تشخیص های موجود برای زوال عقل

مشکلات و اختلالات در دنیا به صورت زیادی و شایعی وجود دارد. در دنیایی که زندگی می کنیم و به علت وجود بیماری همه گیری ممکن است افراد بیشتر در معرض مشکلات روحی و روانی باشند. مشکلات روحی روانی در افراد مختلف متفاوت است. خیلی از افراد ممکن است در طول زندگی خود دچار استرس های کوچکی شوند. اما گاهی اوقات اگر همین استرس ها کنترل نشوند و بیش از حد باشند می تواند آسیب زا باشد. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات مختلف روانی صحبت کردیم. یکی از این اختلالات زوال عقل است. تشخیص های موجود برای زوال عقل چیست؟ حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد.

برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم را تشخیص هایی برای زوال عقل را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چه تشخیص هایی برای زوال عقل وجود دارد؟ صحبت کنیم.

تشخیص های موجود برای زوال عقل در اشخاص مختلف

تشخیص های موجود برای زوال عقل

اگر شما یا یکی از عزیزان خود علائم زوال عقل را نشان می دهید، ممکن است سوالات بیشتری در مورد تشخیص آن در ذهن خود ایجاد کنید. از چه آزمایشاتی برای تشخیص زوال عقل استفاده می شود؟ چقدر دقیق هستند؟ آیا جایی برای تشخیص اشتباه وجود دارد؟ در این مقاله ما بیشتر در مورد آزمایش زوال عقل توضیح می دهیم. آزمایشات و ارزیابی های متعدد برای تعیین دقیق ترین تشخیص ممکن مورد نیاز است.

به دست آوردن سابقه خود در زوال عقل

قبل از شروع آزمایش، پزشک می خواهد در مورد سابقه شما بیشتر بداند. شما می توانید این کار را به تنهایی انجام دهید، اما توصیه می شود عزیزی را همراه خود داشته باشید تا مطمئن شوید هیچ جزئیات مهمی را از قلم نمی اندازید. ابتدا پزشک علائم شما را می پرسد. شما باید توضیح دهید که آن ها چه زمانی شروع کردند و آیا آن ها مانع زندگی روزمره شما می شوند. سپس پزشک شرایط شما را بررسی می کند. گاهی اوقات، ممکن است به یک بیماری توجه نشود و در عوض علت علائم شما باشد. افسردگی، سکته مغزی یا هرگونه شرایط روانی دیگر مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. پس از آن، آن ها بررسی خواهند کرد که چه داروهایی مصرف می کنید. گاهی اوقات، علائم شما ممکن است عارضه جانبی آن داروها باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پزشکان مختلف سوالات متفاوتی از تاریخ ابتلای شما به زوال عقل خواهند پرسید. ممکن است در مورد سابقه خانوادگی خود نیز از شما سال شود. این سوالات تاریخچه به منظور رد سایر علل شدیدتر علائم شما است. هنگامی که این اتفاق می افتد، آزمایشات شروع می شود.

آزمایشات فیزیکی و زوال عقل

تشخیص های موجود برای زوال عقل

زوال عقل ذهنی است، اما بیمار مبتلا به زوال عقل ممکن است برخی علائم روانی این بیماری را نشان دهد، بنابراین پزشک برای تشخیص بهتر بیمار برخی آزمایش های فیزیکی را انجام می دهد. در این جا فقط چند آزمایش فیزیکی وجود دارد که پزشک انجام می دهد. تست های رفلکس بیماران مبتلا به زوال عقل ممکن است رفلکس های ضعیفی داشته باشند، بنابراین آزمایش رفلکس داده می شود. پزشک ماهیچه های شما را بررسی می کند. چقدر محکم و قوی هستند؟ اگر بیمار از نظر بدنی خوب است، اما ماهیچه هایش ضعیف شده است، این ممکن است نشانه ای از زوال عقل باشد.

پزشک شنوایی و بینایی را آزمایش می کند. زوال عقل می تواند این دو را مختل کند، و یک آزمایش می تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا شنوایی یا بینایی ناگهانی و بدون دلیل وجود دارد یا خیر.

پزشک توانایی راه رفتن شما را آزمایش می کند

پزشک توانایی راه رفتن شما را آزمایش می کند. وقتی از اتاق عبور می کنید، آن ها به هماهنگی و تعادل شما نگاه می کنند. اگر به نظر می رسد نامتعادل هستید یا در راه رفتن مشکل دارید، این ممکن است نشانه زوال عقل باشد.معاینات فیزیکی موثر است زیرا پزشک به احتمال زیاد معاینات فیزیکی قبلی شما را در دست خواهد داشت و می تواند نتایج بدنی شما را در آخرین باری که با آن ها بوده اید مقایسه کند. در صورت تغییرات غیرمعمول، ممکن است به معاینات بیشتری نیاز داشته باشید. با این حال، برخی از مراحل اولیه زوال عقل ممکن است تغییرات فیزیکی قابل توجهی را نشان ندهند، بنابراین حتی اگر نتایج بدنی شما خوب باشد، این بدان معنا نیست که شما مبتلا به زوال عقل نیستید.

ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز باشد و معاینه فیزیکی فقط به رد بیماری های دیگر کمک می کند.

ارزیابی های شناختی و زوال عقل

آزمایشاتی برای تشخیص زوال عقل مورد نیاز است و شامل آزمایش توانایی های ذهنی شما می شود. زوال عقل بر تفکر شما و همچنین حافظه شما تأثیر می گذارد، بنابراین این آزمایش ها یا ارزیابی های شناختی، شامل آن می شوند. این آزمایشات برای تشخیص زوال عقل شما طراحی نشده اند، بلکه مشکلات حافظه را ثابت می کنند، که بعداً بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد. امتحانات معمولاً مانند شرکت در آزمون در مدرسه است. شما یک قلم و کاغذ خواهید داشت و در پایان نمره ای دریافت خواهید کرد. در این جا چند سوال وجود دارد که باید در آزمون ها انتظار داشته باشید.

  • سوالاتی که به خاطرات شما می پردازد. هم خاطرات کوتاه مدت و هم بلند مدت. برخی از بیماران مبتلا به زوال عقل ممکن است دوران کودکی خود را به یاد آورند، اما نمی توانند به یاد بیاورند که صبحانه آن صبح را چه خورده اند و برعکس.
  • سوالاتی که به توانایی تمرکز می پردازد. زوال عقل ممکن است بر توانایی شما در تمرکز بر روی اجسام خاص تأثیر بگذارد یا بر محدوده توجه شما تأثیر بگذارد.
  • سوالاتی در مورد مهارت های ارتباطی خود افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است نتوانند آنطور که دوست دارند ارتباط برقرار کنند.
  • سوالاتی در مورد آگاهی شما بیماران مبتلا به زوال عقل ممکن است گاهی اوقات در درک اینکه کجا هستند و چه ساعتی از روز است دچار مشکل شوند.

نکته ای در ارتباط با تشخیص های موجود برای زوال عقل

این آزمون ها کامل نیستند و عوامل دیگری مانند سطح تحصیلات باید رعایت شود. به عنوان مثال، برخی از افراد تحصیل نکرده هستند و ممکن است در آزمایشات ضعیف عمل کنند، اما ممکن است زوال عقل نداشته باشند. عکس آن نیز صادق است. همانطور که قبلاً ذکر شد، این آزمایش برای تشخیص نیست، اما فقط یک ابزار از بین بسیاری است.

آزمایش خون تشخیص های موجود برای زوال عقل

هنگام جستجوی مشکلات، گرفتن خون ضروری است. پزشک مقداری از خون شما را گرفته و به دنبال هر علت دیگری از علائم شما می باشد تا به تشخیص شما کمک کند. این آزمایشات کبد، کلیه ها، تیروئید، دیابت و سطوح B12 و فولات در بدن شما را بررسی می کند. اگر در آزمایش خون شما موارد مشکوکی پیدا کردند، آن را پیگیری می کنند و می بینند که آیا دلیل زوال عقل شما این است. در غیر این صورت، ممکن است آزمایش های بیشتری مورد نیاز باشد.

اسکن مغز و تشخیص های موجود برای زوال عقل

از آن جا که زوال عقل در مغز رخ می دهد، باعث ایجاد مشکلاتی در آن می شود. این حس وجود دارد که پزشک هنگامی که آزمایشات آسان تر عوامل دیگر را رد می کند، مغز شما را اسکن می کند. گاهی اوقات، آزمایشات ساده تر می توانند به تشخیص زوال عقل کمک کنند، اما اگر آزمایش های متفاوتی انجام داده اید و در نتیجه هیچ اتفاقی نیفتاده است، پزشک شما مغز شما را اسکن می کند. ممکن است باور داشته باشید که اسکن مغز یا بدون سایه تردید، زوال عقل را اثبات یا رد می کند. با این حال، آن ها چشم هایی نیستند که همه را ببینند. در عوض، آن ها فقط یک ابزار دیگر هستند. نه تنها می تواند به دنبال علائم باشد، بلکه می تواند بیماری های دیگر را نیز رد کند.

این تومورهای مغزی یا سکته مغزی را بررسی می کند و اگر آن ها وجود نداشته باشند، از لیست خارج می شوند.

نوع زوال عقل و اسکن مغز

تشخیص های موجود برای زوال عقل

وقتی آن ها مغز شما را اسکن می کنند، به آن ها کمک می کند بفهمند چه نوع زوال عقل دارید. به عنوان مثال، اشکال مختلف زوال عقل بر قسمت های مختلف مغز شما تأثیر می گذارد. برای بیماران آلزایمر، لوب های گیجگاهی تحت تأثیر قرار می گیرند، بنابراین اسکن مغز می تواند قسمت های مغز شما را بررسی کرده و ببیند آیا تغییرات غیرعادی وجود دارد یا خیر. برای زوال عقل عروقی، آن ها به رگ های خونی نگاه می کنند و می بینند که آیا آن ها آسیب دیده اند یا خیر. با این اوصاف، مواردی وجود دارد که بیمار زود در چرخه زوال عقل قرار می گیرد و اسکن فایده کمتری دارد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا