عادت هایی که کاهش مه مغزی را آسان تر می کند

کاهش مه مغزی طبق گفته روان شناسان از طریق راه های مختلفی قابل اجرا است. همه ما می دانیم که در مغز انسان بخش هایی به نام حافظه وجود دارد که نیازمند تقویت است. ما امروز می خواهیم عادت هایس را بررسی کنیم که به کاهش مه مغزی کمک خواهند کرد. مغز مهم ترین بخش در بدن ما است. مغز انسان وظایف مهمی را بر عهده دارد.

ذهن انسان می تواند ارتباطات را برقرار کند و برای عوامل مختلف زندگی ما مناسب است. نکته ای که باید بدانید این است که اختلالات مغزی نیز وجود دارد. اختلالات انواع مختلفی دارند. در هر فرد این اختلالات می تواند به شکل های گوناگون ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از اختلالات مغزی که در مقاله های قبل در ارتباط با آن صحبت کردیم آلزایمر است. در ادامه می خواهیم ببینیم که عادت هایی که کاهش مه مغزی را آسان تر می کند چگونه است؟

 ارتباط بین روان و ذهن – کاهش مه مغزی

روان انسان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید.

حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم تفاوت بین زوال عقل و آلزایمر را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عادت هایی که کاهش مه مغزی را آسان تر می کند، صحبت کنیم.

کاهش مه مغزی و تعریف آن

مه مغزی در واقع یک بیماری نیست. بلکه اصطلاحی است که برای توصیف احساس تنبلی و گیجی ذهنی به کار می رود. این می تواند علامت سایر شرایط سلامتی باشد. مه مغزی مانند فقدان وضوح ذهنی است. Sabrina Romanoff، PsyD، استاد و روانشناس بالینی در شهر نیویورک مطلبی گفته است. او می گوید، این فرآیند می تواند بر توانایی شما در تمرکز تأثیر بگذارد و به خاطر سپردن چیزها را برای شما مشکل کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در نهایت، کاهش مه مغزی می تواند بر احساس شما در مورد خود تأثیر بگذارد. افراد اغلب خود را احساس نمی کنند، زیرا از دست دادن وضوح ذهنی برای آن ها بیگانه است. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه می توانید عملکرد ذهنی خود را به طور طبیعی بهبود بخشید؟

علل مه مغزی

تعدادی از عوامل و شرایط سلامتی می تواند باعث مه مغزی شود، از جمله:

  • کمبود خواب
  • افزایش سطح استرس
  • افسردگی
  • زوال عقل
  • یائسگی
  • دارو
  • شرایط هورمونی، مانند اختلالات تیروئید
  • شرایط مزمن بهداشتی مانند مولتیپل اسکلروزیس
  • کمبود مواد مغذی مانند کمبود ویتامین B12
  • عفونت های ویروسی مانند COVID-19، SARS و H1N11

COVID-19 و کاهش مه مغزی می تواند باعث التهاب در مغز شود

COVID-19 می تواند باعث التهاب در مغز شود. این بیماری می تواند بر توانایی نورون های مغز در ارتباط با یکدیگر تأثیر بگذارد و در نتیجه مه مغزی ایجاد شود.

عادت هایی که کاهش مه مغزی را آسان تر می کند

زمانی را به خاطر می آورید که دیوانه وار به دنبال کلیدهای ماشین خود می گشتید و متوجه می شدید که در تمام مدت کلیدهای ماشین خود را آویزان کرده بودند؟ شاید به دنبال عینکی که روی سرتان بود می‌گشتید یا به دنبال تلفن همراهتان می‌گشتید که با آن صحبت می‌کنید. اگر این‌ها برای  شما اتفاق افتاده است، شاید وقت آن رسیده است که یاد بگیرید چگونه کاهش مه مغزی را انجام دهید.

احتمالاً مه مغزی را تا حدودی شنیده و تجربه کرده اید. اما ممکن است صادقانه ندانید که زمان وقوع آن کی است. وقتی این احساس مبهم را در سر دارید، ممکن است یک ساعت طول بکشد تا کاری را انجام دهید که در زمان کم قابل حل است. چند بار وارد اتاقی شده اید و کاملا فراموش کرده اید که چرا از ابتدا وارد این فضا شده اید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آیا شب‌ها در رختخواب دراز می‌کشید و دوباره وسواس می کنید  که در را قفل کرده‌اید، چراغ‌ها را خاموش کرده‌اید یا به‌طور تصادفی اجاق گاز را روشن گذاشته‌اید؟ بخشی از مشکل این است که عدم کاهش مه مغزی به شما یک وضعیت پزشکی واقعی یا تشخیصی نمی دهد که همه چیز را تعریف کند. این فقط یک اصطلاح تصادفی است که برای توصیف وضعیت یک فرد در هنگام مشکلات حافظه، تمرکز یا ناتوانی در حل مشکلات ساده استفاده می شود.

نشانه های مه مغزی

شما بیماری مانند زوال عقل ندارید که عملکرد مغز شما را مختل کند. اما مشکلی دارید که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. شما همچنین باید مراقب باشید زیرا برخی از علائم این بیماری نیز شبیه علائم اختلال وسواس فکری-اجباری است؟ در این‌جا رایج ترین نشانه هایی است که نشان می دهد زمان آن رسیده است که مه مغزی را کاهش دهید

  • خستگی مزمن
  • عدم انرژی
  • مشکلات به یاد آوردن چیزها
  • افسردگی
  • انگیزه کمی وجود دارد
  • احساس ناامیدی
  • غلظت کم
  • بیخوابی
  • بی ثباتی خلق و خو
  • تحریک پذیری
  • سرگشتگی
  • مشکلات بینایی
  • تلاش برای یافتن کلمات مناسب برای تکمیل افکار

 چند مورد از شایع ترین علل مه مغزی

طبیعی است که با افزایش سن کمی مه آلودی ذهنی داشته باشید. اما افراد در هر گروه سنی این مشکل رایج را تجربه می کنند. نکته کلیدی این است که یک بار برای همیشه به دلیل اصلی برسیم تا گام های مناسب برای کاهش مه مغزی برداریم. شرایط می‌تواند باعث شود که کاهش مه مغزی بهتر انجام شود. و این احساس مبهم می‌تواند با بیماری‌ها و مسائل دیگری در بدن مانند هضم غذا یا حتی یک بیماری خودایمنی مرتبط باشد. در این جا شایع ترین علل مه مغزی آورده شده است:

کم خوابی و عدم کاهش مه مغزی

برای تجدید قوا و ترمیم آسیب سلولی که در طول روز رخ داده است، به استراحت نیاز دارید. بسیاری از چیزها می توانند بر خواب شما تأثیر بگذارند، مانند استرس، کار، مسئولیت های خانوادگی و بیماری ها. با این حال، وقتی به اندازه کافی استراحت نمی کنید، می تواند عملکرد مغز شما را مختل کند و باعث ایجاد احساس مه آلود شود. به گفته روان شناسان پس از دو روز بدون خواب، بدن شما چیزهایی مانند توهم، هذیان، پارانویا و مه مغزی را تجربه خواهد کرد. خواب فقط کاری نیست که برای گذراندن وقت انجام دهید. بدن شما به مقدار زیادی از این زمان برای استراحت نیاز دارد.

استرس (یکی از علائم کلیدی که شما باید مه مغزی را کاهش دهید)

همه افراد استرس دارند، اما داشتن سطح تنش بالا می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مه مغزی شود. بسیاری از مردم فکر می کنند استرس فقط یک احساس است، اما یک وضعیت هورمونی در بدن است. هنگامی که تحت استرس هستید، بدن شما هورمون هایی را برای مقابله با این مشکل ترشح می کند و دو مورد از رایج ترین آن‌ها کورتیزول و آدرنالین هستند.

کورتیزول هشداری را به بدن شما می فرستد مبنی بر این که سیستم ایمنی بدن شما باید برای کاهش مه مغزی با قدرت بالا برود. این پیام رسان شیمیایی وظیفه دارد شما را در مواقع خطر در حالت آماده باش قرار دهد و زمانی که تهدید برطرف شد، سطح کورتیزول شما عادی می شود. متأسفانه، وقتی در این حالت شدید هستید، باعث می شود خوابتان کم شود، بد غذا بخورید و مشکلاتی در رابطه ایجاد کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استرس همچنین بخش بزرگی از پاسخ ایمنی شما به اضطرابی است که احساس می کنید. بنابراین، طبیعی است که وقتی سطح هورمون ها پایین است و بدن شما برای دفاع مسلح است، مغز شما مه آلود و از این تحول خسته می شود.

هورمون ها و یائسگی

یائسگی زندگی یک زن را به شدت تغییر می دهد. در این بازه زمانی، تغییرات هورمونی عمده در بدن رخ می دهد و این می تواند باعث عدم کاهش مه مغزی در شما شود. همانطور که سطح استروژن شما کاهش می یابد، نوسانات می توانند این احساسات مبهم را ایجاد کنند. با این حال، روش‌های طبیعی برای مبارزه با از دست دادن استروژن مانند روش‌های پزشکی غربی خطر سرطان را افزایش نمی‌دهند. کمبود هورمون ها می تواند باعث خرابی در بدن شود اما راه هایی برای کنترل آن وجود دارد تا مه مغزی شما را کاهش دهد.

رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین

اگر رژیم غذایی مملو از قند، نشاسته و چربی بد داشته باشید، می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. وقتی تغذیه خود را از فست فود و غذاهای ناسالم دریافت می کنید، ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نمی کند. اگر ویتامین ها و مواد معدنی خود را حفظ کنید روند کاهش مه مغزی بهتر خواهد بود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا