معیارهای اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی یکی از مسائل مهم در اختلالات روانی است. یکی از اختلالاتی که ممکن است آن را بدانید اختلال افسردگی و دو قطبی است. افسردگی یک اختلال شایع در دنیا است و انواع مختلفی دارد. اختلال دو قطبی نیز اختلالی است که در سنین مختلف می تواند ایجاد شود. در این مقاله می خواهیم در ارتباط با معیارهای اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی صحبت کنیم.

اختلالات افسردگی و اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روانی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با معیارهای اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی، صحبت کنیم.

تاثیرات نوسان خلقی به طور شدید و غیر عادی در اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

آیا شما یا کسی که می شناسید تحت تأثیر نوسانات خلقی قرار گرفته که به نظر شدید یا غیرعادی است؟ آیا این تغییرات در خلق و خوی بر توانایی شما در حفظ تمرکز یا تکمیل وظایف تأثیر می گذارد؟ در حالی که تغییرات گاه به گاه در خلق و خوی طبیعی است، اما وقتی این تغییرات غالباً رخ می دهد، یا بدون دلیل مشخصی، ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. برای برخی، این ها می تواند نشانه هایی از یک اختلال سلامت روان باشد که به عنوان اختلال دو قطبی شناخته می شود. از آن جا که همه افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به درستی تشخیص داده نشده اند یا تحت درمان هستند، درک علائم و دانستن زمان جستجوی کمک از اهمیت برخوردار است.

اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دو قطبی یک وضعیت بهداشت روانی است که باعث تغییرات غیرمعمول در انرژی، خلق و خو، تمرکز و توانایی انجام فعالیت های زندگی روزمره می شود. این تغییرات خلقی، که به آن قسمت می گویند، شامل اوج های احساسی (شیدایی یا هیپومانیا) و پایین آمدن (به عنوان مثال افسردگی) است. موسسه ملی بهداشت روان گزارش داده است که تقریباً 2.6 درصد از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده تحت تأثیر اختلال دوقطبی قرار دارند.

عوامل خطر در ایجاد اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

علت دقیق اختلال دو قطبی در میان متخصصان بهداشت روان ناشناخته مانده است. دانشمندان معتقدند که یک مولفه ژنتیکی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این اختلال در برخی خانواده ها شود. با این حال، در حالی که افراد مستعد ژنتیکی هستند که در معرض خطر ابتلا به اختلال دو قطبی هستند، اما هر کسی که یکی از اعضای خانواده اش را نیز داشته باشد، آن را تجربه نمی کند. همچنین تصور می شود عوامل محیطی مانند جنسیت، استرس و سو مصرف الکل یا مواد از عوامل موثر در ایجاد اختلال دو قطبی هستند.

گرایش های خانوادگی

اگر یکی از بستگان درجه یک مبتلا به اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی مانند مادر یا خواهر است، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال باشد. برای بسیاری از افراد، اولین علائم به وجود می آید در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی دیده نمی شود. اگر چه اختلال دو قطبی در هر سنی قابل تشخیص است، سن معمول شروع آن 25 سال است.

جنسیت در ارتباط با این زمینه

در حالی که زنان و مردان به طور مساوی تحت تأثیر اختلال دو قطبی قرار دارند، علائمی وجود دارد که مخصوص هر جنسیت است. به عنوان مثال، زنان احتمالاً قسمت های خلقی سریع دوچرخه سواری را تجربه می کنند. بعلاوه، آن ها در مقایسه با مردان مبتلا به این اختلالات، احتمالاً دوره های مختلف و افسردگی را تجربه می کنند. از طرف دیگر، مردان ممکن است علائم اختلال دو قطبی مانند خشم، خصومت یا پرخاشگری را از خود نشان دهند.

دوچرخه سواری سریع برای توصیف تغییر در اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

دوچرخه سواری سریع اصطلاحی است که برای توصیف تغییر در چرخه های خلقی به کار می رود جایی که فرد مبتلا به اختلال دوقطبی در طی یک دوره 12 ماهه چهار دوره یا بیشتر از مانیا یا افسردگی را تجربه می کند. این تغییر سریع در چرخه های خلقی اغلب توسط فرد توصیف می شود که احساس می کند در حال حرکت با احساسات است. احساسات ممکن است در طی چند ساعت یا چند روز از بالا به پایین و دوباره برگردند. در طی یک دوره دوچرخه سواری سریع، ممکن است فرد احساس خطرناکی کند که از کنترل خارج شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دوچرخه سواری سریع در بین کسانی که به اندازه کافی برای درمان این اختلال درمان نشده اند، با شیوع بالاتری همراه است.

فشار روانی در اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

افرادی که در یک محیط پر استرس زندگی می کنند یا شغل پر استرسی دارند ممکن است بیشتر دچار اختلال دو قطبی شوند. اعتقاد بر این است که عوامل دیگری مانند سو استفاده جسمی یا جنسی (به ویژه در مراحل اولیه رشد زندگی)، یا مرگ والدین یا سایر حوادث آسیب زا، خطر ابتلا به اختلال دوقطبی در زندگی را افزایش می دهد.

سو مصرف الکل یا مواد

اگر چه الکل و سایر مواد باعث اختلال دو قطبی نمی شوند، اما استفاده از آنها می تواند شروع علائم را تسریع کرده و باعث خلق و خوی همراه شود.

علائم اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی در زنان یک وضعیت سلامت روانی جدی است که با نوسانات خلقی شدید مشخص می‌شود. در حالی که این اختلال برای مردان و زنان به روش‌های مشابهی تجربه می‌شود، تفاوت‌های مشخصی در مورد علائم وجود دارد. بیایید نگاهی به راه‌های منحصربه‌فرد اختلال دوقطبی بر زنان بیاندازیم.

معیارهای اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

ما تمایل داریم به اختلال دوقطبی به عنوان یک بیماری فکر کنیم که با دوره های متناوب افسردگی و شیدایی مشخص می شود. در حالی که درست است که برخی از افراد مبتلا به این اختلال یک نوسان آونگ متمایز در خلق و خوی، با بالا و پایین‌های واضح را تجربه می‌کنند، اما اغلب اوقات تصویر بالینی چندان واضح نخواهد بود.

بررسی اجمالی در ارتباط با این زمینه

در بسیاری از موارد، دوره های افسردگی ممکن است ویژگی مشخص اختلال دوقطبی باشد. در مواقع دیگر، یک فرد ممکن است شکل کمتر شدیدتری از شیدایی به نام هیپومانیا را تجربه کند که در آن خلق و خوی بالا ممکن است چندان آشکار نباشد، مخصوصاً برای ناظران گاه به گاه. بیماری دیگری که به نام اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی با ویژگی های ترکیبی شناخته می شود، باعث می شود که فرد همزمان افسردگی و شیدایی را تجربه کند. در حالی که این ممکن است متناقض به نظر برسد – داشتن حالت شیدایی و افسردگی همزمان – شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

علائم مختلف این اختلال

طبق یک مطالعه در سال 2015 از دانشکده پزشکی دانشگاه های مختلف، حدود 40 درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی حداقل یک بار در طول دوره بیماری خود یک دوره مختلط را تجربه می کنند. اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی اصطلاحی است که برای توصیف یک حالت شیدایی با علائم افسردگی یا یک حالت افسردگی با علائم شیدایی استفاده می شود. در حالی که این تمایز ممکن است تصادفی به نظر برسد. اما در واقع، این دو حالت خلقی به وضوح در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) صادر شده توسط انجمن روانپزشکی مشخص شده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ویژگی‌های یک حالت خلقی به عنوان

مشخص‌کننده‌ها شناخته می‌شوند که جزئیات بیشتری را به تشخیص اضافه می‌کنند و به اطمینان از تجویز مناسب‌ترین درمان کمک می‌کنند.

در حالی که یک حالت خلقی معمولاً در طول یک دوره مختلط غالب است. اما در مجموع، بدنه علائم متناقض خواهد بود. یک مثال ممکن است فردی در حالت بیش فعالی (علائم شیدایی) باشد که دارای احساس گناه عمیق یا پشیمانی است (علائم افسردگی). متناوباً، ممکن است فردی به طور غیرقابل کنترل گریه کند (علائم افسردگی) اما در انجام کاری که اکنون باید انجام شود (علائم شیدایی) متمرکز است.

افرادی که دوره‌های اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی را تجربه می‌کنند، عموماً علائم بدتر، عود مکرر اپیزودهای حاد، افزایش خطر روان پریشی و مشکل بیشتر در یافتن درمان مؤثر دارند.

تشخیص اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

اگر در حالت شیدایی یا هیپومانیا با ویژگی های مختلط هستید. معیارهای تشخیصی کامل برای یک دوره مانیک یا هیپومانیک اخیر را برآورده کرده اید، اما همچنین حداقل سه علامت افسردگی را در اکثر بازه زمانی مشابه تجربه کرده اید:

  • احساس غمگینی یا پوچی مداوم
  • عدم علاقه یا لذت در فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برید
  • آهسته تر از حد معمول صحبت می کند یا پاسخ می دهد
  • خستگی مداوم و از دست دادن انرژی
  • داشتن احساس بی ارزشی یا گناه نامناسب

افکار مکرر مرگ یا خودکشی

پزشک باید اطمینان حاصل کند که هیچ توضیح دیگری برای علائم افسردگی، مانند سوء مصرف الکل یا داروهای دارویی یا تفریحی مانند مواد افیونی یا بنزودیازپین ها وجود ندارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه به این امر به ویژه با توجه به اینکه تحقیقات افرادی که مبتلا به اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی هستند را با میزان بالاتری از سوء استفاده از مواد مخدر یا الکل مرتبط می کند. به عنوان یک قاعده، مصرف مواد با شدت بیشتر بیماری و کنترل ضعیف تر علائم دوقطبی همراه است.

تشخیص افسردگی و اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی

اگر در حالت افسرده با ویژگی های مختلط هستید، معیارهای تشخیصی کامل برای یک دوره افسردگی اساسی اخیر را برآورده خواهید کرد، اما همچنین حداقل سه علامت شیدایی یا هیپومانیا را در اکثر بازه زمانی مشابه تجربه کرده اید:

  • حالت خلقی بیش از حد بالا و گسترده
  • عزت نفس متورم یا بزرگواری
  • حالت بیش از حد پرحرف یا احساس فشار برای تداوم صحبت
  • افکار مسابقه ای یا پرواز ایده ها
  • افزایش انرژی با تمرکز بر وظایف هدف گرا
  • ریسک پذیری بی دلیل (مالی، فیزیکی، جنسی و …)

کاهش نیاز به خواب

برای تشخیص، پزشک باید مطمئن شود که هیچ دلیل دیگری برای علائم افسردگی وجود ندارد، مانند یک اختلال عصبی یا محرک‌های دارویی یا تفریحی مانند کریستال مت آمفتامین، کوکائین یا ریتالین.

رفتار و درمان

درمان یک دوره اپیزود مختلط در اختلال دوقطبی پیچیده است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا