ویژگی های یک کودک با استعداد چگونه می تواند باشد؟

کودک با استعداد دارای ویژگی های خاصی است. داشتن استعداد می تواند باعث ایجاد ویژگی های مختلفی در طول دوران زندگی شود. ممکن است یک کودک در زمینه درسی استعداد نداشته باشد. اما از آن سمت در زمینه هنری یا ورزشی پر از قابلیت های خاص باشد. تحصیلات موفق باعث پیشرفت افراد می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است.

لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است. کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود. یکی از مواردی که در دوران مدرسه فرزندان باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه درس خواندن است. مشاوره تحصیلی می تواند به خانواده ها برای موفقیت فرزندان در مدرسه کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف تحصیلی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در درس خواندن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که ویژگی های یک کودک با استعداد چگونه می تواند باشد؟

رفتار کودک با استعداد

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ویژگی های یک کودک با استعداد چگونه می تواند باشد، صحبت کنیم.

کمک به کودک با استعداد برای موفقیت در مدرسه

بسیاری از والدین از خود می پرسند که برای کمک به فرزندان خود در مدرسه چگونه می توانند کار کنند. دانستن این که چقدر حمایت برای ارائه می تواند یک تعادل حساس باشد. این به سن فرزند شما بستگی دارد. کمک بیش از حد برای موفقیت در مدرسه  به راحتی می تواند باعث شود که شما مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.  یا آن را انجام دهید چرا که باعث می شود آن ها کمتر دچار مشکل، سرخوردگی یا غرق شدن کند. این مسئله به ویژه در حال حاضر، پس از گذراندن دوران همه گیری کروناویروس، بسیار مهم است. بسیاری از بچه ها ممکن است پس از گذراندن بخش بیشتری از یک سال در آموزش از راه دور یا ترکیبی از نظر تحصیلی عقب افتاده باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این یک شکاف بزرگ پیشرفت را در بین بچه های جوامع نیازمند ایجاد می کند. از جمله دانش آموزان رنگین پوست، آن‌هایی که تفاوت یادگیری یا شرایط روحی و روانی دارند. و کسانی که در مدرسه در حال تلاش بودند، افزایش داده است. بهترین راه های حمایت از تلاش‌های تحصیلی کودک با استعداد خود شامل مواردی است. از جمله زمان ارائه کمک و میزان کمک، زمان برقراری ارتباط با معلمان  و چگونگی تقویت خودکفایی. مدیریت زمان و مهارت های سازمانی فرزند خود را بیشتر بدانید.

انتظارات مثبت را تعیین کنید

ملکا آلن، مشاور مدرسه پورتلند، با بیش از 18 سال سابقه کار با کودک با استعداد نکته ای را گفته است.  او در همه رده های سنی زیر ١٢ سال، به والدین و فرزندان آن ها کمک می کند. این کار باعث می شود تا انتظارات خوب، روال و اهداف سال تحصیلی را تعیین کنند. او به هر دو طرف توصیه می کند که در مورد آن چه دانش آموز می خواهد کار کند، مطالعه کنند. نکته مهم این است که آیا کتاب های مختلف را باید کودکان بخوانند یا خیر. به موقع تکلیف خانه را تمام کنند، در کلاس بیشتر صحبت کنند، همه نمرات قبولی را بگیرند.

ویژگی های یک کودک با استعداد

“آزمایش و شناسایی اولیه می تواند موضوعی بحث برانگیز باشد. اما بسیاری از حامیان کودکان تیزهوش معتقدند که آن ها باید هر چه زودتر شناسایی شوند. این کار باعث می شود تا بتوان نیازها و استعدادهای منحصر به فرد آن‌ها را از همان ابتدا به رسمیت شناخت و پرورش داد.”

استعداد چیست؟

توماس ادیسون، شاید درخشان ترین مخترع تاریخ، یک بار گفته شد که او آنقدر احمق است که نمی تواند یاد بگیرد. آلبرت انیشتین، بزرگترین فیزیکدان تاریخ، گفت که بسیاری از مردم به او می گفتند که او چیزی نیست. داشتن کودک با استعداد در جامعه ای که آن را درک نمی کند سخت است. ایلان ماسک، مسلماً موفق‌ترین مرد امروزی، در طول دوران کودکی‌اش مورد آزار و اذیت قرار گرفت و مورد غفلت قرار گرفت. داستان ماسک برای کودکان با هوش استثنایی غیر معمول نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شناخت، قدردانی و تغذیه هدایای یک جوان مهم است. شاید تشویق کودک به رشد هوش ذاتی خود بیشتر از این باشد. در این مقاله به موارد قبلی می پردازیم. استعداد توسط انجمن ملی کودکان تیزهوش به شرح زیر تعریف شده است:

  • زمانی که توانایی (کودک) به طور قابل توجهی بالاتر از حد معمول برای سن او باشد.
  • (استعداد) ممکن است در یک یا چند حوزه مانند; فکری، خلاق، هنری، رهبری یا در یک رشته دانشگاهی خاص مانند هنرهای زبان، ریاضیات یا علوم.»

در این جا به چند ویژگی یک کودک با استعداد می پردازیم:

آن‌ها سوال می کنند که چگونه همه چیز کار می کند

کنجکاوی یک کودک با استعداد را می توان به حیوان خانگی خانگی تشبیه کرد که دائماً در حال بررسی و بازبینی محیط خود است. برای بچه های باهوش بسیار معمول است که در مورد همه چیز پرس و جو کنند. صبر والدین به طور معمول مورد آزمایش قرار می گیرد. زیرا آن‌ها سعی می کنند با جریان مداوم سؤالات مقابله کنند.

همراهی با بزرگسالان را ترجیح می دهند

بچه‌های باهوش به‌سرعت موضوعاتی را که در مدرسه بحث می‌شود، به‌ویژه در سنین پایین درک می‌کنند. در نتیجه، آن ها از تلاش برای گفتگو با همسالان خود خسته می شوند. وقتی مشخص شد که معلم باید روی کل کلاس تمرکز کند، کودک به دنبال بزرگسالان دیگر می‌رود تا در گفتگو شرکت کنند.

آن ها عاشق خوانش هستند

جای تعجب نیست که اکثر افراد فوق‌العاده موفق، مانند وارن بافت، بیل گیتس، مارک زاکربرگ و تعداد بیشماری دیگر، کودکان نابغه بودند. آن‌ها همچنین از کودکی عاشق خواندن بودند. این مطالعه سیری ناپذیر تنها رشد می کند. زیرا کودکان باهوش می توانند سریعتر و زودتر از همسالان خود بخوانند.

کودک با استعداد دارای افکار خوبی هستند

کودکی که افکار و ایده های اصلی را در مورد موضوعات ارائه می دهد، احتمالا استثنایی است. برای مثال، بیشتر بچه‌های جوان حقایق جغرافیایی را برای معلم «توصیف» می‌کنند. در حالی که یک بچه با استعداد بیشتر به آنچه آموزش داده می‌شود اضافه می‌کند. آن‌ها ممکن است در مورد چگونگی ظاهر نقشه جهان در 500 سال پیش صحبت کنند.

مصمم و متمرکز هستند

سانی ورما، بنیانگذار و مدیر عامل Tutorbright می گوید: «کودک با استعداد معمولاً حس تمرکز شگفت انگیزی دارد. وقتی کاری به آن‌ها داده می شود، تمایل دارند بدون حواس پرتی تا زمان تکمیل روی آن کار کنند. تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و رسانه‌های اجتماعی توجه آن‌ها را منحرف نمی‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند با کارایی کار را به پایان برسانند.»

آن‌ها میل به تکامل سطحی ندارند

دکتر مالوری کوجکوفسکی، مدیر پذیرش و پذیرش می‌گوید: دانش‌آموزان با استعداد از توانایی‌های شناختی پیشرفته بهره می‌برند. اما ممکن است همچنان در زمینه‌های مربوط به ناامیدی، بی‌احتیاطی، فقدان مهارت‌های عملکرد اجرایی (مانند تنظیم هیجانی)، یا مهارت‌های تمرکز ضعیف دست و پنجه نرم کنند.

کودک با استعداد رهبری را به عهده می گیرد

همه بچه‌های باهوش رهبری را بر عهده نمی‌گیرند، اما مطمئناً زیردست نیستند. حتی یک کودک درونگرا و با استعداد – گاهی اوقات – از پوسته خود بیرون می آید تا همسالان خود را راهنمایی کند.

ویژگی بچه های تیزهوش

بچه های تیزهوش اغلب جواب ها را بدون تلاش زیاد به دست می آورند. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کلاس درس شود. بدون انگیزه های درونی و تحریک بیرونی، بچه های با استعداد اغلب به دنیای درونی غنی خود عقب نشینی می کنند. بچه های باهوش همه جواب ها را می دانند. بچه های با استعداد همه سوالات را می پرسند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بچه های باهوش در پردازش و حفظ اطلاعات عالی هستند. این واقعیت، همراه با اخلاق کاری آن ها، منجر به پیشرفت تحصیلی برجسته می شود. کودک با استعداد، اغلب، برای آشنایی با مطالب، نیازی به تکرار زیادی ندارد. در نتیجه، بچه‌های تیزهوش مجبور می‌شوند ساعت‌ها در کلاس بنشینند تا بتوانند به سادگی «یک آزمون را پاس کنند» و ادامه دهند.

کنجکاوی در کودک با استعداد

از آن جایی که کنجکاوی سیری ناپذیر کودک با استعداد از بین نمی رود. آن ها عمیق تر به موضوع می پردازند و می خواهند همه چیز را در مورد آن بدانند. آن ها از خود سؤالاتی می پرسند و از Google یا کتابی برای یافتن پاسخ استفاده می کنند – و بدون زحمت دانش تازه خود را حفظ می کنند. بنابراین، وقتی کلاس بعدی شروع می شود، کودک با استعداد در حال حاضر فراتر از هر چیزی است که معلم آموزش می دهد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا