آیا Vivitrol برای درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی ایمن و موثر است؟

Vivitrol یک نوع دارو برای درمان برخی از وابستگی های شدید است. افراد بعد از مصرف برخی داروها ها یا مواد اعتیادآور ممکن است تحمل ترک آن را نداشته باشند. از این رو وابستگی به این مواد در آن ها اتفاق می افتد. حال یک شخص ممکن است به الکل اعتیاد پیدا کند. اما شخص دیگر وابستگی به دارو یا مواد مخدر داشته باشد. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا Vivitrol برای درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی ایمن و موثر است؟

انواع مختلف Vivitrol برای اختلال اضطراب اجتماعی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا Vivitrol برای درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی ایمن و موثر است، صحبت کنیم.

آیا Vivitrol برای درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی ایمن و موثر است؟

Vivitrol نام تجاری داروی نالترکسون است. در ابتدا توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان وابستگی به الکل تایید شد. همچنین از آن زمان برای درمان اعتیاد به مواد افیونی تایید شده است. می توان از آن برای کمک به افراد در حفظ پرهیز در طول بهبودی از وابستگی به الکل یا مواد افیونی استفاده کرد. این هوس ها را کاهش می دهد و ممکن است احتمال این که فرد بتواند با موفقیت استفاده از این مواد را متوقف کند افزایش می دهد.

ویویترول چگونه کار می کند

Vivitrol یک آنتاگونیست مخدر غیر اعتیادآور است. به عبارت دیگر، اثرات مواد افیونی مانند هروئین، مورفین و اکسی کدون را مسدود می کند. همچنین اثرات الکل بر روی مغز را مسدود می کند. افراد باید قبل از شروع Vivitrol به مدت 7 تا 10 روز به طور کامل از مواد افیونی سم زدایی کنند. در غیر این صورت، دارو می تواند علائم جدی ترک را ایجاد کند

چگونه Vivitrol تجویز می شود

Vivitrol به عنوان یک واکسن تجویز می شود که یک بار در ماه تجویز می شود و آن را گزینه ای جذاب برای افرادی است که نمی خواهند از سابوکسون یا متادون استفاده کنند.  که هر دو بسیار تنظیم شده اند و ممکن است نیاز به مراجعه روزانه به کلینیک داشته باشند. مانند تمام اشکال نالترکسون، ویویترول با متوقف کردن اثرات سرخوشی و آرام بخش مواد افیونی عمل می کند. وقتی فردی که هر شکلی از نالترکسون را مصرف می کند عود می کند، نمی تواند زیاد یا مست شود. زیرا این دارو به گیرنده های مواد افیونی در مغز آن ها متصل نمی شود.

همچنین می تواند به خوبی برای کاهش میل به الکل موثر باشد. برخلاف درمان‌هایی مانند دی سولفیرام، که با بیمار کردن افرادی که در حال بهبودی هستند در صورت مصرف الکل، از ادامه نوشیدن منصرف می‌شود. Vivitrol در وهله اول افراد را از تمایل به نوشیدن منصرف می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Vivitrol می تواند به افرادی که در حال کار بر روی مدیریت اعتیاد خود به الکل یا مواد افیونی هستند کمک کند. زیرا هوس را کاهش می دهد. همچنین باعث ایجاد احساس سرخوشی نمی شود. بنابراین مسمومیت یا سوء استفاده مرتبط وجود ندارد. اگر فردی که Vivitrol مصرف می کند، الکل بنوشد یا از مواد افیونی استفاده کند، مست یا زیاد نمی شود. این امر باعث می شود الکل و مواد مخدر جذابیت کمتری داشته باشند. به طوری که با گذشت زمان، مغز تمایل به مصرف آن ها را متوقف می کند.

چقدر Vivitrol نسبت به بقیه داروها متفاوت است

این واقعیت که Vivitrol را می توان از طریق تزریق ماهانه تزریق کرد، آن را برای هر کسی که احتمالاً دوز داروی خود را از دست می دهد، گزینه ای جذاب می کند. (اشکال دیگری از نالترکسون وجود دارد که به شکل قرص مصرف می شوند اما باید هر روز مصرف شوند.) مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهند که سوباکسون و متادون درمان‌های مؤثری برای وابستگی به مواد افیونی هستند، اما به دوزهای روزانه نیز نیاز دارند. یکی از معایب احتمالی Vivitrol این است که افراد باید قبل از شروع درمان سم زدایی کنند. افرادی که شروع به استفاده از سوباکسون و متادون می کنند، می توانند تحت درمان قرار گیرند که می تواند از علائم دردناک ترک جلوگیری کند.

مطالعات پژوهشی در ارتباط با این زمینه

در یک مطالعه شش ماهه دوسوکور، افرادی که تحت درمان با Vivitrol و روان درمانی برای اختلال مصرف الکل قرار گرفتند، 25 درصد کاهش بیشتری را در تعداد روزهای مصرف زیاد الکل تجربه کردند. این مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که برای اختلال مصرف الکل تحت درمان قرار گرفتند، زمان بیشتری را به پرهیز از مصرف الکل سپری کردند و در صورت درمان با ویویترول و روان درمانی، میزان عود کمتری داشتند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در مطالعه دیگری که اثربخشی ویویترول را در درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی مورد بررسی قرار داد، محققان دریافتند که برخی از بیماران پس از قطع مصرف ویویترول عود می کنند. اما اکثریت قریب به اتفاق از خودداری کردند. اغلب بیماران همچنین گزارش دادند که هوس و هوس های آن ها هرگز به سطح اولیه خود بازنگشته است. بسیاری گزارش کردند که اصرارهایشان زیر آستانه قابل توجه بالینی باقی مانده است. به‌علاوه، آزمایش‌های دارویی بزاق به‌عنوان شواهد دیگری که نشان می‌دهد بیماران قادر به حفظ هوشیاری خود بودند، بیشتر منفی بود.

Vivitrol بر روی زندانیان

مطالعه دیگری اثربخشی Vivitrol را بر روی زندانیان زندانی که مجدداً در جامعه آزاد می‌شوند، بررسی کرد. بیست و هفت زندانی که در سال گذشته دچار اختلالات اپیوئیدی بودند، برای تزریق یک بار در ماه استخدام شدند. نتایج نشان داد افرادی که حداقل شش ماه یا بیشتر از دوره درمان را به پایان رسانده بودند، در مقایسه با سایر زندانیانی که بدون درمان آزاد شدند، کمتر احتمال داشت که آزمایش مواد افیونی مثبت شوند. احتمال دستگیری مجدد افرادی که دوره درمان را ترک کردند در مقایسه با افرادی که به مدت شش ماه به تزریق ماهانه ادامه دادند، بیشتر بود.

نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند که Vivitrol ممکن است در کاهش میزان عود در هنگام آزادی زندانیان موثر باشد و بنابراین ممکن است احتمال بازگشت این افراد به زندان را کاهش دهد.

جنجال – جدال سرسختانه با این دارو

در حالی که برخی از افراد Vivitrol را به عنوان کمک کننده معرفی کرده اند، پس از درمان سوء مصرف مواد، دیگران ابراز نگرانی کرده‌اند. از این جهت که آن‌قدر که شرکت این دارو می‌خواهد مردم باور کنند، مفید نیست. این شرکت دارویی متهم به ارائه دروغین Vivitrol به عنوان یک درمان برای بحران مواد افیونی است. و برخی گفته اند FDA خیلی سریع آن را تایید کرده است.

نگرانی های عمده برای مصرف Vivitrol

یکی از نگرانی های اصلی مربوط به خطرات بالقوه وابستگی به مواد افیونی پس از قطع مصرف ویویترول است. پس از گذراندن یک دوره طولانی بدون استفاده از مواد افیونی، فردی که مشکل سوء مصرف مواد دارد، تحمل پایینی خواهد داشت. این آن ها را در معرض خطر بیشتری برای مصرف بیش از حد در صورت عود قرار می دهد. یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی، احتمال تلاش افرادی برای غلبه بر اثرات مسدودکننده ویویترول با مصرف مقادیر بیشتری از مواد افیونی نسبت به گذشته است. در این موارد، مصرف بیش از حد می تواند منجر به آسیب جدی، کما یا مرگ شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، آن ها تبلیغاتی را در متروهای شهر نیویورک منتشر کردند که در آن نوشته شده بود: “Vivitrol اولین و تنها درمان غیر اعتیادآور و ماهانه یک بار برای وابستگی به مواد افیونی است.”

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا