مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان

در دنیایی که زندگی می کنیم و به علت وجود بیماری های همه گیری ممکن است مشکلات زیادی به وجود بیاید. دنیای ما همیشه خطرات عجیبی در خودش دیده است. از فوران شدن آتشفشان ها تا بمب گذاری های مختلف و جنگ های جهانی. بنابراین ما نمی توانیم مشکلات را پیش بینی کنیم. اما می توانیم خودمان در برای هر نوع فرآیندی آماده کنیم. اشتباه نکنید منظورمان داشتن وسواس برای این که هر لحظه ممکن است اتفاق خاصی بیفتد نیست. بلکه شما باید بدانید چگونه خود را به اوج تقویت در زمینه روان برسانید و مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان نمایید.

در ادامه می خواهیم ببینیم که نحوه مقابله با غم و اندوه شدید پس از مرگ چگونه است. برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه مقابله با غم و اندوه شدید پس از مرگ صحبت کنیم.

مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان طاقت فرسا است.

هنگامی که یکی از عزیزان می میرد، احساس غم و اندوه می تواند طاقت فرسا باشد. شما تشخیص می دهید که داشتن این احساسات طبیعی است، اما احساس می کنید فقط می توانید تا حد زیادی از عهده آن برآیید. می دانید که می خواهید گریه را متوقف کنید. می دانید که می خواهید قلب شما شفا یابد، اما شفا دادن کار آسانی نیست. خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای درک و زندگی با درد عاطفی فقدان انجام دهید. درمان می تواند شفابخش باشد و می تواند شما را از غم و اندوه جدا کند.

چرا مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان این قدر سخت است؟

مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان

از دست دادن یک عزیز برای بسیاری از دلایل سخت است. البته، شما دلتان برای آن ها تنگ شده است، آن ها زمانی بخشی از واقعیت شما، از روال روزمره شما بودند. حالا که آن ها رفته اند، باید با زندگی بدون آن ها سازگار شوید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بدون آن ها نمی توانید تصور کنید، یا مکان هایی که تصور نمی کنید بدون آن ها انجام می دهید. اگر آن فرد همسر شما بوده است، ممکن است اکنون که آن ها رفته اند تنها زندگی کنید. ممکن است مجبور شوید از مشاغلی که مدتی یا قبلاً انجام نداده اید مراقبت کنید. برای پیچیده تر شدن امور، نه تنها که با مشکلات مشابه و بسیاری دیگر روبرو هستید، بلکه احساس می کنید که با احساس غم و اندوه سر و کار دارید.

علائم شایع غم و اندوه چیست؟

اگر بعد از مرگ احساس غم و اندوه می کنید، می تواند به روش های دیگری نیز ظاهر شود. غیر معمول نیست که علائم فیزیکی غم خود را احساس کنید. ممکن است احساس سرگیجه کنید، ضربان قلب سریع داشته باشید، احساس خستگی کنید، بیش از حد تهویه کنید، تنگی نفس داشته باشید، در قفسه سینه یا گلو احساس سفتی یا سنگینی کنید، یا سردرد یا معده درد داشته باشید. کاهش وزن یا افزایش وزن نیز ممکن است رخ دهد.

این غم و اندوه تا کی ادامه خواهد داشت؟

برنامه خاصی برای اندوه وجود ندارد. برخی از افراد در عرض چند ماه احساس بهتری دارند، در حالی که برخی دیگر چندین سال طول می کشد تا پیشرفت کنند. هرچقدر طول بکشه اشکالی نداره عجله کردن در خود نتیجه ای معکوس دارد. اگر بتوانید در فرایند عزاداری صبور باشید، خیلی راحت تر از آن عبور خواهید کرد.

چگونه با درد از دست دادن کنار بیاییم؟

مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. حتی اگر می دانید که درد از کجا نشأت می گیرد، باز هم باید به گونه ای با آن کنار بیایید که به شما اجازه دهد به زندگی خود ادامه دهید. موارد زیر راه هایی برای کاهش بار از دست دادن شما هستند.

احساسات خود را بپذیرید

با گذاشتن احساسات همراه با از دست دادن، می توانید آن ها را همانطور که پیش می آیند بپذیرید. در غیر این صورت، احساساتی که دفن می کنید یا انکار می کنید ممکن است بعداً ظاهر شود یا شما را به شیوه ای ناخودآگاه تغییر دهد. بنابراین، احساسات خود را خوب یا بد قضاوت نکنید. بدانید که آنهاق هدفی دارند و با گذشت زمان از بین می روند.

از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

با یادگیری تکنیک های آرامش، می توانید احساس آرامش کنید و بتوانید با شرایط فعلی خود بهتر کنار بیایید. یکی از تکنیک های آرام سازی، آرام سازی سیستماتیک عضلات است. این یک تکنیک خوب برای زمانی است که احساس عصبانیت یا استرس می کنید. به پشت دراز بکشید و عضلات انگشتان پا را سفت کنید. آن ها را چند ثانیه در حالت سفت نگه دارید و سپس آن ها را کاملاً رها کنید. در مرحله بعد، ماهیچه های پا را محکم کرده، نگه دارید و رها کنید. به سمت بالا ادامه دهید تا به سر خود برسید، سفت شوید، نگه دارید و رها کنید.

تکنیک دیگر تنفس عمیق است.

تکنیک دیگر تنفس عمیق است. شما می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید. نفس عمیق بکشید، نگه دارید، بیرون دهید، نگه دارید و دوباره نفس بکشید. شما می توانید تصور کنید که احساسات بد هنگام بازدم بیرون می آیند و احساسات مثبت هنگام تنفس ظاهر می شوند. یا  می توانید در تعداد چهار نفس بکشید، برای تعداد چهار نگه دارید، برای تعداد چهار نفس بکشید و برای تعداد چهار نگه دارید. می توانید از قفسه سینه، دیافراگم یا شکم نفس بکشید. روش های مختلف را امتحان کنید تا بهترین مورد را برای خود بیابید.

توقف تفکرات را امتحان کنید

توقف فکر تکنیکی است که می توانید از آن برای مبارزه با افکار وسواسی استفاده کنید. هنگامی که افکار شما شروع به گردش می کنند، یک علامت توقف تصور کنید. اگر تصویر علامت توقف کار نمی کند، می توانید به کلمه “توقف” فکر کنید یا حتی آن را با صدای بلند بیان کنید. ممکن است مجبور باشید مدتی تمرین کنید تا قبل از آنکه افکار وسواسی با موفقیت به پایان برسد. وقتی به آن توجه کنید، می تواند بسیار مثر باشد.

در مورد ضرر و زیان از دست دادن عزیزتان صحبت کنید

مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان

مهم است که در مورد از دست دادن و احساسی که به شما دست می دهد صحبت کنید. ممکن است با افراد مورد اعتماد مانند اعضای خانواده یا دوستان نزدیک تماس بگیرید. همچنین ممکن است در مورد صحبت با یک مشاور داغدیده یا سایر متخصصان سلامت روان فکر کنید. اگر حرف زدن حرف شما نیست، راه های دیگری برای ابراز احساسات خود پیدا کنید. می توانید آن را از طریق فرایند های مختلف انجام دهید برای مثال مجلات یا موسیقی می تواند مفید باشد. درمان می تواند شفابخش باشد و می تواند شما را از غم و اندوه جدا کند.

روزهای خوب را به خاطر بسپارید

مرگ و از دست دادن آن ممکن است در حال حاضر در خط مقدم مغز شما باشد. وقتی فرصت دارید، سعی کنید این افکار را کنار بگذارید و به جای آن در زمان های بهتر به معشوق خود فکر کنید. اوقات خوشی را که در کنار هم گذرانده اید به خاطر بسپارید. به اشتراک گذاشتن خاطرات گذشته خوب است. همه آن را انجام می دهند. اگر در حال حاضر زندگی می کنید، به اشتراک گذاشتن تجربیات خود می تواند به نفع شما و اطرافیان باشد.

به خاطرات آن ها احترام بگذارید

این ممکن است به شما کمک کند تا کار خاصی را برای احترام به عزیز از دست رفته خود انجام دهید. یک پروژه اجتماعی را آغاز کنید تا یاد آن ها را گرامی بدارید. یک پرتره از آن ها از یک عکس قدیمی تهیه کنید یا خودتان آن را نقاشی کنید. نام کودکی را به نام آن ها بگذارید. به خودتان اجازه دهید جایی برای یاد آن ها در زندگی خود و دیگران ایجاد کنید.

تنظیم یک گفت و گوی موقت برای مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان

وقتی اتفاقی می افتد که نمی دانید چگونه به تنهایی با آن کنار بیایید، ممکن است به فکر “گفتگو” با معشوق از دست رفته خود باشید.

نکته آخر در مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان
بنابراین ما نمی توانیم مشکلات را پیش بینی کنیم. اما می توانیم خودمان در برای هر نوع فرآیندی آماده کنیم. اشتباه نکنید منظورمان داشتن وسواس برای این که هر لحظه ممکن است اتفاق خاصی بیفتد نیست. بلکه شما باید بدانید چگونه خود را به اوج تقویت در زمینه روح و روان برسانید و مقابله با اندوه شدید پس از مرگ عزیزان نمایید.
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا