ارتباط بین رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا هر دو جز اختلالات و ترس ها در روان شناسی هستند. همان طور که در اطراف خود می بینید رفتارها می تواند در هر شخصی متفاوت باشد. یکی از رفتار ها رفتار اجتنابی است. رفتار اجتنابی در واقعا دوری از برقراری ارتباط است. آگورافوبیا هم نوعی ترس است که در اکثریت افراد ایجاد می شود. فوبیا ها انواع مختلفی دارند. امروز می خواهیم ببینیم که پیدا کردن یک درمانگر برای درمان فوبیا چگونه است. این آسیب ها باید زودتر روند درمان خود را طی کند. بحث درمان فوبیا را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط بین رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا چگونه است؟

اختلالات مختلف در کودکان – رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط بین رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا، صحبت کنیم.

فوبیا را چگونه تعریف می کنیم؟

فوبیا، که ترس شدید غیرمنطقی از چیزهای خاص (مانند ترس از حشرات یا حشرات هراسی) یا موقعیت‌ها (مانند ترس از پرواز یا هوا هراسی) هستند، می‌توانند درمان شوند. اما وقتی به دنبال درمانگر هستید، ممکن است ندانید کجا برای شروع. این مقاله نحوه یافتن درمانگر مناسب برای درمان فوبیا را مورد بحث قرار می دهد. همچنین برخی از انواع مختلف درمان برای فوبیا و این که چگونه آن ها ممکن است به جستجوی شما برای یک متخصص سلامت روان برای درمان بیماری شما کمک کنند را پوشش می دهد.

یافتن درمانگر مناسب برای درمان رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

این فرد نه تنها باید برای درمان فوبیا واجد شرایط باشد، بلکه باید با آن ها  احساس راحتی کنید.

از دوستان خود کمک بگیرید

دوستان، خانواده و پزشک شما ممکن است بتوانند یک درمانگر رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا را به شما توصیه کنند. بسیاری از شهرهای بزرگتر نیز خطوط تلفنی ارجاع ارائه می دهند که عموماً رایگان هستند. یکی دیگر از منابع عالی برای ارجاع، دانشگاه یا مرکز پزشکی محلی شما است. این مراکز اغلب دارای مراکز بهداشت روان هستند که در آن می توانید انواع متخصصان بهداشت روان را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که ارجاعات ارائه دهندگان سلامت روان معمولاً قابل اعتمادترین هستند.

اعتبارنامه ها را بررسی کنید

اگر چه اکثر درمانگران عالی هستند، شبه درمانگران با اعتبار مشکوک وجود دارند. اطمینان حاصل کنید که یک متخصص معتبر را انتخاب کنید. همه درمانگران باید مجوز فعالیت در زمینه مورد نیاز شما را داشته باشند. این اطلاعات باید به طور برجسته در وب سایت آن ها نمایش داده شود. اما اگر اینطور نیست، مطمئن شوید که از درمانگر در مورد مجوز آن ها سوال کنید. اکثر روانشناسان بالینی دارای مجوز درمان فوبیا هستند

پرس و جو در مورد تخصص درمانگر رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

بسیاری از درمانگران انتخاب می کنند که در شاخه خاصی از درمان تخصص داشته باشند. برخی دیگر اعمال خود را به گروه های سنی خاصی محدود می کنند. با مطب تماس بگیرید یا از وب سایت های درمانگران بالقوه دیدن کنید تا مشخص کنید که آیا آن ها با بیماران هم سن شما با فوبیا رفتار می کنند یا خیر.

رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

رفتار های اجتنابی یک اختلال اضطرابی است که با رفتارهای نادرست مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. این حملات علائم فیزیکی بسیاری از جمله لرزش، تعریق، تنگی نفس، درد قفسه سینه و حالت تهوع را شامل می شود. رفتار های اجتنابی همچنین ممکن است با علائم شناختی، مانند غیرواقعی شدگی و مسخ شخصیت، که در آن فرد مبتلا احساس می‌کند از خود و محیط اطرافش جدا شده است، رخ دهد.

کنترل علائم حمله پانیک ممکن است دشوار باشد. در حالی که دچار حمله پانیک می شود، غیرعادی نیست که فرد تجربه خود را ترسناک درک کند. ممکن است فرد از این بترسد که کنترل ذهن خود را از دست بدهد. برخی از مبتلایان به هراس رفتارهای اجتنابی را به عنوان راهی برای مقابله با ترس های خود در مورد حملات پانیک ایجاد می کنند.

آگورافوبیا چیست؟

حدود یک سوم از مبتلایان به اختلال هراس به این اختلال اضطراب جداگانه مبتلا خواهند شد. آگورافوبیا شامل ترس شدید از قرار گیری در موقعیت های خاص و داشتن حملات پانیک یا سایر علائم مشابه پانیک مانند غش، احساس سرگیجه یا سبکی سر، استفراغ، یا تجربه سردرد میگرنی هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به ویژه، افراد مبتلا به رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا در شرایطی که فرار از آن بسیار دشوار یا تحقیرآمیز است، از حمله پانیک می ترسند. فرد مبتلا به آگورافوبیا ممکن است از حمله پانیک در مکانی که احساس می کند هیچ کس نمی تواند به او کمک کند بترسد. ترس های مرتبط با آگورافوبیا اغلب منجر به رفتارهای اجتنابی مداوم می شود.

رفتارهای اجتنابی چیست؟

موقعیت‌های رایج ترسناک و اجتناب‌ناپذیر برای افراد مبتلا به آگورافوبیا شامل شلوغی، فضاهای باز بزرگ، آسانسورها، پل‌ها و سفر است. رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا اغلب در گروه‌هایی از ترس‌های مرتبط رخ می‌دهند. برای مثال، یک آگورافوبیک که می‌ترسد در حین رانندگی دچار حمله پانیک شود، ممکن است از وسایل حمل‌ونقل دیگر مانند مسافر در اتوبوس، قطار یا هواپیما اجتناب کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتارهای اجتنابی در طول زمان رشد می کنند و می توانند کیفیت زندگی آگورافوبیک را مختل کنند. ممکن است کار، خانه و سایر مسئولیت های فرد آسیب ببیند. به عنوان مثال، یک آگورافوبیک ممکن است نتواند به قرارهای مهم سفر کند. در مناسبت‌های خاص شرکت کند یا فعالیت‌های معمول روزمره را انجام دهد. رفتارهای اجتنابی می‌تواند تا حدی تشدید شود که فرد با آگورافوبیا در خانه بند شود.

دشواری رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

درک اینکه چگونه یک فرد می تواند رفتارهای اجتنابی ایجاد کند ممکن است دشوار باشد. برای درک بهتر رفتارهای اجتنابی، تصور کنید که دچار اختلال پانیک هستید: در یک سینمای شلوغ هستید که یک حمله پانیک غیرمنتظره را تجربه می کنید. شروع به لرزش می‌کنید، سینه‌تان درد می‌کند، قلبتان تند می‌زند و احساس می‌کنید که در حال خفگی هستید. شما نمی خواهید صحنه ای بسازید، اما شروع به ترس از زندگی خود می کنید. تعجب می کنید که آیا در حال اورژانس پزشکی هستید. شما شروع به این احساس می کنید که انگار از دور خود را تماشا می کنید. احساس می کنید در سالن سینما گرفتار شده اید و با وجود خجالت، از سالن خارج می شوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بعد از این که ترک کردید و علائمتان کاهش یافت، از واکنش خود احساس شرمندگی می کنید. دفعه بعد که یکی از دوستان شما را به دیدن یک فیلم دعوت کرد. شما آن را رد می کنید و رفتن دوباره برایتان بسیار دشوار است. شما شروع به ترس از حمله پانیک در موقعیت های مشابه دیگر می کنید و شروع به اجتناب از سایر مناطق شلوغ، مانند مراکز خرید یا کنسرت می کنید. رفتارهای اجتنابی شما شروع به ایجاد محدودیت در زندگی شما می کند.

غلبه بر رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا

هنگامی که یک فرد رفتارهای اجتنابی ایجاد می کند، مواجهه با موقعیت های ترسناک می تواند بسیار چالش برانگیز شود. رفتارهای اجتنابی ممکن است احساس آرامش کنند و به فرد اضطراب موقتی تسکین دهند. اما این رفتارها فقط در دراز مدت ترس و اضطراب آن ها را تقویت می کند. رفتارهای اجتنابی و آگورافوبیا در صورت عدم درمان می تواند بدتر شود. خوشبختانه، گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند به مدیریت آگورافوبیا و غلبه بر رفتارهای اجتنابی کمک کند. یک درمان معمولی شامل ترکیبی از دارو و درمان است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک فرآیند درمانی، که به عنوان حساسیت زدایی سیستماتیک شناخته می شود، اغلب برای کمک به فرد مورد استفاده قرار می گیرد که به تدریج با موقعیت هایی که از آن ها اجتناب می شود و از آن ها می ترسد، روبرو شود. فرد مبتلا به آگورافوبیا اغلب هنگام همراهی با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده، مواجهه با ترس های خود را آرامش بخش می یابد.

از طریق درمان و حمایت عزیزان، فرد مبتلا به آگورافوبیا می تواند انتظار داشته باشد که ترس های خود را مدیریت کند، حملات پانیک و رفتارهای اجتنابی کمتری را تجربه کند و زندگی مستقل تری را از سر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا