همسر سرزنش کننده و راه های برخورد با او

شاید تحمل یک همسر سرزنش کننده که عادت دارد در هر شرایطی شما را سرزنش کنند کمی سخت باشد و برایتان سوال باشد که چرا همسرتان دائما شما را سرزنش می کند؟ از طرفی هم برخورد با یک همسر سرزنش گر کمی چالش برانگیز است چون به درستی نمی توانید تشخیص دهید که چه زمانی رفتارهای او صحیح و چه زمانی نادرست هستند؟ اما شناخت برخی از علل شایع همسر سرزنش کننده می تواند به شما کمک کند تا بتوانید راهکارهایی برای مقابله با همسر سرزنش گر خود پیدا کنید.

علل شایعی که همسرتان شما را سرزنش می کند!

مهمترین علل سرزنش کردن همسر شما ممکن است به افکار هایی مربوط شوند که در ذهن همسرتان خطور می کنند و باعث نگرش بد و رفتارهای بد آنها نسبت به شما شود. اما با این حال علل مهم دیگری وجود دارند که باعث می شود برخی افراد دیگران را سرزنش کنند. مهمترین آنها عبارتند از:

عزت نفس پایین

افرادی که عزت نفس پایینی دارند خودشان را دوست ندارند زیرا احساس بی اهمیت بودن می کنند. این وضعیت باعث بروز اضطراب شدید و احساس شرم در آنها می شود. آنها نمی توانند انتقاد دیگران را بپذیرند و در نهایت شریک زندگی خودشان را سرزنش می کنند و به یک همسر سرزنش کننده تبدیل می شوند.

رفتار کنترل کننده و کمال گرایی

افرادی که کمال گرا هستند انتظار دارند کارهایشان به بهترین نحو ممکن انجام شود. در غیر این صورت آنها احساس بی قراری و ناراحتی می کنند و یادمی گیرند تا همه چیز را کنترل کنند و برای اینکه مطمئن شوند همه چیز خوب و عالی است سعی می کنند به دیگران دستور بدهند تا مطمئن شوند همه چیز عالی است. با این حال، زمانی که نمی توانید انتظارات آنها را برآورده کنید، آنها عصبانی می شوند و شما را به خاطر کوچکترین اشتباه سرزنش می کنند.

استرس

استرس مزمن می تواند فرد را ناامید کند و بر سلامت روان او تأثیر بگذارد. در هنگام بروز استرس بیش از حد، فرد سعی می کند به طریقی خودش را آرام و تخلیه کند. سرزنش کردن یکی از راهکارهای همسر سرزنش گر است.

خودشیفتگی

همسر سرزنش کننده و راه های برخورد با او || مرکز مشاوره همکده

افرادی که خود شیفته هستند اغلب در نهایت شریک زندگی خود را برای هر اتفاقی که در زندگیشان می افتد سرزنش می کنند. چون آنها در یک دنیای خیالی زندگی می کنند و خودشان را آقا یا خانم همیشه حق می دانند. خودشیفته ها معتقدند که هرگز مرتکب اشتباه نمی شوند. اگر همسر شما خودشیفته است، به احتمال زیاد اشتباه خود را نمی پذیرد. بنابراین، برای تمام اشتباهات خودش شما را سرزنش می کند.

عدم تغییر پذیری

در مواردی که زندگی زناشویی شما در یک مسیر سختی قرار می گیرد مجبور هستید برای مقابله و یا رفع این سختی ها، تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید. اما اگر همسر شما فردی که باشد که در مقابل تغییر مقاومت می کند ممکن است برای فرار از تغییر شما را سرزنش کند.

عدم مسئولیت پذیری

همسر شما ممکن است فردی باشد که حتی مسئولیت رفتار های خودش را قبول نمی کند. حتی وقتی مشکلی پیش می آید از قبول کردن مسئولیت خودداری کنند. عدم مسئولیت پذیری در افراد باعث می شود که آنها به یک همسر سرزنش گر تبدیل شوند و دائما شما را سرزنش کنند.

نارضایتی

سرزنش کردن دائمی و مداوم از یک همسر سرزنش کننده می تواند نشان دهنده نارضایتی فرد از شما باشد. هر گونه نارضایتی و ناراحتی آنها می تواند به دعواها و مشاجرات مکرر تبدیل شود. زیرا آنها شما را به خاطر هر چیزی که باعث نارضایتی شما می شود سرزنش می کنند تا شما را به دردسر بیندازد و محدودیت هایی را برای شما ایجاد کنند.

پشیمانی

هر گونه پشیمانی در زندگی می تواند باعث بروز مشکلاتی در زندگی زناشویی شود. همین شرایط می تواند باعث ایجاد نارضایتی در فرد شود. در نهایت فرد ممکن است برای راضی کردن خودش دست به سرزنش کردن شما بزند.

عصبانیت

به طور طبیعی شیطنت و سر و صدای کودکان می تواند باعث بروز عصبانیت بیش از حد در والدین شود. اما برخی از والدین می دانند که عصبانیت زیاد هم می تواند باعث بروز برخی مشکلات دیگر شود. برای همین همسر سرزنش گر شما در این موارد سعی می کنند عصبانیت خودشان را به سمت شریک زندگی خود سوق دهند. در این شرایط ممکن است آنها را سرزنش کنند.

ابتلا به بیماری های روانی

اگر شریک زندگی شما یک همسر سرزنش گر است احتمال دارد رفتار او به برخی از مشکلات روانی مربوط باشد. مسائلی مانند اضطراب، اختلال دوقطبی و شرایط مشابه می تواند باعث تغییر رفتار در فرد شود. در این شرایط مشاوره آنلاین با یک روانشناس یا روانپزشک می تواند به تشخیص و درمان این بیماری و مقابله با همسر سرزنش کننده کمک کند.

چگونه با همسر سرزنش کننده برخورد کنیم؟

همسر سرزنش کننده و راه های برخورد با او || مرکز مشاوره همکده

زندگی با همسری که اغلب شما را سرزنش می کند می تواند استرس زا و حتی آسیب زا باشد اما برخی راهکارها برای مقابله و برخورد با همسر سرزنش کننده وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

با همسرتان صحبت کنید.

شاید شریک زندگی شما از تأثیر رفتار او بر شما آگاه نباشد. بنابراین، بنشینید و با آرامش احساس خود را در مورد آن توضیح دهید و با آنها حرف بزنید. علاوه بر آن، بهتر است علل اصلی سرزنش کردن همسر خود را بشناسید. برای تشخیص علت باید به رفتار های آنها دقت کنید. بروز برخی رفتار های تکراری مانند پرتاب کردن وسایل و فریاد زدن می توانند در تشخیص علت اصلی سرزنش افراد موثر باشند. این رفتار ها را در همسر خود بررسی کرده و هنگام مشورت با روانشناس آنها را مطرح کنید.

عیب های خود را شناسایی کنید.

وقتی در مقابل یک همسر سرزنش گر قرار می گیرید بهتر است کمی هم به رفتارهای خودتان نگاه کنید و ببینید آیا کاری انجام داده اید که باعث رنجش همسرتان شده است یا خیر. اگر دلیل را شناسایی کردید، ابتدا سعی کنید آن مشکل را حل کنید. شاید وقتی مشکل اصلی حل شد، همسرتان از سرزنش کردن شما دست بکشد.

سعی کنید آنها را درک کنید.

برای مقابله با همسر سرزنش کننده خود بسیار مهم است که بفهمید چه چیزی باعث سرزنش کردن همسرتان می‌شود. بعد از تشخیص علت اصلی رسیدگی به مشکل آسان می شود. به عنوان مثال، اگر همسرتان شما را به خاطر اشتباه فرزندانتان سرزنش می کند، به آنها بگویید که سرزنش کردن آنها فقط فرزندشان را لوس می کند. در عوض، آنها می توانند به کودک هشدار جدی بدهند و او را تنبیه کنند.

شما مقصر نیستید.

وقتی می دانید اشتباه می کنید، باید اشتباه خود را بپذیرید و بابت همان عذرخواهی کنید. با این حال، زمانی که می دانید اشتباه نمی کنید و همچنان سرزنش می شوید، به یاد داشته باشید که تقصیر شما نیست. قرار گرفتن در معرض ناامیدی و عصبانیت همسرتان ممکن است احساس کنید آدم بدی هستید، اما واقعیت این است که وقتی شما هیچ تقصیری در برابر همسر سرزنش کننده خود ندارید بهتر است خودتان را مقصر جلوه ندهید.

نگرش خود را تغییر دهید.

قبلاً وقتی همسرتان شما را سرزنش می کرد، ممکن است احساس عصبانیت کرده و از خود دفاع کرده باشید. دفعه بعد سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به رفتار بد آنها واکنش نشان ندهید. سوء استفاده را تحمل نکنید. اگر فکر می کنید رفتار همسرتان قابل تحمل نیست سعی کنید از آنها دور شوید. وقتی هم شما و هم همسرتان به آرامش رسیدید، صحبت کنید و موضوع را با آرامش حل کنید.

برای سلامت روان خود حد و مرز تعیین کنید.

همسر سرزنش کننده و راه های برخورد با او || مرکز مشاوره همکده

برای مقابله با یک همسر سرزنش کننده بهتر است مرزهای مشخصی برای مقابله با موقعیت تعیین کنید تا بتوانید از وضعیت روانی خود محافظت کنید. اگر همسرتان از دست شما عصبانی است، به او بگویید که در آن لحظه نمی توانید با او صحبت کنید و از او دور شوید. در یک شرایط بهتر سعی کنید با او صحبت کنید.

به دنبال مشاوره باشید.

با تمام راهکارهایی که برای مقابله با یک همسر سرزنش کننده گفته باشد باز هم ممکن است در برخورد با او دچار مشکل شوید و نتوانید رفتار های او را تحمل کنید. در این شرایط بهتر است از  یک مشاور کمک بگیرید. شما می توانید خودتان به تنهایی به یک روانشناس مراجعه یا حتی زوج درمانی را امتحان کنید. یک مشاور خوب می‌داند که چگونه شرایط را برای همسرتان توضیح دهد و راه‌هایی را برای کنار آمدن با شرایط پیشنهاد دهد.

سوالات متداول

سرزنش کردن چگونه بر روابط تأثیر منفی می گذارد؟ سرزنش دائمی می تواند منجر به از دست دادن ایمان و محبت بین زوجین شود و به نوبه خود باعث ایجاد احساس ناراحتی و نفرت نسبت به همدیگر شود. علاوه بر این، ممکن است احساس کنید که دیگر نمی توانید رفتارهای همسر سرزنش کننده خود را تحمل کنید.

چرا همسران سرزنش کننده از مشاوره ازدواج امتناع می ورزند؟ اغلب اوقات، همسری که شما را سرزنش می‌کند، ممکن است از شرکت در جلسات مشاوره امتناع کند، زیرا دوست ندارد افکار خودش را بروز دهد و در مورد احساساتش صحبت کنید، تمایلی به تغییر رفتارهای خود نداشته باشد، یا صرفاً به این دلیل که دیگر علاقه‌ای به بهبود روابط خود ندارند.

سخن آخر

اگر همسرتان استرس داشته باشد، از اعتماد به نفس پایین رنج ببرد، یا از کنترل کردن رنج می برد، ممکن است شروع به سرزنش شما کند. سعی کنید مشکل همسر سرزنش کننده خود را با ارتباط موثر حل کنید و در صورت نیاز از روانشناسان با تجربه از همکده برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

منابع
https://www.momjunction.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا