چگونه ذهن باز داشته باشیم

ذهن باز می تواند کمک زیادی به افراد بکند. داشتن ذهن باز برای برخی افراد لازم از از افراد دیگر است. اما آیا واقعا همیشه ذهن باز یک امر مفید است؟ یکی از مسائل مهم در ارتباط با ازدواج شناخت یکدیگر است. اگر افراد شناخت مناسب نسبت به هم نداشته باشند نمی توانند ازدواج موفقی کنند. بارداری در دنیای امروزی بسیار مهم است.

افرادی می توانند ذهن باز داشته باشند که آمادگی های لازم را داشته باشند. آمادگی ذهنی برای هر فرآیند بسیار مهم است. یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی مهم است شرایط خانواده است. برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه ذهن باز داشته باشیم؟

رفتار افراد و ذهن باز

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه ذهن باز داشته باشیم، صحبت کنیم.

توصیه ها برای ذهن باز و تاثیرات آن در بارداری

توصیه ها برای آمادگی برای بارداری معمولاً بر جنبه های جسمانی است. یا دریافت ویتامین های مناسب دوران بارداری، خوردن غذاهای مناسب و انجام تمرینات مناسب برای آماده سازی بدن شما متمرکز است. اما ذهن باز برای بارداری چطور؟ برای اطمینان از سالم ماندن سلامت روانی در دوران قبل از زایمان چه می توانید انجام دهید؟ آیا استراتژی های آن ها را می توانید برای به حداقل رساندن عوارض احتمالی مانند افسردگی پس از زایمان دنبال کنید؟

مطالعات منتشر شده در سال 2012 نشان داده است که بهزیستی روحی و روانی در دوران بارداری می تواند بر پیامدهای تولد و همچنین حالات روانی در دوران پس از زایمان تأثیر بگذارد. ، مراحلی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت روانی خود انجام دهید. بیایید نگاهی دقیق تر به چند روش مختلف بیندازیم که ممکن است شما را برای آمادگی ذهنی بارداری آماده کند.

عوامل خطر خود را بشناسید

افسردگی پس از زایمان (PPD) و عدم داشتن آرامش ذهنی با یک ذهن باز یک مشکل جدی است که تعداد قابل توجهی از مادران تازه وارد را تحت تأثیر قرار می دهد. در میان زنان، افسردگی علت اصلی بستری شدن در بیمارستان غیر زنان و زایمان است. از آن جا که PPD می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت مادران و نوزادان داشته باشد. آیا می توانید قبل از بارداری اقداماتی را انجام دهید تا به کاهش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان کمک کنید؟

چگونه ذهن باز داشته باشیم

ذهن باز مستلزم پذیرش طیف وسیعی از ایده ها، استدلال ها و اطلاعات است. ایجاد یک فرایند ذهنی عموماً یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود. این یک توانایی لازم برای تفکر انتقادی و منطقی است. این بدان معنا نیست که ذهن باز  لزوما آسان است. زمانی که چیزهای جدیدی را می آموزیم که با باورهای موجود در تضاد است، این فرایند برای ایده ها و تجربیات جدید می تواند منجر به سردرگمی و ناهماهنگی شناختی شود. توانایی تغییر و تجدید نظر در باورهای منسوخ یا نادرست بخش مهمی از یادگیری و رشد شخصی است. این مقاله به معنای آزاد اندیشی، مزایای فرد داری ذهنیت باز و چگونگی کار بر روی ایجاد این توانایی است.

ذهن باز چیست؟

چند جنبه مختلف برای ذهن باز وجود دارد:

  • در استفاده روزمره، اصطلاح “ذهن باز” اغلب به عنوان مترادف برای عدم تعصب یا مدارا استفاده می شود.
  • از منظر روان‌شناختی، این اصطلاح برای توصیف میزان تمایل افراد برای در نظر گرفتن دیدگاه‌های دیگر یا آزمایش تجربیات جدید استفاده می‌شود.
  • ذهن باز همچنین می تواند شامل پرسیدن سوال و فعال بودن در مورد جستجوی اطلاعاتی باشد که باورهای شما را به چالش می کشد.
  • همچنین این باور را در بر می گیرد که افراد دیگر باید در بیان عقاید و استدلال های خود آزاد باشند، حتی اگر شما لزوماً با آن دیدگاه ها موافق نباشید.

فرایند ذهنی در این مدل در مقابل ذهن بسته

نقطه مقابل گشاده رویی، بسته اندیشی یا جزمی بودن است. افرادی که ذهن بسته تری دارند معمولاً فقط مایلند دیدگاه های خود را در نظر بگیرند و پذیرای ایده های دیگر نیستند. حتی اگر خود را فردی نسبتاً باز فکر می کنید، احتمالاً موضوعات خاصی وجود دارد که در مورد آن ها موضع بسیار سخت تری اتخاذ می کنید. مثلاً تجربیاتی که به آن ها علاقه دارید یا مسائل اجتماعی. داشتن اعتقادات می تواند عالی باشد. اما باور قوی ذهن باز را نفی نمی کند. روشن فکر بودن یعنی توانایی در نظر گرفتن دیدگاه های دیگر و تلاش برای همدلی با دیگران، حتی زمانی که با آن‌ها مخالف هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

البته گشاده رویی محدودیت هایی دارد. این بدان معنا نیست که شما باید با هر ایدئولوژی همدردی کنید. اما تلاش برای درک عواملی که ممکن است منجر به این ایده‌ها شده باشد. این می‌تواند در یافتن راه‌هایی برای متقاعد کردن افراد برای تغییر نظرشان مفید باشد.

ویژگی های افراد آزاد اندیش

  • کنجکاو هستند که نظر دیگران را بشنوند.
  • آن‌ها می توانند ایده های خود را به چالش بکشند.
  • وقتی اشتباه می کنند عصبانی نمی شوند.
  • آن ها نسبت به افراد دیگر همدلی دارند.
  • به آن چه دیگران فکر می کنند فکر می کنند.
  • نسبت به دانش و تخصص خود متواضع هستند.
  • آن ها می خواهند بشنوند که دیگران چه می گویند. معتقدند دیگران حق دارند عقاید و افکارشان را به اشتراک بگذارند.

عواملی که بر ذهن باز تأثیر می گذارد؟

چند چیز وجود دارد که می تواند بر میزان باز یا بسته بودن ذهن یک فرد تأثیر بگذارد. در حالی که برخی از عواملی که در تعیین میزان ذهن باز شما نقش دارند ممکن است ویژگی های ذاتی باشند. برخی دیگر را می توان برای کمک به ایجاد یک ذهنیت برتر پرورش داد.

شخصیت

در مدل پنج عاملی شخصیت انسان، گشودگی به تجربه یکی از پنج بعد گسترده ای است که شخصیت انسان را می سازد. این ویژگی شخصیتی دارای بسیاری از ویژگی های مشابه با ذهن باز است، مانند تمایل به در نظر گیری تجربیات و ایده های جدید و شرکت در خودآزمایی.

تجربه و تخصص

تحقیقات نشان می دهد که مردم از کارشناسان انتظار دارند که در مورد حوزه تخصصی خود جزم اندیشی بیشتری داشته باشند. هنگامی که افراد احساس می کنند در یک زمینه نسبت به سایر افراد دانش یا مهارت بیشتری دارند، احتمال کمتری دارد که ذهنی باز داشته باشند. محققان دریافته‌اند که ایجاد بازخورد مثبت یا منفی کاذب به شرکت‌کنندگان در مورد عملکردشان در یک کار، بر میزان بسته‌اندیشی آن ها تأثیر می‌گذارد.

راحتی و ابهام برای ذهن باز

افراد هنگام مواجهه با عدم قطعیت، سطوح مختلفی از راحتی دارند. ابهام بیش از حد باعث می شود افراد احساس ناراحتی و حتی ناراحتی کنند. دگماتیسم گاهی تلاشی است برای ساده‌تر نگه‌داشتن مسائل و درک آسان‌تر. با رد ایده های جایگزینی که ممکن است وضعیت موجود را به چالش بکشد، مردم می توانند عدم اطمینان و ریسک را به حداقل برسانند.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات قدیمی‌تر از این ایده حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که افرادی که ذهن بسته‌اند کمتر می‌توانند ناسازگاری‌های شناختی را تحمل کنند. با این حال، تحقیقات جدیدتر این ایده‌ها را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که نیاز به ساختار لزوماً به معنای نزدیک بودن افراد نیست.

مزایای داشتن یک ذهن باز

داشتن این فرآیند به معنای بهره مندی از برخی مزایای مفید و قدرتمند است. ذهن باز به شما کمک می کند:

بینش به دست آورید.

باورهای موجود شما و در نظر گیری ایده های جدید می تواند بینش تازه ای در مورد جهان به شما بدهد. و همچنین چیزهای جدیدی در مورد خودتان به شما بیاموزد.

تجربیات جدید داشته باشید

باز بودن برای ایده های دیگر نیز می تواند شما را به سمت تجربیات جدید باز کند.

به رشد شخصی دست یابید

باز نگه داشتن ذهن می تواند به رشد شما به عنوان یک فرد کمک کند. چیزهای جدیدی در مورد دنیا و افراد اطرافتان یاد می گیرید.

از نظر ذهنی قوی شوید

باز ماندن در برابر ایده ها و تجربیات جدید می تواند به شما کمک کند تا فردی قوی تر و سرزنده تر شوید. تجربیات و دانش شما همچنان بر روی یکدیگر ایجاد می شود.

احساس خوش بینی بیشتری داشته باشید

یکی از مشکلات عدم خوش بینی این است که اغلب منجر به احساس منفی بیشتر می شود. باز بودن می تواند به ایجاد نگرش خوش بینانه تر نسبت به زندگی و آینده کمک کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا