای هیپوکامپ موش‌های بالغ تحت آسیب استرس به مغز اتفاق افتاد، تجزیه و تحلیل کرد. در شرایط عادی، سلول های بنیادی در هیپوکامپ فقط به نورون یا نوعی سلول گلیال به نام آستروسیت بالغ می شوند. با این حال، دانشمندان موش ها را در موقعیت های استرس زا قرار دادند. آن‌ها دریافتند که سلول های بنیادی به نوع متفاوتی از سلول های گلیال به نام الیگودندروسیت بالغ می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این سلول ها میلین را برای محافظت از سلول های عصبی تولید می کنند. به نوبه خود، نورون های کمتری تولید می کنند. این چرخه منجر به افزایش ماده سفید در مغز می شود. این ماده سفید جدید ارتباط و تعادل ظریف بین سلول ها را مختل می کند. در نهایت، ماده سفید بیش از حد می تواند باعث مشکلات یادگیری و آسیب استرس به مغز شود. اگر مقدار زیادی ماده سفید در مغز دارید، دانشمندان بر این باورند که این می تواند نقش مهمی در ایجاد اختلالات روانی مانند PTSD، اضطراب و افسردگی داشته باشد.

حالات عاطفی مضر ناشی از استرس می تواند منجر به سکته شود

سطوح بالاتر آسیب استرس به مغز می تواند کلسترول و فشار خون را افزایش دهد که می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. در یک مطالعه منتشر شده در مجله سکته مغزی انجمن قلب، بیش از 6700 بزرگسال بین سنین 45 تا 84 سال پرسشنامه هایی را در مورد استرس مزمن پر کردند. آن‌ها در طی دو سال به سوالاتی در مورد عوامل خطر مانند خشم، خصومت و افسردگی پاسخ دادند. هیچ یک از شرکت کنندگان در شروع مطالعه بیماری قلبی عروقی نداشتند. پس از 8.5 تا 11 سال بعد، 147 نفر سکته مغزی را گزارش کردند و 48 نفر حملات ایسکمیک گذرا (TIAs) داشتند. در مقایسه با افرادی که کمترین نمرات روانشناختی را داشتند، دانشمندان دریافتند کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کردند عبارتند از:

  • اگر افسردگی داشته باشند، 86 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار سکته مغزی یا TIA شوند.
  • اگر استرس مزمن داشته باشند، 59 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار سکته مغزی یا TIA شوند.
  • در صورت خصومت بیش از دو برابر احتمال سکته مغزی یا TIA وجود دارد. خشم و آسیب استرس به مغز خطر آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش نداد
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا