نشانه های تخلیه احساسی توسط شغل در زندگی شما

تخلیه احساسی توسط شغل یعنی شما ممکن است در ابتدا به شغل خود علاقه شدیدی داشته باشید. اما به مرور زمان روتین کاری شما باعث اذیت و فرسودگی شما می شود. اختلالات روانی فقط مختص به افراد سالمند یا دچار مشکلات جسمانی نیست. گاهی اوقات بزرگترین اشخاص در زندگی دچار اختلالات روانی هستند. افرادی که در محل کار خود تنش های فراوان دارند ممکن است دچار اختلالات روانی شوند. بسیاری از افراد هستند که خود را شدیداً مشغول کار و فعالیت می کنند.

این درست است که برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد. اما اگر بیش از حد فعالیت داشته باشید و به خود استراحت ندهید دچار اختلالات روانی خواهید شد. یکی از این اختلالات روانی فرسودگی شغلی است. فرسودگی شغلی می تواند آسیب های مختلفی را به فرد وارد کند. حتی ممکن است زندگی فرد را مختل کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه های تخلیه احساسی توسط شغل در زندگی شما چیست.

تخلیه احساسی توسط شغل و فرسودگی شغلی

تمام این ها مواردی است که ممکن است برای همه ما به وجود بیاید. در دنیایی که زندگی می کنیم خیلی از موارد دست به دست هم دادند تا ما از لحاظ روحی روانی دچار مشکلاتی باشیم. همان طور که می بینید بیماری همه گیری بر همه فعالیت های جامعه تأثیر گذاشته است. یکی از مشکلات روانی که به خاطر زیاد کار کردن است فرسودگی شغلی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه های تخلیه احساسی توسط شغل در زندگی شما، صحبت کنیم.

علائم فرسودگی شغلی و تخلیه احساسی توسط شغل

خستگی، احساس بدبینی و کاهش کارآمدی حرفه ای همه علائم فرسودگی شغلی هستند.  سازمان بهداشت جهانی آن را “پدیده سازمانی” می نامد. فرسودگی شغلی قابل پیشگیری است. نکته ای که باید بدانید این است که همه ما در معرض تجربه آن هستیم. یکی از راه های شگفت انگیز برای جلوگیری از فرسودگی شغلی این است که به روز خود ساختار دهید. باید  تمرکز خود را بر روی انتقال عمدی از یک فعالیت به فعالیت دیگر بگذارید. این کار باعث می شود خود را به زندگی شخصی و زندگی شخصی خود را به کار خود منتقل نکنید.

بسیاری از ما در خانه کار می کنیم یا حتی در جایی که می خوابیم کار خود را انجام می دهیم.  ساعت های طولانی در مشاغل ضروری کار می کنیم.  یا در تمام روز والدین کودکان مدرسه ای هستیم. ممکن است این کار غیرممکن به نظر برسد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، ممکن است در این مدت نیازهای سلامت جسمی و روانی خود را اولویت بندی کنید.  در حالی که استرس خود را به حداقل می رسانید و استراحت های خود را به حداکثر می رسانید.

تشخیص علائم فرسودگی شغلی و تخلیه احساسی توسط شغل

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

به روز خود ساختار های متفاوتی اضافه کنید

حتی اگر هر روز برای شما متفاوت به نظر برسد، مهم این است که ساختار خود را در روز های دیگر هم ایجاد کنید. تا بتوانید به طور فعال از کاری به وظیفه دیگر حرکت کنید. این کار باید بدون این که تحت فشار قرار بگیرید یا کار زیادی انجام دهید انجام شود. انجام چند وظیفه در برخی مواقع اجتناب ناپذیر است. اما شما می خواهید تا آن جا که ممکن است در برنامه ریزی محدوده های زمانی پیشقدم باشید. این کار باعث می شود تا بتوانید فعالیت های مهم  را انجام دهید. همانند ورزش، گذراندن وقت با همسرتان یا شرکت در گروه درمانی را در اولویت قرار دهید.

نکته ای در ارتباط با تخلیه احساسی توسط شغل

برای کسانی که بیکار هستند، کار نمی کنند و یا به طور 24 ساعته والدین ندارند خطراتی وجود دارد. برنامه ریزی برای انجام کارهای روزانه می تواند به شما انگیزه و هدف بدهد. حتی اگر این کار به سادگی کشیدن پاها، روزنامه نگاری یا تماس با یک دوست باشد.

به گفته دیوید رابین، دکترای تخصصی، روانپزشک، عصب شناس و بنیانگذار Apollo Neuro، فرسودگی شغلی خطرناک است. فرسودگی شغلی سیستم عصبی ما را سرکوب می کند.  به این معنی که توانایی ما در بهره وری در کار، ایجاد، خواب خوب، تولید مثل و ساختن معنی دار است.

جلوگیری از تخلیه احساسی توسط شغل از نظر دکتر رایین

برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، دکتر رابین توصیه هایی می کند. او می گوید کارهای زیر را به روز خود اضافه کنید و توضیح می دهد که چگونه می توانند برای شما مفید باشند:

روز خود را با یک کار مولد آغاز کنید

این می تواند شامل تخت خواب، انجام تمرین تنفسی یا مدیتیشن باشد. او توضیح می دهد بدن ما عاشق روال عادی است. به ویژه روال عادی که زندگی ما را غنی می کند. هر چه بیشتر در زندگی خود ساختار ایجاد کنیم،  فضای بیشتری برای تمرکز و بازیابی ایجاد می کنیم.

برای کاهش تخلیه احساسی توسط شغل ایجاد فضای کاری تعیین شده را اولویت قرار دهید

دکتر رابین می گوید، برخی در یک فضای کوچک زندگی می کنند.  ایجاد یک منطقه کاری جداگانه که می توانید به آن جا بروید و از آن دور شوید، به ایجاد تعادل بهتر در زندگی کمک می کند. با استفاده از این فضا، می توانید ذهن خود را برای جابجایی و خروج از حالت کار آموزش دهید.

چگونه برای تخلیه احساسی توسط شغل تنفس آگاهانه را تمرین کنیم؟

دکتر رابین توصیه می کند که تنفس آگاهانه انجام شود. این کار می تواند در هر لحظه در طول روز مورد استفاده قرار گیرد و فقط در چند دقیقه قابل انجام است.

نشانه های تخلیه احساسی توسط شغل در زندگی شما

اکثر مردم این تجربه را داشتند که نمی‌خواهند از جایشان بلند شوند و به سر کار بروند. یا به این دلیل که تحت فشار هستند یا به دلیل حجم کاری که باید انجام دهند تحت فشار قرار گرفتند. با این حال، گاهی اوقات، کار ما بیش از حد معمول باعث استرس عاطفی ما می شود.

آیا تا به حال فکر کردید که چرا تخلیه احساسی توسط شغل شما انجام می شود؟

یعنی مردم «اغلب آنقدر به کاری که انجام می‌دهند علاقه‌مند هستند، معمولاً این واقعیت را نادیده می‌گیرند. خصوصا این که ساعت‌های فوق‌العاده طولانی کار می‌کنند، بارهای کاری بسیار سنگین را بر عهده می‌گیرند. همچنین فشار زیادی را برای برتری بر خود وارد می‌کنند – همه این‌ها باعث می‌شود تا برای کارشان آماده باشند.

زمانی که تخلیه احساسی توسط شغل انجام می شود، می تواند عواقب ناگوار و خطرناک زیادی را به همراه داشته باشد. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که دقیقاً مشخص شود آیا کار باعث تخلیه هیجانی شما می‌شود یا نه.

نشانه هایی که تخلیه احساسی توسط شغل شما انجام می شود

«بعضی وقت‌ها آنقدر از نظر عاطفی تخلیه می‌شوید که حتی استراحت هم دیگر کاری از پیش نمی‌برد.»

شما نمی خواهید سر کار بروید

بسیاری از افراد شغلی دارند که در آن ترجیح می دهند از یک روز خوب در بیرون لذت ببرند یا زمانی را برای استراحت در خانه بگذرانند. «در فرسودگی شغلی، جدایی یک احساس عمومی از احساس قطع ارتباط با مردم و محیط شماست. شری بورگ کارتر، روان‌درمانگر و نویسنده، می‌گوید: اما این می‌تواند به شکل جدایی عاطفی و فیزیکی از شغل و مسئولیت‌هایتان باشد.

با این حال، زمانی که تخلیه احساسی توسط شغل انجام می شود، رفت و آمد از خانه به سر کار هر روز مانند یک نبرد سخت است. فقط تفکر نسبت به محل کار یا فروشگاهی که در آن کار می کنید شما را دچار استرس می کند.

شغل شما باعث ایجاد احساس اضطراب در شما می شود

وقتی سر کار هستید، همراه با تمام نشانه های فیزیکی، از تپش قلب تا افکار درهم، عصبی و مضطرب می شوید. مهم نیست که چقدر سخت کار می کنید، فشار دائمی برای انجام کارهای بیشتر را  احساس می کنید و به نظر می رسد هیچ چیز کافی نیست. ترک کار در پایان روز حتی باعث آرامش دقیق نیست. زیرا می دانید که باید به محل کار خود برگردید.

تخلیه احساسی توسط شغل یعنی شما هیچ انگیزه ای ندارید

زمانی که کار از نظر عاطفی تخلیه می شود، انگیزه شما برای انجام کارهای روزمره کاهش می یابد. به نظر می رسد باید خود را مجبور کنید که به هر ایمیل پاسخ دهید یا با هر یک از همکاران یا مشتریان صحبت کنید. حتی کاری که زمانی از انجام آن لذت می بردید نیز سخت است و به نظر می رسد هیچ چیز کمکی نمی کند.

همانطور که سخنران و نویسنده جو رابینسون بیان می کند، «آنچه که قبلاً به آن علاقه داشتیم – غرور، خدمات، جاه طلبی، چالش، حتی پول- بی معنی به نظر می رسد. اعتقاد به حرفه، موفقیت، هر کس دیگری، بی معنی است.»

بیشتر مریض می شوید

استرس بر سیستم ایمنی بدن ما فشار وارد می کند و آن‌ها را در برابر علائم سرماخوردگی و بیماری های جسمی آسیب پذیرتر می کند. Jayson DeMers می گوید: «افرادی که از فرسودگی شغلی رنج می برند اغلب انرژی یا انگیزه لازم برای انتخاب سبک زندگی سالم را ندارند. آن‌ها ممکن است زیاد (یا خیلی کم) بخورند، غذاهای ناسالم را انتخاب کنند یا ورزش را متوقف کنند.

نکته

تخلیه عاطفی نوعی استرس است، و زمانی که تخلیه احساسی توسط شغل تخلیه انجام می‌شود، ممکن است درد، درد و علائم سرماخوردگی را بیشتر از قبل تجربه کنید.

حتی نداشتن ساعت استراحت باعث می شود احساس بهتری داشته باشید

برای اکثر مردم، حرکت به خانه زمانی است که می توانند کار را تا روز بعد فراموش کنند. با این حال، زمانی که کار از نظر عاطفی خسته کننده است، به این معنی است که احتمال دارد استرس روز کاری خود را با خود به خانه ببرید. وقتی به خانه می رسید، هنوز احساس اضطراب، زخم و استرس می کنید.

در این‌جا راه هایی برای جلوگیری از تخلیه احساسی توسط شغل وجود دارد

اگر این نشانه ها شبیه شما به نظر می رسند، پس قطعاً کار از نظر احساسی شما را خسته می کند. ترک شغل و جستجوی شغل جدید همیشه راه حل نیست. به خصوص اگر شغل در جایی که زندگی می کنید کمیاب باشد. بنابراین، یادگیری چگونگی حل سالم آسیب تخلیه هیجانی بهترین راه برای انجام آن است.

صبور باشید

اگر می‌دانید که وضعیت در محل کار موقتی است و احتمالاً به زودی تغییر می‌کند، می‌توانید در حین انتظار راه‌های خروجی سالمی پیدا کنید. صحبت با یک مشاور، یکی از اعضای خانواده یا یک دوست می تواند به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا با احساسات خود کنار بیایید، در حالی که منتظر هستید تا وضعیت در محل کار برطرف شود.

برای جلوگیری از تخلیه احساسی توسط شغل نه گفتن را یاد بگیرید

اگر مشکل شما در محل کار این است که پروژه های زیادی دارید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه نه بگویید و برای وقت خود ارزش قائل شوید.

پل هالجیچ،  می‌گوید: «مشکلی که ما اغلب در نه گفتن تجربه می‌کنیم، در وفاداری به آن‌چه واقعاً می‌خواهیم است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا