نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد

ذهن و افکار انسان بخش های مهمی در بدن هستند که تا اخر عمر می توانند اتفاقات مختلف را ثبت کنند. گاهی اوقات برخی از افراد دارای افکار مثبت و گاهی هم دارای افکار منفی هستند. مهم ترین نکته این است که افراد بتوانند ذهنیت و رفتار های ناشایست خود را کنترل کنند. پزشکان و روان شناسان راه های مختلفی را برای کنترل افکار گفته اند و امروز ما نیز در این مقاله می خواهیم راه های مختلف را بررسی کنیم. برای اطلاع یافتن از نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز در ایران با متخصصان زبده و کارآزموده است.

نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد

افکار ناخواسته می توانند ناامیدی و پریشانی زیادی ایجاد کنند. شما برای از بین بردن آن ها تنها نیستید. طبیعی است که هنگام متقاعد شدن در برابر استرس و سایر چالش ها، در متقاعد کردن خود برای نگاه کردن به بالا، طبیعی است. کنترل ذهن یک اصطلاح عمومی برای تعدادی از نظریه ها و یا تکنیک های بحث برانگیز است که برای انحراف کنترل فرد در تفکر، رفتار، عواطف یا تصمیمات خود طراحی شده است. در حالی که اصطلاحاتی مانند کنترل ذهن “صرفاً اصطلاحات علمی  برای شستشوی مغزی” خوانده شده اند، این اصطلاح در واقع عمومی تر است و می تواند موضوعاتی مانند فناوری عصبی که امروز به عنوان یک فرضیه اساسی است، پوشش دهد.

از اواسط دهه 1930 دانشمندان دانستند که ایجاد یک میدان بالقوه در سراسر غشای سلول عصبی می تواند باعث آتش گرفتن مصنوعی آن شود. آزمایشات به خصوص با آکسون های غول پیکر مرکب اقیانوس چنین تحریک مصنوعی را امکان پذیر نشان داده است. در حالی که بحث درباره این تکنیک ها در میان منتقدان، طرفداران توطئه و به عنوان موضوعی از داستانه ای گمانه زا محبوب است، هر نوع تکنیک کنترل ذهن که در واقع کار می کند و عموما کاربردهای واقعی دارد.

کاربرد کنترل افکار شامل چه مواردی است؟

امکان انجام چنین کنترلی و روش هایی که ممکن است بدست آید (مستقیم یا ناآشکارتر) در بین روان شناسان، دانشمندان علوم اعصاب و جامعه شناسان قابل بحث است. همچنین، در مورد تعریف دقیق کنترل ذهن و میزان تأثیر آن بر افراد می توان بحث کرد. دیدگاه های مختلف در مورد این موضوع پیامدهای حقوقی دارد. به عنوان مثال، کنترل ذهن در پرونده دادگاه پتی هرست و در چندین پرونده دادگاه مربوط به جنبش های مذهبی جدید مسئله ای خاص بود.

همچنین ، سوالات کنترل ذهن مربوط به سوالات اخلاقی مرتبط با موضوع اراده آزاد است. مسئله کنترل ذهن در رابطه با دین، ​​سیاست، اسیران جنگی، توتالیتاریسم، دستکاری سلول های عصبی، فرقه ها، تروریسم، شکنجه، بیگانگی والدین و حتی سندرم شخص هنگام ضرب و شتم مورد بحث قرار گرفته است.

موارد و نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد

ذهن شما قدرتمندترین ابزاری است که برای ایجاد رویداد ها در زندگی خود دارید، اما اگر به درستی استفاده نشود، می تواند مخرب ترین نیروی زندگی شما نیز باشد. کنترل افکار خود به معنای تأثیرگذاری بر شیوه زندگی شما اثر دارد. ذهن شما، به طور خاص، افکار شما، درک شما و بنابراین تفسیر شما از واقعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی افکار خود را تغییر می دهید، احساسات خود را نیز تغییر می دهید و محرک هایی را که باعث ایجاد این احساسات می شوند نیز از بین خواهید برد. هر دوی این نتایج سطح بالاتری از آرامش را در ذهن شما فراهم می کنند.

به تکرار بیان و نام بردن از موارد در محیط اطراف خود ادامه دهید.

می توانید مواردی را که قبلاً ذکر کرده اید تکرار کنید. در صورت بازگشت فکر، روش را تکرار کنید. همچنین می توان تمرکز بر روی یک مورد را انتخاب کرد تا چندین مورد. این تکنیک برای جلوگیری از افکار تکراری یا اجباری ایجاد شده است. برای اصلاح افکار خود از این روش استفاده کنید. این تکنیک از پاسخ حیرت انگیز استفاده می کند. ما وقتی عمیق در فکر هستیم و کسی با گفتن چیزی یا ایجاد صدای بلند ما را متحیر می کند این را تجربه می کنیم. وقتی می خواهید به فکر خود برگردید، این کار دشوار می شود.

تفکر Zapper

این تکنیک شامل استفاده از تنبیه بدنی خفیف در هنگام مکالمه ناخواسته با خود است. این مبتنی بر یک مفهوم تغییر رفتار بسیار ساده است هر رفتاری که به دنبال آن مجازات باشد، کمتر اتفاق می افتد. این تکنیک وقتی با توقف فکر ترکیب شود بسیار موثر است و به راحتی می توانید از آن برای کنترل ذهن و افکار خود استفاده کنید و افکار منفی را از خود دور کنید.

نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد – افکاری را که می خواهید تغییر دهید شناسایی کنید.

ناگفته نماند که شما باید قبل از شروع به کنترل ذهن، آن چه در ذهن تان قرار دارد، بفهمید. تقریباً هر کس هر از گاهی دچار افکار دلسرد کننده یا عقب نشینی های عاطفی می شود. اگر در حال حاضر برخی از چالش های زندگی را تجربه می کنید، ممکن است کنترل افکار مارپیچ یا طرز فکر کلی خود حتی برای شما دشوار تر باشد. افکار مزاحم گاه به گاه نیز بسیار طبیعی است. آن ها می توانند ناراحت کننده باشند، اما آن ها اغلب به سرعت نفوذ می کنند، به ویژه هنگامی که با آن ها درگیر نشوید.

سایر الگوهای فکری نگران کننده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نشخوار فکری یا افکار حلقه ای
  • گفتگوی منفی با خود
  • سوگیری شناختی یا خطاهایی در تفکر که می تواند در انتخاب یا تعاملات شما تأثیر بگذارد.
  • یک نگاه بدبینانه ثابت
  • شناسایی افکار و الگوهای خاص می تواند به شما کمک کند از سایر نکاتی که در ادامه می آید نهایت استفاده را ببرید.

نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد – افکار ناخواسته را بپذیرید.

نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد

طبیعت انسان این است که از درد دور می شود، بنابراین مطمئناً ترجیح می دهید از افکار پریشانی پرهیز کنید. با این حال کنار زدن افکار ناخواسته راهی برای دستیابی به کنترل آن نیست. این معمولاً باعث شدت بیشتر آن ها می شود. درعوض، برعکس آن را امتحان کنید: این افکار را بپذیرید و آن ها را وارد ذهن کنید بگویید که کمی احساس ضعف می کنید زیرا به نظر می رسد با وجود همه سخت کوشی های شما، هیچ اتفاقی در زندگی شما همان طور که شما برنامه ریزی کرده اید، رخ نمی دهد.

پذیرش ممکن است شامل این باشد که به خود بگویید، “به نظر می رسد هیچ چیز درست نیست، و این دلسرد کننده است. تنها کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای ایجاد تغییر در خود ایجاد کنید، اما جواب دادن کاملاً هم درست نیست. ” پذیرش حتی می تواند سرنخ هایی را در مورد اینکه چرا افکار خاص مرتب بروز می کنند، ارائه دهد. اقدام ناپدید شدن آن ها شما را با سوالات حل نشده و احساس طاقت فرسای عدم لیاقت روبرو کرده است. شما نگران هستید که در دوست یابی شکست خورده باشید و از اینکه دوباره سعی کنید مضطرب شوید.

پذیرفتن این ترس ها به شما اجازه می دهد با آن ها مقابله کنید و به خود یادآوری کنید که مقصر رفتار بد آن ها نیستید. حفظ منظر وضعیت می تواند به شما کمک کند تا نگرانی خود را در مورد وقوع دوباره آن مدیریت کنید، به جای اینکه اجازه دهید ترس شما را از یافتن شخص جدید باز دارد.

نکاتی برای کنترل ذهنیت و افکار فرد – مدیتیشن را امتحان کنید.

یک راه عالی برای عادت به پذیرش افکار ناخواسته مراقبه است. ممکن است به نظر نرسد که مراقبه در واقع به شما کمک می کند تا ذهن خود را کنترل کنید، به ویژه هنگامی که برای اولین بار کار خود را شروع می کنید. می نشینید ، آرام می شوید، اما مهم نیست که چگونه ذهن خود را پاک کنید، افکار تصادفی مرتباً برمی خیزند تا شما را از آرامشی که سعی در رسیدن به آن دارید، منحرف کنند. آن چه در مورد مدیتیشن باید بدانید اینجاست: این واقعا می تواند به تغییر مغز شما کمک کند، اما شما باید به آن پایبند باشید. این ترفند در یادگیری نحوه نشستن با افکار مورد نظر شما نهفته است. متوجه آن ها می شوید، اما سپس آن ها را رها می کنید، که به شما کمک می کند تا قدرت شما از بین برود.

درست مثل آن، شما کمی کنترل بر شرایط را پیدا کرده اید. هرچه بیشتر مدیتیشن کنید، راحت تر می توانید افکار ناخواسته از گذشته را رد کنید. مراقبه ذهن آگاهی، به ویژه می تواند به شما کمک کند در تمرکز بر روی اتفاقات، مهارت بیشتری کسب کنید. با هوشیاری بیشتر، متوجه خواهید شد که دیگر نیازی نیست که آگاهی خود را از افکار آزار دهنده یا حواس پرت کننده به طور مداوم پس بگیرید. مدیتیشن مزایای دیگری فراتر از کنترل میزان آگاهی شما را فراهم می کند: همچنین می تواند از شدت احساسات منفی و استرس بکاهد، انعطاف پذیری و دلسوزی را تقویت کند و حتی به کندی کاهش شناخت مرتبط با سن کمک کند.

دیدگاه خود را تغییر دهید

گفت و گو با خود می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا ذهنیت خود را تغییر دهید، اما نحوه صحبت با خودتان مهم است. وقتی به نظر می رسد در صحبت اول شخص خطاب به خود تأثیر زیادی ندارد، سعی کنید به دیدگاه شخص سوم بپردازید. مثلا: به جای: “من احساس بدبختی می کنم، اما حالم بدتر شده است، بنابراین می توانم با این مسئله کنار بیایم.” سعی کنید: “من می دانم که اکنون احساس بدبختی می کنید، اما برای کنار آمدن با چالش های دیگر بسیار تلاش کرده اید.

 

 

 

منابع
healthline.compsychology.wikia.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا