عادت هایی برای بهینه سازی مغز شما

بهینه سازی مغز از طریق راه های مختلفی انجام می شود. مغز ما موانع زیادی را در پیش رو دارد. چرا که آسیب های وارده به آن به دلیل مشکلات امروزی راحت تر است. هیچ کس دوست ندارد از پس امتحان های زندگی با شکست بیرون بیاید. استرس همیشه در بدن ما در حالت ایده‌آل وجود دارد. اما این فرایند اگر بیش از حد باشد آسیب های زیادی می رساند. ما امروز می خواهیم عادت هایی را بررسی کنیم که به کاهش آسیب های مغزی کمک خواهند کرد. حافظه مهم ترین بخش در بدن ما است. مغز انسان وظایف مهمی را بر عهده دارد.

مغز انسان می تواند ارتباطات را برقرار کند و برای عوامل مختلف زندگی ما مناسب است. نکته ای که باید بدانید این است که اختلالات مغزی نیز وجود دارد. اختلالات انواع مختلفی دارند. در هر فرد این اختلالات می تواند به شکل های گوناگون ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از آسیب های مغزی که در مقاله های قبل در ارتباط با آن صحبت کردیم عدم تمرکز و سازماندهی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که عادت هایی برای بهینه سازی مغز شما، چگونه است؟

انجام کارهای سخت – بهینه سازی مغز برای جلوگیری از آسیب ها

روان انسان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزش و داشتن فعالیت های ذهنی است.

در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم تفاوت بین زوال عقل و آلزایمر را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عادت هایی برای بهینه سازی مغز شما، صحبت کنیم.

روش های بهینه سازی مغز که شما را برای انجام کارهای سخت دوباره حاضر می کند

آیا اغلب با انجام کارهای سخت دست و پنجه نرم می کنید؟ سخت است که روی چیزهایی که درگیر هستند، وقت گیر و خارج از منطقه راحتی شما کار کنید. خوشبختانه، شما می توانید مغز خود را برای انجام این کارها دوباره راه‌اندازی کنید. با این حال، واقعیت زندگی این است که این زمان های سخت فرا خواهد رسید و شما باید بتوانید این مشکلات پیچیده را تا حد امکان مثبت مدیریت کنید. یادگیری برخی روال ها و عادات می تواند به شما کمک کند تا به مفهوم مدیریت کار چالش برانگیز به روش های بهتر عادت کنید. در این‌جا چند تمرین وجود دارد که مغز شما را برای انجام کارهای سخت دوباره راه‌اندازی می کند.

مدیتیشن و بهینه سازی مغز

مدیتیشن به دلیل توانایی آن در تغییر ساختار مغز مشهور است، که باعث تقویت عملکرد شناختی و تکمیل بهتر کار می شود. در ابتدا دور از ذهن به نظر می رسد. اما مبتنی بر واقعیت و علم است، و این واقعیت که انجام آن در هر زمان، هر مکان راحت است، و تمرین آن کاملا رایگان است. در این‌جا چند راه وجود دارد که مدیتیشن به هدف والای راه‌اندازی  مجدد مغز برای کارهای پیچیده دست می یابد:

مغز خود را دوباره راه‌اندازی کنید با روش گردش خون مغزی

مغز برای بهترین عملکرد خود به تغذیه و اکسیژن کافی نیاز دارد. گردش خون بهبود یافته می تواند به مغز و بسیاری از نواحی کوچک آن کمک کند تا در شرایط بهتری کار کنند و به تمرکز بهتر و توجه پایدار، بهبود تنظیم عاطفی و مدیریت کلی وظایف و احساسات کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند جریان خون را در مغز تقویت کند و به این پیشرفت‌ها اجازه دهد.

تسکین استرس با بهینه سازی مغز

کارهای دشوار سطح استرس را به اوج می‌رسانند و انجام کارهای سخت را طاقت فرسا می‌کنند. مدیتیشن به دلیل اثرات آرام بخش خود مشهور است، به شما این امکان را می دهد که پاسخ های استرس را کاهش دهید و برای مدتی آرام شوید و احساسات خود را به سطح متعادل برگردانید.

چگالی ماده خاکستری

هنگامی که مدیتیشن می کنید، تراکم ماده خاکستری مغز در اطراف ساقه مغز شما افزایش می یابد و به سرعت نورون های بیشتری را در فضایی تنگ جمع می کند. بر اساس تحقیقات، این عالی است زیرا عملکرد شناختی شما را هنگام انجام کارهای سخت افزایش می دهد. چگونه؟ در مورد آن مانند ترانزیستورهای روی یک کامپیوتر یا واحد پردازش مرکزی فکر کنید. هر چه ترانزیستورها بیشتر باشد، انرژی کمتری مصرف می شود یا عملکرد CPU بهتر است.

مزایای بیشتر مدیتیشن برای بهینه سازی مغز

مدیتیشن کارهای جزئی زیادی انجام می دهد که در ابتدا خیلی پیشگام به نظر نمی رسند. اما با تمرین منظم مدیتیشن و افزایش طول جلسات مدیتیشن، این مزایا بر روی یکدیگر قرار می گیرند. این اساساً به شما این امکان را می‌دهد که مغز خود را با افزودن انواع «ارتقاها» به عملکرد شناختی‌اش «دوباره راه‌اندازی» کنید.

نکته ای در ارتباط با بهینه سازی مغز

این آمارها برای ناامیدی شما نیست، بلکه برای وجود این واقعیت ساده است: عزم، انگیزه و الهام ماندگار نیستند. آن‌ها در یک نقطه از بین می روند، و شما باید چیزی قوی تر از آن داشته باشید که شما را به اهداف خود برساند. تغییرات معنی دار که ماندگار می شوند باعث انجام کارهای سخت می شوند.

آموزش طولانی مدت و بهینه سازی مغز

علاوه بر همه این‌ها، مهم است که به یاد داشته باشید که آموزش طولانی مدت یکی از تنها راه های واقعی برای بازنویسی دائمی مغز شما است. هدف این نیست که به یکباره تمرین زیادی انجام دهید، بلکه باید به یک برنامه منظم برای انجام کارهای سخت داشته باشید.

عادت هایی برای بهینه سازی مغز شما

مغز با ارزش ترین دارایی ماست. بدون آن، ما نمی توانستیم فکر کنیم، احساس کنیم یا عمل کنیم. مغز چیزی است که به ما اجازه می دهد تا ارتباط برقرار کنیم، تصمیم بگیریم و برنامه ریزی کنیم. به طور خلاصه، مغز غیر قابل جایگزینی است. اما حقیقت تلخ این است که بسیاری از ما تا زمانی که مشکلی پیش نیاید، زیاد به بهینه سازی مغز فکر نمی کنیم. ما نمی توانیم آن را ببینیم یا آن را احساس کنیم، و با وجود اینکه مرکز ادراکات حسی ما است، به خودی خود نامحسوس است. توجه بسیار کمتری نسبت به قلب (که از طریق احساس قابل درک است) به آن جلب می شود. در نتیجه این ویژگی ها، ما به نوعی مغز را بدیهی می گیریم.

این نگرش بی تفاوت نسبت به ماده خاکستری ما حداقل تا حدودی عادات ظالمانه ای را توضیح می دهد که بسیاری را به دام می اندازد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با وجود اثرات نامطلوب این عادات بر مغز، میلیون‌ها نفر بر تماشای تلویزیون و فیلم، مصرف سیگار، مصرف بیش از حد الکل، عادات بد غذایی، کم تحرکی و تنبلی و نادیده گیری ورزش و بهداشت مناسب خواب اصرار دارند. خوشبختانه، مغز یک عضو فوق العاده انعطاف پذیر است. ما می توانیم عادات بد خود را اصلاح کنیم یا – حتی بهتر – آنها را با عادات مثبت جایگزین کنیم. بهینه سازی مغز موضوع اصلی مقاله است.

“نوروپلاستیسیته” چیست؟

“هر چیزی که مربوط به تربیت و آموزش انسان است باید در پرتو نوروپلاستیسیتی دوباره مورد بررسی قرار گیرد.”

‏Neuroplasticity ترکیبی از دو کلمه است: neuro، “مربوط به اعصاب یا سیستم عصبی” و پلاستیسیته، “کیفیت به راحتی شکل گیری یا قالب گیری”. بنابراین، اصطلاح نوروپلاستیسیتی به معنای قالب‌پذیری یا بهینه سازی مغز است.

با بهینه سازی مغز چه تغییراتی در مغز ایجاد می شود؟

همانطور که گفته شد، این سلول های عصبی (نورون ها) مغز هستند که قادر به تغییر هستند. عواملی که باعث تحریک چنین تغییراتی می شوند می توانند ماهیت رفتاری، بیولوژیکی یا محیطی داشته باشند. به عنوان مثال، ساختار عصبی می تواند به دلیل ضربه (محیطی)، بیماری (بیولوژیکی)، یا استرس مزمن (رفتاری) تغییر کند.

نکته

بخش مهمی از بهینه سازی مغز فرآیندی به نام هرس سیناپسی است. هرس سیناپسی حذف سیناپس‌های اضافی و اتصالات بین نورون‌ها است که به طور طبیعی با تغییر ساختار مغز اتفاق می‌افتد. این فرآیند با بیشترین سرعت بین دوران کودکی و بزرگسالی اتفاق می افتد و برای عملکرد کارآمدتر مغز بسیار مهم است. به عنوان مثال، هرس سیناپسی امکان یادگیری و حفظ اطلاعات جدید و پیچیده را فراهم می کند.

عادت هایی که باید از آن‌ها دوری کرد

نکته اصلی این مقاله این است که اگر در حین بهینه سازی مغز عادت های بد را حفظ کنیم، فایده چندانی ندارد. پس به طور خلاصه، اجازه دهید برخی از آن رفتارهایی را که برای سلامت مغز مضر هستند، مورد بحث قرار دهیم.

عدم رعایت بهداشت خواب

صرف زمان زیاد در گوشی هوشمند، تا دیر وقت بیدار ماندن، مصرف الکل یا کافئین، یا داشتن برنامه نامنظم در شب تقریبا همیشه منجر به خواب ضعیف می شود. خواب مناسب برای دفع سموم، تثبیت خاطرات و سایر عملکردهای بهینه سازی مغز  بسیار مهم است.

انزوای اجتماعی

گوشه گیری بیش از حد، به خصوص تا حد تنهایی، می تواند برای مغز مضر باشد. مطالعات نشان می دهد که ارتباطات اجتماعی برای یک ذهن سالم و شاد ضروری است. بنابراین، اگر احساس می‌کنید که از بقیه جامعه جدا شدید، تلفن را بردارید یا به کسی مراجعه کنید. گذر زمان زیاد در تاریکی – یکی دیگر از فعالیت های مورد علاقه درونگراها – ممکن است به افسردگی کمک کند.

رژیم غذایی بد و بهینه سازی مغز

مناطقی از مغز که با یادگیری، حافظه و سلامت روان مرتبط است، در افرادی که مقادیر نامتناسب زیادی از غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند، کوچک‌تر است. پرخوری – حتی غذاهای سالم – می تواند بر رشد شناختی و مغز تأثیر منفی بگذارد. غذاهایی مانند همبرگر، سیب زمینی و نوشابه همگی باعث عدم بهینه سازی مغز هستند. غذاهای مفید برای حفظ و بهینه سازی عملکرد مغز شامل سبزیجات سبز تیره، انواع توت ها، آجیل و غلات کامل هستند.

بی تحرکی یا تنبلی

سبک زندگی غیر فعال با چندین بیماری از جمله زوال عقل مرتبط است. در حالی که بسیاری از ما با هدف افزایش فیزیکی ورزش می کنیم، حرکت بدنمان نیز یک تقویت کننده قدرتمند مغز است. حداقل 30 دقیقه، سه بار در هفته ورزش متوسط ​​توصیه می شود.

موسیقی با صدای بلند و بهینه سازی مغز

طبق تحقیقات، “با هدفون های خود با صدای کامل، تنها در 30 دقیقه می توانید به طور دائم به شنوایی خود آسیب وارد کنید.” بدتر از آن، کاهش شنوایی با افزایش سن با آسیب بافت مغز و حتی زوال عقل مرتبط است. کارشناسان توصیه می کنند که ما با صدای بلندتر از “60% حداکثر صدای دستگاه شما” گوش نکنیم.

اکنون که چیزهای بدی که به مغز ما آسیب می زند بیان شد، بیایید به چگونگی بهینه سازی مغز خود بپردازیم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا