11 علت گریه کردن در خواب را بشناسید.

علت گریه کردن در خواب می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی افراد به دنبال این موضوع هستند که چرا در خواب گریه می کنم؟ گریه کردن در هنگام خواب یا در طول خواب که موقت بروز کند زیاد نگران کننده نیست. اما اگر به طور مداوم در خواب گریه می کنید بهتر است علت آن شناسایی و درمان شود. بیدار شدن با چشمان اشکبار می‌تواند ناراحت کننده باشد. گریه کردن در خواب در نوزادان و کودکان تا حدودی طبیعی است. اما بزرگسالانی که از نظر عاطفی تخلیه شده‌اند، از برخی مشکلات مربوط به سلامت روان رنج می‌برند یا اخیراً تجربه آسیب زایی را تجربه کرده‌اند، ممکن است که در طول بیداری و خواب گریه کنند.

در مورد سالمندان، تغییرات فیزیکی، علائم زوال عقل، جنبه‌های ذهنی و عاطفی دوران پیری و استرس ناشی از شرایط زندگی، می‌توانند باعث گریه کردن در طول چرخه خواب شوند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده به این موضوع می‌پردازیم که چه چیزی باعث می‌شود که افراد در خواب گریه کنند و چه زمانی باید به دنبال درمان باشیم.

چرا در خواب گریه می کنم؟

گریه کردن در خواب به خصوص در بزرگسالان می تواند علل متفاوتی داشته باشد. اما به طور کلی مهمترین علت گریه در خواب، عبارتند از:

انتقال مرحله خواب

وقتی یک نوزاد متولد می‌شود، به زمان نیاز است تا بدن او خود را با چرخه خواب جدید وفق دهد. به طور کلی، خواب شش مرحله دارد. خواب مرحله حرکت سریع چشم (REM) یکی از این مراحل است. به این مرحله خواب سبک نیز گفته می‌شود. در واقع نوزادان نسبت به بزرگسالان زمان بیشتری را در طول خواب REM می‌گذرانند.

نوزادان به این علت در خواب گریه می‌کنند که عادت ندارند از خواب عمیق به خواب سبک منتقل شوند. این انتقال می‌تواند برای آنها ناراحت کننده باشد و باعث شود که با گریه از خواب بیدار شوند. با این حال، گاهی اوقات آنها آرام می‌گیرند و به خواب خود ادامه می‌دهند.

اگر کودک شما بیشتر از حد معمول یا برای مدت طولانی و بی وقفه گریه می‌کند، با یک پزشک اطفال صحبت کنید.

ترور شبانه یا حملات وحشت شبانه

وحشت‌های شبانه نوعی پاراسومنیا هستند که وقتی فرد بیدار می‌شود، نمی‌تواند آن را به خاطر بسپارد. کودکان بیشتر از بزرگسالان این موارد را تجربه می‌کنند. وحشت شبانه بیشتر در سنین 3 تا 7 سالگی رخ می‌دهد. تخمین زده می‌شود که 30 درصد از کودکان دختر و پسر دچار وحشت شبانه می‌شوند. مدت یک تجربه وحشت شبانه می‌تواند بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.  این وضعیت می‌تواند شامل حرکت شدید در رختخواب، جیغ زدن یا راه رفتن در خواب باشد. ترور شبانه می‌تواند باعث گریه کردن در هنگام خواب و هنگام بیداری شود. به طور کلی در حدود سن 10 سالگی، فراوانی وحشت‌های شبانه به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

کابوس

علت گریه کردن در خواب چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

اگر به دنبال دلیل این هستید که چرا در خواب گریه می کنم، بهتر است وضعیت خود را از نظر کابوس هایی که می بینید، بررسی کنید. کابوس می‌تواند شرایط بدی را برای فرد ایجاد کند. احتمالاً به یاد دارید که در کودکی بیشتر از بزرگسالی کابوس می‌دیدید. با این حال، هر کسی در بزرگسالی نیز می‌تواند کابوس را تجربه کند. بیدار شدن از یک کابوس می‌تواند باعث ایجاد احساس ترس، ناراحتی، لرزش و ناراحتی در فرد شود.

گاهی اوقات، کابوس می‌تواند آنقدر شدید باشد که باعث شود فرد با گریه از خواب بیدار شود. غیرممکن است که به طور کامل از هجوم رویاهای ترسناک به خواب خود جلوگیری کنید. اگرچه دانشمندان به طور کامل در اینباره مطمئن نیستند که چرا افراد کابوس می‌بینند، اما معتقدند که این کابوس‌ها به نحوه پردازش احساسات و استرس‌های دشوار، مدیریت موقعیت‌های نامطلوب و مقابله با احساسات اضطراب آور در مورد رویدادهای آینده مربوط می‌شود.

احساسات یا اندوه های سرکوب شده

هر کسی زمانی که با شرایطی مانند فقدان غم انگیز یا با یک رویداد آسیب زا مواجه می‌شود، غم و اندوه متفاوتی را تجربه می‌کند. برخی از افراد می‌توانند به راحتی احساسات خود را ابراز کنند، بدون مشکل قابل توجهی به دنبال کمک باشند و می‌توانند به سرعت شرایط خود را بهبود بخشند.

افراد دیگر ممکن است ترجیح دهند که احساسات خود را نادیده بگیرند یا سرکوب کنند. حتی ممکن است که از دیگران کناره گیری کنند. برخی افراد تمایل دارند طوری رفتار کنند که انگار همه چیز خوب است. آنها در طول روز مشغول و فعال هستند، اما در شب، احساسات سرکوب شده به صورت مشکلات خواب بروز پیدا می‌کند.

هیچ راه درست و یکسانی برای سوگواری برای از دست دادن یک عزیز وجود ندارد و گریه کردن در خواب ممکن است روش طبیعی بدن شما برای مدیریت آن تجربه باشد. تماس با یک درمانگر یا روانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا آن احساسات دشوار را پردازش کنید، راه‌های مقابله را یاد بگیرید و مشکلات خود را تا حد امکان درمان کنید.

اضطراب و استرس

از مسائل کاری، مشکلات زناشویی، مشکلات خانوادگی و مشکلات مالی گرفته تا نگرانی‌های ایجاد شده در مورد سلامتی، می‌تواند از عوامل استرس زا باشند. اگر زندگی‌تان موقعیت‌های بسیار پیچیده‌ای را برای شما رقم زده است، بدن شما باید این شرایط را تحمل کند. خواب از توانایی مغز برای ایجاد خاطرات عاطفی، توسعه رفتار همدلانه و تعدیل واکنش عاطفی برخوردار است.

استرس و اضطرابی که آن را احساس می‌کنید، می‌تواند به صورت گریه در خواب ظاهر شود و علت گریه در خواب شما باشد. زیرا مغز شما در حال فعالیت بر تنش شدیدی است که در زندگی شما وجود دارد. پس اگر به دنبال این هستید که چرا در خواب گریه می کنم بهتر است وضعیت خود را از نظر اضطراب و استرس بررسی کنید.

پاراسومنیا

پاراسومنیا دسته‌ای از اختلالات خواب است که شامل راه رفتن در خواب و خواب گویی می‌شود. فردی که پاراسومنیا را تجربه می‌کند، رویای خود را به صورت فیزیکی و در زندگی واقعی اجرا می‌کند که می‌تواند شامل گریه کردن نیز باشد. اگر یکی از اعضای خانواده شما این اختلال خواب را تجربه کند، احتمال ابتلای شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

پاراسومنیا با وجود استرس، اضطراب و تغییرات عمده در عادات خواب تشدید می‌شود. این وضعیت می‌تواند ایمنی فرد را به خطر بیندازد. زیرا در طول این وضعیت، فرد از محیط فیزیکی خود بی خبر است. این افراد ممکن است که به صورت ناخواسته با خوردن مواد سمی، افتادن از بلندی یا پایین آمدن از پله‌ها یا برخورد با اشیا به خود آسیب برسانند.

اگر مکرراً پاراسومنیا را تجربه می‌کنید، مهم است که از یک متخصص در مورد گزینه‌های درمانی و نکات پیشگیری از بروز این شرایط کمک بگیرید.

افسردگی

علت گریه کردن در خواب چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

افسردگی یک اختلال خلقی شایع است که با احساس غم و اندوه، ناامیدی و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی لذت بخش بودند، مرتبط است. به طور کلی ارتباط بین مشکلات خواب و افسردگی مشهود است. هفتاد و پنج درصد از افراد مبتلا به افسردگی گزارش می‌دهند که مشکلاتی را در به خواب رفتن و نیز حفظ خواب خود تجربه می‌کنند.

یکی از علائم افسردگی گریه کردن بدون وجود علت خاص است.

افسردگی صبحگاهی

افسردگی صبحگاهی به عنوان یکی از علت گریه کردن در خواب و تغییرات خلقی روزانه نیز شناخته می‌شود. افسردگی صبحگاهی، نوعی افسردگی است که هنگام بیدار شدن از خواب در صبح رخ می‌دهد. برخی از علائم اختلال افسردگی صبحگاهی، عبارت‌اند از:

  • خوابیدن طولانی تر از حد معمول
  • داشتن انرژی کم برای شروع برنامه صبحگاهی خود
  • احساس ناامیدی یا بدخلقی زمانی که از خواب بیدار می‌شوید.

با وجود مشخص بودن علائم، علل ابتلا افراد به افسردگی صبحگاهی مشخص نیست. با این حال، محققان پیشنهاد می‌کنند که این شرایط به مشکلات ریتم شبانه ‌روزی فرد مربوط می‌شود. ریتم شبانه روزی، شامل چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن انسان است که عملکردهای اساسی را در طول روز برای فرد انجام می‌دهد تا به شما کمک کند که در شب به خواب بروید و صبح از خواب بیدار شوید.

زوال عقل

به گفته متخصصین، زوال عقل با اختلالات خواب مرتبط است. محققان پیشنهاد می‌کنند که به طور بالقوه، زوال عقل به علت ایجاد بی نظمی در چرخه خواب و بیداری، ناشی از انحطاط هیپوتالاموس و ساقه مغز ممکن است علت گریه در خواب بیماران ‌شود. افراد مبتلا به زوال عقل گزارش کرده‌اند که در به خواب رفتن، چرت زدن بیشتر در روز، تحریک پذیری بیشتر در عصر و بیدار شدن مکرر در طول شب مشکل دارند.

تغییرات در رژیم درمانی دارویی

علت گریه کردن در خواب چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

در صورتی که مصرف داروی جدیدی را شروع کرده‌اید، مصرف آن را متوقف کرده اید یا دوز مصرفی آن را تغییر داده‌اید، این شرایط می‌توانند باعث بروز مشکلات خواب شوند. داروهایی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند، می‌توانند چرخه خواب و بیداری شما را تغییر دهند.

برخی از نمونه‌های داروهایی که می‌توانند باعث بروز بی‌خوابی شوند، عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهایی که برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت استفاده می‌شوند.

حتماً در مورد عوارض داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مشکلات و بیماری های زمینه ای و خاص

در نهایت، می‌توان به این نکته اشاره کرد که در برخی موارد، علت گریه در خواب ممکن است به علل عاطفی یا ذهنی بروز پیدا نکرده نباشد. بلکه ممکن است که گریه کردن در خواب به علت یک وضعیت جسمانی بروز پیدا کرده باشد که باعث آبریزش چشم می‌شوند.

به عنوان مثال، برخی از این بیماری‌ها شامل آلرژی، ورم ملتحمه یا مسدود شدن مجرای اشکی است. به طور کلی با درمان این مشکلات، اشک ریزش بروز یافته در طول خواب نیز باید برطرف شود.

سخن آخر

در صورتی که فرد هر چند وقت یکبار در طول خواب گریه کردن را تجربه کند، زیاد نگران کننده نیست. انسان بودن یعنی احساسی بودن و اشک بخشی از فرآیند بیان این احساسات است. با این حال، اگر در اغلب شب‌ها در طول خواب گریه می‌کنید یا این وضعیت توانایی شما را در داشتن عملکرد صحیح مختل می‌کند یا مانع از انجام فعالیت‌های روزانه‌تان می‌شود، مهم است که با پزشک یا متخصص و روانپزشک معالج خود تماس بگیرید.

پزشکان متخصص می‌توانند به شما در شناسایی ابتلا به بیماری زمینه‌ای احتمالي کمک کرده و گزینه‌های درمانی مناسب را برای بهبود خواب و افزایش رفاه کلی شما پیشنهاد کنند. در صورتی که علت گریه در خواب به درستی تشخیص داده شود، در اغلب موارد می‌توان آن را درمان کرد.

منابع
https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا