عاداتی که باعث افسردگی و عزت نفس پایین می شود

افسردگی و عزت نفس پایین در افراد نشان دهنده مشکلاتی در زندگی است. گاهی اوقات جلب نظر همیشگی دیگران باعث این مشکلات خواهد شد. همانطور که می دانید اعتماد به نفس و عزت نفس هر دو مکمل یکدیگرند. اعتماد به نفس و عزت نفس برای موفقیت در هر فردی لازم است. روان شناسان تاکید بسیاری بر این دو مورد می کنند. عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند. اما هر دوی  آن ها اگر در فردی وجود داشته باشد آن خصوص موفق تر خواهد بود.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. هیچ کس بدون تلاش و هدف گذاری درست نمی تواند به موفقیت برسد. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که عاداتی که باعث افسردگی و عزت نفس پایین می شود چگونه است.

رفتار در افراد دارای افسردگی و عزت نفس پایین

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عاداتی که باعث افسردگی و عزت نفس پایین می شود، صحبت کنیم.

چگونه چند نشانه افسردگی و عزت نفس پایین را بشناسیم (و چگونه آن را تقویت کنیم)

گاهی اوقات تشخیص عزت نفس پایین آسان است، اما گاهی اوقات نشانه های عزت نفس پایین چندان واضح نیستند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند سعی می کنند آن را پنهان کنند. اما دانستن نشانه های عزت نفس پایین می تواند به شما در شناسایی آن کمک کند. عزت نفس به عقیده افراد در مورد خود، از جمله هویت، احساس شایستگی و احساس تعلق اشاره دارد. اگر شخصی فاقد عزت نفس باشد، عادت هایی ایجاد می کند که سعی کند درد ناشی از افکار منفی خود را مدیریت کند. گاهی اوقات آنقدر این فرایند بد می شود که آن ها کل سبک زندگی خود را بر اساس محافظت از خود در برابر ترس از شکست و طرد شدگی شکل می دهند. این امر بر هر بخش از زندگی افراد تأثیر می گذارد و شناخت و پرداختن به آن ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از ویژگی های شگفت انگیز با احساس بی لیاقتی همراه است. نشانه‌های افسردگی و عزت نفس پایین می‌تواند تعجب‌آور باشد. زیرا اغلب به مثبت‌اندیشی و فردی راحت‌تر مرتبط است. با این حال، این ها ویژگی هایی هستند که افراد خودآگاه برای مقابله و جلوگیری از موقعیت های ناراحت کننده از خود نشان می دهند

چند نشانه افسردگی و عزت نفس پایین

با شناخت علائم عزت نفس پایین، به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا از آن رنج می برید یا خیر. بسیاری از افرادی که عزت نفس کمی دارند تصور نادرستی از خود دارند. اما شما می توانید بر آن غلبه کنید و یاد بگیرید که دوباره خود را دوست داشته باشید. به همین ترتیب، به شما کمک می‌کند تا نشانه‌هایی از این مورد را در دیگران ببینید و به شما این امکان را می‌دهد که به آن‌ها نیز کمک کنید.

منفعل بودن در مورد زندگی

افرادی که افسردگی و عزت نفس پایین دارند اغلب خود را به خاطر هر اتفاقی که اشتباه می افتد سرزنش می کنند. گاهی اوقات، آن ها خود را به خاطر چیزهایی که فکر می کنند ممکن است اشتباه پیش برود اما هنوز اتفاق نیفتاده است، سرزنش می کنند.

بلاتکلیفی

عدم اعتماد به نفس می تواند منجر به رفتار غیرقطعی شود. فرد مایل به تصمیم گیری نخواهد بود و حتی زمانی که بهترین گزینه مشخص باشد، بین انتخاب ها سرگردان است. به علاوه، وقتی افراد خودآگاه انتخاب می کنند، اغلب بعداً از خود سؤال می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، گاهی اوقات افسردگی و عزت نفس پایین آن‌ها ناشی از سرزنش بیش از حد مکرر یا خیلی شدید در گذشته است. اگر فرد از متهم شدگی می‌ترسد، از شخص دیگری می‌خواهد که تصمیم بگیرد و اگر همه چیز اشتباه پیش رفت، سرزنش شود. بعلاوه، اگر همه راضی نباشند، احساس نخواهند کرد که به هم ریخته اند.

بی حوصلگی مکرر یا باور به این که آن ها خسته کننده هستند

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، در تلاش هستند که چیزها را مجذوب خود کنند، و اغلب احساس بی حوصلگی می کنند. آن ها احساس می کنند که ارزش لذت بردن را ندارند، بنابراین در عوض تجربیات سرگرم کننده ای را منتقل می کنند. گاهی اوقات آن‌ها سرگرمی را از دست می دهند. زیرا از فکر شکست یا ناامیدی احتمالی می ترسند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد خودآگاه نیز تمایل دارند به این باور برسند که به طور کلی خسته کننده هستند. آن ها اغلب احساس می کنند که به اندازه کافی متمایز، جذاب یا باهوش نیستند که چیزی جز خسته کننده باشند. اگر زمانی برای جلب توجه یا صحبت بیش از حد احساس شرم کردند، می تواند دلیل رفتار آن‌ها باشد.

تعلل

کسانی که افسردگی و عزت نفس پایین دارند، تمایل دارند کار را به تعویق بیاندازند، اما نه به دلیلی که شما فکر می کنید. فرد در انجام وظایف خود به تعویق می اندازد تا از قضاوت یا تماشای دیگران جلوگیری کند.

همانطور که سعی می کنند اجازه ندهند دیگران آنها را قضاوت کنند، مشکلات دیگری را نیز در زندگی خود ایجاد می کنند. آن‌ها ممکن است اغلب دیر بیایند یا قرارهای از پیش تعیین شده را از دست بدهند. علاوه بر این، آن‌ها ممکن است فرصت ها را از دست بدهند.

گوشه گیری از خود یکی از اولین نشانه های کاهش عزت نفس است.

اگر کسی خود را منزوی کند، زیرا فکر می‌کند کسی او را نمی‌خواهد، نشانه‌ای از افسردگی و عزت نفس پایین است. آن‌ها باور خواهند کرد که هیچ کس نمی تواند آنقدر آن‌ها را دوست داشته باشد که بخواهند با هم وقت بگذرانند، و می خواهند از طرد شدن خودداری کنند.

عاداتی که باعث افسردگی و عزت نفس پایین می شود

تحقیقات نشان می دهد که وقتی افسردگی و عزت نفس پایین دارید، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری مستعد آسیب های روانی هستید. این به این دلیل است که افکار منفی شما در مورد خودتان به راحتی می توانند به افکار منفی در مورد همه چیز اطراف شما تبدیل شوند. کم کم وارد یک مارپیچ منفی می شوید که خروج از آن واقعاً سخت است و مستقیماً منجر به کاهش عزت نفس و افسردگی می شود.

نکته

بهترین راه برای افزایش عزت نفس، تفکر مثبت است. شما باید به عادات روزانه خود نگاهی طولانی و سخت بیندازید و عادات سمی را که شما را به سمت چاله افسردگی سوق می دهند شناسایی کنید. این هرگز آسان نیست زیرا منطقی بودن و انتقاد از خود در زمانی که عزت نفس پایینی دارید تقریباً غیرممکن است. با این حال، هرچه زودتر یاد بگیرید که این افسردگی و عزت نفس پایین را از بین ببرید. این کار باعث می شود تا کنترل ذهنیت خود در آینده برای شما آسان تر شود.

آمادگی مغز برای افسردگی و عزت نفس پایین

مغز خود را برای شادی و مثبت اندیشی به جای افکار تحقیرکننده و منفی بافی از نو بسازید، آنگاه خود را مستعد موفقیت خواهید دید. در این‌جا چند عادت وجود دارد که می‌خواهید خود را از آن‌ها دور کنید تا از افسردگی و عزت نفس پایین جلوگیری کنید. در این‌جا چند عادتی که باعث کاهش عزت نفس و افسردگی می شود اشاره می کنیم.

شما توانایی دارید بدانید که بسیاری از مردم با چیزهای زیادی مبارزه می کنند – افسردگی یا هر چیز دیگری – پس بدانید که شما تنها نیستید. هالی هولم

کمال گرایی و افسردگی و عزت نفس پایین

مهم نیست که چند بار ممکن است کسی به شما بگوید که کمال گرایی خوب است. این فقط به این معنی است که استانداردهای بالایی (و اغلب دست نیافتنی) برای خود تعیین می کنید. کمال گراها بیشتر با عزت نفس پایین و افسردگی، اضطراب و احساسات تحقیرکننده دست و پنجه نرم می کنند. وقتی از خود انتظار بالایی دارید، پذیرش شکست بسیار سخت تر می شود.

نکته

کمال گرایی می تواند منجر به ترس از امتحان هر چیز جدیدی شود زیرا از شکست می ترسید. راهی که می‌توانید عادت‌های کمال‌گرایانه خود را به خودتان بیاموزید چیست؟ این است که بدانید شکست یک راه معتبر و مؤثر برای یادگیری است. مردم از اشتباهات خود بهترین درس را می گیرند. اگر از ترس آن‌ها دست بردارید، خواهید دید که همه اشتباهات آسیب زا نیستند. روی هدف بزرگ‌تر تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که چیزهای مهم‌تری در زندگی وجود دارد تا اینکه همه چیز را کامل کنید.

فرافکنی

این در افرادی که از اضطراب، عزت نفس پایین و افسردگی رنج می برند بسیار رایج است. وقتی مشکلات افسردگی و عزت نفس پایین دارید، تمایل دارید آن‌ها را فرافکنی کنید. طوری که دیگران شما را همانطور که شما خودتان می بینید می بینند. به هر رابطه ای که تا به حال داشتید شک می کنید و به این فکر می کنید که آیا همه پنهانی از شما متنفر هستند یا خیر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ناشی از عدم اطمینان و نگرانی که هرگز نمی دانید چرا وجود دارد و آن ها واقعاً چه فکری درباره شما می کنند ایجاد می شود. اگر متوجه شدید که چنین فکر می کنید، از خود بپرسید که آیا در مورد کسی که دوستش دارید اینطور فکر می کنید؟ خود را با همان معیاری که دوستان خود را رعایت می کنید نگه دارید و ارزش خود را تشخیص دهید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که مسائل مربوط به افسردگی و عزت نفس پایین شما بیشتر به جای اینکه توسط اطرافیان شما ایجاد شود، به خودتان مربوط است.

رضایت همه افراد نسبت به خود باعث افسردگی و عزت نفس پایین می شود

عاداتی که باعث افسردگی و عزت نفس پایین می شود

هرگز نمی توان همه را راضی کرد، اما فردی که عزت نفس پایینی دارد مطمئناً تمام تلاش خود را می کند. این به این دلیل است که آن‌ها نیاز دائمی به اعتبارسنجی و اثبات ارزش خود دارند. ترس از “نه” گفتن به مردم ناشی از ترس عمیق تر از طرد شدگی و رهایی در تنهایی است.

همیشه به یاد داشته باشید که خودتان را در اولویت قرار دهید. دوستان واقعی از شما توقع ندارند که همیشه یک با آن ها همسو باشید. اگر سعی کنید همیشه همه را راضی کنید، کسی از شما سوء استفاده می کند و شما را آزار می دهد. اجازه ندهید خواسته های دیگران بر خواسته های شما سایه افکند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا